Auto tot 10K - advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02 10:54
Hallo allemaal,

Na vijf jaar niet gereden te hebben, ben ik nu op zoek naar een auto. Ik ben betrokken geweest bij een ongeluk waarbij ik stil stond bij een stoplicht en een vrachtwagen tegen mij aanreed omdat de rem losliet. Sindsdien heb ik weinig zin om weer achter het stuur te kruipen, maar nu ben ik eindelijk weer op zoek naar een nieuwe auto.

De auto's die ik overweeg zijn de Peugeot 208, 308, Audi A1, Audi A3 en Renault Mégane. Mijn budget is ongeveer 10K. Persoonlijk vind ik de Peugeot 208 het leukst, maar aangezien ik een dochter van 3 en een vrouw heb, lijkt deze auto misschien wat krap.

Ik heb een Peugeot 308 gevonden die me aanspreekt: link naar de auto

Wat denken jullie van de prijs? Is deze auto een goede deal gezien de leeftijd (vanaf 2015) en de kilometerstand? Of hebben jullie andere aanbevelingen die goed passen binnen mijn budget?

Alvast bedankt voor jullie tips! alle suggesties zijn welkom

P.S.

Ik ga niet leasen, maar kopen

[ Voor 5% gewijzigd door Galanthus op 13-01-2025 14:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou ook even heel goed kijken naar de bijbehorende verzekering. Als jij geen auto-verzekering hebt gehad de afgelopen 3 (??) jaar, kan dat best eens een interessant bedrag onder de streep opleveren en loont het om goed te snuffelen naar wat je nodig hebt en/of bij welke verzekeraar.

Over welke afstanden hebben we het over op jaarbasis wat je gaat rijden? En wat moet er mee aan personen / bagage? Hoe lang moet de auto meegaan (als in, je dochter wordt snel groter, komt er nog meer gezinsuitbreiding)?

10K vind ik geen gek bedrag echter zie niet geheel waarom je dan bijvoorbeeld een A1 vergelijkt met een 308 Station; hele verschillende auto's qua klasse, onderhoudskosten, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:05
Zonder schadevrije jaren kan het interessant zijn om te beginnen met een private lease auto, dan als je wel weer jaren hebt opgebouwd kan je een auto kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:20

Jorissie87

No diggity

Het kopen van een nieuwe (2e hands) auto is een hele aangelegenheid. Zolang wij jou en jouw wensen niet kennen, kunnen we hier onmogelijk antwoord op geven. Je zal toch echt beter je huiswerk moeten doen voordat wij je verder kunnen helpen:

Denk aan:
- Hoeveel km ga je per jaar rijden (en verdeeld over hoeveel km per rit)
- Wat voor brandstof zoek je
- Welke opties verwacht je minimaal en welke heb je niet nodig
- Hoeveel liter bagageruimte heb je nodig en hoeveel passagiers neem je mee
- Wat verwacht je qua onderhoud
- Heb je winterbanden of all-seasons nodig
- Hoe oud mag een auto zijn en hoeveel km maximaal
- Schakel/automaat
- Merkvoorkeuren
- Type carroserie
- etcetcetc.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:34:
Ik zou ook even heel goed kijken naar de bijbehorende verzekering. Als jij geen auto-verzekering hebt gehad de afgelopen 3 (??) jaar, kan dat best eens een interessant bedrag onder de streep opleveren en loont het om goed te snuffelen naar wat je nodig hebt en/of bij welke verzekeraar.

Over welke afstanden hebben we het over op jaarbasis wat je gaat rijden? En wat moet er mee aan personen / bagage? Hoe lang moet de auto meegaan (als in, je dochter wordt snel groter, komt er nog meer gezinsuitbreiding)?

10K vind ik geen gek bedrag echter zie niet geheel waarom je dan bijvoorbeeld een A1 vergelijkt met een 308 Station; hele verschillende auto's qua klasse, onderhoudskosten, etc.
Max 5 jaar

Geen station

gezinsuitbreiding is een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
I_IBlackI_I schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:36:
Zonder schadevrije jaren kan het interessant zijn om te beginnen met een private lease auto, dan als je wel weer jaren hebt opgebouwd kan je een auto kopen.
Ik ga niet leasen, maar kopen bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:34:
Ik ga niet leasen maar kopen goed om even te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Max 5 jaar

Geen station

gezinsuitbreiding is een mogelijkheid.
De 308 die je linkte is dit jaar al 9 jaar oud?

