Honeywell Evohome zonnekleppen icm stadverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinom
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 19:53
Beste allemaal,

Sinds een paar jaar heb ik een prettig werkend Honeywell Evohome systeem icm stadsverwarming en vloerverwarming. Het betreft een huis van 5 verdiepingen (meerdere kamers per verdieping) waarbij elke verdieping eenzelfde specifieke functie heeft. Er is bij de aanleg dan ook gekozen om niet de los per groep/kamer aan te sturen maar de hele verdeler van de desbetreffende verdieping met een zonneklep. Ik regel de temperatuur dus niet per kamer maar per verdieping.

Toen de prijzen voor stadsverwarming stegen ben ik goed naar het verbruik gaan kijken. Het bleek dat ik aanzienlijk meer verbruikte dan mijn buren met vergelijkbare woningen. Met het opnieuw inregelen van alle groepen heb ik een aardige besparing kunnen doorvoeren. Echter bleef het verbruik hoger dan bij de buren. Uiteindelijk heb ik in overleg met de installateur een zone-klep direct bij de hoofdaanvoer van de stadsverwarming-unit laten plaatsen. Deze sluit af als geen van de verdiepingen warmte vraagt. Voorheen bleef de unit blijkbaar water rondpompen in de ringleiding. Met het plaatsen van deze klep is mijn verbruik eindelijk terug naar normale waarden. De reden dat de installateur de klep bij de unit heeft geplaatst is omdat (opgaaf installateur) hij niet aan de unit zelf mag werken aangezien deze in eigendom is van Vattenfall.

Ik ben nu benieuwd of deze voormelde klep bij de unit niet gewoon vanaf het begin geplaatst had moeten worden. Het plaatsen van 5x zone-kleppen op de 5 verdiepingen zonder dat er een koppeling wordt gemaakt naar de warmte unit lijkt mij bij nader inzien een rare/verkeerde keuze. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik heb het forum doorgespit maar kom er niet echt uit.

Bij voorbaat veel dank voor eventuele reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Heb je stadsverwarming met of zonder warmtewisselaar?

Ik heb zelf ook een tijd stadsverwarming gehad zonder warmtewisselaar en dan het klinkt me eigenlijk raar in de oren dat er een ringleiding is in huis. Ik zou je hoge verbruik dan eerder zoeken in kleppen/kranen die niet goed sluiten, Evo Home units die verkeerd gemonteerd zijn of een radiator die op de verkeerde manier is verwijderd.

Heb je wel warmtewisselaar: schakel je dan ook de pomp/warmtewisselaar uit als er 0 warmtevraag is?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinom
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 19:53
Dank FredvZ. Ik ga er vanuit dat er een warmtewisselaar is. Ik weet niet of ik de term ringleiding goed heb gebruikt. Maar er is in feite een leidinglus van de warmte unit naar bovenste verdieping en terug. Per verdieping is er dan een aftakking naar de verdeler. En voor deze verdeler zit er dan een klep. Nu bleek dus dat bij 0 warmtevraag de unit water bleef rondpompen door de voormelde lus. Bij de aanleg van de Honeywell is er dus niks aangelegd wat de unit zelf aanstuurt.