Nieuwe toekomstbestendige audio / all-round PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 20:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
• Standaard internet- en officegebruik
• Audiobewerking / productie, dus geluidskaart met:
o Goede dac voor opnemen / digitaliseren audio (doe nu alles in eerste instantie op 96khz / 32bit)
o Lage latency
o Minimaal 6 analoge mono-inputs
o Minimaal 6 analoge mono-outputs
o Niet noodzakelijk maar idealiter ook 1 maal S/PDIF
o Midi in/uit
• Af en toe converteren / encoderen van videobestanden met bijv Handbrake en soms nog Pinnacle. Geen gaming.
• Idealiter 2 USB poorten aan voorkant en nog een stuk of 4 achter.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ligt er een beetje aan of ik bestaande componenten zoals de SSD en HDDs kan hergebruiken (zie onder), maar 1000-1500 euro voor de basis (dus zonder geluidskaart en opslag ) is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Om een beeld te geven: ik heb nu:
• Asus P8Z77-V PRO
• Intel Core i7 3770K
• 16 GB ram
• SATA SSD voor Windows
• 4 SATA HDDs
• M-Audio Delta 1010LT PCI geluidskaart
• CD/DVD Drive
• Eenvoudige Geforce GT630 videokaart
• Dit alles in een Antec 300 gamer behuizing.
De SSD, HDDs, geluidskaart en CD/DVD drive wil ik het liefst overzetten. Vrees echter dat ik afscheid zal moeten nemen van mijn geliefde geluidskaart aangezien dit nog een PCI kaart is?
Toetsenbord, muis en beeldscherm zijn nog prima, dus het gaat echt over het systeem zelf en behuizing, voeding, koelers, etc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb op dit moment geen idee. Kan uiteraard een start maken als iemand me een beetje op weg helpt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kwaliteit, geen specifieke merken. Ik heb altijd voor a-merken gekozen en neig daar dus weer naar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC staat vaak lang aan, dus als ik hem wat stiller kan krijgen is dat meegenomen. Geen must.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Bovenstaande PC die ik destijds heb gebouwd lijkt me best toekomstproof te zijn geweest, aangezien deze zijn 13e jaar ingaat en ik eigenlijk nooit significante (prestatie)problemen heb ervaren. Dit jaar zal ik sowieso moeten upgraden want deze is niet windows 11 ready en sinds kort begint ook de aan/uit knop wat kuren te vertonen en de fans worden wat lawaaieriger.
Wil ook nu weer niet bezuinigen op mobo, processor en geheugen en ondanks dat er misschien op korte termijn wat overkill is weer toekomstproof zijn, maar een dure videokaart lijkt me bijvoorbeeld weer niet nodig. Qua behuizing neem ik aan weer een wat grotere toren, zeker als ik alle HDDs nog kan hergebruiken.
Heb al best-buy guides en andere topics gelezen, maar ik hou de PC-hardware ontwikkelingen al een tijd niet meer bij en zie dat er bij systemen en combinaties van componenten vooral veel naar grafische / gaming prestaties wordt gekeken. Mijn ‘audio casus’ lijkt me toch wat unieker en ik weet dus weet niet waar ik goed aan doe. Met andere woorden graag (a) input op mijn eerste selectie van de belangrijkste elementen hieronder (en (b) advies over de componenten die nog moeten worden toegevoegd, zoals de behuizing (die dus ruimte voor een old-school cd/dvd drive moet hebben), eventuele vervanging van opslagcomponenten en met name de geluidskaart.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 508,95€ 508,95
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1Behuizingenbe quiet! Shadow Base 800 Zwart€ 139,95€ 139,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 194,99€ 194,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 90,70€ 90,70
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 126,99€ 126,99
4Overige componentenbe quiet! HDD Cage 2€ 8,13€ 32,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.343,-

Edit: lijst aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door M-audio op 16-01-2025 08:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:44
Er is 1 am5 bord met een pci aansluiting.

1MoederbordenASUS Pro A620M-C-CSM€ 127,-€ 127,-
Totaal€ 127,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:17
Voor je audio behoeften kun je het best naar een audio interface op zoek, zoals de Scarlett 8i6 [3rd Gen], bv bij Thomann voor nog geen €180 te koop, of een Tascam US-16x08 die het dubbele kost.

