Netwerk omzetten naar Ubiquity Unify

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Na dagen tekenen loop ik een beetje vast in de opties.

Situatie:
Ondiepe meterkast beneden met KPN AON NTU, met twee lastige bochtige leidingen naar woonkamer, één naar kantoor (1e etage), één naar slaapkamer 1 (1e etage), één naar slaapkamer 2 (1e etage) en één naar ruim washok (2e etage). Ook zit er een koof die langs de badkamer 1e etage uitkomt naast het washok (achter schotten). De 2e etage heeft dubbele leidingen naar slaapkamer 3 en 4. Tussen slaapkamer 3 en 4 zit een tweede badkamer.

Elke leiding bevat cat 6 of cat 7, behalve de leiding naar het washok op zolder daar ging alleen cat 5e doorheen (maar is slechts 4.5 meter dus doet het prima op 10Gbit). De achterkant van de meterkast komt uit op de koof, huidige openingen zitten dicht met pur, maar is wel weer open te peuteren of kan een nieuwe opening maken en weer dicht maken met pur. De leidingen voorzien van nieuwe kabels is heel lastig en kan best wel eens niet lukken, zeker de leidingen naar de woonkamer en washok zijn vrijwel niet te doen.

Alle vier de slaapkamers hebben wel UTP liggen, maar worden niet gebruikt. Als iemand er al iets doet is het op een telefoon, tablet of laptop via WIFI.
Op kantoor zijn een PC via SFP+ en een Macbook via thunderbolt->SFP+ naast inkomende RJ45 en een RJ45 naar AP 1e etage.
In het washok staan twee servers (passen niet in meterkast) met elk 2x 10Gbit RJ45 en AP voor 2e etage.
In de meterkast zit mijn derde virtualisatie host (kan eventueel wel naar washok) met 4x 2.5GBit RJ45.
(|sWORDs| in "Zuinige ESXi Server")

Overzicht (blauw benodigd, rood zijn UTP kabels die vrijwel niet te vervangen zijn, paars kan ik leggen wat ik maar wil (ook SFP+/QSFP DAC):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkJw7fRLDLc9OGIr8dgZtssN3Kk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QoV9pdOEMcFHyxnwuMy7IAeB.png?f=fotoalbum_medium

Details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8GBAn23-xGQd-jeHN2u7QUQTPE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/zf5oHuuAU0chXZmoKynzIVpB.png?f=fotoalbum_medium

Voor het TV meubel denk ik aan een Flex 2.5G, dit geeft een 10Gbit uplink en 8 tot 2.5Gbit poorten en is passief (TV meubel resoneert bij ventilatoren).

Voor het kantoor denk ik aan de Aggregation switch, dit geeft de SFP+ 10Gbit poorten en AP/Uplink kunnen via de RJ45 SFP+ modules. Is passief dus geen geluid in kantoor.

Nu de verdere switching vragen, hoe kom ik van hier tot aan een goede Unify oplossing ga ik:
Voor een Enterprise XG24 in de meterkast en trek ik alles voor het washok door de koof?
Voor een Enterprise XG24 in zowel de meterkast als het washok met dual 25Gbit DAC er tussen door koof?
Voor een Enterprise XG24 in het washok en toch de rode kabels vervangen en via koof?
Of een Enterprise XG24 in washok en Flex 10Gbe in meterkast zonder extra kabels in koof?

En de routing vraag:
Ga ik voor een Cloud Gateway Max en gebruik ik L3 op de Enterprise XG24 voor de 10Gbit VLANs of ga ik voor een UDM Pro Max?
En waar plaats ik de router, in meterkast of washok?

En de PoE vraag:
Als ik voor drie U7 Pro walls ga, ga ik dan met PoE injectors aan de slag of moet ik toch naar PoE switches kijken (probleem is dat ik dan qua poorten volgens mij niet uit kom).

En de powerline vraag:
Ga ik voor de huidige Devolo oplossing, of ga ik een UTP naar de schuur graven en een vierde U7 Pro Wall gebruiken?

[ Voor 54% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2025 16:44 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Welk probleem denk je zo op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:15:
Welk probleem denk je zo op te lossen?
Goeie vraag, dat had nog wel bij het verhaal gemogen:
Doel:
  1. IDS/IPS en parental control met verschil tussen SIDs/poorten
  2. Enkele router ipv twee (momenteel virtuele router voor routing tussen 10Gbit VLANs)
Extra nice to haves:
  1. VLANs centraal managen ipv op drie switches individueel
  2. IGMP Snooping ('nodig' voor IPTV en werkt niet zoals het zou moeten met QSW switches)
  3. Tweede 10Gbit (en optioneel 25Gbit) voor grote servers
  4. Derde en vierde 2.5Gbit voor kleine server (met behoud van 10Gbit uplink anders heeft het geen zin)
  5. WIFI 6 naar WIFI 7 en optioneel Powerline naar UTP
  6. VLANs op extra SIDS (of via ander paswoord enkele SID
  7. NAT/PPPoE > Gbit voor toekomst
Waarvan ik twee momenteel omgekeerd doe, alles wat niet tegen IGMP heeft IGMP geblocked en drie momenteel met een extra switch (staat uit als de hosts in standby staan). En vier zijn momenteel Gbit.

