Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik zoek een?
Nieuw Audio systeem

Wat is je budget?
Zo rond de 2000-2500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films / series kijken, muziek, Via Apple TV/Plex/Ingebouwde Apps TV (LG Oled)

Wat heb je zelf al gevonden?
- Sonos systeem (ARC + Era300 + Sub)
- ULTIMA 40 Surround + DENON X3800H voor Atmos (https://teufelaudio.nl/ul...oor-dolby-atmos-107000635)

Ik heb veel onderzoek op internet gedaan en hoe meer ik lees/kijk hoe meer vragen ik krijg :)

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu een soundbar en mis het echte "cinema effect" (5.X.X) gebeuren. De afzonderlijke kanalen "blenden" teveel naar mijn gevoel. Als ik de 2 Rear speakers test komt er nog teveel geluid uit de soundbar en mis ik volume. Misschien is er iets mis met mijn systeem maar denk dat een los systeem meer weet te overtuigen.

- Ik wil graag een goed 5.1 systeem, dat is het belangrijkst. Een nice-to-have is eventueel een 5.1.4 setup, als het mogelijk is, boven speaker met nummer 1,3,5,6 gemonteerd aan de muren (tegen het plafond voor de hoogte, gericht op de zitplek).
- Het set met de losse componenten heeft "up-fireing speakers" en dat lijkt redelijk slecht te werken. Als compromis tussen in-ceiling/on-ceiling speakers (wat optimaal is) ben ik benieuwd of ik met on-wall hooggeplaatste speakers (tegen het plafond) het Atmos effect toch enigszins te bereiken.
- Extra vraagje: Kan ik eventueel aan de zijwanden draadloze speakers hangen voor 7.x.x, aangezien ik daar wel 220v heb, maar geen speaker kabels kan trekken? Zijn er eventueel hybride oplossingen?

Ik wil/kan niet in de plafonds boren en/of frezen. Ook wil ik de zijwanden vrijlaten en wil niet achter te bank op speaker-stands midden in de woonkamer speakers plaatsen. Ook qua bekabeling is dit niet/lastig mogelijk. Ik wil dus alleen de voor,- en achtermuur gebruiken. Hier zitten veel loze leidingen zodat ik draden kan wegwerken.

Zie onderstaande plaatje van mijn woonkamer. Woonkamer gedeelte is 55 m2 en keuken 20m2 dus totaal 75 m2.

1 en 3: Frontspeakers
2: Center speaker
4: Bas speaker
5 en 6: Rear Speakers
Rode punt: Standaard Zitplek
TV: 83 inch Oled

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lY1YCDlzvzE8HPTKRTmj5RXy0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dDFgrU0q8bR1SF2plKGGgpyc.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:53
Wil je nog draadloze speakers toevoegen en 5.1.2 creëren, dan kom je uit op een Yamaha receiver met Musicast.
Dan kan je de 2 hoogte speakers toevoegen maar moet je dan wel een Yamaha Musicast 20 ofzo eraan koppelen. Een vreemd merk kan niet.
De achterspeakers kunnen bedraad of ook een Musicast 20 zijn.

De opstelling zou dan zijn:
Yamaha receiver RX-V6A of een duurder type
Teufel front L +R
Teufel Center
Musicast 20 SR + SL (draadloos)
Musicast 20 HL + HR (draadloos)

of
Teufel Front L +R
Teufel Center
Teufel SR + SL ( maar dan nu bedraad)

Meer als 5.1.2. ondersteunt Yamaha Musicast volgens mij niet : https://download.yamaha.com/files/tcm:39-1245988

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Shocked schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:23:
Wil je nog draadloze speakers toevoegen en 5.1.2 creëren, dan kom je uit op een Yamaha receiver met Musicast.
Dan kan je de 2 hoogte speakers toevoegen maar moet je dan wel een Yamaha Musicast 20 ofzo eraan koppelen. Een vreemd merk kan niet.
De achterspeakers kunnen bedraad of ook een Musicast 20 zijn.

