Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:40
Mijn vraag
Op de jack plug audio uitgang van mijn Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord (Realtek audio chip) stopt het geluid vaak (minstens ieder half uur ofzo) spontaan.

Ik zie dat Spotify gewoon doorloopt. Ook als ik dan een lokaal MP3'tje afspeel, is er niets te horen.
Als ik het volume in Windows aanpas, hoor je ook een toon te horen zodat je weet hoe hard het volume ongeveer is, die is niet te horen.

Het lijkt zich op te lossen als ik het volume even flink omhoog zet, dan komt er na een paar seconden weer geluid, en kan ik hem weer zacht zetten. Na enige tijd gebeurd het weer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus TUF GAMING B650-PLUS WIFI
Laatste drivers van de Asus website.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers opnieuw geïnstalleerd
Hardware verwijderd in apparaatbeheer en opnieuw geïnstalleerd
Instellingen aangepast in het Realtek configuratiescherm voor automatisch selecteren van uitgang type enz.
Gecontroleerd in BIOS of audio hardware ingeschakeld is.

Ik heb het idee dat het toch aan het volume ligt? Want als ik op laag volume wissel als ik het probleem heb (5-15) dan los ik het niet op. Ik moet echt even naar een hoog volume (>60) om het op te lossen.
Althans, zo lijkt het. Hopelijk ga ik hiermee niet de verkeerde kant op zoeken.
Heel raar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:44
Je zegt niet wat er op die uitgang aangesloten is. Kan het daar aan liggen/heb je andere speakers/koptelefoon geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Raynman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:25:
Je zegt niet wat er op die uitgang aangesloten is. Kan het daar aan liggen/heb je andere speakers/koptelefoon geprobeerd?
Op dit moment een JBL bluetooth boxje met jack kabel aangesloten. Maar tijdens het probleem heb ik gewisseld naar een bedrade koptelefoon, en daar komt dan ook geen geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik denk dat het toch wat te maken heeft met het volume.

Ik heb nu de box veel zachter gezet, zodat het PC volume op 70 kan blijven staan, en nu speelt hij al meer dan een uur af.
8)7