Ik ben toch ff gaan snuffelen; rekening houdend met "beginnend gezin":

Citroen C3
Skoda Fabia
Peugeot 2008 (ow, 6 jaar oud al en dit jaar 7 dus)

Misschien dat je even de tijd wil nemen om onze vragen verder uit te diepen en goed te beantwoorden :)

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2025 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galanthus
Jorissie87 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:36:Denk aan:
- Hoeveel km ga je per jaar rijden (en verdeeld over hoeveel km per rit)
- Wat voor brandstof zoek je
- Welke opties verwacht je minimaal en welke heb je niet nodig
- Hoeveel liter bagageruimte heb je nodig en hoeveel passagiers neem je mee
- Wat verwacht je qua onderhoud
- Heb je winterbanden of all-seasons nodig
- Hoe oud mag een auto zijn en hoeveel km maximaal
- Schakel/automaat
- Merkvoorkeuren
- Type carroserie
- etcetcetc.
Goed punt hoor!

- Ik verwacht maximaal 15 à 20K per jaar te rijden.
- Benzine.
- All-seasonbanden zijn een goede optie.
- De auto moet recent onderhouden zijn, APK gekeurd, de distributieriem moet ook vervangen zijn en goed onderhouden.
- Het liefst een automaat, maar vaak krijg je dan geen leuke, mooie auto's.
- Peugeot, Audi, Renault.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Je hebt 10k budget, en laat een auto zien van bijna 11k waar zo'n 300 tot 1000 euro afleverkosten + garantie bijkomt. In het slechtste geval zit je bijna op de 12k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De auto die je linkt in de start post heeft 68k+ kilometer op de teller en dan al 4 eigenaren versleten... Daarnaast is de auto ook een drie cilinder. Persoonlijk ben ik daar geen heel grote fan van, liefste heb ik minimaal 4 cilinders, dat rijdt net wat fijner, maar zal vast een gevoelsmatig iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

CH4OS schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:48:
liefste heb ik minimaal 4 cilinders, dat rijdt net wat fijner, maar zal vast een gevoelsmatig iets zijn.
Heb regelmatig die 3-pot van Ford gereden (budget Fiesta); het rijdt inderdaad net niet maar als je een beetje ervaring hebt, hou je ze ietsjes hoger in de toeren, zeker in stad / N-wegen, om mee te komen. Snelweg is natuurlijk altijd "top gear" en yolo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
CH4OS schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:48:
De auto die je linkt in de start post heeft 68k+ kilometer op de teller en dan al 4 eigenaren versleten... Daarnaast is de auto ook een drie cilinder. Persoonlijk ben ik daar geen heel grote fan van, liefste heb ik minimaal 4 cilinders, dat rijdt net wat fijner, maar zal vast een gevoelsmatig iets zijn.
Al had je mij wijs gemaakt dat een auto 14 cilinders had, zou het me echt niets zeggen. Ik ben totaal niet technisch onderlegd; ik zie een mooie auto en dat trekt me aan. Maar goed, puntje voor jou! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57
Zoals bij elk autotopic krijg je waarschijnlijk heel veel voorkeuren te horen. De een vind dit, de ander dat.

In de basis moet je voor 10k gewoon geluk hebben met wat je koopt. Belangrijk is dus om te zorgen voor een goede garantie, goede historie qua onderhoud (liefst bij de dealer natuurlijk) en bij voorkeur zo min mogelijk vorige eigenaren, al hoeft dat niet altijd iets te zeggen.

Verder zou ik Audi uit je rijtje laten vallen, die zijn gewoon een stuk duurder dan Peugeots en Renaults. Ook een automaat is vaak duurder, dat is de reden dat je tot 10k niet de leuke, mooie auto's ziet. Als je veel file rijdt is een automaat overigens wel top.