De opstelling zou dan zijn:
Teufel front L +R
Teufel Center
Musicast 20 SR + SL (draadloos)

of
Teufel Front L +R
Teufel Center
Teufel SR + SL ( maar dan nu bedraad)

Meer als 5.1.2. ondersteunt Yamaha Musicast volgens mij niet : https://download.yamaha.com/files/tcm:39-1245988
Dank voor je reactie! LIjkt met een leuke/haalbare optie. Ga me eens verder verdiepen in deze setup _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Dutchylex schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:36:
Ik zoek een?
Nieuw Audio systeem

Wat is je budget?
Zo rond de 2000-2500 euro

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb nu een soundbar en mis het echte "cinema effect" (5.X.X) gebeuren. De afzonderlijke kanalen "blenden" teveel naar mijn gevoel. Als ik de 2 Rear speakers test komt er nog teveel geluid uit de soundbar en mis ik volume. Misschien is er iets mis met mijn systeem maar denk dat een los systeem meer weet te overtuigen.
[/URL]
Ik heb beide systemen : een soundbar en 5.1 tegelijk. De soundbar gebruik ik voor "gewoon tv" zoals formule 1, een sporadisch tv programma of wat Youtube.
Series of film over bijv. Netflix gaat over de 5.1 die ik apart aan zet. De soundbar moet je wel laag zetten of op mute anders zit er een kleine echo op.

De soundbar zit op eArc en 5.1 via optisch.
Soundbar: B&O beosound stage
5.1: Marantz met als center speaker de Sony83A90J waarvan je het scherm kan gebruiken als center speaker.

Het verschil is overduidelijk. De soundbar is een "bar" met geluid uit 1 strip. De 5.1 speelt veel ruimtelijker, groter en beter. Ook kan je heel precies alles instellen per kanaal naar je wensen.
De soundbar is niet slecht maar echt muziek of ruimtelijkheid komt echt alleen uit de 5.1. Dat is gewoon geen match voor de Marantz opstelling. Ik denk dus dat je de grootsheid/ruimtelijkheid en per kanaal afstellen gewoon mist op dit moment.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Shocked schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Ik heb beide systemen : een soundbar en 5.1 tegelijk. De soundbar gebruik ik voor "gewoon tv" zoals formule 1, een sporadisch tv programma of wat Youtube.
Series of film over bijv. Netflix gaat over de 5.1 die ik apart aan zet. De soundbar moet je wel laag zetten of op mute anders zit er een kleine echo op.

De soundbar zit op eArc en 5.1 via optisch.
Soundbar: B&O beosound stage
5.1: Marantz met als center speaker de Sony83A90J waarvan je het scherm kan gebruiken als center speaker.

Het verschil is overduidelijk. De soundbar is een "bar" met geluid uit 1 strip. De 5.1 speelt veel ruimtelijker, groter en beter. Ook kan je heel precies alles instellen per kanaal naar je wensen.
De soundbar is niet slecht maar echt muziek of ruimtelijkheid komt echt alleen uit de 5.1. Dat is gewoon geen match voor de Marantz opstelling. Ik denk dus dat je de grootsheid/ruimtelijkheid en per kanaal afstellen gewoon mist op dit moment.
\\Dat is weer een hele andere optie inderdaad. Ik kan me voorstellen dat het NOS journaal of Heel Holland Bakt niet heel veel toevoegd op een hometheater set :P Enige wat ik een uitdaging vind is dat ik dan wel heel veel hardware in mijn woonkamer heb staan. Vooral mijn vrouw gaat dan denk ik stijgeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Shocked schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:23:
Denon en Marantz bieden hetzelfde met Heos. Sony heeft ook een dergelijke draadloze oplossing. Je zit dus niet vast op Yamaha.

Overigens, voordat je € 2.500 stuk gaat slaan op een surround set, zou ik naar een winkel gaat om speakers te beluisteren. Je hoeft echt niet de hele 5.1(.2) set te gaan beluisteren, maar met name de frontspeakers. Bouw daarna je set om die fronts heen (met name de center). Ook wel fijn als je lekker muziek kunt luisteren op die speakers.

