Vloerverwarming verdeler aanvoer wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 08:59

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter

Mijn vraag

Onlangs merkten we dat de vloerverwarming niet warm wordt. Ook de cv in de garage niet, tenzij ik de vloerverwarming temperatuur onder de huidige temperatuur instel.
Relevante software en hardware die ik gebruik
KetelNefit proline hrc 30/cw5. Heeft maand geleden onderhoud gehad
Verdeler6 zone open verdeler zonder flowmeters (denk ik als ik internet afstruin, lijkt erg op Robot verdeler), voorzien van Wilo (ik denk Yonos Para Hu) pomp. Pomp wordt via voeler op leiding tussen honeywell zone klep en verdeler in- en uitgeschakeld
ThermostaatTado: overal slimme thermostaatknoppen , thermostaat stuurt honeywell klep aan op de aanvoer net voor de verdeler, draadloze extensie stuur ketel aan.
CV opzet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW5CbiTlnhRq9fHug2XXpBTba_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Guf0ad4dqGAFCd3EubrcJDE.png?f=fotoalbum_large

1. Ketel
2. Tado slimme thermostaat knoppen binnen in huis
3. Tado extensieunit, stuurt de ketel bedraad aan
4. Tado thermostaat, hangt in woonkamer waar vloerverwarming o.a. zit, is draadloos verbonden met extensie unit, stuurt bedraad de zoneklep (7) aan
5. Algemene afsluiters, zit voor vloerverwarming en CV naar garage (a=retour, b=aanvoer)
6. Veerbelaste bypass
7. Honeywell zoneklep, wordt door tado termostaat (4) open en dicht gezet
8. Thermostaatknop inlaat verdeler
9. Temperatuurvoeler, via draadje verbonden met thermostaatknop (8)
10. Verdelerpomp
11. Temperatuurmeter verdelerbalk retour
12. Regelventiel retourflow
13. Bijvul/aftap ventiel
14. Temperatuurmeter verdelerbalk aanvoer
15. Slangen vloerverwarming aanvoer (6x, A t/m F paars)
16. Slangen vloerverwarming retour (6x, A t/m F geel)
17. Knoppen flowregeling zones (6x, A t/m F groen)
18. Afsluiters CV naar garage (a=retour, b=aanvoer)
19. Tado slimme thermostaat knop in garage
20. Pompschakelaar, schakelt stroom naar pomp in- en uit nav temperatuur sensor (21)
21. Temperatuursensor pompschakelaar
22. Temperatuursensor retour ketel
Overige foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLE_Jxvf5P5F2OhExtFWJrq68ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvUeYTbsiwvDz1zWt7K804LN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fx2MGZ547rX_uh7CRrpmLnjtD5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF9hJ3IOi1Ne85JCUVmz9gxi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE-1mN5H6RsqdDKUA5FYARsvLYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDVAnd2T6UF4sghO8pH3BS08.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNtVbCWfFkDDvwQUIVakdjXGFVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSlA1zUpKGHE9dsLaVMn5DTC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzIR8eCwKjkqwdVepwlJsjc6A1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtUPGMuKLb4mHC5NmSVsWkHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTIjyNYi1SPzMVms2vpNNl7lw60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujATvtBdHV6IxNPK42PY5nMU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay306B98NDKTyVLoVHFN0IHLFfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZ9ruNcFyKoFfeb5i8Mh74fJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOa8taGQSZc_tiL8yAlxaP1WbFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2keE62AxWIddvH6TLqfncSpR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiCmqNdCMbwe8-IayGCzJ85pTI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRvIzSgM3DXBFoT0Q8DJVagi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRV9b9MH4nwSLpy_tdva1vPexm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOL8pojcXEu89EbbTb7lDR45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-Bk8k2ytzILXJcgz7mFK_ZGCXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBYdxRWI5B0ZNWCXA2yUCUOU.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- de ketel was erg aan het treuzelen (langer niet dan wel stoken) waardoor de aanvoer telkens lauw wordt. Na veel nazoeken en proberen kwam ik erachter dat de ketel melding OY en daarna OA gaf (kan warmte niet kwijt) en daardoor heel vaak stopte met stoken terwijl het koud is. De sensor zat (neem ik aan) op de retourleiding de ketel in. Deze plek was warm vanuit de ketel zelf, niet verder weg. Ik heb de sensor daarom verder van de ketel gezet (+/- 50cm), volgens mij heeft dat het probleem grotendeels opgelost. De melding op de ketel is volgens mij weg en hij begint veel sneller weer te stoken als de keteltemperatuur is gezakt.