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

|sWORDs| schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:33:

Voor het TV meubel denk ik aan een Flex 2.5G, dit geeft een 10Gbit uplink en 8 tot 2.5Gbit poorten en is passief (TV meubel resoneert bij ventilatoren).
Je weet hopelijk dat de meeste zo niet alle tv's en of settopboxen max 100mbit doen? (en daarboven hoogstens gbit) Dus een beetje overkill zo?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Je weet hopelijk dat de meeste zo niet alle tv's en of settopboxen max 100mbit doen? (en daarboven hoogstens gbit) Dus een beetje overkill zo?
Ja, dit zou ook met een Gbit switch kunnen, maar het prijsverschil is zo klein (maar dan wel PoE) dat ik net zo goed voor 2.5Gbit met een 10Gbit uplink kan gaan.

Er is niet echt een veel goedkopere 8 poorts oplossing: https://eu.store.ui.com/e...tility&sort=lowest-pricey
En aangezien er een AP aan gaat moet het wel managed zijn, en het moet IGMP Snooping hebben voor de STB.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nogmaals: wat probeer je op te lossen? Wat is de reden voor dit soort (voor thuisgebruik) idioot hoge specs?

En waarom wil je heel de woning zo speccen en dan niet de schuur ook gelijk van UTP voorzien zodat je i.i.g. via wifi overal vergelijkbare performance hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

|sWORDs| schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Ja, dit zou ook met een Gbit switch kunnen, maar het prijsverschil is zo klein (maar dan wel PoE) dat ik net zo goed voor 2.5Gbit met een 10Gbit uplink kan gaan.

Er is niet echt een veel goedkopere 8 poorts oplossing: https://eu.store.ui.com/e...tility&sort=lowest-pricey
En aangezien er een AP aan gaat moet het wel managed zijn, en het moet IGMP Snooping hebben voor de STB.
USW Lite 8 PoE zou voldoende moeten zijn? kost de helft, maar hey ,als je het geld hebt, lekker doen.

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-01-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Sander schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:50:
Nogmaals: wat probeer je op te lossen? Wat is de reden voor dit soort (voor thuisgebruik) idioot hoge specs?

En waarom wil je heel de woning zo speccen en dan niet de schuur ook gelijk van UTP voorzien zodat je i.i.g. via wifi overal vergelijkbare performance hebt ?
Het is geen thuisgebruik, ik werk 100% vanuit huis. Het kantoor en lab zijn dus voor professioneel zakelijk gebruik (en ik zit in virtualisatie, Omnissa/VMware EUC), maarja het is tegelijk ook een woonhuis met een gezin.
Het probleem is dat de grote servers niet in de meterkast passen en het geen doen is om naast twee grote servers te werken (dus kunnen ook niet in kantoor staan).

Het is een beetje schipperen tussen twee werelden, zo zou het eigenlijk een 4 node cluster in een 19" rack moeten zijn met 40Gbit+ voor de storage, maar daar heb ik gewoon de ruimte niet voor en ik kan de rest van het gezin de bak herrie ook niet aan doen. Mijn tussenoplossing is 10Gbit (of 25?), twee hosts in desktopbehuizing met een witness en een mini-PC zodat de grote jongens 's nachts en wanneer niet nodig uit staan. Ik kan hier de resultaten prima mee extrapoleren en toch gelijkwaardig zijn aan wat klanten doen. Co-locatie is geen optie, ik wissel met grote regelmaat SSDs en GPUs, dan blijf ik rijden.
Het voordeel van het schipperen is lager energie verbruik en minder herrie, het nadeel is dat ik meer zelf moet betalen (Volledige 19" servers en enterprise switches/firewalls zou ik gewoon langdurig kunnen lenen, nu is het alleen CPUs/GPUs/SSDs en geheugen).

[ Voor 38% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2025 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:53:
[...]

