Elektriciteit en datakabels voor nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie1
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-04 10:44
Dag allemaal,

Ik heb een nieuwbouwwoning aangeschaft (sleutel-op-de-deur). Nu moet ik binnenkort aan de bouwpromotor onze definitieve keuzes doorgeven voor al onze aansluitingen door het huis. Nu is het bij een nieuwbouw natuurlijk belangrijk om het meteen goed te doen vanaf het begin en al na te denken over toekomstige aanpassingen / toevoegingen waarvoor elektra of datakabels nodig zijn. Eerst wil ik met jullie graag de plattegrond van ons huis delen (halfopen bebouwing met plat dak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE2OtazZ3zbZNGpHLQ4FJn6GD84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxmzf7AeM1JsK9jJFnTp7Ztb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a_CEF0b2yvw1efR5c7WMjCJLFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QblV358psacpzpkHwSZwIFCD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMygqqTiSSEolKE0FI1YvtL_H5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9973jS2cBwgwz299Say8rlGg.png?f=fotoalbum_large

Ik heb hieronder een overzicht gemaakt van wat de bouwpromotor voorziet en wat wij "extra" willen navragen, en ook opmerkingen met vragen / onduidelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-sS6lyL_YolpjdnF6Qt2gZ-EF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CfyVDFNcv1KMfBjaNHkWBIk4.png?f=fotoalbum_large

Misschien goed om het volgende nog te vermelden, en te checken bij jullie:
  • We hebben geen TV-distributie kabels nodig - we gebruiken zelf IPTV en streamen veel, vandaar dat we willen afzien van de TV-distributie voorzieningen.
  • We hebben gevraagd om ingebouwde screens te plaatsen aan de rechterkant van ons huis aangezien hier de zon continu op schijnt, vandaar de vraag naat voeding hiervoor omdat we daar eerst een akkoord op moeten krijgen.
  • Voor de stopcontacten gaan we nog apart goed kijken of we extra aansluitingen willen, hier hebben we nog niet heel specifiek naar gekeken.
  • We hebben momenteel geen EV maar misschien in de toekomst wel. Moeten we hiermee rekening houden voor in de toekomst en hiervoor al iets regelen? Laadpaal? Of is dit voor ons niet zo'n issue omdat we een inpandige garage hebben naast de technische ruimte?
  • We willen graag 3 camera's plaatsen van Ubiquiti (deze worden pas op een later moment door ons geplaatst). Zie onder deze lijst de voorgestelde posities.
  • Heeft het zin om loze leidingen te leggen naar de slaapkamer(s) voor eventuele airco plaatsing? Ik verwacht eigenlijk dat airco's niet nodig gaan zijn.
  • Hebben jullie nog tips / opmerkingen over huidige invulling? Zien we iets over het hoofd? Nog ergens extra kabels leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-l-DMcb03BbzuIBZ4lhG7Upjd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VaJMVW5FXuFxr8u2Qttt7Sw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvp5Z3AynN4fjRnGc-NBKQs4cYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWRbZGU1La5fTfECtRrEkQPP.png?f=fotoalbum_large

​Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:11

rdejongjr

Gnome

Overal waar je een camera plant zal wel een netwerkkabel moeten, vraag meteen een netwerkkabel ipv een simpele deurbel drukker, poe deurbelcamera is erg fijn, nooit klieren met batterijen of slecht bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:23
overal waar je een cat6 laat leggen met een utp wand-outlet(bureau, slaapkamers etc), neem een 3/4 (19mm) leiding voor 2 kabels en maak daar een dubbele outlet van.

in de living heb je 3x een kabel voor een specifiek apparaat benoemd, zorg voor een (dubbele) aansluiting in veschillende hoeken.

het meeste werk (en geld) is het leggen van de leiding, een dubbele aansluiting is marginaal meer werk.

alles met een vaste plaats bij voorkeur bedraad aansluiten en wifi gebruiken voor tablets, telefoons, laptops

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 12-01-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