- ik heb de ketel op 85gr max gezet en de pomp op min 75% om warmwaterflow te forceren. Dit heeft niet geholpen. Druk in de ketel is 1,8bar terwijl hij stookt.

- op de ketel zit automatische ontluchting e het ontluchtingsventiel op de verdeler geeft direct water.

- ik heb de thermostaatknop op de invoer van de verdeler (die met een draadje naar een voeler in aanvoerblok van de verdeler gaat) op 40 graden staan. Ik heb de knop er af gehad en de pin ingedrukt met een tang om vastzitten te checken.

- als ik de tado instel op 25 graden vloerverwarming en de pomp uit het stopcontact haal wordt de retourleiding heet (= door bypass). Ook de temperatuurmeter op de routerkant van de verdeler wordt 30+ graden.

- op de verdeler zitten temperatuurmeters op het aanvoer- en retourblok. Het aanvoerbliok wordt niet warmer dan 20-22 graden tenzij ik alle verdelerzones met de knoppen dichtzet op 1 na. Dat is de enige situatie waarin ik deze meter op zie lopen naar een graad op 30.

- op staat nu op staan 2 (rechtsom, 'constante modus' volgens de opdruk). Helmaal vol aan zetten heeft geen invloed op de aanvooerbloktemperatuut

- Hoe de zoneknoppen ook staan: leiding achter de honeywell zoneklep en voor verdelerthermostaat wordt heet, leiding tussen verdelerthemostaat en verdeler ook, alleen het aanvoerblok dus niet tenzij ik bij alle verdelerzones dicht zet

Zo, en nu is mijn begrijpend en oplossend vermogen tegen een drempel aangelopen. Wat nu? Zijn er experts die weten wat het kan zijn en hoe dat (door mij) te verhelpen/testen is? HELP!

[ Voor 48% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 15:08 . Reden: Klopte geen drol meer van en onoverzichtelijk ]

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Beste antwoord (via P-e-t-j-e op 23-01-2025 15:00)

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Stomme vraag maar heb je deze al eens verder opengedraaid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Yypp6wl01cE9PxQWtrETsR2GrA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gwW7XXgbDYekrfDg7hitFpob.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Let op, alle kranen staan open, die dwarse rode kraan was even ter test en stond nog zo tijdens maken van de foto maar staat nu dus open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnawCS-WLIQndq7_LCf3tjBi30k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plmf78SIOdfV12A4d9MFIC47.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfkIewkG_p10ga4CzBb0wljbgRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhG3K1t4iPYnKHZKlvvD2cXX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Foto's, foto's en foto's aub.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Was ik mee bezig, staan erbij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43
Waarom staat die kraan dwars?

Wordt het wel warm na de aan/uit klep?

En tip, ik zou proberen die watertemperatuur te temperen, dan wordt het stoken zuiniger.

[ Voor 14% gewijzigd door BiLLY_daKid op 12-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:56:
Mijn vraag

Ook de cv in de garage niet,
Dat kan wel kloppen, aangezien er een rode kraan dicht staat...

En de $64.000 vraag: heeft het ooit gewerkt? En zo ja, sinds wanneer niet meer en wat is er dan veranderd?

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 12-01-2025 11:07 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
BiLLY_daKid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:02:
Waarom staat die kraan dwars?

En tip, ik zou proberen die watertemperatuur te temperen, dan wordt het stoken zuiniger.
Was zo tijdens foto, staat nu open. Heb het er even bij gezet. Zal een andere foto maken.

