Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:22
Mijn vraag
Ik heb een nogal oud boekhoud programma en voor bepaalde actie's moet ik dan o.a. de functietoets F7 gebruiken.
Echter heb ik 2 weken geleden een nieuwe PC met Windows 11 Pro aangeschaft en wat ik ook doe; de functietoetsen hebben allemaal een andere functie gekregen.
Ik kan dus niet meer werken met mijn boekhoud programma.

Maar ik merk bv. ook dat de F7 toets niet goed werkt in Total Commander.
F7 is normaal het aanmaken van een nieuwe map in TC maar ik krijg dan een Windows venster met "selecteer files to upload".

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Pro., Total Commander etc.
Toetsenbord Logitech K800
Muis MX Master 3
PC HP Pavilion TP01-5175nd Mini Tower - Core i7 - Intel UHD Graphics - 16 GB RAM - 1 TB SSD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb van alles geprobeerd om de mapping van de functietoetsen te veranderen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Heb Win11 Powertoys geprobeerd, diverse oplossingen die ik via Google gevonden heb maar niets werkt.
En ja mijn, keybord heeft een FN toets maar die doet ook niets.
Toetsenbord is in orde want het werkt op m'n oude PC met Win 10 feilloos, dan werkt ook de FN toets normaal.
Logitech drivers heb ik opnieuw geinstalleerd, ook een oudere versie geprobeerd en zelfs alle drivers weggehaald (dus de standaard win11 driver gebruikt) maar geen succes :'(
Ook in het Bios/Uefi gekeken of ik daar iets kon instellen maar nada.
Met wat uitproberen wel twee noodoplossingen gevonden:
Voor TotalCommander werkt "shift F7" voor een nieuwe map
Voor het boekhoudprogramma werkt de "Windows + F7" combinatie maar andere F toetsen weer niet.
Echter bij bv Teamviewer werkt er helemaal niks.

Verder heb ik een oud USB bedraad toetsenbord zonder FN toets geprobeerd maar ook daarmee hetzelfde probleem.

Het lijkt er dus op dat de mapping van de Functietoetsen van het toetsenbord op z'n kont ligt.
Nu vraag ik mij af of dat veroorzaakt word door de PC fabrikant of dat het probleem in Windows 11 zit.
Van wat ik gelezen heb lijkt het erop dat meerdere mensen met dit probleem zitten.

Hopelijk kan een mede tweaker mij op het goede spoor zetten waar ik naar zoeken moet.

[ Voor 0% gewijzigd door geewizz25 op 12-01-2025 14:11 . Reden: Typ ]

Beste antwoord (via geewizz25 op 15-01-2025 22:24)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
Inderdaad een vreemd/irritant probleem.
Misschien een specifieke voorgeïnstalleerde HP Windows software/driver?

Je zou moeten nagaan of het probleem er ook is met een schone (test) installatie of bij het starten van een WinPE omgeving?
Hiren’s BootCD PE bijvoorbeeld.

Heb je ook gekeken wat Keyboard test tooltjes aangeven?

Ik gebruikte wel eens Sharpkeys om bepaalde toetsen te remappen.
Je kan daarmee ook nagaan/vergelijken wat voor keycodes er worden doorgegeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUVNBihsB-ZIS8joxoOClUXkGo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/0uMKzqRYLj2ktHz8JIw13Z3w.gif?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guitar_billy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:20
kijk in je bios voor fn lock instellingen.
dat veranderd je fn toetsen in volume hoger lager enzovoort. of terug naar de normale fn1..12.

meeste toetsenborden met fn schakelen ook om na 1x indrukken van fn+escape. maar dat zal een computer herstart niet overleven.

success.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees in handleiding van dat toetsenbord:
eyboard features: F-key usage
User-friendly enhanced F-keys let you launch applications easily. To use the enhanced
functions (yellow icons), first press and hold the '/ key; second, press the F-key you want
to use.
Tip In the software settings, you can invert the FN mode if you prefer to access directly
the enhanced functions without having to press the FN key.•

[...]