Met jouw budget zou ik niet kijken naar Teufel, maar eerder iets van Q-acoustics of de instaplijn van Dali.
Een Q-acoustics 3050i frontspeaker is een goede speaker voor relatief weinig geld. Ze lijken wel duurder te zijn geworden en kosten nu € 1.400 per set. Doublepoint verkoopt een hele Q-acoustics 3050i surround set (incl center, rears en sub) voor € 1.400. Daar koop je echt veel meer speaker mee dan een Teufel set.

Je kunt double point ook vragen voor een speciale prijs voor:
2x q-acoustics 3050i front
2x q-acoustics 3010i rear (prima als rear speaker)
1x q-acoustcis 3090c (grotere center speaker dan in die 5.1 set die ik hierboven noem)
1x Denon 2800H (of 1800H voldoet ook) receiver
1x SVS PB 1000 subwoofer

Aangezien double point een gehele 5.1 set (zonder receiver) voor dezelfde prijs als de normale prijs voor 2x 3050i fronts vraagt, verwacht ik dat je met € 2.500 wel een eind moet komen voor bovenstaande. De losse prijs van bovenstaande loopt naar ik schat € 3.000 (wellicht iets meer). Er zit altijd veel marge op audio, dus daar moet wel een leuke prijs van te maken zijn. Dan heb je een heel wat knapper set dan de Teufel combi die je op het oog hebt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Hulleman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Denon en Marantz bieden hetzelfde met Heos. Sony heeft ook een dergelijke draadloze oplossing. Je zit dus niet vast op Yamaha.
Denon of Marantz kunnen dat niet. Die optie valt dus af. Ze kunnen wel Heos maar dat is gewoon multiroom maar geen 5.1 surround ofzo.
Sony is een mogelijkheid maar dan alleen voor de twee achter speakers (surround links en surround rechts) van het merk Sony zelf natuurlijk. Hoogte speakers kunnen niet draadloos aangestuurd worden.

Topicstarter vroeg specifiek om uitbreiding naar hoogte speakers en dan blijft alleen Yamaha over met een 5.2.2 opstelling waarvan niet alleen de surrounds achter draadloos kunnen maar ook twee hoogte speakers.

Zo zit het volgens mij. Marantz/Denon zitten in zwaar weer dus ik betwijfel of ze snel gaan uitbreiden met specificaties. De meeste werken nog gewoon met een draadje, voor draadloos moet je tenslotte ook "even" een 220V aansluiting hebben ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
Dutchylex schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:53:
[...]
\\Dat is weer een hele andere optie inderdaad. Ik kan me voorstellen dat het NOS journaal of Heel Holland Bakt niet heel veel toevoegd op een hometheater set :P
Die speel je af op de 2 frontspeakers in stereo, om daar een extra soundbar voor te kopen is m.i. onzinning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
vassago schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Die speel je af op de 2 frontspeakers in stereo, om daar een extra soundbar voor te kopen is m.i. onzinning.
Dat is een constructieve bijdrage. }:O
Ik heb het al jaren. Zeer tevreden over. Als de kids de tv aanzetten, gaat alles via eArc naar de soundbar. Erg handig en voldoet prima. Mijn "audio speelgoed" loopt via optical (receiver, 5.1, versterker met amp in, draaitafel etc.). Het is dus een beetje gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Shocked schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Denon of Marantz kunnen dat niet. Die optie valt dus af. Ze kunnen wel Heos maar dat is gewoon multiroom maar geen 5.1 surround ofzo.
Sony is een mogelijkheid maar dan alleen voor de twee achter speakers (surround links en surround rechts) van het merk Sony zelf natuurlijk. Hoogte speakers kunnen niet draadloos aangestuurd worden.