Hoge temperaturen is nu om te testen en de vloer zsm.warm te krijgen. Is nu 17,8 graden binnen, de vrouw is boos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Dat kan wel kloppen, aangezien er een rode kraan dicht staat...
Staat open. Sorry, vermeldt. Zal straks even andere foro maken en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Hoge temperaturen is nu om te testen en de vloer zsm.warm te krijgen. Is nu 17,8 graden binnen, de vrouw is boos ;)
Dat gaat niet helpen, want je mag maar max 35-40 graden je vloer in pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
BiLLY_daKid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:02:Wordt het wel warm na de aan/uit klep?
Ja, na de klep wordt het warm, leiding is heet, ook na de thermostaatknop verdeler. Hier zit ook de sensor die de pompstroom schakelt. Die draait (hoor hem en rood lampje op schakelunit in stopcontact)

[ Voor 20% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Dat gaat niet helpen, want je mag maar max 35-40 graden je vloer in pompen.
Snap ik, wordt sowieso tegengehouden door de thermostaatknop op de verdeler, toch?

Maar de cv in de garage heeft slimme thermostaatknop en als ik ik die op 25 instel om de garage zsm warm te krijgen, dan zou daar 85 graden (minus verlies tijdens transport, leiding liggen 30cm diep in de grond richting losstaande garage) door de leidingen moeten lopen. Daar is het nu 3 graden :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:43
Maar die zit niet op de verdeelunit. Pomp van de ketel zelf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Heb nu vloerverwarming even helemaal uit (tado temperatuur instelling) en garage op 25. Zal hem half uurtje laten lopen en resultaten posten of hij dan warm wordt.

Lijkt er op dat er in de aanvoerblok verdeler nog een blokkade zit en de pomp geen warm aanvoerwater aanzuigt maar alleen intern blijft circuleren. Vreemde is dat de retourleiding na de bypass niet warm is, dat zou ik verwachten als de ketel pompt en stookt en er geen warm water de vloerverwarming in gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
BiLLY_daKid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:18:
Maar die zit niet op de verdeelunit. Pomp van de ketel zelf ?
Uhm, als ik je goed begrijp nee. Pomp in de ketel bedoel ik de ketel zelf. Die hang op zolder. Die werkt lijkt me, aanvoerleiding op de begane grond net voor de verdeler is warm/heet.

Tado stuurt de ketel. Dus als er ergens een ingestelde temperatuur moet is behaald (niet de thermostaat verdeler, die is alleen voor de verdeler en staat los van tado/ketel) dan brandt en pompt de ketel.

Op de verdeler zit dus een pomp die geschakeld wordt middels een stroomonderbreker die via sensor temperatuur leiding na de zoneklep meet.

-Edit- sorry las je vraag verkeerd!

Ja, cv garage zit op pomp ketel. Loopt parallel aan vloerverwarmingscircuit en zit afgetakt vóór de bypass en vloerverwarming. Dus bypass, vloerverwarming en cv garage zitte alledrie parallel op de aanvoer/retour als je het zo kunt zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Check ook de pomp van de CV, het lijkt erop dat er geen water circuleert. Het is namelijk vreemd als de locatie van de retourvoeler zo veel impact heeft.

Normaal kan die buis namelijk niet opwarmen vanuit de ketel, die wordt continu 'watergekoeld' door retour water. Alleen bij stilstand zou dat gebeuren.....

De garage wordt ook niet warm? Want dan weet je zeker dat het in je CV ketel zit.

Losse tip:
Als je vloerverwarming het niet doet, maar de garage wel. Stook de garage dan alvast flink warm, dat helpt de rest van het huis en zet er een stoel neer voor de vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
TheGhostInc schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:38:
Check ook de pomp van de CV, het lijkt erop dat er geen water circuleert. Het is namelijk vreemd als de locatie van de retourvoeler zo veel impact heeft.

Normaal kan die buis namelijk niet opwarmen vanuit de ketel, die wordt continu 'watergekoeld' door retour water. Alleen bij stilstand zou dat gebeuren.....

De garage wordt ook niet warm? Want dan weet je zeker dat het in je CV ketel zit.

Losse tip:
Als je vloerverwarming het niet doet, maar de garage wel. Stook de garage dan alvast flink warm, dat helpt de rest van het huis en zet er een stoel neer voor de vrouw.
Haha, bedankt voor de tip. Garage is losstaand dus zal de rest niet verwarmen...

Leiding werd idd wel een kort stukje warm vanuit de ketel, daar ze de sensor dus.

