Stopcontacten en internetaanaansluting maken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-04 12:07
Hallo Tweakers,

Na het verplaatsen van een kast ontdekte ik dat de stopcontacten en internetpoort achter de kast nooit zijn aangelegd. Nu wil ik dit netjes in orde maken, omdat ik hier mijn bureau wil plaatsen. De kabels (stroom en Cat6) liggen al klaar, maar ik ben op zoek naar advies over wat ik nodig heb om dit project goed aan te pakken.

Het plan is om drie stopcontacten en één internetaansluiting in een gezamenlijk frame te plaatsen. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar vind het lastig om te bepalen wat ik precies nodig heb en welke combinaties het beste werken.

Dit is wat ik zelf in gedachten had:

Frame: Een afdekframe met 4 modules/ramen.
Inbouwdoos: Een geschikte inbouwdoos waarin alles past. Hoe kies ik de juiste maat?
Stopcontacten: Drie wandcontactdozen (230V).
Netwerkmodule: Een RJ45-module voor de internetkabel. Welke is geschikt voor een Cat6-kabel?
Verdeelblok of doorlussysteem: Voor de stroomkabel naar drie stopcontacten. Is het beter om een verdeelblok te gebruiken of doorlusbare stopcontacten?
Zouden jullie me kunnen adviseren over de juiste producten en hoe ik dit het beste kan aanpakken? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IX_dJmIXMfjZ3VGJiQvamihFGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pvz8KAy7ATInEMQvtIZNpPxR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
zitten er tussen deze twee inbouwdozen nog dozen verstopt achter de stuclaag? zo nee dan moet je daarvoor gaten boren en inbouwdozen in de muur zetten.

Dan een keuze maken in merk/type afdekraam en daar de bijbehorende vullingen voor kopen, 3x wandcontactdoos en 1 x usb aansluiting.

Een willekeurig voorbeeld:
https://www.berkerstore.nl/10149909.html

en alle basiselementen: https://www.berkerstore.nl/basiselementen/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:26

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Om met het makkelijke deel te beginnen: die UTP-kabel monteer je af met een keystone in een UTP-plaatje van je gekozen merk/lijn WCD's (bijvoorbeeld deze plaat en deze keystone).

Maar voordat je de dozenboor in de muur zet, zou ik eerst uitzoeken of de twee bestaande dozen wel de juiste afstand hebben om er twee dozen tussen te zetten. Daarnaast vraag ik me af hoe verstandig het is om dwars door de bestaande dozen heen te boren, normaliter boor je toch vier gaten en plaats je daarna vier dozen :P Doordat de gaten elkaar overlappen, moet je nu dus door de bestaande dozen heen.

Heb je een stekkerdoos overwogen? :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13
Wat @Thijsmans zegt is wel een risico.
Zo op de foto te zien lijken er geen 2 dozen tussen te passen.
Ik zou denk ik kiezen om bij het huidige 230V 1 links en 1 rechts erbij te plaatsen/boren en de CAT6 zou ik op zichzelf of afmonteren of een Accesspoint op monteren zoals bijvoorbeeld een Unifi IW-HD. Heb je er gelijk een switch met nog 4 extra poorten en dus knap WiFi signaal en heb je ook je 3 vaste stopcontacten.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 12-01-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Nou dit heb ik dit klusje vorige week nog gedaan bij mijn verbouwingen van de slaapkamer. Ben overal vaste LAN aan het trekken/aansluiten en stopcontacten aan het uitbreiden. Maar ik ben aan het verbouwen en moet nog stucen, dus ik kan zo een deel van de muur uitboren/bikken en dan door.

Wat de andere al zeggen. Je 2 punten lijken een inbouw van 4 te zijn, even tussenin het stuc weg tikken en kijken of er geen verborgen dozen zitten zou een hoop geklus schelen.

Zo nee, dan zou ik alle dozen verwijderen. Dan weet je zeker dat als je de 4 nieuwe plaatst ze goed uitkomen met het raamwerk. Grote kans idd dat de afstand niet goed uitkomt als dit 2 los gezette doosjes zijn.
NIET over de bestaande dozen heen boren. Grote kans dat je dan meer problemen veroorzaakt dan oplost.

Maar de infra voor erin is niet zo het probleem. Vraag is of je kunt stucen (als je dit zelf wilt doen namelijk).

Even al je vragen beantwoorden:

Frame/raam: ja gewoon een van 4.

Dozen: zijn standaard maten, ik gebruik attema die hebben een diep en ondiep model afhankelijk van de muurdikte. En zijn overal te verkrijgen maar bijv abb kun je ook nemen. Hebben allemaal een stnadaard maat voor de grote merken inbouw elektra.

Stopcontacten: gewoon halen van het merk wat jij overal hanteert.

netwerk: Keystone halen die geschikt is voor cat 6, staat aangegeven bij de specs lijkt me?
Let wel op dat de keystone enkel de rj45 port is, je moet ook nog een binnenwerk halen waar deze in moet met een afwerkplaatje van je gekozen merk. ik heb bijv Busch Jeager, dus heb ik een BJ plaatje met een BJ binnenwerk (hoeft niet eens hetzelfde merk te zijn, sommige zijn uitwisselbaar, maar dan weet je wel zeker dat het altijd past)

Gewoon lekker simpel doorlussen vanuit de stopcontacten doe ik ook bij mijn BJ contacten.
Wat wel handig is, laat het doorlus stukje van de catkabel dicht zodat dat zijn 'eigen' gesloten inbouwdoos is.

Ik zal binnenkort eens wat elektra dingetjes bij mijn verbouw topic posten, helemaal niet gedaan omdat ik er vanuit ga dat dit gesneden koek is eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:30
Of gewoon een stuk opbouwgoot er tegen.

Kun je in verschillende merken en afmetingen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 08:59
Ik denk dat je jezelf onnodig veel werk op de hals haalt.

Je gaat een bureau plaatsen, wat komt er op het bureau?
Heb je aan die 3 WCD's wel genoeg?

Gewoon een enkel WCD afmonteren, daarin kan je altijd een stekkerdoos steken, voor al je apparatuur.
Scheelt je veel geld, tijd, moeite en eventuele ellende.

Is de wand van beton, dan gaat het je sowieso niet lukken.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-05 14:02

Jorissie87

No diggity

Persoonlijk zou ik het gewoon bij 1 WCD houden en dan een opbouwmodule op je bureau, liefst een met UTP aansluiting. Op die manier heb je maar 1 kabel naar je bureau lopen.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Pagina: 1