Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleyke2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-01 20:46
Hoi allemaal,

Vorig jaar februari hebben mijn vriendin en ik ons eerste huis gekocht, een 2 onder 1 kap woning uit 1970. Sindsdien zijn we druk bezig geweest om het energiezuiniger te maken. Het dak is van binnenuit opnieuw geïsoleerd en er liggen nu 11 zonnepanelen die zo’n 3500 kWh per jaar opwekken. De volgende op de lijst was de spouwmuur laten isoleren… tot ik de offerte binnenkreeg.

Hier de kosten van de offerte voor de spouwmuur te laten isoleren:
  • Neopixels HR++ grafietparels: 138 m² à € 20,00 per m² → € 2.760
  • Hydrofoberen (impregneren): 169 m² à € 8,00 per m² → € 1.352
  • Spouwborstels: 14 meter à € 10,00 per meter → € 140
  • Milieuvriendelijk isoleren: € 355
  • Hoogwerker: 1 dag → € 200
Als ik de BTW erbij tel kom ik op een totaalprijs van een kleine €5400 uit

Best een flinke rekening. Volgens de aannemer vooral omdat:
1. De bakstenen niet geschikt zijn voor isolatie en dus eerst gehydrofobeerd moeten worden.
2. Er vleermuisvallen nodig zijn volgens de nieuwe wetgeving (met een hoogwerker erbij, want de achterkant van de woning ligt lager dan de voorkant, zie foto op einde).
3. De voegen smal zijn, wat het vullen trager maakt.

De vraag: is dit het waard?
Mijn gasverbruik dit jaar zal ongeveer 1150 m³ zijn. Stel ik zou 20% besparen op gasverbruik door spouwmuurisolatie te plaatsen, wat neerkomt op een besparing van € 345 per jaar (bij een gasprijs van € 1,50 per m³, ik kan uiteraard niet voorspellen wat de prijs de komende jaren gaat doen :) ). Dat betekent dat de terugverdientijd zonder subsidie zo’n 15 jaar is. Met subsidie zal het iets lager liggen, maar nog steeds een lange periode.

Mijn vragen:
1. Hebben jullie ervaring met zulke hoge kosten voor spouwmuurisolatie? Is dit normaal of heb ik gewoon pech door de extra complicaties?
2. Zijn er goedkopere manieren om mijn gasverbruik te verlagen? Zelf denk ik aan een lucht-lucht warmtepomp (airco met verwarmingsfunctie) als bijverwarming.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen of tips!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DF3HMQXeGvgrd5cWugz4O9ppXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TDHYivgkUCxpCBbr40v9Ixg.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Maar 1 offerte laten maken?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Altijd meer offertes opvragen, dan kun je het advies van meerdere bedrijven krijgen. Je hebt flink wat muur, de prijzen zelf sta ik niet zo van te kijken, ik kan niet inschaten of dat van het hydrofoberen waar is, ikzelf zou terughoudend zijn met impregneren/behandelen van de gevel, hij moet ook kunnen ademen en z'n vocht naar buiten kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:21
Sowieso meerdere offertes opvragen, minimaal drie. Voor een langetermijninvestering, schroom er niet voor om er vijf or meer op te vragen. De bedrijven kunnen elk andere materialen gebruiken. Dan kun je ook de voor- en nadelen hiervan vergelijken (vragen) en tegen de kosten aanhouden.

Vleermuisvallen ontkom je vrijwel niet aan. Plaatsing is verplicht omdat het een beschermde diersoort betreft. Een isolatiebedrijf kan, wat ik begreep, bij een tweede rode kaart wel even dicht. Het zijn trouwens geen vallen, maar luikjes die ervoor zorgen dat vleermuizen naar buiten kunnen en niet meer naar binnen.
Smalle voegen: misschien gaat een ander bedrijf daar handiger mee om waardoor het goedkoper kan.

Is er ook op diverse plekken in je gevel gekeken met een endoscoopcamera? Is de spouw leeg, of zit er verlepte steen-/glaswol in? Dat bepaalt ook de keuze voor het isolatiemateriaal. Schuim drukt de oude glaswol plat en zorgt daarmee voor een meer consistent geheel.

Mijn vader heeft onlangs ook zijn spouw laten isoleren. Hij zei dat een tarief van € 21 - €24 per vierkante meter wel gangbaar is. Dit gaat dan om alleen isoleren, geen impregnatie, precies vanwege wat @Cereal zegt: vocht moet weg kunnen (en zeker niet het isolatiemateriaal beschadigen).