Nu heb ik de garage op 25 en vloerverwarming dicht en nu is hij geheel koud (net gevoeld). Dus hij lijkt alleen stukje warm te worden als de vloerverwarming open staat (weet niet of de garage toen dicht stond, was ergens vannacht). Maar is nu geheel koud.

Overigens, garage wordt nu warm. Is in half uurtje 0,7 graden gestegen. Kan wel kloppen lijkt me aangezien het daar nu bijna vriest en de radiatoren nog warm moeten worden.

Dus 'normale' cv circuit zelf lijkt goed te werken.

Dus is de vraag: waar blijft het warme water als alleen de vloerverwarming open staat? Niet in de router en niet in de leidingen (aldus temperatuur binnen en meter op aanvoerblok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Temperatuur garage is oplopen maar 5 graden maar merkte dat de leiding weer kouder werd. Even naar boven gelopen e nu staat de ketel toch weer even te niksen.

Als ik via info knopje op de ketel de bedrijfsmodel opzoek staat er weer OA (=kan warmte niet kwijt volgens mij?). Retourleiding is echter volledig koud (2e leiding van rechts onderin de ketel, daar zit ook de sensor op)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZYJuz75c3MVSxk4v2ya4ajHf84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAnAmguCMn6psRTfNX42i1LQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Nu gaat er iemand douchen dus brandt nu weer.... even foto voor het leidingwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA88PfsClBFMsbmvt-A-84WqBok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1kcVaaiFdLFftM3ZhOt43ej.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
!! Weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar we hebben een zonneboiler. Ik was net even de leiding aan het volgens waar de sensor op zit, en die gaat naar de warm-water uitgang van de zonneboiler. De zonneboiler staat al enige tijd uit (stekker eruit, was aangeraden door zonnepanelenman die zei dat deze niet rendabel was). Heb hem nu even ingestoken. Is dit een apart verwarmingstraject en kan deze gewoon uit het stopcontact? En op welke leiding moet de voeler dan? Niet op de leiding uit de zonneboiler lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3X2CwAqS3rNQutF6no9QdoO4EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4wYIPbq31JqdNYrRWWGHQKW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:30
@P-e-t-j-e
Je hebt de opmerking van @BiLLY_daKid kennelijk niet begrepen: De thermostaatknop zit niet op de verdeler.

Op de foto is duidelijk te zien dat er geen thermostaatknop zit op het ventiel (de kraan) op de verdelerbalk. het ventiel zit er wel, maar de bijbehorende thermostaatknop ontbreekt.

De temperatuurvoeler in de verdeler is wel aanwezig: dat is het metalen draadje (capillair) dat aan de zijkant ter hoogte van de pomp uit de verdelerbalk komt. Dit capillair hangt doelloos naar beneden. Aan het uiteinde daarvan hoort de thermostaatknop te zitten, die de temperatuur in de verdeler regelt.

Zoals het er nu uitziet op de foto, werkt de verdeler niet. Je vrouw is terecht boos.
Zoals @Microkid al opmerkte; hoe lang werkt het al niet meer en wat is er veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
@arpeggio, met de thermostaat bedoel je de knop die net voor de verdeler zit? Die dus regelt hoe warm het water maximaal de verdeler in gaat. Die zit er in de foto idd niet op. Was ook om te testen. Ik vervang de foto!

Vraag: dit werkt hetzelfde als een 'normale' thermostaatknop? Geen knop erop is vol open?

Betreft de wijzigingen: niets recents dat ik weet. Onderhoud ketel maar was niets aan de hand. Garage niet warm heb ik 1x eerder gehad, is al langer geleden. Ik weet zi niet meer wanneer de zonneboiler is uitgetrokken.

[ Voor 24% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:59
Zonneboiler heeft er niks mee te maken.
Heb je nog ergens radiatoren? (Kan zijn dat er ergens een radiator voor bypass speelt) Bypass zou ik meer richting de 0.3 a 0.4 zetten.
Hoe warm wordt de retourleiding bij je cv ketel? (Indien warm, waar gaat het water langs dan?)
Hoe is de pomp in de ketel ingesteld? (Standen / percentage?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Zo, ik heb echt zitten slapen (was 02.30u vannacht met al dat testen en geklooi). Excuus.

