Ik zou graag Bazzite installeren als alternatief voor Windows 11. Helaas blijkt mijn wifi adapter van TP Link niet te werken onder Linux. Ik plan een upgrade van mijn cpu en moederbord, maar ook de on-board wifi chips lijken niet te werken in Linux als ik Reddit mag geloven. Zijn er in de Benelux wi-fi adapters te koop die wel out of the box werken onder Linux?
Vraag
Beste antwoord (via Ge0force op 13-01-2025 08:28)
Klopt. Intel maakt zelf geen wifi-kaarten voor in normale PCIe slots. Je kunt wel Intel-wifi-gebaseerde PCIe kaarten kopen, die kunnen dan keurig in een PCIe x1 slot. Is eigenlijk gewoon een verloopje van een PCIe slot naar een M.2 slot op een insteekkaart met antennes. Functioneel hetzelfde als een M.2 A+E key slot (niet te verwarren met de M.2 slots waar SSD's etc. in geplaatst worden).Borromini schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:34:
Intel heeft vziw geen PCIe-kaarten, maar je kan wel bv. een AX201 in een M.2-slot duwen.
Maar aangezien je toch je moederbord gaat upgraden, kies er dan eentje met onboard Intel Wifi. Dan zit je qua out of the box compatibiliteit wel goed.
[ Voor 17% gewijzigd door spone op 12-01-2025 23:17 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Alle reacties
Heb je model nummers van tp link?
Heb wel vaker tp link onder linux werkend gehad.
Heb wel vaker tp link onder linux werkend gehad.
99% van de wifi-chipos op de markt zou het gewoon moeten doen. Het is lang geleden dat ik daar problemen mee heb gehad, al komt dat ook omdat ik nog maar zelden adapters nodig heb. Ik ben gewend dat de onboard wifi gewoon werkt. Welk moederbord heb je op het oog? Misschien kunnen we daar iets over zeggen zodat je geen losse adapter nodig hebt.Ge0force schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:49:
Ik zou graag Bazzite installeren als alternatief voor Windows 11. Helaas blijkt mijn wifi adapter van TP Link niet te werken onder Linux. Ik plan een upgrade van mijn cpu en moederbord, maar ook de on-board wifi chips lijken niet te werken in Linux als ik Reddit mag geloven. Zijn er in de Benelux wi-fi adapters te koop die wel out of the box werken onder Linux?
[ Voor 7% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 12-01-2025 15:27 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb deze Wi-Fi adapter:
https://www.bol.com/be/nl...aadloos/9300000144121745/
Moederbord zou een van deze twee worden:
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi
Ik heb deze Wi-Fi adapter:
https://www.bol.com/be/nl...aadloos/9300000144121745/
Moederbord zou een van deze twee worden:
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi
Je adapter gebruikt een rtl8852au, en heeft een out-of-tree driver nodig.
Het MSI moederbord komt zo je zien met een slecht tot niet ondersteunde MediaTek, de Asus is een loterij tussen MediaTek en een sinds kernel 6.2 officieel ondersteunde Realtek rtl8852be.
Het MSI moederbord komt zo je zien met een slecht tot niet ondersteunde MediaTek, de Asus is een loterij tussen MediaTek en een sinds kernel 6.2 officieel ondersteunde Realtek rtl8852be.
Over die MediaTek lees ik inderdaad dat die niet werkt. Wat zijn die out-of-tree drivers precies?
Our-of-tree betekent dat het geen deel uit maakt van de reguliere Linux-kernel, en dat je zelf de driver moet downloaden, compileren en installeren na elke update van de kernel. Voor Debian, en daarop gebaseerde distributies zoals Ubuntu, kun je dat automatiseren.
https://github.com/lwfinger/rtl8852au
https://github.com/lwfinger/rtl8852au
[ Voor 23% gewijzigd door hcQd op 12-01-2025 22:24 ]
Als beginner is out-of-tree verre van ideaal, zelfs met dingen zoals DKMS. TS klinkt niet alsof hij vertrouwd is met compilatie, kernels e.d.
Intel heeft vziw geen PCIe-kaarten, maar je kan wel bv. een AX201 in een M.2-slot duwen. Al weet ik niet of dat in zomaar eender welk M.2-slot kan, alleen ervaring met Intel-kaarten in oudere laptops. (Ik heb hier een XPS13 uit 2016 waar ondertussen een AX201 insteekt).