Zoek dan een kast met de gewenste hoeveelheid USB poorten en drive bays en een moederbord met S/PDIF ingang, en vanwege de lage latency een CPU met veel cache, de X3D varianten van AMD voorzien daarin. De twee ventilatoren in deze kast voldoen ruim voor een systeem als dit. De videokaart kun je weglaten als je geen hoge eisen stelt aan de graphics output (zoals meerdere 4K schermen)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 379,90€ 379,90
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 164,90€ 164,90
1VideokaartenSparkle Intel ARC 380 ELF€ 127,-€ 127,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 208,36€ 208,36
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 92,35€ 92,35
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 125,95€ 125,95
2Overige componentenbe quiet! HDD Cage 2€ 8,13€ 16,26
Totaal€ 1.304,57

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 12-01-2025 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:54
geluidskaart kan je overzetten, maar dit is ook een mooi moment voor een nieuwe interface.

Hoeveel microfoon pre-amps wil je tegelijkertijd gebruiken? op basis daarvan kan je bij Thomann kijken naar geschikte interfaces.

Focusrite is een goede keuze voor serieuze amateurs

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
Bedankt voor het advies zover!

Heb ondertussen gezien dat er nog nauwelijks behuizingen zijn met ruimte voor een cd/dvd drive, dus ga dan maar een externe aanschaffen.

Voor wat betreft opslag: Heb nu nog een 1 TB Sata SSD, dus inderdaad maar eens upgraden naar 2TB NVMe.

Dan zit ik nog met de 4 SATA HDDs. Dat waren een paar jaar geleden dure WD Reds van 6 TB, dus die zet ik liefst voor nu nog over om eventueel later weer te upgraden naar grotere/snellere schijven. Misschien is tegen die tijd (grotere) SSD opslag ook weer goedkoper, dus daarom misschien voor nu een nog wat meer high-end en uitgebreider mobo kiezen zoals ASRock X670E of X870 (of its anders (en een processor die dar goed mee samengaat)? Zoals gezegd - ik wil echt weer minimaal een jaar of 10 vooruit kunnen.

Voor de audio gaat het vooral om lijnsignalen (6 maal mono cq 3 maal stereo in en uit, waarvan er 2 ongebalanceerde inputs zijn van een phono preamp) en twee analoge synths (1 of 2 maal input; kan ook kabels switchen indien nodig). Specifieke mic input is geen must. Misschien is dit iets? Het lijkt erop dat ik niet aan een wat duurdere interface ontkom ondanks dat ik de mic-preamps niet nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door M-audio op 13-01-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Het moederbord in mijn lijstje heeft idd wat weinig SATA aansluitingen, maar een dure X670/870 is niet nodig, een ASUS PRIME B650-PLUS voldoet ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:54
M-audio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:39:
Bedankt voor het advies zover!

Heb ondertussen gezien dat er nog nauwelijks behuizingen zijn met ruimte voor een cd/dvd drive, dus ga dan maar een externe aanschaffen.

Voor wat betreft opslag: Heb nu nog een 1 TB Sata SSD, dus inderdaad maar eens upgraden naar 2TB NVMe.

Dan zit ik nog met de 4 SATA HDDs. Dat waren een paar jaar geleden dure WD Reds van 6 TB, dus die zet ik liefst voor nu nog over om eventueel later weer te upgraden naar grotere/snellere schijven. Misschien is tegen die tijd (grotere) SSD opslag ook weer goedkoper, dus daarom misschien voor nu een nog wat meer high-end en uitgebreider mobo kiezen zoals ASRock X670E of X870 (of its anders (en een processor die dar goed mee samengaat)? Zoals gezegd - ik wil echt weer minimaal een jaar of 10 vooruit kunnen.

Voor de audio gaat het vooral om lijnsignalen (6 maal mono cq 3 maal stereo in en uit, waarvan er 2 ongebalanceerde inputs zijn van een phono preamp) en twee analoge synths (1 of 2 maal input; kan ook kabels switchen indien nodig). Specifieke mic input is geen must. Misschien is dit iets? Het lijkt erop dat ik niet aan een wat duurdere interface ontkom ondanks dat ik de mic-preamps niet nodig heb.
met 18i20 zit je ruim, misschien kan je ook net uit met de 8i6

mbt https://www.thomann.de/nl/behringer_umc1820.htm heb ik ook goede verhalen over gehoord (ben zelf voor Clarett+ 4Pre gegaan ivm betere microfoon pre-amps)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
De geluidskaart kan je gewoon overschrijven trouwens. Daar hoef je geen nieuwe kaart voor te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
Dario_D_Best schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:42:
De geluidskaart kan je gewoon overschrijven trouwens. Daar hoef je geen nieuwe kaart voor te kopen.
Mijn huidige Delta 1010LT kaart is een PCI, geen -express, dus neem aan dat dit niet gaat werken?
Hij doet verder wat ie moet doen, dus zou welkom zijn, maar upgrade is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
Vanavond nog aardig wat andere topics op dit subforum zitten lezen naar aanleiding van jullie input hierboven (nog een keer bedankt!) en nog even met een kennis gesproken.