Ik maak even een nieuw topic aan met de juiste relevante info en verwijs deze erheen. Heb nu verkeerde foto's en lees de vragen verkeerd en zit constant te editen.

Nogmaals excuus, ik ga even zorgen voor een goed verzorgd topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:17:

Nogmaals excuus, ik ga even zorgen voor een goed verzorgd topic
Nee, geen nieuw topic. Niet nodig en die wordt dan gesloten. Gewoon dit topic bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

arpeggio schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:06:
@P-e-t-j-e
De temperatuurvoeler in de verdeler is wel aanwezig: dat is het metalen draadje (capillair) dat aan de zijkant ter hoogte van de pomp uit de verdelerbalk komt. Dit capillair hangt doelloos naar beneden. Aan het uiteinde daarvan hoort de thermostaatknop te zitten, die de temperatuur in de verdeler regelt.
Zorg eerst eens dat de boel correct aangesloten is. Ofwel de thermostaatknop terugplaatsen en op ong 35 graden instellen. En de capillair die aan het eind van het draadje zit in de verdeler prikken, grote kans dat het ding rechts onderin het aanvoer gedeelte hoort.

Hmm, nu ik eens beter naar de foto kijk: de capillair zit goed gemonteerd, maar het draadje lijkt afgebroken? Deze moet aangesloten zijn op de thermostaatkraan. Kan je dat controlleren?

En ter controle:
- gaat de zoneklep open?
- doet de pomp het?

"leiding achter de honeywell zoneklep en voor verdelerthermostaat wordt heet, leiding tussen verdelerthemostaat en verdeler ook, alleen het aanvoerblok dus niet tenzij ik bij alle verdelerzones dicht zet"
Lijkt dus dat je wel heet water naar je verdeler krijgt, maar dat het niet verder komt. Zo dus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_UMXwRKEQ2qFcyXDi6iDf3HnTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2sCt35ZgaXfVirdCPYRVCEgi.png?f=fotoalbum_large

Op de retourbuis links van de thermostaatknop zit ook nog een kraan, achter een dopje. Daarmee regel je de retourflow. Maak die eens open en maak een goede foto aub.

[ Voor 44% gewijzigd door Microkid op 12-01-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Zo, openingspost is bijgewerkt! Juiste huidige foto's, schema, uitleg.

Voor de ketel zijn de huidige instellingen:

Max temp cv water: 65 graden
Ketelvermogen: 21.8Kw
Verwarmstand: Comfort
Max temp tapwater: 50graden
Min Pompsnelheid: 70%
Max Pompsnelheid: 100%
Nadraaien pomp: 5min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Huidge thermostaat (12) instelling verdeler: 40 graden
Huidige bypass (6) instelling: ong 0,4
Draaiknoppen zone-verdelers (17A t/m F): helemaal open
Retourflow (12): schroef net niet vlak met voorkant, ongeveer 1mm ingedraaid denk ik

[ Voor 6% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wat is nog vreemd vindt is dat de leidingen warm worden tot aan de thermostaat. Dan moet er een vorm van flow zijn, anders zou het daar niet warm worden. Dit kan natuurlijk een hele lage flow zijn, te laag om je groepen op te warmen. Bijv. als je het alleen moet hebben van de pomp in je CV.
Je geeft aan dat de pomp op de verdeler draait. Maar het zou ook kunnen dat hij intern vast zit en alleen wat bromt. Dan zou een monteur mogelijk eens de pomp los moeten halen en controleren.

Er zou ook lucht in een groep kunnen zitten. Dit kan je proberen er uit te krijgen door de pomp op max te zetten en dan alle groepen dicht op 1 na. Tijdje laten draaien en kijken of er verschil is. Herhaal voor de overige groepen.

Meer kan ik op dit moment eigenlijk ook niet bedenken.