Ga in ieder geval lekker proefrijden, ook een paar keer in hetzelfde model auto zodat je daar de verschillen in leert zien. Hoort dat rammeltje en kraakje bij het model of is het alleen bij die ene auto? Rijdt, schakelt, remt en stuurt ie goed? Dat kan je als leek alleen beoordelen als je wat vaker met hetzelfde model hebt gereden. Succes in ieder geval en laat ons ook even weten wat je hebt gekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galanthus
Thomas18GT schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:59:
Zoals bij elk autotopic krijg je waarschijnlijk heel veel voorkeuren te horen. De een vind dit, de ander dat.

In de basis moet je voor 10k gewoon geluk hebben met wat je koopt. Belangrijk is dus om te zorgen voor een goede garantie, goede historie qua onderhoud (liefst bij de dealer natuurlijk) en bij voorkeur zo min mogelijk vorige eigenaren, al hoeft dat niet altijd iets te zeggen.

Verder zou ik Audi uit je rijtje laten vallen, die zijn gewoon een stuk duurder dan Peugeots en Renaults. Ook een automaat is vaak duurder, dat is de reden dat je tot 10k niet de leuke, mooie auto's ziet. Als je veel file rijdt is een automaat overigens wel top.

Ga in ieder geval lekker proefrijden, ook een paar keer in hetzelfde model auto zodat je daar de verschillen in leert zien. Hoort dat rammeltje en kraakje bij het model of is het alleen bij die ene auto? Rijdt, schakelt, remt en stuurt ie goed? Dat kan je als leek alleen beoordelen als je wat vaker met hetzelfde model hebt gereden. Succes in ieder geval en laat ons ook even weten wat je hebt gekocht :)
De Audi stond ook op de laatste plek, vaak met een hoge kilometerstand van 140/150K en heel duur, terwijl het onderhoud veel duurder is dan dat van een Peugeot of Renault.

Zelf vind ik een automaat fantastisch. De 308 vind ik het leukste, en de 208 is ook leuk, maar die is wel klein. Ik heb een aantal gevonden met minder dan 70K kilometerstand, sommige met 1e eigenaar en allemaal bij een dealer.

Proefrijden is inderdaad iets wat ik moet doen. Zelf dacht ik eraan om iemand in te huren voor een algemene check, hoewel ik niet denk dat dat nodig is bij een bekende en populaire garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57
Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:03:
[...]

De Audi stond ook op de laatste plek, vaak met een hoge kilometerstand van 140/150K en heel duur, terwijl het onderhoud veel duurder is dan dat van een Peugeot of Renault.

Zelf vind ik een automaat fantastisch. De 308 vind ik het leukste, en de 208 is ook leuk, maar die is wel klein. Ik heb een aantal gevonden met minder dan 70K kilometerstand, sommige met 1e eigenaar en allemaal bij een dealer.

