Zener Diode???

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29154

Topicstarter
Hallo

Ik weet niet of ik dit in DOC mag plaatsen maar wat is nou precies een ZENER DIODE??? Het is een engels woord ja, maar ik weet wel wat een diode is maar wat is nou een zener diode?? En een led met een 2v voltage drop?? Wat voor led is dat???

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 29154 op 05-02-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2013

Een zener diode gaat geleiden bij een bepaald voltage, zenerdiodes zijn er dus in verschillende voltages..

Het staat er vaak op, goeie ogen zijn vereist :)

En die led heeft een spanningsval van 2 Volt, alhoewel me dat wel erg veel lijkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29154

Topicstarter
He,

erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:18

DaRoot

Some say...

Op vrijdag 14 september 2001 19:13 schreef mbitnl het volgende:
Een zener diode gaat geleiden bij een bepaald voltage, zenerdiodes zijn er dus in verschillende voltages..

Het staat er vaak op, goeie ogen zijn vereist :)

En die led heeft een spanningsval van 2 Volt, alhoewel me dat wel erg veel lijkt :?
2 Volt spanningsval voor een LED is normaal. Rood = 1,6, geel = 2,2 en groen is 2,7 (dit kun je tenminste aanhouden als globale indicatie)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-03 10:37

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

ach met die led, alles brandt mooi bij 2V en 20mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2013

Op vrijdag 14 september 2001 19:18 schreef DaRoot het volgende:

[..]

2 Volt spanningsval voor een LED is normaal. Rood = 1,6, geel = 2,2 en groen is 2,7 (dit kun je tenminste aanhouden als globale indicatie)
Mjah, je hebt wel gelijk ongeveer...

Tis lang geleden :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:46

Predator

Suffers from split brain

[eenvoudige mode]
Een zenerdiode werkt als een diode in 2 richtingen.
Veel voorkomend: Zener met Vgrens: 3V/0.7V afhankelijk van de richtig waarin hij gebruikt word.
Een gewone diode geleidt maar in 1 richting.

Dus 12V door zener diode geeft 9V ( 12-3 ) of 11.3V (in de andere richting ).

De 9V is handig voor fans ;)
[/eenvoudige mode]

Ik geen zin om de volledig theorie erachter te gaan opschrijven en ik haat electronica ( als vak ) :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 09:12

AcouSE

Swedish Chef

Op zaterdag 15 september 2001 14:04 schreef Pr3d4t0r o.a. het volgende:

... en ik haat electronica ( als vak ) :)
:? ONGELOOFELIJK!!! Elektronica is het mooiste vak ter wereld!!! Maar goed, iedereen z'n eigen mening, ik snap bijvoorbeeld niet hoe iemand gyneacoloog (schrijf je dat zo?) kan zijn... (ik bedoel, dan krijg je alleen maar zieke poezen onder je neus...)

FF ontopic, een normale diode heeft een spanningsval van 0,7 Volt. Da's een NP overgang (Halfgeleider). Een zener diode is gewoon een serie-schakeling van een aantal NP overgangen (diodes). Daarmee Žkun je dus een vaste spanning creëren...

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Idd. Elektronica roeleert!

Maareeuuhh. Over die gyneacoloog: (zo dus) je mag wel met je arm in die zieke poezen prutsen >:)
Op zaterdag 15 september 2001 21:17 schreef AcouSE het volgende:

[..]

:? ONGELOOFELIJK!!! Elektronica is het mooiste vak ter wereld!!! Maar goed, iedereen z'n eigen mening, ik snap bijvoorbeeld niet hoe iemand gyneacoloog (schrijf je dat zo?) kan zijn... (ik bedoel, dan krijg je alleen maar zieke poezen onder je neus...)

FF ontopic, een normale diode heeft een spanningsval van 0,7 Volt. Da's een NP overgang (Halfgeleider). Een zener diode is gewoon een serie-schakeling van een aantal NP overgangen (diodes). Daarmee Žkun je dus een vaste spanning creëren...

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Een diode die ervoor gemaakt is heel te blijven als je haar spanning overschrijd >> zenerspanning.

En elektronica ROELEZZZZZZZZ indeed

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 11:39

Mathizsias

Drizzt

Dan ff een vraag aan de led experts :+ :)

Waarom zijn die blauwe leds dan zo verschillend zowel in prijs als technische klasse met de andere kleuren ?

• memphis
  • Laatst online: 00:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een diode in doorlaatrichting zal de diode geleiden kent een 0.6 volt spanningsval.
In sperrichting zal de diode gaan geleiden wanneer zijn doorslagspanning is bereikt. Bij een gewone diode is dat niet precies te zeggen maar ga van de specs uit dat de sper tot die spanning gegarandeerd is.