Topicstarter vroeg specifiek om uitbreiding naar hoogte speakers en dan blijft alleen Yamaha over met een 5.2.2 opstelling waarvan niet alleen de surrounds achter draadloos kunnen maar ook twee hoogte speakers.

Zo zit het volgens mij. Marantz/Denon zitten in zwaar weer dus ik betwijfel of ze snel gaan uitbreiden met specificaties. De meeste werken nog gewoon met een draadje, voor draadloos moet je tenslotte ook "even" een 220V aansluiting hebben ter plekke.
Ik heb nou net op veel plekken wel 220v maar geen (of lastig) de mogelijkheid om kabel te trekken. Ook lastig de vloer in door vloerverwarming etc. Ik zag wel dat ze bij Teufel van die Wireless kits verkopen om je surround speakers draadloos te maken (https://teufelaudio.nl/rearstation-105999000). En volgens mij onafhankelijk van het type speaker/versterker. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Shocked schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Je hebt gelijk, Heos werkt niet in een surround opstelling. Dank voor de correctie.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
Shocked schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Dat is een constructieve bijdrage. }:O
Dat was het zeker, het kost je extra geld dus alles wat je (onnodig) uitgeeft gaat van het budget af verder heeft TS blijkbaar maar een beperkte hoeveel 'ruimte" }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
vassago schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Dat was het zeker, het kost je extra geld dus alles wat je (onnodig) uitgeeft gaat van het budget af verder heeft TS blijkbaar maar een beperkte hoeveel 'ruimte" }:O
Bedoel je budget ruimte of letterlijke ruimte? ;) Het budget is rekbaar, maar ik ben geen audiofiel die elk kraakje en toontje hoort. De details en finesse waar veel mensen over praten ontgaan mij vaak, maar wil gewoon een goed systeem wat praktisch te realiseren valt zonder grote verbouwingen.

Wel iets wat ik niet heb aangestipt in inderdaad de letterlijke ruimte. De totale ruimte is 75m2 groot dus aan de ruime kant. Ik kan me voorstellen dat ik hier ook zeker rekening mee moet houden. We zijn zelfs nog aan het overwegen om een roomdivider oplossing te realiseren zodat ik misschien wat installatie mogelijkheden creeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
vassago schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Nee, dat was het niet.
Uiteraard kost dat geld met extra soundbar. Dat snapt iedereen.
Maar ik heb nergens gezegd dat de topicstarter dit zo moet doen. Ik raad het verder ook niemand aan.
Ik heb alleen aangegeven dat ik beide systemen simultaan heb lopen en daar goed kan vergelijken aangezien de topicstarter iets "miste" met soundbar en hij zich afvroeg of "echte" 5.1 opstelling meer zou brengen. Niet meer en niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Nu heb ik ook wat reviews gelezen over het Sony HT-A9 systeem. De algemene indruk is dat dit een erg goed presterend systeem is en zich kan meten met duurdere audio systemen. Iemand ervaring met dit systeem? Ik snap dat de flexibiliteit minder zal zijn maar uiteindelijk is geluidskwaliteit wat de hoogste prio heeft voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dutchylex schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:53:
Nu heb ik ook wat reviews gelezen over het Sony HT-A9 systeem.Uiteindelijk is geluidskwaliteit wat de hoogste prio heeft voor mij.
Als geluidskwaliteit de hoogste prio heeft voor jou, dan moet je niet naar die kant en klaar 5.1 setjes kijken. Dan kun je beter mijn advies overwegen en kijken voor losse speakers, subwoofer en receiver moeten gaan. Je geeft aan loze leidingen te hebben voor rear speakers, dus dat is een perfecte oplossing om een kwalitatieve 5.1 bekabelde opstelling neer te zetten. Daarnaast heb je een mooi budget waar nog rek in zit zeg je. Ik lees ook dat je op zoek bent naar een goed 5.1 systeem. Dan is het mi zonde om voor een paar duizend euro een net niet 'draadloze' kant en klare 5.1 oplossing te kopen. Die Sony HT-A9 kost bijna € 2K, dat is echt asociaal veel geld voor 4 redelijk kleine speakertjes zonder subwoofer.

