Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 11:55
Mijn vraag
Vanwege de komst van een warmtepomp en plannen om klaar te zijn voor de toekomst (batterij/laadpaal) heb ik in de schuur een tweede meterkast geplaatst.
Ik heb deze (na onderzoek op dit mooie forum) aangesloten op de "hoofd"-meterkast. De kabel tussen de meterkasten is beveiligd met in de eerste meterkast een aardlekautomaat en in de tweede meterkast, na een hoofdschakelaar, een aardlekschakelaar.

Nu gebeurd er iets vreemds, en zou graag jullie hulp en kennis gebruiken. De aardlekschakelaar knalt eruit als ik in de woning (die op de hoofd-meterkast is blijven zitten en waarvan niets is gewijzigd) stroom verbruik.

Ik zet de oven aan, en daar ging hij. Vanmorgen activeerde ik de warmwaterdispenser en knalde de aardlekautomaat eruit.
Alle automaten in de schuur zijn uitgezet, er is dus geen enkele stroomvraag.

Hoe kan het dat het verbruik in de woning invloed heeft op de aansluiting naar de tweede meterkast?

Wat achtergrond informatie:
Onze meterkast heeft 3 fases. We hebben zonnepanelen. Vanaf de meter gaan de kabels via een hoofdschakelaar naar een 3 fase aardlekschakelaar. Achter deze aardlekschakelaar zitten de groepen van de woning en zijn ongewijzigd.
Even terug naar de aardlekschakelaar: deze is namelijk aan de onderkant doorverbonden met de automaat voor de PV panelen. Dit was al zo en is ongewijzigd.
Vanaf hier heb ik de fases doorverbonden naar de aardlekautomaat.
De kabel gaat rechtstreeks naar de tweede meterkast, heeft 6mm2 aders.

Aardingsprobleem? De tweede meterkast is geaard via de eerste en loopt via de 6mm2 ader. Is dit het probleem? Ik lees dat dit voldoende moet zijn.

Hopelijk hebben experts een tip! Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via alfisti-164 op 20-01-2025 15:51)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:44
alfisti-164 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:21:
Meteen even getest. De draden boven de ALS in de schuur heb ik losgemaakt en nu blijft hij wel aanstaan.
Ik zal later vanavond nog een keer kijken (gaan straks de inductiekookplaat gebruiken).

Maar omdat de automaten uitstaan, en nu enkel de draden zijn losgekoppeld... wat betekent dat dan?
Hangt de nul-rail per ongeluk aan de aarde? Dit blijft nog steeds mijn vermoeden.

Door de nulrail in de schuur zit een schroef. Gaat die missschien door de kast heen, de muur in? Is die aardedraad die er vlak langs gaat onbeschadigd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-05 16:12
Staan alle groepen uit in de onderverdeler? Dan zit er waarschijnlijk een fout in de kabel tussen het huis en de schuur, ligt deze onder de grond? Een fout in de kabel is het beste uit te sluiten door te "meggeren".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:27
Ik heb het even geschetst, klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZO0aS6NDHPxWVZnJsH8acxfbJg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zVS41525FS3VTRwzSdHkrEbb.png?f=user_large

En je zegt dat wanneer je in huis iets doet, ALS A springt? Dat is of stom toeval, of je heb iets compleet verkeerd aangesloten. De stroomkring voor de apparaten in huis gaat nooit via de schuur...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat je het goed hebt Paul. Ik heb ook iets geknutseld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qngnupdazc8FcuH1VHtrqAUbHWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrSFQNl4GnuBbUQGLeEVi5Gs.jpg?f=fotoalbum_large

De ALS2 in de schuur valt steeds uit en heb ontdekt dat dat gebeurd als ik in huis een grotere verbruiker aanzet. Op het moment dat ik de ALS2 inschakel klapt de ASA in de woning eruit, want er is natuurlijk iets aan de hand.

