Huidig gebruikt wattage niet 0 bij teruglevering.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-08 12:25
Had een vraagje over een meter in mijn Home Assistant.

Het gaat om: sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt

Deze geeft ongeveer 80 watt aan terwijl de zonnepanelen 3000 watt terug leveren op dit moment waardoor ik zou verwachten dat deze op 0 zou staan. En kan me herinneren dat ook vroeger was, maar kan het niet meer in de statistieken terug vinden.

Ben afgelopen jaar wel naar 3 fases gegaan voor laadpaal, maar die staat ook op dit moment niet te laden of iets dergelijks.

Gebruik de SMART METER GATEWAY-P1 van Smart Gateways met firmware versie 2024062103 en voor Home Assistant:

Core 2025.1.2
Supervisor 2024.12.3
Operating System 14.1
Frontend 20250109.0

Heb HA en de meter al een paar keer gereset en opnieuw opgestart, maar de metingen blijven hetzelfde

Maar vermoed eigenlijk niet dat het aan Home Assistant ligt.
Denk dat het te maken heeft met de 3 fases en laadpaal of dat het nooit 0 is geweest en ik dat verkeerd in mijn herinnering heb.

Iemand een idee waarom de meter 80 verbruik watt aangeeft terwijl ik een overschot aan zonne-energie terug geef aan het net.

Alvast bedankt voor de hulp en moeite om te reageren!

Beste antwoord (via pillejunior op 13-01-2025 14:31)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pillejunior dit klopt dan toch gewoon? Je levert alleen terug op fase 2, daar is het huidige vermogen dus 0W dat je uit het net haalt.

Op fase 1 en fase 3 zitten apparaten die wel elektriciteit verbruiken en geen gebruik kunnen maken van je zonne-energie, want die zit op fase 2.

Qua financiële afreking wordt wel gedaan alsof alles op 1 fase zit. In je meter wordt alles van elkaar afgehaald voor een netto productie of consumering. In jouw geval is dat netto-getal dus de teruglevering op fase 2, min 3W (fase 1) en 70W (fase 3).

Het scherm wat je laat zien is geen netto eindberekening, maar alle fases los. Daarom zie je dat je verbruik hebt op 2 fases. Heb je geen grafiek van sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt?

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 13-01-2025 13:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pillejunior welke slimme meter heb je? Is die (ongeveer) 80W een recente waarde en fluctueert hij? Of is het een waarde die een paar uur geleden voor het laatst doorgekomen is, (vlak) voordat je een overschot aan zonne-energie begon terug te leveren? Wat staat er op het fysieke scherm van je slimme meter, toont die ook 80W?

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 13-01-2025 13:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 22:37
Verbruik wordt per fase weergegeven. Het kan zijn dat je op een enkele fase niet teruglevert maar op de andere fase wel. Heb je een 1-fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
pillejunior schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:40:
Deze geeft ongeveer 80 watt aan terwijl de zonnepanelen 3000 watt terug leveren op dit moment waardoor ik zou verwachten dat deze op 0 zou staan. En kan me herinneren dat ook vroeger was, maar kan het niet meer in de statistieken terug vinden.

Ben afgelopen jaar wel naar 3 fases gegaan voor laadpaal, maar die staat ook op dit moment niet te laden of iets dergelijks.
Was "vroeger" voor of na de overstap naar 3 fasen?

HA telt handmatig de actuele afname en levering op F1,2&3 bij elkaar op en presenteert dat 1 twee aparte identities.

Uit de meter zelf komt óók een cijfer met de actuele levering en afname van alle fases tezamen. Daarop zal je zien dat de verbruik wél nul is bij een overschot aan zonne-energie (en dat is ook het verbruikscijfer waar de energiemaatschappij mee rekent en de meterstanden mee berekent worden)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Gizz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:02:
@pillejunior welke slimme meter heb je? Is die (ongeveer) 80W een recente waarde en fluctueert hij? Of is het een waarde die een paar uur geleden voor het laatst doorgekomen is, (vlak) voordat je een overschot aan zonne-energie begon terug te leveren? Wat staat er op het fysieke scherm van je slimme meter, toont die ook 80W?
Die fluctueert tussen 70 en 95 ongeveer en actueel teruglevering op de meter is -2100. Dus geen verbruik.
Het is een (Enexis) ZIV slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
FredvZ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:16:
[...]

Was "vroeger" voor of na de overstap naar 3 fasen?