Heb nu het volgende samengesteld en ben me ervan bewust dat er wat overkill is, maar zoals gezegd liever future-proof en heb een voorkeur voor a-merken. Hoe de kast eruit ziet is voor mij dan weer niet zo belangrijk. Gamen doe ik ook niet, maar naast audio-productie weer wel regelmatig video encoderen/converteren (Handbrake) en veel audio bestanden in bulk converteren (dbPoweramp) bijvoorbeeld en neem aan dat de 8 cores voor onder andere dat laatste dan weer prettig zijn.
Geluidskaart beslis ik later over.

Graag nog een check of (a) dit allemaal goed compatibel is, (b) ik nog kleine onderdelen (kabels e.d.) vergeet en of ik zo voldoende vermogen en koeling heb (c) of ik niet toch ergens een veel goedkoper onderdeel kan kiezen met nagenoeg dezelfde prestaties en uitbreidingsmogelijkheden/poorten.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 499,-€ 499,-
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.347,61

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:13
M-audio schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:31: Vrees echter dat ik afscheid zal moeten nemen van mijn geliefde geluidskaart aangezien dit nog een PCI kaart is?
Er zijn adapter boards om PCI op PCIe werkend te krijgen. Zie deze post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dario_D_Best
M-audio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Mijn huidige Delta 1010LT kaart is een PCI, geen -express, dus neem aan dat dit niet gaat werken?
Hij doet verder wat ie moet doen, dus zou welkom zijn, maar upgrade is ook prima.
Oh okay nou in ieder geval wens ik je er heel veel succes mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
Djarune schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Er zijn adapter boards om PCI op PCIe werkend te krijgen. Zie deze post.
..
Dario_D_Best schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Oh okay nou in ieder geval wens ik je er heel veel succes mee. ;)
Bedankt. Zal me daar nog even in verdiepen. Misschien zijn die paar tientjes sowieso het proberen waard en anders kan ik alsnog een externe audio interface aanschaffen

Als er nog feedback is op mijn tweede lijst met componenten en bijbehorende vraagjes hierboven zou dat zeer welkom zijn.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dario_D_Best
M-audio schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:49:
[...]

..

[...]

Bedankt. Zal me daar nog even in verdiepen. Misschien zijn die paar tientjes sowieso het proberen waard en anders kan ik alsnog een externe audio interface aanschaffen

Als er nog feedback is op mijn tweede lijst met componenten en bijbehorende vraagjes hierboven zou dat zeer welkom zijn.

Dank!
Als mij nog wat te binnenschiet zal ik je het zeker vertellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-audio
M-audio schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:32:
Vanavond nog aardig wat andere topics op dit subforum zitten lezen naar aanleiding van jullie input hierboven (nog een keer bedankt!) en nog even met een kennis gesproken.

[..]

Graag nog een check of (a) dit allemaal goed compatibel is, (b) ik nog kleine onderdelen (kabels e.d.) vergeet en of ik zo voldoende vermogen en koeling heb (c) of ik niet toch ergens een veel goedkoper onderdeel kan kiezen met nagenoeg dezelfde prestaties en uitbreidingsmogelijkheden/poorten.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 499,-€ 499,-
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 139,90€ 139,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.347,61
Iemand? Ik zou graag dit weekend gaan shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Deze hardware zal niet heel veel warmte produceren, vrijwel iedere kast met een ventilatortje achterin voldoet daarvoor. Pas met mid/high end videokaarten wordt het zaak beter naar je koeling te kijken, de kast uit je lijst is ook daarvoor geschikt.

Je moederbord heeft geen optische S/PDIF uitgang, de MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI heeft dat wel.

Volgens de datasheet komt deze kast met twee bays voor 3,5" disks (zie de datasheet onder deze link), als je viers harddisks wilt plaatsen heb je maar twee extra HDD Cages nodig.

Als je wat besparen wilt: neem een wat goedkopere kast zoals de Cooler Master Silencio S400, met daarin een micro-ATX moederbord, deze MSI MAG B650M MORTAR WIFI heeft S/PDIF , zo niet voldoet ASRock B650M PG Riptide
Pagina: 1