Dat "Meggeren" zal ik even googlen. Lijkt mij een goede om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Loopt er ergens een verdwaalde voeding ook nog naar het schuurtje die eventueel uitkomt op de Groepen in Schuur? Vroegere verlichting of iets dergelijks?
Dan krijg je verschil in stroom door de ALS2 (fase en nul)

Als die dan komt van groepen in woning, dan heb je daar ook weer een verschil.
En met ASA bedoel je ALS1 ? Leuk puzzeltje dat wel

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2025 16:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Nee, er is verder niets op de groepen in de schuur aangesloten.

Ik zal eens foto's plaatsen van de meterkasten. Wellicht helpt dat in deze puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Controleer ook even PV aan de onderkant van de ALA.

Heb je daar ook een foto van?
Ik neem aan dat het doorgeluste dezelfde diameter aders zijn met dubbele adereindhulzen zodat een goede verbinding is gewaarborgd?

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2025 16:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfisti-164
Ik vermoedt dat dit het zou kunnen zijn. Ze zijn aangesloten met 10mm2 aderhulzen en ik heb natuurlijk 6mm2 massieve kabel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Ik heb nog geen foto's gemaakt, maar ze zullen nog volgen.
Wellicht nu nog ter overvloede, maar dat maakt het e.e.a. wel volledig.

Ik heb wel nog een vervolgvraag: hoe kan ik zelf de kabels het beste doorverbinden?
Ik ben niet in het bezit van een tang en adereindhulzen.

Is het toegestaan om bijvoorbeeld een aftakblok te gebruiken? https://www.vekto.nl/_nex...edf608dae.jpg&w=1024&q=75

Wederom dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Heb je in de schuur (per ongeluk) ergens een verbinding tussen de 0 en de aarde gemaakt? Ergens achter ALS2?

Als je dan een grote verbruiker in het huis aan zet, komt er een spanninkje op de nul te staan tov aarde. Als gevolg loopt er dan een stroom door de nul richting de schuur, en dan terug via aarde. Daar kan de aardlekschakelaar op trippen.

Tript de aardlekschakelaar ook als je een grote verbruiker achter ALS2 in de schuur aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
alfisti-164 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:05:

De ALS2 in de schuur valt steeds uit en heb ontdekt dat dat gebeurd als ik in huis een grotere verbruiker aanzet. Op het moment dat ik de ALS2 inschakel klapt de ASA in de woning eruit, want er is natuurlijk iets aan de hand.
Met "ASA" bedoel je "ALA", toch?

Als je alle afgaande B16-groepen in de schuur uitzet? Gebeurt het dan nog? Zo nee: zet een zware verbruiker in het huis aan, en zet 1 voor 1 de B16 groepen aan. Is er dan 1 groep waar die bij tript?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
marcop23 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:35:
[...]
Met "ASA" bedoel je "ALA", toch?
8)7 Inderdaad, de ALA.

Als alle groepen in de schuur uitstaan, gebeurd het nog steeds. Ik probeer de draden nu beter te verbinden onder de PV-automaat (hoewel ze wel vastzitten als ik eraan trek).
Hopelijk lost dat e.e.a. op.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Zoals beloofd wat foto's.

Zo zat het:
Links PV, midden de ALA voor naar de schuur, rechts de ALS voor de woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsGKLpQTvLVztMAFfBKMVWkrmGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAqFtpysGhnsT9wEd3ZrC1Zl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmYHmyhB_SxsDhwryekrJEeEwRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2cztePlOaUK9GCfVlZEqAmc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb vertakblokken gekocht en die ertussen gezet. Zo weet ik zeker dat alles contact maakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4UYisiL7yK35Miij72KsOwkGVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n97U0AsO5kG0HpKVuC0PFS9H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-HO0Y6PNufaODmJim_b9iHk1mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbQsQEL07Gj1u10OV5mBJt1L.jpg?f=fotoalbum_large

Echter heeft het niets uitgemaakt. In de schuur, met alle groepen uit, slaat de ALS af als ik bijvoorbeeld de oven aanzet.