HA telt handmatig de actuele afname en levering op F1,2&3 bij elkaar op en presenteert dat 1 twee aparte identities.

Uit de meter zelf komt óók een cijfer met de actuele levering en afname van alle fases tezamen. Daarop zal je zien dat de verbruik wél nul is bij een overschot aan zonne-energie (en dat is ook het verbruikscijfer waar de energiemaatschappij mee rekent en de meterstanden mee berekent worden)
Voor de overstap naar 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoWRl_otvOHLs4roU8PiD7Ock1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8BnFltvG4ygzStdJ5OXYyC0.png?f=fotoalbum_large

Huidige fase volgens HA.
En op fase 2 wordt 2100 watt terug geleverd nu ongeveer.

Dus zou dat dan de optelling van HA zijn voor de 3 fases en vandaar also er verbruik is?

[ Voor 17% gewijzigd door pillejunior op 13-01-2025 13:45 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pillejunior dit klopt dan toch gewoon? Je levert alleen terug op fase 2, daar is het huidige vermogen dus 0W dat je uit het net haalt.

Op fase 1 en fase 3 zitten apparaten die wel elektriciteit verbruiken en geen gebruik kunnen maken van je zonne-energie, want die zit op fase 2.

Qua financiële afreking wordt wel gedaan alsof alles op 1 fase zit. In je meter wordt alles van elkaar afgehaald voor een netto productie of consumering. In jouw geval is dat netto-getal dus de teruglevering op fase 2, min 3W (fase 1) en 70W (fase 3).

Het scherm wat je laat zien is geen netto eindberekening, maar alle fases los. Daarom zie je dat je verbruik hebt op 2 fases. Heb je geen grafiek van sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt?

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 13-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Gizz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:57:

Die heb ik ook, zie hieronder. Maar ik had dus idee dat op 0 zou moeten staan, maar waarschijnlijk dus sinds de 3 fases is dat niet meer. Ik was vooral benieuwd hoe dat dan dus kwam dat geen 0 meer was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmGDI9gBo7Dz3QZgGn9q4WrTf2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0u9RWUc04LHxGp6KmqaZ8xJQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Gizz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:57:

Welke apparaten moet ik dan denken, de laadpaal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pillejunior in die grafiek klopt je eenheid niet. 98W is wat anders dan 98Wh. Gezien het verloop van je grafiek lijkt het dat het wel W moet zijn.
pillejunior schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:06:
[...]
Welke apparaten moet ik dan denken, de laadpaal zelf?
Dat kan toch van alles zijn? Als jij de zonne-panelen op fase 2 hebt zitten en de helft van je verlichting + stopcontacten op fase 3, dan is het toch niet gek dat je iets van verbruik ziet op fase 3?

Kun je niet even een overzicht maken van alle verbruiks/vermogensentities die je integratie geeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 13-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Gizz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:13:
@pillejunior in die grafiek klopt je eenheid niet. 98W is wat anders dan 98Wh. Gezien het verloop van je grafiek lijkt het dat het wel W moet zijn.

[...]

Dat kan toch van alles zijn? Als jij de zonne-panelen op fase 2 hebt zitten en de helft van je verlichting + stopcontacten op fase 3, dan is het toch niet gek dat je iets van verbruik ziet op fase 3?

Kun je niet even een overzicht maken van alle verbruiks/vermogensentities die je integratie geeft?
Als het dus logisch is dan is het verklaart. Dat was mijn vraag. Er is dus niks mis. Fijn :-) !
Thanks voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@pillejunior ik vermoed dat de verwarring wordt veroorzaakt door de naamgeving van sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt. En dat deze alleen fase 3 laat zien (waardoor een naam als sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt_fase3 logischer zou zijn).

Het kan best dat je meter wel een netto-waarde, waar alle fases van elkaar afgetrokken zijn, doorgeeft. Maar dat lijkt niet deze entity te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pillejunior
Gizz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:19:
@pillejunior ik vermoed dat de verwarring wordt veroorzaakt door de naamgeving van sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt. En dat deze alleen fase 3 laat zien (waardoor een naam als sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered_watt_fase3 logischer zou zijn).

Het kan best dat je meter wel een netto-waarde, waar alle fases van elkaar afgetrokken zijn, doorgeeft. Maar dat lijkt niet deze entity te zijn.
Denk eigenlijk dat de naam wel klopt want de 3 fases staan hier ook apart L1 tot L3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT9OfbwpOmLsUXZb1etA68spzJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RREaQ2Uh082lZdorjOcHJ3rO.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1