Proefrijden is inderdaad iets wat ik moet doen. Zelf dacht ik eraan om iemand in te huren voor een algemene check, hoewel ik niet denk dat dat nodig is bij een bekende en populaire garage.
Als je hem bij een Peugeot dealer koopt zou ik geen aankoopkeuring doen. Als je hem ergens ander haalt zou ik de Peugeot dealer wel een aankoopkeuring laten doen. Voor 39 euro weet je dan al een stuk meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12
Let wel op dat zowel Ford (1.0 ecoboost) als Peugeot (1.2 Puretech) een geschiedenis kennen met problemen omtrent distributieriemen die in de olie lopen. De rode 308 kan daar maar zo onder vallen. Ook is de kilometerstand vrij laag voor zo'n auto. Een gemiddelde personenauto rijdt 12.000 per jaar, dat zou na 9 jaar een km. stand van om en nabij de 100.000 kilometer moeten opleveren. Deze auto heeft veel minder gereden dan dat, kan betekenen dat hij of weinig op pad is geweest, of kleine stukjes heeft gereden. Dat laatste is schadelijker voor de motor.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
NoepZor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:20:
Let wel op dat zowel Ford (1.0 ecoboost) als Peugeot (1.2 Puretech) een geschiedenis kennen met problemen omtrent distributieriemen die in de olie lopen. De rode 308 kan daar maar zo onder vallen. Ook is de kilometerstand vrij laag voor zo'n auto. Een gemiddelde personenauto rijdt 12.000 per jaar, dat zou na 9 jaar een km. stand van om en nabij de 100.000 kilometer moeten opleveren. Deze auto heeft veel minder gereden dan dat, kan betekenen dat hij of weinig op pad is geweest, of kleine stukjes heeft gereden. Dat laatste is schadelijker voor de motor.
Bedankt voor je bericht. Het is eigenlijk heel gek: een lage kilometerstand, maar juist dan is het ook iets waar je op moet letten. Ik heb wel een paar 208's gevonden, eerste eigenaar, met een kilometerstand tot maximaal 50/60K. Het enige waar ik aan twijfel bij de 308 is het aantal eigenaren (4) en de lage kilometerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12
Ter vergelijk: mijn broertje heeft een auto van iets meer dan 2 jaar oud gekocht met een vergelijkbare kilometerstand. Die heeft 30.000 per jaar gereden, dat betekent vaak langere afstanden waarbij de motor goed warm wordt. Bij korte ritjes krijg je sneller vervuiling en dergelijke, ook is dit niet bevorderlijk voor de genoemde "natte distributieriem". Zaak om goed op te letten of die recent vervangen is bij een dergelijke auto. De vervangingstermijn was initieel af fabriek 10 jaar of 180.000 km, dat halen sommigen bij lange na niet. De riem brokkelt af en verstopt de oliekanalen met motorschade tot gevolg. Korte ritjes kunnen een versnelde slijtage bevorderen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
NoepZor schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:41:
Korte ritjes kunnen een versnelde slijtage bevorderen.
Wat adviseer je? Ik ga zeker niet per dag 200km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 15:08

Secsytime

Automagisch

Voor iets meer heb je een Tesla model 3 die net uit de lease komt, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 11:07
De dubbelkoppeling-automaten (EDC) van Renault zijn eigenlijk wel prima, dus een scenic of megane of zelfs captur met niet al te veel kilometers zou prima moeten voldoen; Mercedes gebruikt die motoren ook, dus.

Verder kan ik een Honda aanraden, de Jazz is geen oogstrelende auto, maar voert wel al jaren de (geen) pechstatistieken aan. of de FR-V, gezellig met zijn drieen naast elkaar.

Succes met zoeken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:48:
[...]

Wat adviseer je? Ik ga zeker niet per dag 200km rijden.
+
Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Even voor mijn beeldvorming; hoeveel heb je ooit gereden, hoeveel auto's / bezit in er in jouw historie, wie of wat qua kennis heb je om je heen?

Een kort ritje, afhankelijk van het type motor, wordt vaak gezien als minder dan 10km omdat dan niet elk motorblok opgewwarmd is of dat olie of andere vloeistoffen net aan op bedrijfstemperatuur zijn.

Dit soort informatie staat ook op/in relatief veel andere topics en auto-sites; daarmee voelt het voor me een heel klein beetje alsof je ietwat onbeslagen ten ijs komt in je topic.
Secsytime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:52:
Voor 10K???

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:53:
[...]

+

[...]

Even voor mijn beeldvorming; hoeveel heb je ooit gereden, hoeveel auto's / bezit in er in jouw historie, wie of wat qua kennis heb je om je heen?

Een kort ritje, afhankelijk van het type motor, wordt vaak gezien als minder dan 10km omdat dan niet elk motorblok opgewwarmd is of dat olie of andere vloeistoffen net aan op bedrijfstemperatuur zijn.

Dit soort informatie staat ook op/in relatief veel andere topics en auto-sites; daarmee voelt het voor me een heel klein beetje alsof je ietwat onbeslagen ten ijs komt in je topic.

[...]

Voor 10K???
Wel lezen, voor iets meer.. meneer haalt zelf een auto van 12k aan. Dus ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:55

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Let even op de 1.2 en 1.6 motoren van Peugeot in die jaren, er is veel over te vinden.

Persoonlijk zou ik ze links laten liggen en gaan voor een Leon of een Focus.
(mogelijk een Clio Station)

[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 13-01-2025 16:12 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Secsytime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Wel lezen, voor iets meer.. meneer haalt zelf een auto van 12k aan. Dus ja..
En dan helpt het nog meer dat jij (nog) duurdere auto's gaat vermelden? Een T3 die nu te koop staat, is rustig 7 jaar oud voor / vanaf 14K; ex-lease zou zomaar nog prijziger kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:07:
[...]