Extra pluspunt van gevelisolatie: een gevel die nu hol is en straks gevuld, houdt heel veel geluid van buiten tegen en kan niet meer als klankkast fungeren. Misschien heb je hier in het dagelijks leven nog wel meer plezier van dan het warmteverlies dat je over X jaar terugverdient.

Om de kosten te drukken, zou je de isolatiewerkzaamheden als vulklus kunnen laten uitvoeren. Mochten jullie veel thuiswerken, danwel iemand kan bij jou thuis zijn op de dagen van de werkzaamheden, kan dat zeker schelen.

Ervaring bij m'n vader is dat windkracht 3-4 binnenshuis al goed hoorbaar was. Het moet nu richting windkracht 7 gaan voordat je zoiets hebt van: het waait. Geluiden van auto's in de straat zijn zo goed als weg. De sneltram om 30m afstand hoor je ook nog maar heel kort en veel minder luid. Pauzegeluiden van de basisschool 50m verderop zijn heel veel minder.

Mocht je met smarthome-dingen bezig zijn, dan kun je met buitensensoren en de extra buffer in je gevel ook proberen weer slimmer met je verwarming en temperatuurschommelingen om te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door gbspeel op 12-01-2025 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien kun je in overleg het impregneren zelf uitvoeren? Het is niet veel meer dan de gevel met een onkruidspuit besproeien waar je het impregneermiddel in hebt gegoten. Als je een hoogwerker of steiger hebt staan heb je dat in pakweg een middag gedaan incl. ramen lappen nadien :P
En misschien samen met je buren doen? Dan heb je waarschijnlijk ook geen spouwborstels nodig, en de prijs kan dan misschien ook scherper.
Ik weet niet wat de huidige subsidie is, maar bij mij was het bij 2 maatregelen (gevel+vloer) zo opgebouwd dat de gecombineerde subsidie van 2 maatregelen ongeveer net zo veel was als de meerprijs voor de vloerisolatie. Dus daar zou ik ook nog even naar kijken, wellicht ivm met je dakisolatie?

Oh, en hoeveel cm spouw heb je? Want je hebt sowieso veel muur oppervlak, dus als het ook nog een aardige spouw is zal het effect aanzienlijk zijn.
Daarbij misschien nog voordeel op hypotheek en/of woningwaarde als hij beter scoort qua energielabel?

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 12-01-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyke2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-01 20:46
Bedankt voor de reacties dusver!

Ik ga toch nog een paar andere offertes opvragen om te vergelijken. Ik heb zo mijn vraagtekens bij het impregneren van de muur.

@_ferry_ er is inderdaad op verschillende plekken in de spouw gekeken, deze zag er goed uit (niet vervuild).

De spouw was 7 cm. Ik heb me laten vertellen dat dit goed nieuws is, omdat woningen rond deze tijd vaak een iets minder brede spouw hadden.

Subsidie op de dakisolatie zit er voor mij niet in, want ik ben hier zelf aan de slag gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Mocht je inde Zuidelijke helft van het land wonen, tjek even bij de zuiderburen. Ik heb het 4 jaar geleden voor ca 13/m2 laten doen.

Edit:
Als je op de bovenste verdieping nog eea moet doen, dan kunnen ze daar ook van binnenuit isoleren; scheelt een hoogwerker.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 12-01-2025 23:19 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:52
wesleyke2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:54:
De spouw was 7 cm. Ik heb me laten vertellen dat dit goed nieuws is, omdat woningen rond deze tijd vaak een iets minder brede spouw hadden.
Een spouw van 7cm die leeg is zou ik zien als goed nieuws en zeker naisoleren.

Welke Rc waarde zou dit opleveren?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

assje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Een spouw van 7cm die leeg is zou ik zien als goed nieuws en zeker naisoleren.

Welke Rc waarde zou dit opleveren?
2.0 is mij verkocht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7ApbwpB5mY3ubJQrVl-SLI401s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng1FrADTQDLZtlUrnnbfjRbB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:07
Ik heb vorig jaar mijn spouwmuur ook laten isoleren met HR++ unipearls.

Voorheen was mijn gasverbruik 10 kuub per dag (gewoon radiatoren geen vloerverwarming)

En nu is het verbruik gedaalt naar 8 kuub per dag.

Bedrijf presenteerde het als een besparing van 30% maar ik haal 20% waar ik zelf ook zeer gemukkig mee ben.

Momenteel hebben we in onze leefruimte een open trapgat waardoor gewoon veel warme lucht naar boven ontsnapt.

We gaan in maart/april beginnen met een grote verbouwing waarbij we vloerverwarming gaan voorzien met de nodige installatie en ga ik het trapgat boven ook dicht maken om de warmte onder te houden benieuwd hoeveel dit het verbruik zal doen dalen nog.

