Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-09 08:13
Ik heb de volgende omvormer laten installeren:

https://www.budget-solar.nl/bs-gw3000-xs-plus.html

De specificaties op deze site zeggen:
Aanbevolen vermogen zonnepanelen: 2900 - 3900 WP
Daarvan zie ik echter niks terug in de officiële documentatie.

Ik heb op mijn dak 8 * 450WP panelen liggen (3600WP totaal), zelfde helling, zelfde dakvlak en op Z-O oriëntatie. Deze omvormer leek me prima geschikt afgaand op de specificaties op de site. Maar.... als het echt zonnig is komen de panelen boven de 3000Wh uit en warmt de omvormer dusdanig op dat hij in een beveiliging schiet. Daardoor beperkt de omvormer tijdelijk het vermogen.

Op zich vind ik het geen probleem om de opbrengst af te knijpen bij 2800-3000Wh. Waar ik me wel zorgen om maak is of dit veilig is. Is er iemand die mee kan denken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:41
Welke panelen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
De Aiko NEOSTAR 450Wp Glas-Glas Full Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
3,6kWp komt zelden echt boven de 3kW effectief uit. Als de omvormer in temperatuur beveiliging gaat, dan moet je kijken naar de koeling. Hangt de omvormer op een weinig geventileerde of warme plek? Is er ruimte rond de omvormer gelaten conform het ongetwijfelde installatie voorschrift?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusty
Toen ze net geïnstalleerd waren (oktober 2024) was het een week heel mooi weer. De panelen kwamen toen zeker boven de 3kW uit. De temperatuur van de omvormer toen volgens mij boven 60C, maar dat weet ik niet meer zeker.

De omvormer hangt in een koude kast onder de trap. Het is de koelste ruimte in het huis. De omvormer is passief gekoeld en heeft voldoende ruimte rondom. Wat er niet is in die kast, is ventilatie. Ik kan een ventilator ophangen onder de omvormer die aangaat als de omvormer een bepaalde temperatuur bereikt, daar heb ik al over zitten denken.

Waar deze post vooral om gaat is of het veilig is. Kan deze omvormer wel echt omgaan met meer dan 3kW en wat gebeurt er als dat voor een langere tijd gebeurt?