Bedenk waar je een eventuele laadpaal wil, daar ook cat6 naartoe doen en eventueel 5-aderige 4qmm+ voor 3fase laadpaal. Of een loze leiding waar later stroom en SFTP doorheen kan. Verder kwam ik vorige week op het idee om bij een eventueel volgend huis een plekje proberen te vinden voor het opladen van apparaten. Onze eettafel staat niet tegen de muur. Nu is de praktijk dat er vaak wat ligt op te laden op het aanrecht (laptop, telefoons, koptelefoons enzovoort). In een volgend huis wil ik ergens een stopcontact op ooghoogte waar ik dan een plankje ofzo wil maken voor het opladen van apparaten. Misschien wel de trapkast, maar anders een loze plek in de woonkamer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
JT schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:44:
Bedenk waar je een eventuele laadpaal wil, daar ook cat6 naartoe doen en eventueel 5-aderige 4qmm+ voor 3fase laadpaal. Of een loze leiding waar later stroom en SFTP doorheen kan. Verder kwam ik vorige week op het idee om bij een eventueel volgend huis een plekje proberen te vinden voor het opladen van apparaten. Onze eettafel staat niet tegen de muur. Nu is de praktijk dat er vaak wat ligt op te laden op het aanrecht (laptop, telefoons, koptelefoons enzovoort). In een volgend huis wil ik ergens een stopcontact op ooghoogte waar ik dan een plankje ofzo wil maken voor het opladen van apparaten. Misschien wel de trapkast, maar anders een loze plek in de woonkamer.
Ik ben laadpaal installateur en zou nooit voorbereidingen laten treffen voor een laadpaal tijdens de bouw. Mits het huis een kruipruimte heeft. Ik heb te vaak gehad dat mantelbuizen niet bruikbaar waren, of op de verkeerde plek uit de muur kwamen. Daar hebben mensen dan een hoop geld voor betaald.om de voorbereiding te laten treffen.

In t geval van een kruipruimte ligt de kabel binnen een uur van plek lader naar meterkast, dus echt geld bij de installatie van de laadpaal ga je er ook niet mee besparen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ik ben laadpaal installateur en zou nooit voorbereidingen laten treffen voor een laadpaal tijdens de bouw. Mits het huis een kruipruimte heeft. Ik heb te vaak gehad dat mantelbuizen niet bruikbaar waren, of op de verkeerde plek uit de muur kwamen. Daar hebben mensen dan een hoop geld voor betaald.om de voorbereiding te laten treffen.

In t geval van een kruipruimte ligt de kabel binnen een uur van plek lader naar meterkast, dus echt geld bij de installatie van de laadpaal ga je er ook niet mee besparen.
Liever het risico dat de pijp breekt dan per definitie m'n halve tuin inclusief betaald terraswerk en dergelijke weer helemaal open te moeten halen. Waar ik woon loopt de kruipruimte niet door onder de tuin. Overigens heb ik zelf de loze leiding gelegd (samen met een kabel, de loze leiding is voor UTP) en gekozen voor polypropyleen omdat dat stevig is maar niet zo hard dat het makkelijk breekt.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 14-01-2025 20:31 . Reden: Onvriendelijke toon verwijderd ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
JT schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Liever het risico dat de pijp breekt dan per definitie m'n halve tuin inclusief betaald terraswerk en dergelijke weer helemaal open te moeten halen. Ik weet niet hoe het is waar jij woont, maar hier loopt de kruipruimte niet door onder de tuin. Overigens heb ik zelf de loze leiding gelegd (samen met een kabel, de loze leiding is voor UTP) en gekozen voor polypropyleen omdat dat stevig is maar niet zo hard dat het makkelijk breekt.
Wat een aanvallende reactie joh. Nergens voor nodig?

Ik vertel je alleen mijn ervaring uit de praktijk.

90 procent van de laadpalen komt tegen de gevel van het huis. Dan is die voorbereidingen dus nergens goed voor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Makrolon schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:07:
[...]

Wat een aanvallende reactie joh. Nergens voor nodig?

Ik vertel je alleen mijn ervaring uit de praktijk.

90 procent van de laadpalen komt tegen de gevel van het huis. Dan is die voorbereidingen dus nergens goed voor.
Totaal niet mijn bedoeling, sorry als het zo over komt :)

Ik had in mijn oorspronkelijke post de bedoeling om te beschrijven indien de paal níet tegen het huis komt, maar dat heb ik niet gedaan zie ik :P Als je dat wel gaat doen dan zou ik het alleen laten als je kleine stenen hebt op de oprit en geen fundering ofzo eronder, maar dat is meestal ook wel het geval. Puinfundering kom je nog wel doorheen met gedoe mocht dat nodig zijn. Vergt wat handwerk. Als je echter keramische tegels gebruikt ofzo, al dan niet met cement eronder, dan heb ik toch liever al iets liggen want dat weer los halen word ik niet vrolijk van.

Overigens ken ik hele wijken waar je een parkeerplaats achter de woning moet hebben op je eigen grond en daar staat niet altijd een schuur ofzo direct naast.

Conclusie: ts moet zelf even bedenken wat het handigst is in zijn situatie maar dat gaat nu vast lukken :)

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 13-01-2025 22:32 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1