En dan helpt het nog meer dat jij (nog) duurdere auto's gaat vermelden? Een T3 die nu te koop staat, is rustig 7 jaar oud voor / vanaf 14K; ex-lease zou zomaar nog prijziger kunnen zijn.
Dat weet ik niet, daarom leg ik het TS voor of dat een optie is. Misschien had hij er nog niet aan gedacht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:42

-tom-562

Oliesjeik

Je rijdt redelijk wat kilometers. Met een budget van 10k (of iets meer) zou ik voor een Lexus CT200h gaan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
Ook leuk, hoeveel meer? Het enige probleem is eigenlijk dat er geen laadpaal in mijn straat staat. Ik woon in een vrij oude wijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-05 15:25
waar vind jij die dan?
ik vind ze pas vanaf 13k+ en dat is al flink boven budget van TS.
https://www.gaspedaal.nl/tesla/model-3?srt=pr-a

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Ook leuk, hoeveel meer? Het enige probleem is eigenlijk dat er geen laadpaal in mijn straat staat. Ik woon in een vrij oude wijk :)
Er staan er nu een boel in de 14-15k range, maar gezien de hoeveelheid die er op korte termijn op de markt gaan komen, lijkt me dat nog aan de hoge kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

pc_freak1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:17:
[...]

waar vind jij die dan?
ik vind ze pas vanaf 13k+ en dat is al flink boven budget van TS.
https://www.gaspedaal.nl/tesla/model-3?srt=pr-a
Wel even begrijpend lezen. TS geeft zelf een auto van 12k aan, dus ja daar is het iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
Mad-Matt schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:03:
Let even op de 1.2 en 1.6 motoren van Peugeot in die jaren, er is veel over te vinden.

Persoonlijk zou ik ze links laten liggen en gaan voor een Leon of een Focus.
(mogelijk een Clio Station)
Een ding weet ik zeker, een station vind ik vreselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-05 14:41
-tom-562 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:12:
Je rijdt redelijk wat kilometers. Met een budget van 10k (of iets meer) zou ik voor een Lexus CT200h gaan.
Dit vind ik een goed advies. Betrouwbare auto. Lage operationele kosten. Goed betaalbaar.
Bijv. https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2011-56343023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

mrottjers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Dit vind ik een goed advies. Betrouwbare auto. Lage operationele kosten. Goed betaalbaar.
Achterbank is wel behoorlijk krap..

Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/56343023/0-1d17130c5ce39d73eb981650cfbad72b.jpg?h=675&w=900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
mrottjers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Mooi auto wel behoorlijk prijzig en aan de hoge KM stand voor een auto uit 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
Secsytime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Achterbank is wel behoorlijk krap..

[Afbeelding]
Wel behoorlijk veel oude toeters en bellen, en inderdaad een beetje krap. Buiten ziet hij er echter wel veel mooier uit, moet ik zeggen. Het doet me gelijk denken aan The Sopranos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Laatst online: 23-05 14:41
....hoge KM stand voor een auto uit 2011....
130K in 13 a 14 jaar. 10K per jaar. Niet echt veel m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
mrottjers schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:37:
[...]

130K in 13 a 14 jaar. 10K per jaar. Niet echt veel m.i.
Nee, bedoel oude auto en behoorlijk duur buitenkant vind ik super, binnenkant vind ik echt super ouderwets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Mooi auto wel behoorlijk prijzig en aan de hoge KM stand voor een auto uit 2011.
KM-stand zegt bij een Lexus/Toyota niet zo veel, daar zou ik mij niet blind op staren (in tegenstelling tot PSA/VAG spul...)
Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Wel behoorlijk veel oude toeters en bellen, en inderdaad een beetje krap. Buiten ziet hij er echter wel veel mooier uit, moet ik zeggen. Het doet me gelijk denken aan The Sopranos :)
Je koopt een auto hè, geen gadget ;) verder is het infotainment systeem prima te upgraden naar een moderne Android Auto/Apple Carplay unit mocht je dat perse willen
Als je een Lexus te ouderwets en te krap vindt, moet je niet met een i20 aankomen :+ Dat is/was gewoon een kleine (qua formaat) budgetauto (niks mis mee overigens), maar kan niet eens in de schaduw staan qua interieur in vergelijking met die Lexus :D