Hier foto's van de schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th-Ep_pIwIBbbZ_mF8ECtHLe5O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsY1MqLLD5dNkZ9zCNkXNqtm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urIbtO9XyXTdXi0sBTwDTbdUvlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sxdjCRq1hjawl8SC71Uez2I.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een nieuwe kabel die ikzelf heb getrokken. Ik heb er geen gekke dingen mee gedaan. Mag ik dan verwachten dat deze goed is? Of moet ik alsnog Meggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 20:27
Op de lasdop na (als ik het me goed herinner mogen die niet in een groepenkast; het zorgt iig niet voor dit fenomeen) lijkt het in de schuur goed aangesloten.

Gebeurt het ook als je de bovenste drie draden uit de ALS haalt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Meteen even getest. De draden boven de ALS in de schuur heb ik losgemaakt en nu blijft hij wel aanstaan.
Ik zal later vanavond nog een keer kijken (gaan straks de inductiekookplaat gebruiken).

Maar omdat de automaten uitstaan, en nu enkel de draden zijn losgekoppeld... wat betekent dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Vandaag had ik een lokale elektricien aan de telefoon om te vragen of hij de kabel kan Meggeren.

Ik heb de situatie uitgelegd en hij gaf aan dat er nooit twee aardlekschakelaars achter elkaar mogen. Hij denkt dat ze elkaar dwars zitten. Een gewone automaat (in plaats van de ALA) had in de meterkast in de woning gemoeten aldus hem.

Kan dit echt een probleem zijn? Op internet, net als op dit forum, kom je juist het advies tegen om het op mijn manier te beveiligen.
Ik ben benieuwd hoe jullie experts erover denken.

Edit:
Ondertussen heb ik het even getest. Met een automaat blijft alles werken en lijkt het opgelost.
Ik heb helaas getest op 1 fase, omdat ik geen 4 polige heb liggen. Die wordt nu besteld en kan ik het voor eens en altijd goed aansluiten.
Ik laat het weten als hij dinsdag binnen is!

[ Voor 21% gewijzigd door alfisti-164 op 18-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
alfisti-164 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:19:
Ik heb de situatie uitgelegd en hij gaf aan dat er nooit twee aardlekschakelaars achter elkaar mogen. Hij denkt dat ze elkaar dwars zitten.
Twee normale aardlekschakelaars worden normaal niet na elkaar gezet te worden. Maar dat heeft andere redenen (selectiviteit), en kan je e.v.t. ondervangen door in het woonhuis een vertraagde aardlekschakelaar te gebruiken. Dat kost echter best wat extra, en in een thuissituatie is selectiviteit niet heel belangrijk, dus m.i. is het prima om 2x een normale aardlekschakelaar toe te passen.

Dat ze elkaar dwars zitten, geloof ik niet. Het enige wat aardlekschakelaars doen, is de stroom door de fase en nul met elkaar vergelijken. Als dat meer is dan 30 mA, schakelen ze uit. Ze veroorzaken zelf geen verschilstroom door fase of nul (tenzij ze stuk zijn).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
alfisti-164 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:21:

Hangt de nul-rail per ongeluk aan de aarde? Dit blijft nog steeds mijn vermoeden.

Door de nulrail in de schuur zit een schroef. Gaat die missschien door de kast heen, de muur in? Is die aardedraad die er vlak langs gaat onbeschadigd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfisti-164
Hoi Marcop23, ik heb eerder gekeken naar deze kabel bij de rail. Op basis van jou bericht heb ik hem eens goed losgemaakt om hem goed te bekijken, en inderdaad!
De hoek van de rail heeft de isolatie weggestript van de aardedraad. Het is zo'n dunne en kleine plek dat het eigenlijk niet te zien was zonder losmaken.

De kabel weggeduwd van de rail en opnieuw getest. Vanzelfsprekend blijft alles goed gaan en is het het hele weekend gebleven.
Ik ga de kabel herstellen (ik heb nog ruimte om hem in te korten) en ben ik gered.
Laat de warmtepomp maar komen!

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1