* Requires SetPoint™ Software (available for download at
www.logitech.com/downloads).
Klinkt alsof default drivers die voor het toetsenbord geinstalleerd zijn die FN mode al geinvert heeft. Allicht SetPoint proberen om het weer om te draaien.

Of omdenken: dit is sowieso een crappy toetsenbord. Overweeg anders een goede 'ouderwetse' die gewoon functietoetsen heeft die functietoetsen zijn en niets anders, passend bij de leeftijd van je boekhoudprogramma.

* dion_b typt dit op een WIn11 PC met een Focus FK-5001 uit 1992 die a ) vele malen beter typt dan zo'n plastic fantastic nieuwe en b ) geen enekele poespas heeft mbt functietoetsen die gare multimediazooi doen (maar wel een ingebouwde rekenmachine op de numpad :P )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
@guitar_billy Bedankt voor het meedenken, bios heb ik al gekeken en daar kan ik niets instellen helaas, de FN-Escape optie had ik ook al gevonden maar lost ook niets op.

@dion_b Zoals ik al schreef heb ik alle drivers geprobeerd, ook de oude setpoint gaf geen resultaat. ook een ander keyboard geprobeerd zonder toeters en bellen maar ook die werkt niet goed.

Dat crappyvan de K800 waag ik te betwijfelen want ik heb er twee en die werken al meer dan 10 jaar probleemlooos op twee windows 10 machines. Ik doe de boekhouding dus nu maar op de Win 10 PC want daar werkt het prima met de juiste functie voor de F-toetsen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:46
Inderdaad een vreemd/irritant probleem.
Misschien een specifieke voorgeïnstalleerde HP Windows software/driver?

Je zou moeten nagaan of het probleem er ook is met een schone (test) installatie of bij het starten van een WinPE omgeving?
Hiren’s BootCD PE bijvoorbeeld.

Heb je ook gekeken wat Keyboard test tooltjes aangeven?

Ik gebruikte wel eens Sharpkeys om bepaalde toetsen te remappen.
Je kan daarmee ook nagaan/vergelijken wat voor keycodes er worden doorgegeven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUVNBihsB-ZIS8joxoOClUXkGo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/0uMKzqRYLj2ktHz8JIw13Z3w.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

geewizz25 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:49:
@guitar_billy Bedankt voor het meedenken, bios heb ik al gekeken en daar kan ik niets instellen helaas, de FN-Escape optie had ik ook al gevonden maar lost ook niets op.

@dion_b Zoals ik al schreef heb ik alle drivers geprobeerd, ook de oude setpoint gaf geen resultaat.
Stond er niet expliciet bij. Was het proberen waard, maar niet de oplossing dus helaas.
ook een ander keyboard geprobeerd zonder toeters en bellen maar ook die werkt niet goed.
Dan moet @guitar_billy het bij het juiste eind hebben mbt dingen die BIOS doet. Dan de vraag: hoe het zo ver te krijgen die niet te doen.
Dat crappyvan de K800 waag ik te betwijfelen want ik heb er twee en die werken al meer dan 10 jaar probleemlooos op twee windows 10 machines. Ik doe de boekhouding dus nu maar op de Win 10 PC want daar werkt het prima met de juiste functie voor de F-toetsen
In je TS had je het over een nieuwe computer, dus ging ervan uit dat het nieuw was. Als je het jaren gebruikt en zo'n buigzame scissor-switch geval voldoet (mits functietoetsen zich gedragen), dan is wat ik vind van de kwaliteit natuurlijk van ondergeschikt belang. Dacht alleen dat het meegeleverde prul was waar je niet bewust voor had gekozen.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 14-01-2025 14:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geewizz25
@The_Doman Dat met Hiren ga ik uitproberen als ik even tijd heb, heb dat al een paar jaar niet meer gebruikt omdat ik met Win10 al jaren geen problemen heb gehad.
Dat was toch best stabiel, vind Win11 toch hier en daar wat buggy.