[ Voor 21% gewijzigd door -tom-562 op 13-01-2025 16:44 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Hoge KM stand is voor een CT200h geen probleem ( mits goed onderhouden )

Kwam toevallig net op Autoweek:

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Dacht dat je een auto zocht, dit zijn naaimachines? :+ 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Afbeeldingslocatie: https://www.autoscout24.nl/cms-content-assets/YzBqbBkn7XoVAh6MxrjoS-0fc63be81b549c2cae05d75ceb4347b8-saab-9-5-back-1100.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
Secsytime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Dacht dat je een auto zocht, dit zijn naaimachines? :+ 8)
Hah, mij werd wel vaker verteld dat een Hyundai prima is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 17:30
Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Hah, mij werd wel vaker verteld dat een Hyundai prima is. :D
Als je veel snelweg km's maakt zou ik zeggen om een niet te kleine auto te nemen, zoals de twee die jij linkte. Mijn beperkte ervaring is dat een beetje extra gewicht/formaat de auto een stuk stabieler/rustiger maakt bij hogere snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 23-05 16:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou een Ecoboost of THP prive in dit segment toch niet zo snel aandurven, of je moet 2k achter de hand willen houden voor onderhoud.

Waarom niet voor een betrouwbaar alternatief, Kia en Hyundai hebben ongeblazen bijv. een C'eed/Optima of i30 /i40 of wat te denken van een Toyota /Lexus HSD, of Honda.

TIP: ChatGPT kan goed ondersteunen in de selectie van een auto, vraag bijv. eens of hij op basis van een interview een aantal (betrouwbare) modellen voor je kan selecteren.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2025 17:15 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:11:
Ik zou een ecoboost of prive toch niet zo snel aandurven, of je moet 2k achter de hand willen houden voor onderhoud.
Cijfers?

Want voor elke Ecoboost-klager hoor je tien/honderd/duizend Ecoboost-tevredenaars niet... Heb jaren verschillende Ford-modellen gereden in verschillende Ecoboost-uitvoeringen / motorvermogens. 0 issues gehad / gezien. En ja, dan is vaak "1 is geen" maar om klakkeloos te roepen dat je 2K moet achterhouden, is ook wel een beetje jammer; zeker voor iemand die niets van auto's weet, kan dit verkeerde (waan-)beelden opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Laatst online: 23-05 16:53

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Cijfers?

Want voor elke Ecoboost-klager hoor je tien/honderd/duizend Ecoboost-tevredenaars niet... Heb jaren verschillende Ford-modellen gereden in verschillende Ecoboost-uitvoeringen / motorvermogens. 0 issues gehad / gezien. En ja, dan is vaak "1 is geen" maar om klakkeloos te roepen dat je 2K moet achterhouden, is ook wel een beetje jammer.
Het internet staat vol met negatieve reviews, probleem verhalen, en consumenten programma's die een item hebben. Daarnaast, moet je eens kijken hoeveel in de soep gedraaide THP of Ecoboost DEFECT worden aangeboden op marktplaats, dat is echt enorm.

Als je ecoboost of THP de soep in draait ben je gewoon aan de beurt, en dat moet je in calculeren. De reperaties vinden ook over het algemeen plaats na de lease of garantie periode, als ze in de markt komen voor rond de 10k.

Nogmaals, er zijn alternatieven die (veel) betrouwbaarder zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 13-01-2025 17:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-05 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Galanthus vanaf 2016 is een TSI ook prima. DSG’s wel mee oppassen.

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 13-01-2025 17:38 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

revolution-nl schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Het internet staat vol met negatieve reviews, probleem verhalen, en consumenten programma's die een item hebben. Daarnaast, moet je eens kijken hoeveel in de soep gedraaide THP of Ecoboost DEFECT worden aangeboden op marktplaats, dat is echt enorm.
<random site> staat vol met topics van mensen die apparaat X, webwinkel Y of software Z ruk vinden. <site> telt niet het aantal Nederlandse gebruikers die X, Y of Z zonder commentaar/review gebruiken of op welke manier. Cijfers dus onbekend.

