Tocht via spleten op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSc
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-08 13:13
Ik heb al enige jaren last van vliegen op zolder, terwijl we overal horren hebben, en de zolder koelt erg snel af.

Bij het leggen van netwerkkabel zat ik "achter de schotten" en viel mij op dat er spleten in de oranje balk aan de onderzijde van mn dakbeschot zit, ongeveer om de 50cm. Deze spleten blijken vlak boven mn dakgoot, onder de pannen, uit te komen, je ziet bij sommige zelfs daglicht. En de vliegen blijken hier ook vandaan te komen :)

Maar nu vraag ik mij af; wat kan ik eraan doen. Die spleten zitten er duidelijk "by design", dus dichtkitten zal geen optie zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8XREyK5AXUQB8PuwKqjmKznE3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVGsM0XNmiQs6QjWLjYDan2R.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 19:57

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het lijkt mij meer een "slordigheidje" Wat is de leeftijd van de woning en is het dak geïsoleerd? Mijn eerste reactie is; dichtmaken en dan gelijk over de gehele lengte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Ik vermoed dat de uitsparingen ooit bedoeld waren om dakgoot beugels in te plaatsen.
Opvullen zou ik zeggen, en zoals de vorige spreker zegt, over de gehele lengte afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:46

ManiacsHouse

Scheisse!

Maar dan weet je nog steeds niet waar de vliegen vandaan komen. Lijkt mij niet dat die helemaal van buiten komen en denken hey misschien zit er in dat huis wel een gat in een balk. Ze komen via dat gat makkelijk binnen, maar er is ergens een bron zou ik denken. Dakgoot waar veel troep in zit? Muizen/vogels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSc
Jan Workum schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:01:
Het lijkt mij meer een "slordigheidje" Wat is de leeftijd van de woning en is het dak geïsoleerd? Mijn eerste reactie is; dichtmaken en dan gelijk over de gehele lengte.
Hey huis is gebouwd in 1982. Op de balken ligt houten plaatwerk (wat je boven de oranje lat ziet, dan isolatie wol, Pannenlatten en de pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartSc
Masimo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:23:
Ik vermoed dat de uitsparingen ooit bedoeld waren om dakgoot beugels in te plaatsen.
Opvullen zou ik zeggen, en zoals de vorige spreker zegt, over de gehele lengte afdichten.
Dat zou best nog wel eens kunnen, de onderlinge afstand lijkt overeen te komen met de afstand tussen de beugels buiten. Het zijn premie-a woningen, en aardig haastig afgebouwd, slordigheidjes kom ik regelmatig tegen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartSc
ManiacsHouse schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:13:
Maar dan weet je nog steeds niet waar de vliegen vandaan komen. Lijkt mij niet dat die helemaal van buiten komen en denken hey misschien zit er in dat huis wel een gat in een balk. Ze komen via dat gat makkelijk binnen, maar er is ergens een bron zou ik denken. Dakgoot waar veel troep in zit? Muizen/vogels?
Ik heb op deze plek in het verleden wel muizen gehad, maar al paar jaar niet meer gezien. Toen ik er bezig was zag ik de vliegen erdoor naar binnen komen, van de zomer maar eens wat pannen optillen en zien of er nog meer verrassingen zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
ManiacsHouse schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:13:
Wij hebben ons huidig huis afgelopen najaar gekocht, en al rap hadden we onder een deel van het dakafschot enkele duizenden Klustervliegen, en ja die komen van buiten en de enige reden dat ze binnen komen is dat er ooit een klustervlieg is geweest die dacht dat deze plek fijn was om te overwinteren, en nu zijn die beestjes gewend om hier te overwinteren en kunnen we ze alleen buiten houden als we de zolder echt volledig afdichten, maar dan is er geen ventilatie meer. We hebben echter 20 meter inbouwkast/opslagruimte onder het dak met een binnenruimte van tot 1,5 meter hoogte, ze zitten allemaal in dezelfde hoek en komen niet in de rest van de woning en ze schijten de boel ook niet onder en je hoort ze ook niet want ze slapen. Dus laten we ze lekker zitten, het stoort ons niet.

Maar ja, je kunt dus volop vliegen hebben zonder een binnenshuis gelegen oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Groningerkoek schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Wij hebben ons huidig huis afgelopen najaar gekocht, en al rap hadden we onder een deel van het dakafschot enkele duizenden Klustervliegen, en ja die komen van buiten en de enige reden dat ze binnen komen is dat er ooit een klustervlieg is geweest die dacht dat deze plek fijn was om te overwinteren, en nu zijn die beestjes gewend om hier te overwinteren en kunnen we ze alleen buiten houden als we de zolder echt volledig afdichten, maar dan is er geen ventilatie meer. We hebben echter 20 meter inbouwkast/opslagruimte onder het dak met een binnenruimte van tot 1,5 meter hoogte, ze zitten allemaal in dezelfde hoek en komen niet in de rest van de woning en ze schijten de boel ook niet onder en je hoort ze ook niet want ze slapen. Dus laten we ze lekker zitten, het stoort ons niet.

Maar ja, je kunt dus volop vliegen hebben zonder een binnenshuis gelegen oorzaak.
Hier ook clustervliegen op zolder maar dan in een afgesloten rolluikkast. Die rolluik wordt niet vaak bediend maar als je dat doet dan komen er ineens honderden (lome) vliegen uit aan de buitenkant. Dit soort vliegen zoekt vaak een hoge plek op om te overwinteren.

Ik dacht ook eerst dat er een beest was doodgegaan in die rolluikkast maar het bleek om clustervliegen te gaan.
Pagina: 1