Ik ben van provider gewisseld met ingang van het nieuwe jaar.
Aangezien ik graag een mesh-wifi netwerk wil creëren in mijn huis (ophangen, kabelgoten etc etc), heb ik gekozen om provider-onafhankelijke apparatuur aan te schaffen, te weten een drie-pack deco X50.
Van ziggo heb ik een Sagemcom SmartWifi modem gekregen.
Wat ik wil doen is als volgt:
:strip_exif()/f/image/j17hAkZFElYMUpDpNzJiROYP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Ziggo modem staat in de meterkast. De hoofddeco is bedraad verbonden met het modem.
De hoofddeco hangt buiten de meterkast aan de muur, ruim onder het plafond, kabel is 2 meter lang.
De sateliet deco's zijn wireless verbonden met de hoofdeco en hebben "vol" bereik. (is altijd een beetje lastig in te schatten, wil door interference nog wel eens wisselen)
Standaard installeert DECO in routermodus, maar volgens mij moet of de DECO in accesspointmodus staan of het ziggo modem in Bridgemodus worden gezet en moet de WiFi in het Ziggo modem worden uitgezet.
Nu mijn vragen:
Aangezien ik graag een mesh-wifi netwerk wil creëren in mijn huis (ophangen, kabelgoten etc etc), heb ik gekozen om provider-onafhankelijke apparatuur aan te schaffen, te weten een drie-pack deco X50.
Van ziggo heb ik een Sagemcom SmartWifi modem gekregen.
Wat ik wil doen is als volgt:
:strip_exif()/f/image/j17hAkZFElYMUpDpNzJiROYP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Ziggo modem staat in de meterkast. De hoofddeco is bedraad verbonden met het modem.
De hoofddeco hangt buiten de meterkast aan de muur, ruim onder het plafond, kabel is 2 meter lang.
De sateliet deco's zijn wireless verbonden met de hoofdeco en hebben "vol" bereik. (is altijd een beetje lastig in te schatten, wil door interference nog wel eens wisselen)
Standaard installeert DECO in routermodus, maar volgens mij moet of de DECO in accesspointmodus staan of het ziggo modem in Bridgemodus worden gezet en moet de WiFi in het Ziggo modem worden uitgezet.
Nu mijn vragen:
- Kan ik beter het ziggo modem of de Deco's in bridge / accespoint-modus zetten?
- Als ik toch voor een sateliet deco de ethernet backhaul wil gebruiken, kan ik een sateliet deco op het modem of de hoofddeco aansluiten als de DECO 's in accesspointmodus staan. Staan de deco's in routermodus, dan moeten ze zijn aangesloten op de hoofddeco.
- Klopt er ergens iets niet in mijn redenatie hierboven? of heeft iemand een beter idee?