En dat doe je nu ook met je Ecoboost-verhaal; nog los van het feit dat niet elk verhaal over een Ecoboost-motor over hetzelfde type gaat. Zo heeft Amerika hele andere Ecoboost-motoren in het assortiment (gehad) dan West-Europa; er zijn zelfs andere typen in de UK geleverd.

Andersom; in USA is er ook een hele andere cultuur omtrent recalls; ook bekendere merken als Audi, Lexus, Honda, etc. hebben waslijsten met recalls uit staan over de afgelopen jaren. Het is dat ik dit regelmatig lees en dat is de enige reden geweest dat ik zowel mijn Mitsubishi als mijn Audi tijdig inzichtelijk had wat er was en/of dat ook voor mijn chassisnummer kon gelden ja dus, dus de Mitsu is door Mitsu USA netjes gerepareerd bij een dealer in NL. En voor mijn Audi is er magisch ook een recall in NL toen opgestart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:15:
[...]

Cijfers?

Want voor elke Ecoboost-klager hoor je tien/honderd/duizend Ecoboost-tevredenaars niet... Heb jaren verschillende Ford-modellen gereden in verschillende Ecoboost-uitvoeringen / motorvermogens. 0 issues gehad / gezien. En ja, dan is vaak "1 is geen" maar om klakkeloos te roepen dat je 2K moet achterhouden, is ook wel een beetje jammer; zeker voor iemand die niets van auto's weet, kan dit verkeerde (waan-)beelden opleveren.
Jij reed ze wss nieuw. Dat scheelt natuurlijk een hoop.
Maar feit is gewoon dat die 1.0 3-pitter EcoBoost van Ford (en die PSA THP blokjes) niet zo heel betrouwbaar zijn en regelmatig stuk gaan.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galanthus
Ik denk dat ik mijn budget met 1K ga strekken en voor een Kia Rio uit 2017 of 2018 ga. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:16

Zyk

Hij was al genoemd, maar een Honda Jazz zou waarschijnlijk een prima keuze zijn. De voordelen op een rijtje:
  • Zuinig, je rijdt zomaar 1:18 zonder daar moeite voor te doen.
  • DistributieKETTING. Deze gaat zo lang mee als het motorblok, en niet andersom.
  • Gewicht <1000kg, dus verzekering en MRB zijn goedkoop.
  • Beenruimte achterin.
  • Prima NCAP score.
  • Ligt strak op de weg, is plezierig rijden in de stad.
  • Bagageruimte voor elk scenario. De achterbanken kunnen gelijkvloers plat voor grote objecten. De zittingen kunnen omhoog voor bijvoorbeeld planten tot 1,40m. De rechter voorstoel en achterbank plat geeft je letterlijk genoeg ruimte voor een SUP board van 2,40m lang, of een pak hout van de bouwmarkt.
  • Goedkoop in regulier onderhoud. Er gaat zelden iets aan stuk.
Ik rijd zelf een exemplaar uit 2004 in de “sport” uitvoering, en als deze dan uiteindelijk een keer op is dan komt er gewoon weer een nieuwe Jazz voor in de plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:52:
Ik denk dat ik mijn budget met 1K ga strekken en voor een Kia Rio uit 2017 of 2018 ga. :)
En dat is dus precies wat ik eerder zei; goede reviews lees je minder dan slechte reviews... Maar gelukkig hebben we nog de bekendste site voor auto's? Autoweek. Kia Rio vanaf 2018? https://www.autoweek.nl/r...0pk-comfortplusline-2018/ & https://www.autoweek.nl/r...gdi-100pk-gt-line-2019-2/ ; cijfer een 6 en een 9.

Geen idee hoe je nu bij een Kia komt (en sowieso veel ouder dan je 5 jaar die je noemde) maar heb nog steeds het gevoel dat je bepaalde posts niet wil/kan begrijpen en beantwoorden en daardoor je mogelijk laat leiden door andere antwoorden die "minder weerstand oproepen om iets over je keuze-traject te posten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galanthus
MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:06:
[...]

