Casus over een boot

Pagina: 1
Acties:
  • 463 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyandyan
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-01 19:31
Mijn vraag: Ik heb een casus waarvan mijn client een tweedehandse boot en motor heeft gekocht in een winkel. De boot zou weinig gebruikt zijn en de motor was van goede conditie, tijdens de proefrit brandde er wel al een lampje op de motor en is er niks aan gedaan. Later toen ze de boot had gekocht brandde dat lampje weer op de motor, ze deed er niks mee. Een andere keer ging ze varen met een vriend, toen stopte de motor en ging de vriend de motor maken. Een paar weken later stopte de hele motor ermee. Mijn client is toen pas naar de winkel gegaan om te vragen voor een kosteloze reparatie of vervanging. Mijn vraag is nu of ze daar recht op heeft sinds ze niet na haar eerste probleem al gelijk naar de winkel ging.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:24
Jouw casus, jouw probleem. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In het algemeen zou ik zeggen dat je als consument bij een probleem eerst de verkoper in de gelegenheid stelt het op te lossen/vervanging te regelen voordat je er zelf (zonder overleg met verkoper) aan gaat rommelen. Wanneer je dat doet dan staat de verkoper imo in zijn recht om zijn handen er vanaf te trekken (d.w.z. garantie te laten vervallen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:24
Best een tijd door varen terwijl er een waarschuwingslampje is maakt de casus zwak, maar dat er al iemand anders heeft zitten sleutelen zal het boek wel helemaal dicht doen…

Natuurlijk ligt het eraan welk lampje het was. Maar als het een buitenboord motor is, die zijn technisch vrij simpel, zal het een koelingprobleem geweest kunnen zijn en dan is het niet handig door te varen.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennisdn op 12-01-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat moet dat lampje aangeven? Olie, oververhitting? Betaalt je client je voor advies vragen op een techforum?

Laat haar eerst het gesprek aangaan, ipv gelijk over recht te beginnen.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 12-01-2025 19:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57

franssie

Save the albatross

1) is dat brandende lampje gemeld/benoemd bij de proefvaart?
2) Er had direct contact opgenomen moeten worden bij de verkoper.

Welk type boot en motor? Waar waarschuwde dat rode lampje voor?

Maar ik ben bang dat dit redelijk kansloos is - doorvaren met een storing (of doorrijden met een storingswaarschuwing in een auto) zonder overleg is niet slim.
Dat lampje heeft waarschijnlijk een reden dat ie rood is.

Maar - waarvoor is dat lampje?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 18:27
Tsja, te weinig info. Wat is "de motor maken door een vriend"?
Als je voor pampujs ligt op 't water, wil je toch thuis komen. Beetje rommelen met carburateur, brandstofpompje, choke etc. oogt in de ogen van een leek al snel als repareren. Maar je wil toch thuis komen, dus kleine handelingen kan/mag je zelf wel proberen.
En voor een "brandend lampje: 't zelfde. Welk lampje is dat dan?

Brandt 't olielampje, dan controleer je 't peil. Als dat laag, maar niet leeg is, dan kom je wel thuis.
Is 't peil leeg, dan draai je 't blok wel aan gort, ook al is het nog maar een klein stukje tot de haven.

Dus zonder concrete informatie, over lampje, handelingen door een vriend en het liefst de diagnose van de motor is er geen zinnig woord over te zeggen.

Wellicht is het voor de verkoper een afstellingsklusje en in een half uurtje gefixt.
Wil je daar een casus over maken voordat er een diganose of offerte op tafel ligt?
franssie schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Dat lampje heeft waarschijnlijk een reden dat ie rood is.
[...]
TS zegt niets over de kleur van 't lampje. Rood is in 99% van de gevallen direct stoppen en afslepen.
Oranje is een waarschuwing, zelf controlleren of 't nog kan en indien nog OK terug naar de haven en dan oplossen.

Is het niet 't benzinelampje? :+

[ Voor 19% gewijzigd door PROnline op 12-01-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dus hoewel tijdens de proefrit al op de boot een waarschuwingslampje ging branden, was dat bij jouw client niet het geval :+

Dan ga je het daar over hebben tijdens de koop toch? Jouw client kon vermoeden dat er iets mis was met de motor en dan ga je er toch mee doorvaren tot die stuk gaat en dan wil je verhaal halen :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Over wat voor een boot hebben we het?
Roeibootje met buitenboord motor?

Of een jacht van 25 meter?

En wat is jou rol in dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyandyan
@TripleQ het is een rubberenboot met een buitenboord motor en dit is gwn een voorbereiding voor een schikkingsgesprek op uni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PROnline scherp, mijn motoren kennen alleen rood.Met een heel erg irritante pieptoon, dat ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyandyan
@franssie Uit de casus is niet duidelijk waarvoor het lampje is gaan branden. Het is een rubberen boot met een buitenboordmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyandyan
@PROnline Ze wilden net gaan varen en toen brandde het lampje weer. Dus ze waren nog niet weg. De vriend heeft er alleen voor gezorgd dat het probleem met het lampje is opgelost, maar dit wordt helaas heel vaag verteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dyandyan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:26:
@franssie Uit de casus is niet duidelijk waarvoor het lampje is gaan branden. Het is een rubberen boot met een buitenboordmotor
Welk merk en type buitenboordmotor is dan de logische vervolgvraag.

Ik vermoed olietekort, of oververhitting door een kapotte impeller of verstopt koelkanaal. Zou met een onderhoudsbeurt op te lossen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyandyan
@gambieter dit is voorbereiding voor een schikkingsgesprek op uni dit is niet echt mijn client

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:29

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

dyandyan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:24:
@TripleQ het is een rubberenboot met een buitenboord motor en dit is gwn een voorbereiding voor een schikkingsgesprek op uni
Modbreak:Niet lullig bedoeld, maar moet je dat dan niet zelf voorbereiden?

Dit valt onder de noemer 'huiswerkvraag' en dasr doen we niet aan. Als het goed is, heb je dat ook tijdens het registreren hier op GoT, gelezen in de voorwaarden.

Bij deze gaat het topic dan ook op slot. Succes met de voorbereidingen!

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.