Advies trap lakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-05 18:37
Hallo Medeklussers,

Binnenkort ben ik van plan een trapkast te plaatsen onder onze bestaande trap. De trap is van hout met een vernislaag(maar dat weet ik niet zeker) de trap moet gewoon wit worden alleen zou het mogelijk zijn dit gewoon licht te schuren en met een primer over te gaan en vervolgens aflakken?

Waar ik uit de buurt wou blijven is volledig kaalschuren van de trap zeg maar, iemand hier ervaring mee of advies?

Groeten Dennis Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZsmF2YAuab3lX9DjsBVshwn2is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUw7kd4ZI9bsbAHfvunKdgjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jltRloXl28k6h61_FybuO7aOHUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f11JR74X4yleKvNOl43wnFHP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je wil eigenlijk weten of er een olieverf of een watergedragen lak op de trap zit. En dan een lak van hetzelfde type kiezen. Soms gaat overschilderen met een ander verftype goed, soms ook niet, dus dat zou ik vermijden.
Een primer in een kleur die dicht bij de definitieve kleur ligt helpt voor een dekkend resultaat.
Stappen: goed ontvetten, licht opschuren, ontvetten, primer, licht opruwen, ontvetten, aflakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:43

Jorissie87

No diggity

Misschien niet de antwoord op je vraag maar voor het aflakken is er speciale traplak. Het verschil met gewone lak is dat het wat ruwer wordt na het aflakken (zodat je minder snel uit kan glijden). Je kan ook gewone lak gebruiken en daar fijn zand doorheen mengen om het ruwe effect te creeeren.

Edit, ga er overigens van uit dat je de trap (na primen) meerdere malen zal moeten verven/lakken om hem van deze donkere kleur naar dekkend wit te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Jorissie87 op 13-01-2025 14:19 ]

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 22:33
pro-tip van een niet zo pro, als je alle stappen hebt gedaan die @AlterEgo aangeeft.. start dan met lakken van 1 trede (liefst de onderste en dan ook nog de onderkant) zodat je kan zien wat het doet.
Collega van me had zijn hele trap gedaan, helemaal tevreden. Een dag of wat later begon de verf alsnog te reageren en kon hij dus de hele trap opnieuw doen.
Snap dat je het liefst niet de hele trap wilt kaalschuren, daarom eerst een klein stukje proberen want er is niets zo ruk als denken dat je klaar bent en dan alsnog alles mag gaan kaalschure omdat de bende alsnog met elkaar reageert en de lak helemaal gaat werken.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
Bedankt voor jullie antwoorden de meeste twijfel zit idd in het niet precies weten wat er nou precies op zit wellicht vernis.. Ik ga het stappenplan Alterego toepassen met de tip van DonJunior omdat eerst te testen op een (niet zichtbare) plek. De trap wordt dichtgemaakt en denk er over eiken overzettreden te gebruiken dus het verven blijft " beperkt" tot de zijkanten leuningen en spijlen, onderkant niet van belang omdat er een trapkast onder komt of zou het problemen geven delen van de trap te verven ipv alles?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als je buitenwerk hebt waar vernis op zit dan heb je in de loop der jaren UV schade aan de onderliggende laag gekregen, want vernis (= blanke lak) laat UV door.
Als je dan daarover heen gaat verven loop je de kans op blaas vorming.
Dat kan zelfs een paar jaar later nog optreden.
Alleen afschuren tot op het verse hout geeft zekerheid dat dit niet gaat optreden.

Binnen heb je daar veel minder last van maar het kan nog steeds.
Als ik naar de foto kijk zie ik dat delen van die trap via het raam aan het buitenlicht zijn blootgesteld.

Testen op de onderkant van een trede heeft dus niet zoveel zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:01
AlterEgo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:08:
Je wil eigenlijk weten of er een olieverf of een watergedragen lak op de trap zit. En dan een lak van hetzelfde type kiezen. Soms gaat overschilderen met een ander verftype goed, soms ook niet, dus dat zou ik vermijden.
Een primer in een kleur die dicht bij de definitieve kleur ligt helpt voor een dekkend resultaat.
Stappen: goed ontvetten, licht opschuren, ontvetten, primer, licht opruwen, ontvetten, aflakken.
Als de trap wit moet worden zou ik een verf op alkydbasis vermijden, dat gaat vergelen. Dus gewoon een watergedragen systeem aanbrengen.

Ik zou de trap kaalmaken (goede scherpe krabber en een verffohn gebruiken), schuren en daarna gronden en aflakken. Hier wordt dat ook aangeraden.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30
Denk dat je toch wel wat moet schuren en dan primeren en dan meerdere lagen verven want het is een erg donkere beits of lak.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
IceM schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Als de trap wit moet worden zou ik een verf op alkydbasis vermijden, dat gaat vergelen. Dus gewoon een watergedragen systeem aanbrengen.
Ik zou sowieso een watergedragen verf kiezen: droogt veel sneller dan alkydbasis, dus als je 's-ochtends begint met schilderen van boven naar beneden, dan kan je eind van de dag op sokken alweer naar boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kaal maken met een Metabo Lakfrees
Schuren
Ontvetten
Primeren
Ontvetten
2x Aflakken met traplak

Absoluut geen leuke klus (vind ik), maar geeft zo wel een mooi resultaat dat lang goed blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door stin00 op 13-01-2025 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
Besef me dat kaal maken de beste optie is en zou ik ook niet erg vinden als we er niet zouden wonen en nog moesten verhuizen ;)
Had de ijdele hoop dat ik vernis als oude verf kon zien en licht opschuren primeren en lakken.