Bij een zener is die doorslagspanning precies bepaalt op de waarde die die heeft.

En waarvoor worden zeners gebruikt :?

In de hoofdzaak als spanningsconstante, ongeacht de stroom (mits groot genoeg) zal de spanning erover redelijk constant blijven.

Probleem is wel dat zeners over het algemeen van lage vermogens zijn en dus niet veel stroom kunnen hebben dus direct in een voedingslijntje plaatsen om de spanning omlaag te brengen is amper te doen.

Een LED kent in doorlaatrichting (wanneer die brandt) een 2 volt spanningsval wat bij een gewone diode 0.6 volt is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• roedie
Dat over die blauwe LEDjes zal wel komen zo als altijd. Ze zullen wel weinig gemaakt worden >> hoge prijs.

Er zijn ook dure roode LEDs enzo. Ik heb een een AlNGaP dinngetje gehaald en daar mocht je niet in kijken anders gevaar van verbranden van netvlies. De blauwe ledjes zijn ook vrij helder/sterk dus is ook een beetje prijs te verklaren.

Verder is het moeilijker met technieken owzo om de samenstelling te maken van een blauwe moeilijker dan een rode, want rode hadden ze al lang en blauwe pas een paar jaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 19:08

Ercewee

a.k.a. K

Op zaterdag 15 september 2001 21:17 schreef AcouSE het volgende:

:? ONGELOOFELIJK!!! Elektronica is het mooiste vak ter wereld!!!

Auw, ik denk dat je je elektronica nog een beetje moet opfrissen ;)

Een zener diode is geen serieschakeling van NP overgangen.

Ten eerste is de spanningsval over een NP overgang in voorwaartse richting, terwijl een zenerdiode in sper gebruikt wordt.
Ten tweede: zener doorslag ontstaat door het tunneleffect. Hierbij kunnen ladingdragers een potentiaalbarriere passeren. Dit kan als de potentiaalbarriere erg smal is en er dus een hoge veldsterkte overheen staat. Dat kan je dus maken door je diode zeer zwaar te doteren. De zenerspanning is dan afhankelijk van de dotatie.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Laatst online: 01:46

Predator

Suffers from split brain

Ja sorry, ik vond dat vak nu eenmaal niet erg leuk :)

Ik heb 1 jaar 2 cursussen electriciteit gehad en die waren :r
Zo wat 200-220 blz daarvan waren pure theorie ( massa's bewijzen ).
De thevenin en norton methode's vielen wel mee :)

Dan half jaar basiselectronica ( vond ik ook best wel ok )
Dan een half jaar analoge electronica en digitale electronica.
Die digitale vond ik ook best ok.

Maar die analoge :r ^10
Beetje stomme prof ook, dat zal ook wel niet echt geholpen hebben :)
En dat boek van horenstein *zucht*

Het is vooral daarom dat ik zei dat ik dat haat :)
Die analoge zit nog te vers in het geheugen.

Ik kan best begrijpen dat jullie dat wel graag doen. Je kan er creatief mee omgaan en veel mee doen.

Maar ik ben toch blij dat ik de volgende 2 jaa geen boek electronica of electriciteit onder mijn neus meer moet leggen :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 20:03

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Toen ik bij Stuut binnen liep voor een zenerdiode om de spanning naar een fan te verlagen vertelde hij me dat ik dat beter met een uhm...uh.. " metaal plaatje met bovenin een gaatje en onderaan 3 pinnetjes met erop een zwart stukkie silicon" aan de slag kon gaan. :?
Zenerdiode was niet veilig, enig idee waarom dat is? Een zenerdiode aan een draadje proppen is 10x simpeler.

Rob

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 00:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op zondag 16 september 2001 14:48 schreef Huigie het volgende:
Toen ik bij Stuut binnen liep voor een zenerdiode om de spanning naar een fan te verlagen vertelde hij me dat ik dat beter met een uhm...uh.. " metaal plaatje met bovenin een gaatje en onderaan 3 pinnetjes met erop een zwart stukkie silicon" aan de slag kon gaan. :?
Zenerdiode was niet veilig, enig idee waarom dat is? Een zenerdiode aan een draadje proppen is 10x simpeler.

Rob
Wil je puur je fans op een vaste lagere spanning laten draaien is een serieweerstand de beste en de goedkoopste oplossing.

De meeste zeners zijn maar 0.25 watt en stel dat je een 3.3 volt zener gebruikt mag je maar maximaal 75 mA er doorheen sturen ofwel een fan is te zwaar !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
Omdat je zenerdiode dan doorbrand/licht gaat geven.

Mooi hoe je een vermogenstransistor uitlecht :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 21:04

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Zo te horen gaat er hier een TI-link kabeltje gemaakt worden ;).
Pagina: 1