En dat is dus precies wat ik eerder zei; goede reviews lees je minder dan slechte reviews... Maar gelukkig hebben we nog de bekendste site voor auto's? Autoweek. Kia Rio vanaf 2018? https://www.autoweek.nl/r...0pk-comfortplusline-2018/ & https://www.autoweek.nl/r...gdi-100pk-gt-line-2019-2/ ; cijfer een 6 en een 9.

Geen idee hoe je nu bij een Kia komt (en sowieso veel ouder dan je 5 jaar die je noemde) maar heb nog steeds het gevoel dat je bepaalde posts niet wil/kan begrijpen en beantwoorden en daardoor je mogelijk laat leiden door andere antwoorden die "minder weerstand oproepen om iets over je keuze-traject te posten".
Ik negeer ze niet, ik respecteer de tips, maar bepaalde auto's vind ik niet mooi en ze zijn ook nog eens duur. Zoals de Lexus, ik snap dat die superbetrouwbaar is, maar behoorlijk duur. Nou, een 6! Hoe kan dat nou, het was net verkocht, dacht dat een Aziaat gewoon goed was.

Ik ga maar eens op die forumsite kijken die je hebt gedeeld, om me wat meer te verdiepen. Technische kennis is bij mij 0,0, ik weet redelijk dat Japanners de meest vertrouwde zijn.

Ik kijk nog even verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galanthus
MAX3400 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:06:
[...]

En dan is de 2017... een 10!

https://www.autoweek.nl/r...mfortline-navigator-2017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Goed gevonden; reviewer heeft auto gekocht, na 250km een review geplaatst en niets meer aan gedaan. Ja, iedereen vindt "nieuw uit de doos" wel een 10 natuurlijk ;)

Ik zit toch wat rond te kijken voor je; beetje goochelen met merken, prijzen, leeftijd en kilometerstand maar Corsa? Meriva? Pulsar? Baleno? En dan probeer ik dus zelfs de adviezen van anderen (waar ik het niet specifiek mee eens ben) nog te omzeilen.

Vond ook meerdere Fiat Tipo's in NL; 2 zonder foto's dus "verwacht". Er is zat te vinden tot 10K maar de eisen / wensen lijken vooral op "vind ik niet mooi" en "maximaal zoveel jaar oud" vooralsnog.

Snap ook heel goed dat een gezinsuitbreiding niet te voorspellen is. Maar groei van een kind wel (je dochter). Ik weet dus ook nog niet of jij de auto 3 jaar wil hebben. 6 jaar. 10 jaar. Dat scheelt heel erg in de comfort nu & zometeen bedenken qua afmetingen, of moderne features, of kofferbak, etc.

/edit: en ik mis nog steeds (of overheen gelezen) mijn vraag en jouw antwoord over verzekering? Want als je langere tijd geen verzekering gehad hebt, kan dat zowel positief of negatief uitvallen als je een nieuwe verzekering wil afsluiten. En dat is weer afhankelijk van, jawel, leeftijd, postcode, type auto, type motor, opties, etc. Zou jammer zijn als we allen een mooie auto vinden voor je en die blijkt dan "best wel heul duur" in de reguliere WA-verzekering, laat staan WA+ of all-risk (afhankelijk van jouw gewenste dekking).

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-05 20:50

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou een audi a3 kopen een a1 is te klein en renault is gekend als onbetroubre auto (sorry voor renault rijders ;))
(Gezien de OP en jou keuzes)

[ Voor 11% gewijzigd door t.w.e.a.k.e.r op 13-01-2025 20:30 . Reden: toevoeging ]

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 13:02
Galanthus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:52:
Bij een KIA kan het nog interessant zijn om te kijken of je een model kan vinden waar nog een paar jaar / enkele tienduizenden km's garantie op zit. Fabrieksgarantie was volgens mij 7 jaar / 150K-km, mits de auto onderhouden is volgens hun voorwaarden. Kan interessant zijn. Maar als je al mikt op 6-7 jaar oud is het minder relevant, aangezien je dan waarschijnlijk dat eerste jaar toch nog garantie van de dealer of garage hebt (afhankelijk van wat je afspreekt, of het onder Bovag valt, etc.). Staar je er ook niet blind op, want er is natuurlijk van alles wat er níet onder valt, maar toch, neem het mee in je overwegingen ;)
Pagina: 1