Maar de verhalen over blazen etc boezemen me wel angst in het zou ook vervelend zijn dat je er achteraf achter komt dat het niet pakt oid.

Ervaringen met afbijt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 18:22
Wij hebben onze trap niet kaal gehaald. Goed ontvetten , schuren en geschilderd met een trap lak van sigma.
Wel eerst een primer erop.

De verf zit goed vast maar slijt wel erg.
Heb de primer in grijs laten mengen en de trap 3 x afgelakt met zwart.
Helaas zie je op de leuning het grijs er al door heen komen. ( na 2 jaar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:34
Heb hier zeker (goede) ervaring mee.

Zelfde situatie.
Trap licht opgeschuurd (schuurspons)
2x roestwerende primer (olie gedragen) wit erop gezet.
2x afgelakt met watergedragen verf (basis wit).
Tussendoor heel licht opgeschuurd (schuurspons).
Kieren na 1e keer gronden afgekit.

Prima resultaat, zit er 2 jaar op, voor de zekerheid onlangs licht opgeschuurd en nogmaals met watergedragen wit afgelakt.

Maar geen enkele verkleuring te bespeuren.
Geen slijtage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maakt de laklaag van alkydverf week. Vraag me af of je daarmee niet juist ellende op de hals haalt. Een uitgeharde alkyd-laag is prima over te schilderen met watergedragen lak.

Ik zou gewoon goed schuren, een hoge kwaliteit grondverf (watergedragen) en een goede traplak (watergedragen) gebruiken. We zitten niet meer in de beginjaren van de watergedragen verf waarbij alles uiterst problematisch was. Bovendien, als er een deel van de trap is dat probleemgevoelig zou zijn, dan zijn dat de treden die je toch met overzettreden wil bedekken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-05 22:33
bananasplit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:35:
..
Testen op de onderkant van een trede heeft dus niet zoveel zin.
weer wat geleerd

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 17:28
Moet die echt wit? Is gewoon dichtmaken met een plaatje niet ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:33
Out of the box: overzettreden in wit en stootborden (ook) in wit want je moet de stootborden toch aanbrengen als je er een trapkast onder wil maken. Slijtvast, geen risico en snel aan te brengen. Treden kun je gewoon online kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 17:14
Betreft het schuren: Een bandschuurmachine is je vriend voor de vlakke vlakken. Ik had er voor een tuinhuisje 1 van Parkside (voor 25eu een nobrainer), niets spectaculairs maar dat scheelt vrij letterlijk uren schuren. Schuren is dan een heul stuk minder vervelend kan ik je vertellen. Korrel120 en gassen (korrel 80 kan ook, maar zo'n ding schiet op, je wilt t wel onder controle houden).

Dan voor de netjes nog even met een andere schuurmachine met 120/160 om het resultaat egaler te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Martijn.C.V op 15-01-2025 14:12 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
MartindM schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:53:
Heb hier zeker (goede) ervaring mee.

Zelfde situatie.
Trap licht opgeschuurd (schuurspons)
2x roestwerende primer (olie gedragen) wit erop gezet.
2x afgelakt met watergedragen verf (basis wit).
Tussendoor heel licht opgeschuurd (schuurspons).
Kieren na 1e keer gronden afgekit.

Prima resultaat, zit er 2 jaar op, voor de zekerheid onlangs licht opgeschuurd en nogmaals met watergedragen wit afgelakt.

Maar geen enkele verkleuring te bespeuren.
Geen slijtage
Ik zou zelf alleen met watergedragen primer werken voordat je watergedragen gaat aflakken ivp oliebasis primer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
Martijn.C.V schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:10:
Betreft het schuren: Een bandschuurmachine is je vriend voor de vlakke vlakken. Ik had er voor een tuinhuisje 1 van Parkside (voor 25eu een nobrainer), niets spectaculairs maar dat scheelt vrij letterlijk uren schuren. Schuren is dan een heul stuk minder vervelend kan ik je vertellen. Korrel120 en gassen (korrel 80 kan ook, maar zo'n ding schiet op, je wilt t wel onder controle houden).

Dan voor de netjes nog even met een andere schuurmachine met 120/160 om het resultaat egaler te maken.
Ik zou persoonlijk never nooit een bandschuurmachine pakken voor traptreden omdat het een te kort stukje is en je dan 'geulen' krijgt in de trap omdat deze te hard pakt op een kort stukje en je niet fatsoenlijk kunt eindigen en starten Prima voor een tafel, deur of lange plank. Fatsoenlijke centreermachine of delta van Rupes of Festool in combinatie met goed schuurpapier van bijvoorbeeld 3M.
Pagina: 1