Deco X50 en Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmert1977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 17:03
Ik ben van provider gewisseld met ingang van het nieuwe jaar.
Aangezien ik graag een mesh-wifi netwerk wil creëren in mijn huis (ophangen, kabelgoten etc etc), heb ik gekozen om provider-onafhankelijke apparatuur aan te schaffen, te weten een drie-pack deco X50.

Van ziggo heb ik een Sagemcom SmartWifi modem gekregen.

Wat ik wil doen is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAV7LbkoO8EXeAyKNrq-qGETmrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j17hAkZFElYMUpDpNzJiROYP.jpg?f=fotoalbum_large

Het Ziggo modem staat in de meterkast. De hoofddeco is bedraad verbonden met het modem.
De hoofddeco hangt buiten de meterkast aan de muur, ruim onder het plafond, kabel is 2 meter lang.

De sateliet deco's zijn wireless verbonden met de hoofdeco en hebben "vol" bereik. (is altijd een beetje lastig in te schatten, wil door interference nog wel eens wisselen)

Standaard installeert DECO in routermodus, maar volgens mij moet of de DECO in accesspointmodus staan of het ziggo modem in Bridgemodus worden gezet en moet de WiFi in het Ziggo modem worden uitgezet.

Nu mijn vragen:
  • Kan ik beter het ziggo modem of de Deco's in bridge / accespoint-modus zetten?
  • Als ik toch voor een sateliet deco de ethernet backhaul wil gebruiken, kan ik een sateliet deco op het modem of de hoofddeco aansluiten als de DECO 's in accesspointmodus staan. Staan de deco's in routermodus, dan moeten ze zijn aangesloten op de hoofddeco.
  • Klopt er ergens iets niet in mijn redenatie hierboven? of heeft iemand een beter idee?
Heel erg bedankt voor jullie hulp, ik hou me aanbevolen voor alle tips. Het is lang geleden dat ik een netwerk heb geïnstalleerd en nu ik alles in huis heb slaat de onzekerheid een beetje toe 8)7

Beste antwoord (via Remmert1977 op 12-01-2025 22:44)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Remmert1977 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Nu mijn vragen:
  • Kan ik beter het ziggo modem of de Deco's in bridge / accespoint-modus zetten?
Als je geen van de specifieke features van de apparaten (speedtest en/of support via Ziggo app op de Ziggo router vs de Deco parental control fucntionaliteiten op de Deco) gebruikt maakt het uitermate weiing uit.

Wil je meer apparaten bedraad in je netwerk hebben, dan kan het handiger zijn om de Deco als AP in te zetten omdat je dan de overige poorten op de F3896LG kunt gebruiken.
  • Als ik toch voor een sateliet deco de ethernet backhaul wil gebruiken, kan ik een sateliet deco op het modem of de hoofddeco aansluiten als de DECO 's in accesspointmodus staan. Staan de deco's in routermodus, dan moeten ze zijn aangesloten op de hoofddeco.
Lastigere vraag dan dat het lijkt. Het klopt sowieso dat in routermodus alle Deco nodes achter de eerste router moeten staan, maar of het goed gaat met nodes 'naast' elkaar op de Ziggo switch hangt af van support voor IEEE1905.1 protocol op de F3896LG (specifieker: op de ingebouwde switch ervan), en ik kan alvast nergens vinden of dat aanwezig is of niet.

WIl je het zekere voor het onzekere nemen, sluit alle Deco nodes achter elkaar aan. Non-Deco bedrade apparaten kun je met Deco in AP modus en F3896LG in routermodus wel probleemloos benaderen als ze op de F3896LG aangesloten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Remmert1977 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Nu mijn vragen:
Als je geen van de specifieke features van de apparaten (speedtest en/of support via Ziggo app op de Ziggo router vs de Deco parental control fucntionaliteiten op de Deco) gebruikt maakt het uitermate weiing uit.

Wil je meer apparaten bedraad in je netwerk hebben, dan kan het handiger zijn om de Deco als AP in te zetten omdat je dan de overige poorten op de F3896LG kunt gebruiken.
Lastigere vraag dan dat het lijkt. Het klopt sowieso dat in routermodus alle Deco nodes achter de eerste router moeten staan, maar of het goed gaat met nodes 'naast' elkaar op de Ziggo switch hangt af van support voor IEEE1905.1 protocol op de F3896LG (specifieker: op de ingebouwde switch ervan), en ik kan alvast nergens vinden of dat aanwezig is of niet.

WIl je het zekere voor het onzekere nemen, sluit alle Deco nodes achter elkaar aan. Non-Deco bedrade apparaten kun je met Deco in AP modus en F3896LG in routermodus wel probleemloos benaderen als ze op de F3896LG aangesloten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmert1977
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 17:03
@dion_b Ontzettend bedankt voor je duidelijke antwoord.

Aangezien ik ziggo mowet vragen het modem in bridge modus te zetten, ga ik de deco's in accespoint-modus zetten.
Dat kan ik zelf doen en ben ik niet afhankelijk.

Daarnaast heb ik een tv bedraad aangesloten.

Aangezien ik maximaal 1 deco met ethernet backhaul kan aansluiten (naar zolder krijg ik met geen mogelijkheid een kabel) sluit ik die gewoon aan op de hoofd deco.

Nogmaals bedankt voor je tijd en fijne zondagavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Je kunt de deco ook in router mode gebruiken en dubbel NAT doen, dan hoeft de Ziggo niet in Bridge mode.
Het is wel handig om dan de wifi van de Ziggo uit te zetten.
Wel zit alles wat je dan rechtstreeks op de Ziggo aansluit in een ander subnet en die twee subnets kunnen elkaar dan niet bereiken.
Dat laatste is enkel een probleem als je ook devices hebt die dat nodig hebben (printer, Nas etc)