Intel is met voorsprong de veiligste keuze voor een Linux-desktop.
Intel heeft vziw geen PCIe-kaarten, maar je kan wel bv. een AX201 in een M.2-slot duwen. Al weet ik niet of dat in zomaar eender welk M.2-slot kan, alleen ervaring met Intel-kaarten in oudere laptops. (Ik heb hier een XPS13 uit 2016 waar ondertussen een AX201 insteekt).
Intel is met voorsprong de veiligste keuze voor een Linux-desktop.
[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 12-01-2025 22:38 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Klopt. Intel maakt zelf geen wifi-kaarten voor in normale PCIe slots. Je kunt wel Intel-wifi-gebaseerde PCIe kaarten kopen, die kunnen dan keurig in een PCIe x1 slot. Is eigenlijk gewoon een verloopje van een PCIe slot naar een M.2 slot op een insteekkaart met antennes. Functioneel hetzelfde als een M.2 A+E key slot (niet te verwarren met de M.2 slots waar SSD's etc. in geplaatst worden).Borromini schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:34:
Intel heeft vziw geen PCIe-kaarten, maar je kan wel bv. een AX201 in een M.2-slot duwen.
Maar aangezien je toch je moederbord gaat upgraden, kies er dan eentje met onboard Intel Wifi. Dan zit je qua out of the box compatibiliteit wel goed.
[ Voor 17% gewijzigd door spone op 12-01-2025 23:17 ]
Drivers compileren bij elke update ga ik inderdaad niet mee beginnen. Ik heb nog geen ervaring met Linux.
Een moederbord met Intel wifi zit er niet in, als gamer wil ik een AMD X3D cpu. Ik ga dus voor een pci-kaartje met intel chip.
Bedankt voor de reacties allemaal!
Een moederbord met Intel wifi zit er niet in, als gamer wil ik een AMD X3D cpu. Ik ga dus voor een pci-kaartje met intel chip.
Bedankt voor de reacties allemaal!
Dat is dan wel maar soms is die optie er niet. wij hebben hier op de zaak een distro die we zelf bouwen en wij moeten alle mogelijke wifi kaarten support of teminste zoveel mogelijk en ook dan heb je kaarten die niet standaard zijn maar voor somige kaarten zijn er additionele repos die je kunt toevoegen of packages die je kan installeren die sommige wifi kaarten laten werken.
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Het vervelende is dat ik nergens naar kan zoeken zonder Wi-Fi, want wired internet is niet beschikbaar in de buurt van mijn pc.
Als tevreden gebruiker van SteamOS op de Steam Deck zou ik Linux graag een kans geven, maar ik moet wel online kunnen.
Als tevreden gebruiker van SteamOS op de Steam Deck zou ik Linux graag een kans geven, maar ik moet wel online kunnen.
Er is zoveel WiFi wat keurig werkt onder Linux.
Zelf heb ik het onboard WiFi van mijn moederbord simpelweg vervangen voor een Intel AX200 non-vPro M.2 kaartje. Dat was toen de recentste en tegenwoordig is er alweer enige tijd de AX210.
Mijn ASUS bord had ook een Realtek als onboard WiFi. Kwestie van die losschroeven, uit het slotje trekken, huisje open, Realtek er uit, Intel er in en weer terugbouwen.
Dat proces heb ik uiteengezet met foto's hier: https://forum.level1techs...sus-b450-i-strix/155874/7
Er zijn ook heel wat minder avontuurlijke opties. Er zijn prima Intel gebaseerde PCIe x1 kaartjes met externe antenne verkrijgbaar om in te bouwen in je nieuwe PC. Kwestie van even zoeken, bijvoorbeeld: uitvoering: Gigabyte GC-WBAX210
Daarvan verwacht dat die het uitstekend zal doen.
Daarnaast zie ik wat over niet werkende MediaTek WiFi. Dat verrast mij eigenlijk want ik heb die juist een streep hoger staan dan Realtek qua functioneren op Linux. Mijn WiFi Access Points zijn bijvoorbeeld Mediatek gebaseerde units omdat ze zo goed onder Linux werken. Mogelijk verschilt dat wat per chip, maar ik heb juist goed ervaringen met Mediatek icm Linux. Realtek kan ook werken mits het een in-tree kernel is, anders zou ik er van wegblijven. Qualcomm en Broadcomm heb je ook nog trouwens en ik heb die ook zien werken maar vraag mij even niet om de exacte modellen.