Dat met de keybord testtooltjes geeft rare effecten. Als ik de online tests gebruik popt onmiddelijk het scherm "select files to upload" en laat niet zien of de F7 toest gebruikt is. Lijkt erop dat de F7 code niet eens naar buiten gaat..
Ik heb de keybordtest van Passmark gedownload en dat geeft de volgende codes als ik de F7 key gebruik
Win code: 118 (0x76)
Bios code: 65 (0x41)
en jawel direct dat "select files to upload" er achter aan. maar hij laat dus wel de codes zien.

Als ik Sharpkeys gebruik geeft die 00_41 code terug, ik moet alleen nog even uitvinden welke scancode/key ik er dan aan moet hangen om de F7 goed werkend te krijgen als dat al mogelijk is.
Ik ga dit wel eerst even testen met het zelfde keyboard aan de Win 10 PC om te zien wat de verschillen zijn.
Als dat het zelfde is dan moet er iets in Win11 of een door mij geïnstalleerd programma zitten dat die mapping door elkaar gooit Overigens heeft alleen de F7 key het probleem...de andere functietoetsen werken naar behoren.

In ieder geval bedankt voor de tips _/-\o_

@dion_b Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk, de K800 is een keyboard van Logitech en ik vind ze niet slecht.Iik heb er twee en ze zijn allebei uit 2012 en ik heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.
Je hebt wel gelijk, het is geen top of the bill, maar ze zijn wel lekker stil en dat vind mijn eega erg prettig omdat ik met 1 van mijn PCs veel werk doe in de woonkamer, kan zij lekker tv kijken en ik gewoon doorwerken. O-)
Ik ga in ieder geval aan de gang met de tips van @The_Doman en hou jullie op de hoogte.
Desnoods doe ik een schone Win 11 installatie om het probleem te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door geewizz25 op 15-01-2025 00:28 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geewizz25
@dion_b @guitar_billy @The_Doman

Naar aanleiding van de keyboard testjes en even spelen met SharpKey kwam ik toch tot de conclusie dat de scancodes van de F7 key goed waren.

Ik ben daarom maar eens begonnen met een kale start van Win11, dus via msconfig alle services en alle opstartitems uitgeschakeld.
En jawel; toen werkte de F7 key normaal.

Vervolgens alle services weer ingeschakeld; nog steeds een normaal werkende F7 key.
Daarna één voor één de opstart items weer ingeschakeld en jawel daar vond ik de boosdoener.

Ik gebruik het programma "PostImage" Bij de instellingen daarvan vond ik het volgende:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyn8l4GfCzsks54M3YhMAsHpqv8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IMxNM6FRfWMIjZhyu17Avw3e.png?f=user_large
Nadat ik het vinkje had weggehaald bij "select images to upload" werkt mijn F7 key weer zoals het hoort.

Ik ben natuurlijk even verder gaan zoeken want ik gebruik PostImage ook op mijn Win10 PC en daar heb ik het probleem nooit gehad.

Het gekke is dat bij een nieuwe installatie op de Win10 PC het vinkje niet gezet word en bij installatie op een Win11 pc wel.
Standaard staat in PostImage als hotkey de F7 toets ingesteld dus op het moment dat het vinkje gezet word bij "select images to upload" word de F7 key direct afgevangen.
Ik ben dus eigenlijk veel te diep gaan zoeken omdat ik dacht dat er met de PC / Bios / Win11 iets fout zat.
Niet dus...was gewoon een kwestie van een vinkje uitzetten.... 8)7
Ik schaam mij diep |:( |:(
Maar het probleem is opgelost en daar ging het om.

Jullie allen bedankt voor de info _/-\o_ ,weer wat geleerd en ik ben ook weer twee tooltjes rijker door de input van @The_Doman
Pagina: 1