Tomkeej schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:26:
Zit met gelijkaardig iets
Ik werk nu op de moment in staalfabriek te Gent in een volcontinu systeem 7 nachten 7 namiddag en 7 vroegen
Verdien op de moment netto tussen de 2600 3000 naargelang de feestdagen en weekends,
Nu kan ik terug naar de dag voor een 2500 en terug sociaal leven weekends en feestdagen, heb 1 kind van 1j en 1 kind op komst en getrouwd, door het volcontinu merk ik dat mentaal wel wat weegt maar dit zijn puur de ploegen werk op zich is super tof en de collega’s ook,
In de late zie ik men gezin enkel in de ochtend en in de nacht slaap ik overdag waardoor ik ze in de avond heel even zie tot ik vertrek,
Heb hier enige ervaring mee, werk zelf in een 5 ploegen systeem, dat bestaat uit een 10 daagse cyclus.
Je werkt dan:
2 vroege diensten van 06:00-14:00
2 late diensten van 14:00-22:00
2 nachtdiensten van 06:00-22:00
4 dagen vrij
Tussen de dienstwissels zit dus 24 uur vrij (van vroeg naar laat ben je bijvoorbeeld 14:00 klaar en begin je de volgende dag om 14:00) en na de 6 dagen ben je 4 dagen vrij (eigenlijk 3.5 want je komt uit de nachtdienst). Dit geeft je op jaarbasis een wekelijks gemiddelde van 33 uur.
Ik krijg echter wel full-time betaald en ook nog eens een ploegentoeslag van 21% die ook meetelt in pensioensopbouw. Hiermee verdien ik net iets onder de 3500 netto.
Nadeel is dat de 10 daagse cyclus gewoon doorgaat en dat je diensten dus ook gewoon op zaterdag en zondag kunnen zijn. Soms is dat wel vervelend en gaat dat ten koste van je sociale mogelijkheden zoals bijvoorbeeld feestjes, verenigingen of teamsport.
Zo'n 2 jaar geleden kreeg ik een aanbod om met behoud van loon en ploegentoeslag een dagdienst functie te vervullen voor een intern project, een flinke uitbreiding van het machinepark. Deze uitdaging aangenomen en hierdoor heb ik bijna anderhalf jaar in dagdienst gewerkt. Ging toen naar een 36 urige werkweek met pauzes niet inbegrepen, dus eigenlijk 9 uur per dag aanwezig.
Oprecht; wat een hel. Ik merkte instant dat ik veel meer op het werk aanwezig was, kwam laat in de middag thuis en had dan eigenlijk alleen nog de avond. Weekend is ook echt mega kort als je 4 dagen gewend bent. Echt een stuk minder vrije tijd. De baan opzich was wel leuk, het kantoor ritme echter niet.
De collega's op kantoor waren ook een stuk minder leuk en gezellig dan in de fabriek. Vooral wanneer het nachtdienst is of je dienst in het weekend valt is er heerlijk veel vrijheid in de productie omgeving. Lekker ouwehoeren en samen (rustig) bezig zijn. Dat was op kantoor echt dag en nacht verschil
Nadat het project was afgerond heb ik een aanbod gekregen om de functie te blijven vervullen maar dat heb ik vriendelijk geweigerd en ben weer lekker de 5 ploegendienst in gegaan.
Ploegen vergen wel extra van je lichaam, het dagdienst ritme gaf me wel meer rust op lichamelijk vlak. Maar we hebben hier een 80-90-100 regeling op het werk voor 55 plussers, dus met de tijd kan ik wellicht 1 of zelfs 2 nachtdiensten schrappen. Tegen die tijd is de hypotheek hier wel betaald en zijn de kinderen vermoedelijk ook wel het huis uit dus is er veel meer financiële ruimte om van een stuk minder rond te komen.
Ik zou dan 4 dagen werken en 6 dagen vrij zijn, als dat mogelijk is wil ik dit wel doen tot mijn pensioen. Mocht het niet kunnen om welke reden dan ook zoek ik tegen die tijd (of eerder) een ander simpel part-time baantje.
Wellicht kun je met je werkgever een proeftijd afspreken met mogelijkheid tot terugkeer van oude functie? Zo kun je kijken of de functie en het ritme iets voor jou is.
Ik lees wel dat je echt continu werkt? Dus vol 7 dagen zonder weekend en dus ook 7 nachtdiensten?
Dat is inderdaad wel bizar zwaar. Ik weet niet of ik dat zou kunnen, 2 nachten is heel goed te doen maar meer dan dat zou ik niet meer willen.
Succes met je keuze en de situatie!
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.