Zelf heb ik het onboard WiFi van mijn moederbord simpelweg vervangen voor een Intel AX200 non-vPro M.2 kaartje. Dat was toen de recentste en tegenwoordig is er alweer enige tijd de AX210.
Mijn ASUS bord had ook een Realtek als onboard WiFi. Kwestie van die losschroeven, uit het slotje trekken, huisje open, Realtek er uit, Intel er in en weer terugbouwen.
Dat proces heb ik uiteengezet met foto's hier: https://forum.level1techs...sus-b450-i-strix/155874/7
Er zijn ook heel wat minder avontuurlijke opties. Er zijn prima Intel gebaseerde PCIe x1 kaartjes met externe antenne verkrijgbaar om in te bouwen in je nieuwe PC. Kwestie van even zoeken, bijvoorbeeld: uitvoering: Gigabyte GC-WBAX210
Daarvan verwacht dat die het uitstekend zal doen.
Daarnaast zie ik wat over niet werkende MediaTek WiFi. Dat verrast mij eigenlijk want ik heb die juist een streep hoger staan dan Realtek qua functioneren op Linux. Mijn WiFi Access Points zijn bijvoorbeeld Mediatek gebaseerde units omdat ze zo goed onder Linux werken. Mogelijk verschilt dat wat per chip, maar ik heb juist goed ervaringen met Mediatek icm Linux. Realtek kan ook werken mits het een in-tree kernel is, anders zou ik er van wegblijven. Qualcomm en Broadcomm heb je ook nog trouwens en ik heb die ook zien werken maar vraag mij even niet om de exacte modellen.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Client mode is heel wat anders dan AP mode. Intel is heel goed in het eerste op Linux, MediaTek in het tweede. Op zich zou MediaTek als client ook wel mogen werken, maar die AMD-dingen zijn rebadges en dat werkt duidelijk niet zo lekker.
[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 13-01-2025 18:23 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik heb de wifi+bt kaartje die op m'n ASRock X670E Pro RS zat ook vervangen voor een Intel AX210 (non-vPro, let hier op). Reden hiervoor is dat de bluetooth toch wel wat instabiel was en afhankelijk van welk apparaat ik verbond vast liep (als in, compleet onbruikbaar totdat de pc een minuut of twee van het stroom was, reboot of shutdown was niet voldoende).
De oorspronkelijke module was ook een Mediatek.
De oorspronkelijke module was ook een Mediatek.
Commandline FTW | Tweakt met mate
De MediaTek chip op mijn moederbord (volgens mij een rz608) draait op Linux prima. Grappig genoeg duurt het verbinden na een reboot of shutdown met Windows soms juist (te) lang. Ja, dat is dezelfde (dualboot) machine...
Zo zie je maar weer dat de ervaringen van anderen soms compleet anders kan zijn.
Zo zie je maar weer dat de ervaringen van anderen soms compleet anders kan zijn.
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
Welk merk moederbord heb je? En kan ik ergens opzoeken welke wi-fi chip een moederbord heeft? Op de site van Asus staat enkel de netwerkchip (die wel vaak van intel is).Wolvganger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:07:
De MediaTek chip op mijn moederbord (volgens mij een rz608) draait op Linux prima.
Snel voorbeeldje: https://www.asus.com/moth...-b650-plus-wifi/techspec/Ge0force schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:22:
[...]
Welk merk moederbord heb je? En kan ik ergens opzoeken welke wi-fi chip een moederbord heeft? Op de site van Asus staat enkel de netwerkchip (die wel vaak van intel is).
Waar zie je dat het Intel is?
Draadje is duidelijk, Realtek. Wifi, geen flauw idee. Intel? MediaTek? Atheros? Broadcom? Anders?Ethernet
1 x Realtek 2.5Gb Ethernet
TUF LANGuard
Wireless & Bluetooth
Wi-Fi 6
2x2 Wi-Fi 6 (802.11 a/b/g/n/ac/ax)
Supports 2.4/5GHz frequency band
Bluetooth v5.2
Bij mijn ASRock bord staat het merk voor de wifi er ook niet bij. Dat bleek voor mij MediaTek te zijn.
Sterker nog, op de driverpagina staat deze driver voor wifi:Hero of Time schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:35:
[...]