USW Lite 8 PoE zou voldoende moeten zijn? kost de helft, maar hey ,als je het geld hebt, lekker doen.
Dat scheelt 60 euro op een totaal bedrag van een paar duizend. Ik wil best besparen (vandaar het kijken of ik misschien met 1 grote switch af kan), maar het moet wel nut hebben. Komt er ooit nog eens een wijziging dan heb ik liever een 2.5Gbit switch met 10Gbit uplink dan een Gbit switch om elders in te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Sander schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:50:

|sWORDs| in "Netwerk omzetten naar Ubiquity Unify"
Schuur is zeker ook een optie om gelijk mee te nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 12-01-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Zie nu dat de Flex 2.5 geen IGMP Snooping heeft, dus Lite 8 PoE is een beter idee en scheelt een PoE injector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Check heel even de configuratie met KPN IPTV. Mocht je dat hebben: ik heb veel moeite en gehack gehad met VLAN 4 en VLAN 6.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

DiedX schreef op maandag 13 januari 2025 @ 03:01:
Check heel even de configuratie met KPN IPTV. Mocht je dat hebben: ik heb veel moeite en gehack gehad met VLAN 4 en VLAN 6.
Datr was hier geen issue, dus zie niet in wat het probleem zou moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
|sWORDs| schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:55:
Het is geen thuisgebruik, ik werk 100% vanuit huis. Het kantoor en lab zijn dus voor professioneel zakelijk gebruik (en ik zit in virtualisatie, Omnissa/VMware EUC), maarja het is tegelijk ook een woonhuis met een gezin.
Het probleem is dat de grote servers niet in de meterkast passen en het geen doen is om naast twee grote servers te werken (dus kunnen ook niet in kantoor staan).
Ik heb mijn lab met alle aanverwante artikelen in de schuur gezet. Scheelt een hoop gedoe en herrie in huis. Door de tuin ligt een 3-fase elektra kabel en 3x2 MM glasvezelparen. Het enige wat in huis 10gbps is, is de aansluiting voor mijn pc waar ik het lab mee bedien. De rest in huis is allemaal 1gbps, snel genoeg voor een normaal huishouden.

Wat ik nog anders zou doen als ik het weer opnieuw ga doen: een aparte (unifi) gateway voor het huisnetwerk en eentje voor het labnetwerk. Het komt nu nog wel eens voor dat ik een netwerk config wil gebruiken die het huisnetwerk nadelig beïnvloed en niet elke huisgenoot is daar even blij mee :+

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
FredvZ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb mijn lab met alle aanverwante artikelen in de schuur gezet. Scheelt een hoop gedoe en herrie in huis. Door de tuin ligt een 3-fase elektra kabel en 3x2 MM glasvezelparen. Het enige wat in huis 10gbps is, is de aansluiting voor mijn pc waar ik het lab mee bedien. De rest in huis is allemaal 1gbps, snel genoeg voor een normaal huishouden.

Wat ik nog anders zou doen als ik het weer opnieuw ga doen: een aparte (unifi) gateway voor het huisnetwerk en eentje voor het labnetwerk. Het komt nu nog wel eens voor dat ik een netwerk config wil gebruiken die het huisnetwerk nadelig beïnvloed en niet elke huisgenoot is daar even blij mee :+
In het verleden had ik XS4ALL met een public subnet. FRITZ!Box aan NTU en dan public subnet (zonder NAT) naar PFSense (met ook nog een eigen public IP voor elke loadbalancer VIP) en zo een volledige scheiding voor de rest van het huis (en zelfs de optie voor static routes in de FRITZ!Box en PFSense zodat verkeer heen en weer kan). Maar KPN bied het niet meer aan, dus momenteel is het dubbel NAT en het nieuwe doel is enkel NAT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 13 januari 2025 @ 03:01:
Ik heb al heel veel met KPN IPTV gedaan op zowel Ubiquiti Edgerouter, Asus, WRT, OPN/PFSense en zelfs wat guides geschreven. Ik ga er vanuit dat ik er wel uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
|sWORDs| schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:48:
Maar KPN bied het niet meer aan, dus momenteel is het dubbel NAT en het nieuwe doel is enkel NAT.
Dat doet vermoeden dat je nu gebruikt maakt van een consumentenabo?
Aangezien je het internet ook zakelijk nodig hebt, is het wellicht een idee om eens te bellen met 0800-0403 (KPN Kleinzakelijk). Volgens mij kan je tegenwoordig ook op een huisaansluiting een blok public IP-adressen krijgen (althans dat is wat ze mij onlangs probeerden te verkopen)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 19:32

PuijkeN

euhm ?

|sWORDs| schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:46:
[...]
…en het moet IGMP Snooping hebben voor de STB.
Snap de focus hier niet helemaal op.. neem gewoon een apart VLAN voor je IPTV doosjes van KPN, enkel je “core” hoeft dan IGMP snooping te doen.