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 12-01-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Als ik alle verdelerzones dichtzet behalve 1 wordt de open zone aanvoerslang wel warm. Zou de ketelpomp hem dan door de leiding duwen ipv de verdelerpomp? En dat lukt niet als alle zones open staan? Dat klinkt enigzins logsich

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:43:
Als ik alle verdelerzones dichtzet behalve 1 wordt de open zone aanvoerslang wel warm. Zou de ketelpomp hem dan door de leiding duwen ipv de verdelerpomp? En dat lukt niet als alle zones open staan? Dat klinkt enigzins logsich
Je zal de eerste niet zijn waar de pomp vast zit na de zomer en maanden stil staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Wat zijn de juiste ketel/bypass/verdelerthermistaat instellingen? Is daar een 'best practise' voor of echt per situatie anders? Tips voor mijn situatie?

En kan ik de pomp eraf halen en zien of hij draait of hem 'los' maken? Heb nergens flowmeters ben ik achter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:47:
Wat zijn de juiste ketel/bypass/verdelerthermistaat instellingen? Is daar een 'best practise' voor of echt per situatie anders? Tips voor mijn situatie?

En kan ik de pomp eraf halen en zien of hij draait of hem 'los' maken? Heb nergens flowmeters ben ik achter....
Bypass hoort berekend te worden, daar zijn hele berekeningen voor. Kort gezegd: hoe lager de instelling, des te eerder gaat de bypass open.
Pomp loshalen geeft een waterballet, dus je zal dan eerst alle kranen dicht moeten zetten om zoveel mogelijk water "vast" te zetten in groepen, dan het systeem laten leeglopen (ik zie een aftap/vuldop op een foto) en de pomp loshalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/603m8OKGUqeBkD55pz3avtKrCwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lzl3hTFpKtpssleXq6sPqyBA.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk kan je het waterballet beperken door deze kranen dicht te zetten, dan isoleer je de vloerverwarming. Zodra de druk er af is zal het dan wel meevallen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocsvLmQEzLHazl8U1SeISgs_Mqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cU0e6sRP0StdZmCyV1sOED8S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 12-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:12
Werkt de 3 wegklep in de ketel voor omschakelen c.v. warmwater wel goed. Ervaring uit het verleden met nefit ketels was bij een defecte klep dat dus warmwater heet werd en niet de C.V. zoals bij andere merken het geval is. Als de klep niet goed omschakelt verwarmt hij dus beide platen wisselaar en wat de c.v. in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Zijn de zoneklep en retourflowregelaar ook goed? Retourkraan cv garage lijkt vast te zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

andre208 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:56:
Werkt de 3 wegklep in de ketel voor omschakelen c.v. warmwater wel goed. Ervaring uit het verleden met nefit ketels was bij een defecte klep dat dus warmwater heet werd en niet de C.V. zoals bij andere merken het geval is. Als de klep niet goed omschakelt verwarmt hij dus beide platen wisselaar en wat de c.v. in.
Lees het topic even. Er is al aangegeven dat er heet water is tot aan de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Kraan cv retour breekt net af :( dus.... wordt toch een monteur laten komen denk ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
Microkid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Lees het topic even. Er is al aangegeven dat er heet water is tot aan de verdeler.
Ja er is warm water, maar blijkbaar veel te weinig. Pomp in de ketel die niet goed werkt of 3 weg klep in de ketel die half op tapwater blijft staan zijn goede opties wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

@P-e-t-j-e werd de radiator trouwens wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Momenteel is er veel douche en kraanwater verkeer dus kan even niet testen.

Wel het volgende gedaan:

-gezien de retourkraan vanuit de garage stuk is heb ik de retourschroef op de verdeler helemaal dicht gedraaid en de zoneklep laten sluiten en stekker eruit gehaald. Nu is de vloerverwarming als het goed is vrij van aan- en afvoer.

- aanwezige water in verdeler afgetapt: eerst via slang in aftapkraan en de zoneklep een beetje open. Komt direct water uit de slang, maar niet vloeiend, er lijkt lucht tussen te zitten (kan eigenlijk niet denk ik, aftappunt zit onderin. Toen er geen water meer uitkwam de zoneklep dicht, schroefje ontluchting eruit en vervolgens via slang water uit aftapkraan laten lopen.