Al met al tevreden dat we dit gedaan hebben wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblankevoort
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-01 11:15
Altijd meerdere offertes opvragen.

Wat zo op viel is dat er voor impregneren 169 vierkante meter wordt gerekend en voor de spouwmuurisolatie 138 meter. Er wordt dus volgens de offerte meer aantal vierkante meter geïmpregneerd dan geïsoleerd, of heeft dat te maken met een aanbouw?

Ik zelf heb ook destijds meerde offertes vergeleken en ben toen voor de spouwmuurisolatie gegaan van een isolatiebedrijf uit Overijssel. Keuze was niet gebaseerd op prijs maar op reviews dat vind ik zelf altijd net iets belangijker.

Moet zeggen dat er niet gesproken is over impregneren, ook niet door andere bedrijven, maar ik heb wel een andere type steen.. maar er zijn zo veel bedrijven en de een zegt dit en de andere zei dat, best jammer dat de leek hier last van heeft.

Welk bedrijf je ook kiest ik zou sowieso altijd proberen om een mooie korting te bedingen in deze tijden..
volgens mij aardig spannend in isolatieland, veroorzaakt door een afnemende vraag en de vleermuis.. ook de zonnepaneelbedrijven hebben het niet makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
Impregneren doe je bij voorkeur ná de isolatiewerkzaamheden zodat de gevoegde vulgaten ook meegenomen wordt. De reden dat hij gevelimpregnatie aanraad is waarschijnlijk omdat je strengpers stenen hebt. Deze zijn gevoeliger voor vorstschade en met spouwmuurisolatie vergroot je dit risico. Dit komt omdat er geen spouwventilatie meer bestaat na de isolatiewerkzaamheden, ook is er minder warmteverlies vanuit de woning waardoor de buitenmuur kouder is en daarmee dus meer tijd nodig heeft om op te drogen.

Een hoogwerker is nodig omdat ze de ladder niet kwijt kunnen op de zijgevel en dat kost helaas extra geld. Wellicht kan je gevelimpregnatie zelf op je nemen om kosten te besparen. Ook zou je kunnen informeren naar de kosten om de zijgevel in de steigers te zetten om kosten te besparen. Dit is wel iets waar een isolatiebedrijf zich niet mee bezig houdt, het is of met eigen ladders of een hoogwerker (huren).

Meerdere offertes is altijd aan te raden. Ik moet wel zeggen dat 200 euro voor een hoogwerker weinig is maar dit wordt met de vierkant meterprijs wel weer gecompenseerd. Ook vind het natuurvrij maken relatief prijzig.

Met 138 m2 krijg je 1449 euro terug als er ook een tweede isoleren maatregel word uitgevoerd. Gaat het alleen om spouwmuurisolatie dan krijg je 724,50 euro terug. Je kan ook nog informeren naar een subsidiepot vanuit de gemeente om de kosten nog meer te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eblankevoort
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-01 11:15
Ben het wel eens met Snaba om nog aanvullende informatie te geven. Normaal kost het huren van een hoogwerker rond de 500 euro weet ik uit ervaring toevallig ( uiteraard destijds ook meerdere prijzen met elkaar vergeleken. Dus misschien dat er daar enigszins een verschuiving zit naar de prijs per vierkante meter.

Dat gedeelte omtrent de steentype weet ik dus zoals gezegd niet wat over.. misschien kun je via google lens een foto maken van die steen en dat op die manier achterhalen wat voor baksteen je woning heeft. En misschien nog wel beter om eens een impregneerbedrijf ook te vragen of je een bijzondere steen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 20:10
Wat je vaak ziet met strengpers is dat het veel meer tijd nodig heeft om op te drogen en dat heeft invloed op het voegwerk en de kans op vorstschade word ook groter.
Wat het met het voegwerk kan doen is op de foto al wel zichtbaar op de hoek van de zijgevel en voorgevel, linksonder bij de voordeur en vooral ook bij de schoorsteen (wellicht ook op de zijgevel van de buren maar is niet zichtbaar op de foto). Een schoorsteen word veel meer blootgesteld aan de elementen en zal niet zo snel opdrogen als de gevels, hierdoor zal de staat van een schoorsteen sneller achteruit gaan dan dat van de gevel. Het zal echt wel heel wat jaren kosten voordat een gevel er zo slecht uit komt te zien maar het is wel een proces wat versneld word na het isoleren van de spouwmuren.
Impregneren is daarom geen noodzaak maar wel aan te raden. Hiermee stel je de noodzaak om de gevel opnieuw te voegen veel langer uit.
Pagina: 1