Ik heb aan mijn tv meubel een flex mini die het niet ondersteunt, echter zit de KPN bak gewoon in een apart VLAN en krijgt enkel dat VLAN het multicast verkeer.

De 2de KPN bak zit boven echter een Flex (die met POE passtrough) welke het ik denk ook niet ondersteunt. Gewoon apart VLAN en er gaan geen mbit meer ergens naar toe waar het niet hoeft te zijn.

Mijn core is een Lite 8 Poe, die kan het wel en stuurt het dan ook alleen naar de switch waar een decoder actief op is.

Ik zou denk ik in jou geval gewoon consolideren. Alles wat snel moet zijn (servers en storage) samen in je washok met een 10/25/40 gbit switch naar keuze. Verder kan alles prima op 1gbit of 2.5gbit zou ik denken. Eventueel je kantoor met een 10gbit uplink als je dat nodig acht… Indien je stevig wenst te routeren voor je serverpark/labo kan je de L3 lokaal op je dikke switch in het washok doen voor die VLANS.

Wat een overkill dure lijst had je, leuk spul maar wat ging er echt van gebruikt worden op snelheid..

[ Voor 5% gewijzigd door PuijkeN op 14-01-2025 22:30 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
PuijkeN schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:27:
[...]

Snap de focus hier niet helemaal op.. neem gewoon een apart VLAN voor je IPTV doosjes van KPN, enkel je “core” hoeft dan IGMP snooping te doen.

Ik heb aan mijn tv meubel een flex mini die het niet ondersteunt, echter zit de KPN bak gewoon in een apart VLAN en krijgt enkel dat VLAN het multicast verkeer.

De 2de KPN bak zit boven echter een Flex (die met POE passtrough) welke het ik denk ook niet ondersteunt. Gewoon apart VLAN en er gaan geen mbit meer ergens naar toe waar het niet hoeft te zijn.

Mijn core is een Lite 8 Poe, die kan het wel en stuurt het dan ook alleen naar de switch waar een decoder actief op is.

Ik zou denk ik in jou geval gewoon consolideren. Alles wat snel moet zijn (servers en storage) samen in je washok met een 10/25/40 gbit switch naar keuze. Verder kan alles prima op 1gbit of 2.5gbit zou ik denken. Eventueel je kantoor met een 10gbit uplink als je dat nodig acht… Indien je stevig wenst te routeren voor je serverpark/labo kan je de L3 lokaal op je dikke switch in het washok doen voor die VLANS.

Wat een overkill dure lijst had je, leuk spul maar wat ging er echt van gebruikt worden op snelheid..
Doordat de koof aan het washok en de meterkast zit kan die grote switch dus ook in de meterkast beneden (~10 7m patch/DAC kabels door de koof) waar ook alle andere kamers van de begane grond en 1e etage op uitkomen. Dat scheelt weer een switch in de meterkast en geeft alles gelijk 10Gbit. Het zorgt ook voor L3 direct voor de router en kan dus al het interVLAN bij de router vandaan houden.

Alternatief 1 is de switch in washok en alleen uplink naar kantoor door koof via meterkast.

Alternatief 2 is een L3 toevoegen in meterkast.

Momenteel neig ik naar Cloud Gateway Max en XG24 in meterkast, Pro Max 16 in woonkamer en kantoor en drie U7 Pro walls en een U7 Pro Outdoor (tegen muur huis ipv graven naar schuur) met 4 PoE injectors. Waarbij PC in kantoor dan op 2.5Gbit gaat en ik als ik echt even meer nodig heb ik de DAC kabel van de Macbook wissel (eventueel kan ik proberen een tweede RJ45 naar de meterkast door de buis te krijgen aan gezien meterkast vlakbij is zou dat misschien kunnen lukken). Servers krijgen dan 1x 25Gbit en 2x 10Gbit, alle switches hebben 10Gbit uplink en alle APs 2.5Gbit PoE+.
Als KPN naar GPON gaat kan ik de Cloud Gateway vervangen voor wat er dan nieuw is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wQpwC5ed6ijArqdferqutjU8_Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/uG6w1AOKXvmzR2bzDk25eICm.png?f=fotoalbum_medium

Zo is de topology ook best wel standaard ipv allemaal switches aan elkaar geknoopt of een kabel die van de 1e via de meterkast op begane grond naar de 2e etage gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 15-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Topicstarter
Nou... Ik heb wat te doen dit weekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-h4ofzyPzY0wWIaYRTbbTTMKlo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1IDDTpSXT7QE5Ih4giozJ5L.jpg?f=fotoalbum_medium

Pagina: 1