Atmos moet je ook loslaten als je geen speakers in je plafond wil/kunt plaatsen. Die upfiring speakers creëren natuurlijk geen echte Atmos ervaring. Net zoals een soundbar zonder rears geen surround creërt. Als er geen fysieke speakers op een plek worden geplaatst, gaat daar gewoon geen geluid vandaan komen. Al die praat dat geluid via een plek weerkaatst zodat het geluid van achter of boven komt is marketing praat.

[ Voor 51% gewijzigd door Hulleman op 16-01-2025 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:28:
[...]

Als geluidskwaliteit de hoogste prio heeft voor jou, dan moet je niet naar die kant en klaar 5.1 setjes kijken. Dan kun je beter mijn advies overwegen en kijken voor losse speakers, subwoofer en receiver moeten gaan. Je geeft aan loze leidingen te hebben voor rear speakers, dus dat is een perfecte oplossing om een kwalitatieve 5.1 bekabelde opstelling neer te zetten. Daarnaast heb je een mooi budget waar nog rek in zit zeg je. Ik lees ook dat je op zoek bent naar een goed 5.1 systeem. Dan is het mi zonde om voor een paar duizend euro een net niet 'draadloze' kant en klare 5.1 oplossing te kopen. Die Sony HT-A9 kost bijna € 2K, dat is echt asociaal veel geld voor 4 redelijk kleine speakertjes zonder subwoofer.

Atmos moet je ook loslaten als je geen speakers in je plafond wil/kunt plaatsen. Die upfiring speakers creëren natuurlijk geen echte Atmos ervaring. Net zoals een soundbar zonder rears geen surround creërt. Als er geen fysieke speakers op een plek worden geplaatst, gaat daar gewoon geen geluid vandaan komen. Al die praat dat geluid via een plek weerkaatst zodat het geluid van achter of boven komt is marketing praat.
Dank voor je bericht, en zit heel erg in dubio. Ik heb zoveel goede berichten/review gelezen over dat Sony systeem (HT-A9m2, er is blijkbaar een nieuwe variant uit) en daardoor leek het me een mooie optie. Wel uitgebreid met een losse bas speaker. Dan kom je al rond de 3100 euro uit :X Voordeel is vooral dat ik op de meeste plekken wel de mogelijkheid van 220volt heb, maar lastig speakerkabel kan trekken. En de loze leidingen die ik heb zitten op de achterste muur, op 2,5 meter, dus praktisch bovenaan. Dan zou ik dus 2 front speakers en de center speaker normaal kunnen aansluiten, zoals de "voorschriften" voor 5.1 zijn en de 2 surround speakers op de achterste muur bovenaan moeten plaatsen. Vooral dat laatste zou niet optimaal zijn omdat ze eigenlijk links/rechts van je positie moeten staan, net boven je hoofd/oren.

Ik heb een vrouw die een hekel heeft aan kabels en teveel speakers in de woonkamer, vandaar mijn dilema's. Als ik de vrije hand zou hebben zou overal de frees in gaan en zou ik mijn halve huis ervoor verbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Dutchylex schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:17:
[...]
Dan zou ik dus 2 front speakers en de center speaker normaal kunnen aansluiten, zoals de "voorschriften" voor 5.1 zijn en de 2 surround speakers op de achterste muur bovenaan moeten plaatsen. Vooral dat laatste zou niet optimaal zijn omdat ze eigenlijk links/rechts van je positie moeten staan, net boven je hoofd/oren.

Ik heb een vrouw die een hekel heeft aan kabels en teveel speakers in de woonkamer, vandaar mijn dilema's. Als ik de vrije hand zou hebben zou overal de frees in gaan en zou ik mijn halve huis ervoor verbouwen ;)
Ik heb de rear speakers ook niet naast mij staan, maar zoals op jouw plaatje tegen de achterste muur achter de bank. Dikke prima. Dus hoog aan de muur lijkt me ook niet zo'n issue maar esthetisch begrijp ik het punt.