Snel voorbeeldje: https://www.asus.com/moth...-b650-plus-wifi/techspec/
Waar zie je dat het Intel is?
[...]
Draadje is duidelijk, Realtek. Wifi, geen flauw idee. Intel? MediaTek? Atheros? Broadcom? Anders?
Bij mijn ASRock bord staat het merk voor de wifi er ook niet bij. Dat bleek voor mij MediaTek te zijn.
MTK_7921_7922_7902 WiFi driver v3.4.0.1063 for windows10, windows11 64-bit.
Dus dat is zeer zeker een MediaTek.
De duurdere moederborden van ASUS hebben wel degelijk een netwerkchip van Intel:
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
Ik overweeg dit moederbord vanwege het future-proof pci-e5.0 slot; ik zal immers eerder mijn gpu updaten dan de CPU.
Ik overweeg dit moederbord vanwege het future-proof pci-e5.0 slot; ik zal immers eerder mijn gpu updaten dan de CPU.
NZXT (N7 B650E), die maken ze echter niet zelf. Als ik mij niet vergis rollen ze bij Asrock van de productielijn.
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
Ik ga nooit naar de drives pagina, want heb niks aan wat daar staat. Eigenlijk niemand van ons, wat moet je in vredesnaam met een .exe die wat uitpakt naar .inf en .cat? Compleet nutteloze bestanden.Merethil schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:52:
[...]
Sterker nog, op de driverpagina staat deze driver voor wifi:
MTK_7921_7922_7902 WiFi driver v3.4.0.1063 for windows10, windows11 64-bit.
Dus dat is zeer zeker een MediaTek.
Ging mij er voornamelijk om dat voor ethernet wél het type er bij staat en bij wifi heel generiek 'wifi 6'. Had dan voor ethernet '2.5 Gbps' neer gezet, is het tenminste consistent.
Edit:
https://rog.asus.com/moth...ir-x670e-hero-model/spec/
AMD bord, LAN wordt wel genoemd (Intel), wifi niet. Pas bij de driver downloads blijkt dat het een Intel is.
https://rog.asus.com/moth...90-a-gaming-wifi-ii/spec/
Intel bord, zowel LAN als wifi wordt de fabrikant genoemd (Intel).
[ Voor 20% gewijzigd door Hero of Time op 15-01-2025 20:50 ]
Giveaway is dat als het op basis van een Intel chip is het er zeer zeker bij staat. Wanneer het een Realtek of MediaTek betreft is de fabrikant het liefst zo vaag mogelijk, bijna alsof ze zich ervoor schamen. Of ze noemen het Dragon LAN
.
edit: Het voorbeeld van hierboven van het Hero-bord is dan wel weer bijzonder en blijkbaar gaat het dus ook weer niet altijd op.
Nou, euh, via devinst/device manager installeren als de door Windows Update aangeboden versies buggy zijn?Eigenlijk niemand van ons, wat moet je in vredesnaam met een .exe die wat uitpakt naar .inf en .cat? Compleet nutteloze bestanden.

edit: Het voorbeeld van hierboven van het Hero-bord is dan wel weer bijzonder en blijkbaar gaat het dus ook weer niet altijd op.
[ Voor 47% gewijzigd door spone op 15-01-2025 20:55 ]
Maar ook hier is weer alleen de ethernetchipset Intel; de WiFi chipset is MediaTek (want zie de driverpaginaGe0force schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:31:
De duurdere moederborden van ASUS hebben wel degelijk een netwerkchip van Intel:
Volgens mij ben je verdwaald. Wij kennen geen device manager of 'Windows Update'.spone schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:51:
[...]
Nou, euh, via devinst/device manager installeren als de door Windows Update aangeboden versies buggy zijn?
Wat doe jij dan in het hoekje met Windows drivers en waarom zit je met .exe files te spelen?Hero of Time schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Volgens mij ben je verdwaald. Wij kennen geen device manager of 'Windows Update'.
Zonder gekheid, is vaak ook mijn strategie, aan de hand van de drivers proberen te achterhalen wat voor hardware er werkelijk gebruikt wordt omdat de specificaties niet specifiek genoeg zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door spone op 15-01-2025 21:41 ]
Ik speel alleen met .exe bestanden als het via Steam uit te voeren is om er letterlijk mee te spelen.spone schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Wat doe jij dan in het hoekje met Windows drivers en waarom zit je met .exe files te spelen?
Pagina: 1