Het is niet zo dat je met 5 losse speakers meer speakers hebt dan met de standaard 5.1 setjes. Qua kabels is het anders. Je zou uiteraard alsnog de frees ergens in kunnen zetten, maar ik vermoed dan dat je al in het huis van de bouwtekening woont :P

Overigens kun je je nog afvragen of je perse een 5.1 set nodig hebt. Ik heb dat staan, maar die rear speakers vind ik niet zo heel spannend. Uiteraard zit je echt midden in het geluid, maar de fronts, center en sub doen het echte werkt. Een knappe 3.1 set, en met name goede frontspeakers, leveren je al veel winst op tov de soundbar die je nu hebt. Ik zou er niet heel rouwig om zijn om afscheid van mijn rear speakers te moeten doen. Ik zou wel een periode van rouw afkondigen (of gewoons scheiden 8)7 ) als mijn Focal Aria's of SVS Sub het veld moest ruimen. Daar komt namelijk het echte feest uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb de rear speakers ook niet naast mij staan, maar zoals op jouw plaatje tegen de achterste muur achter de bank. Dikke prima. Dus hoog aan de muur lijkt me ook niet zo'n issue maar esthetisch begrijp ik het punt.

Het is niet zo dat je met 5 losse speakers meer speakers hebt dan met de standaard 5.1 setjes. Qua kabels is het anders. Je zou uiteraard alsnog de frees ergens in kunnen zetten, maar ik vermoed dan dat je al in het huis van de bouwtekening woont :P

Overigens kun je je nog afvragen of je perse een 5.1 set nodig hebt. Ik heb dat staan, maar die rear speakers vind ik niet zo heel spannend. Uiteraard zit je echt midden in het geluid, maar de fronts, center en sub doen het echte werkt. Een knappe 3.1 set, en met name goede frontspeakers, leveren je al veel winst op tov de soundbar die je nu hebt. Ik zou er niet heel rouwig om zijn om afscheid van mijn rear speakers te moeten doen. Ik zou wel een periode van rouw afkondigen (of gewoons scheiden 8)7 ) als mijn Focal Aria's of SVS Sub het veld moest ruimen. Daar komt namelijk het echte feest uit.
Haha, we wonen inderdaad al een paar jaar in de woning dus frezen zou zeer veel impact hebben, net als scheiden :P Ik zoek wel echt een "surround ervaring" omdat ik veel series en films kijk en misschien 10% muziek luister. Misschien eerst een 3.1 setup proberen en daarna 2 surround speakers lenen/huren en kijken wat het verschil is..Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Dutchylex schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Haha, we wonen inderdaad al een paar jaar in de woning dus frezen zou zeer veel impact hebben, net als scheiden :P Ik zoek wel echt een "surround ervaring" omdat ik veel series en films kijk en misschien 10% muziek luister. Misschien eerst een 3.1 setup proberen en daarna 2 surround speakers lenen/huren en kijken wat het verschil is..Dank voor het meedenken.
No problemo.

Ik denk dat het voor jou dan een goede oplossing is om een Yamaha receiver (RX V4a of RX V6a) met musiccast surround te kopen. Daar twee leuke frontspeakers bij koopt (in de range van Q acoustics 3050i, maar daar in is uiteraard veel meer te koop), bijpassende center en een goede subwoofer (SVS PB1000 is een nobrainer). Voor de surrounds koop je Yamaha Musiccast speakers. Dus een beetje wat @Shocked ook voorstelt, maar dan voor betere speakers te gaan dan een set van Teufel (wat niet perse veel duurder is).

Een Yamaha V4a is beperkt tot 5.1, de V6a tot 7.2 (of 5.2.2). Fysiek ondersteunt de V4a dus geen hoogtekanalen voor Atmos. Ik weet niet of het met musiccast mogelijk is om meer speakers draadloos te koppelen dan wat die receivers fysiek ondersteunen.

Pagina: 1