- pomp eraf gehaald. Draaide zonder problemen. Ook het verloopstuk naar de verdeler erafgehaald. Lijkt allemaal in orde. Als ik de zoneklep handmatig een stukje open komt er ook direct water door de invoer dus de thermostaatknop op de invoer staat open/kan open staan

- na alles opnieuw te monteren de retourkraan helemaal open gezet, alle zoneknoppen open en de zoneklep weer in het stopcontact. Nu de verdeler ontlucht. Boven bij de ketel druk er weer op gezet (was naar 0 en stond in storing, vergeten de ketel uit het stopcontact te halen) door bij te vullen. Ik hoor de automatische ontluchting bezig met blazen. Ketel weer in bedrijf. Expansievat en nognaals de verdeler ontlucht, en ook de radiatoren in de garage.

- vóór de zekerheid ook de temperatuurmeters op de verdeler omgewisseld.

Nu nog steeds 20-22 graden op de invoer temperatuurmeter en rond de 18 op de retour. Thermostaat verdeler staat nu op 40 graden, verdelerpomp op 6 , ketelpomp minimum op 50%, bypass op 0,2 (om melding OA te counteren die er weer geregeld staat).

Aanvoerleiding naar de verdeler is warm/heet maar dus geen temperatuurstijging in het aanvoerblok? Als ik de zones dichtdraaien op 1 na loopt hij wel op naar 30 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EpXeQX2KpFl0_KBFmnSlzljDFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKllhIiSAMS69lzXa4VaUVEn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEku9XC9qXfNvzW_U4-lssVZMCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOhZhwxUdRa06o5eDN3YpEJP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL1rUy4AlGxmd26YP9-QDB9wXVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7hUQscCguYsPE7vgY3pTvOd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a557tL0zDbz_7kpX7ZdFa1IUxqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHPIpxQb60RF5sdOA2mCpPUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T8RxBFOJEOtWweVUi198G3Yayw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzuSpWJeKpOHi7diWg3zs0Gk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9RdmrJqamh0RKTon71W9BrEgk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxTTtBT8ozOhtvPHVBU1xWUp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Als de thermostaatknop op de verdeler op 40°C staat, maar de temperatuur in de aanvoerbuis is slechts 20-22°C, dan wordt er te weinig heet water vanuit het ketelcircuit bijgemengd in het vvw-circuit.

Kan het zijn dat jouw modulerende Tado-thermostaat een lage aanvoertemperatuur vraagt van de ketel? Aanzienlijk lager dan de max van 65°C die je hebt ingesteld op de ketel?
Een modulerende ruimtethermostaat is niet altijd een gelukkige combinatie met een mengverdeler (verdeler met pomp). Een mengverdeler werkt het best bij een aanvoertemperatuur vanaf de ketel van ca. 60°C.

Is het mogelijk om de Tado aan/uit te laten regelen? Dat zou je als test eens kunnen proberen. In dat geval wordt de max temperatuur zoals ingesteld op de ketel aangehouden in het ketelcircuit. In jouw geval heb je 65°C ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
arpeggio schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:02:
Als de thermostaatknop op de verdeler op 40°C staat, maar de temperatuur in de aanvoerbuis is slechts 20-22°C, dan wordt er te weinig heet water vanuit het ketelcircuit bijgemengd in het vvw-circuit.

Kan het zijn dat jouw modulerende Tado-thermostaat een lage aanvoertemperatuur vraagt van de ketel? Aanzienlijk lager dan de max van 65°C die je hebt ingesteld op de ketel?
Een modulerende ruimtethermostaat is niet altijd een gelukkige combinatie met een mengverdeler (verdeler met pomp). Een mengverdeler werkt het best bij een aanvoertemperatuur vanaf de ketel van ca. 60°C.

Is het mogelijk om de Tado aan/uit te laten regelen? Dat zou je als test eens kunnen proberen. In dat geval wordt de max temperatuur zoals ingesteld op de ketel aangehouden in het ketelcircuit. In jouw geval heb je 65°C ingesteld.
Zit er nu langs en het is als volgt:

-ketel blijft niet continue stoken maar gaat met pozen aan en uit (voel ik aan aanvoerleiding net voor de verdeler). Ik denk oorzaak die resulteert in code 0A op de ketel? Kan warmte niet kwijt? Sensor bij ketel heb ik van de leiding gehaald en hangt los
- als de ketel brandt wordt de aanvoerleiding ook echt heet (bijna niet vast te houden). Dat moet rond de 55-60graden zijn lijkt me
- kort stukje pijp tussen invoer verdeler en zoneklep is ook echt heet als de ketel brandt, dus er gaat heet water richting de verdeler
- als ik 1 zone open heb staan loopt de temperatuur van het aanvoerblok op richting 25-30 graden. Zet ik er meer open dan zakt hij terug naar 20-22 graden. Ook koelt het aanvoerblok weer af (voel ik aan de onderkant waar ook de sensor van de pomp zit)
- ik heb nu toch de thermostaatknop weer even van de verdeler gehaald om de toevoer volledig open te zetten (knop eraf = pint eruit = open?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Het lijkt toch op een defecte pomp, alsof hij het water bij meerdere open zones niet door de slangen geperst krijgt? Maar de pomp draait, hoor hem hoger geluid maken als ik hem harder zet en ik voel wel wat lichte trillingen in de slangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:15:
Het lijkt toch op een defecte pomp, alsof hij het water bij meerdere open zones niet door de slangen geperst krijgt? Maar de pomp draait, hoor hem hoger geluid maken als ik hem harder zet en ik voel wel wat lichte trillingen in de slangen
Een defecte pomp kan idd ook de reden zijn waarom de mengverdeler niet functioneert zoals het zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Maak eens een foto van de rechterkant van de verdeler. Is dit een mengverdeler? Er zijn al vaker topics geweest waaruit bleek dat de bijmenging niet goed stond. Door de menging te temperen was het probleem opgelost.
Stel je aanvoer is 80 graden, en je mengt 90% van het retourwater (18 graden) bij, dan hou je weinig warmte over...
Je kan dan instellen hoeveel koud water er bijgemengd wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT36joexcrx0D1KqDDnmQ1XGFDA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T8C01qpOJn9wLrYHgkEKMOm5.png?f=user_large

[ Voor 134% gewijzigd door Microkid op 12-01-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Daar had ik al naar gezocht idd maar die lijkt niet op de verdeler te zitten. Er lijkt een gewone afsluitdop te zitten. Ook zou ik de retour temperatuur dan hoger verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca68bxy2UcI61JPVzvnHvWcttE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3EKmXZRINnZi4VEpSxqnzkU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Overigens bedankt allemaal voor de interesse/hulp! Fijn dat er mensen zijn die (blijven) helpen! Wordt er helemaal gek van dat ik ondanks mijn kennisgebrek van CV niet kan beredeneren waar het hem in zit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:12
Microkid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Dat heb ik allemaal gelezen mijn opmerking komt uit ervaring dat toen ik nog ketel storingen deed bij nefit ketels de klacht kreeg de woning komt niet meer op temperatuur radiatoren worden wel warm en heet water werkt ook. Het probleem bleek toen te zijn een defecte drieweg klep die beruchte honeywell klepjes waarvan de binnen werken blijven hangen. Bij bijna alle merken ketels wordt bij een probleem met de 3wegklep de verwarming warm als je water tapt bij nefit werkte het andersom en als bij verwarming bedrijf wordt dan ook het tapwater verwarmt. Dit zou ook verklaren waarom de ketel uitgaat op OA uit gaat. Maar goed ik doe al jaren geen storingswerk meer dus kan het ook mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
- nvt -

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 12-01-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:19:
Daar had ik al naar gezocht idd maar die lijkt niet op de verdeler te zitten. Er lijkt een gewone afsluitdop te zitten. Ook zou ik de retour temperatuur dan hoger verwachten.

[Afbeelding]
Ok, helder. Kunnen we dat ook uitsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Ik denk dat je verdeler en pomp prima werken, er komt gewoon niet genoeg warm water van de ketel af om meer dan 1 groep te voeden. Ik verdenk sterk de driewegklep in de ketel. (En heel misschien de pomp in de ketel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Ok, driewegklep en ketelpomp is wellicht te complex om zelf te checken? Vloerverwarming omderdelen is schroefjes los, schroefjes vast, maar in een ketel heb ik nog nooit gezeten. Is dat te doen of beter monteur laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:12:
Ok, driewegklep en ketelpomp is wellicht te complex om zelf te checken?
Is te checken: als je warm water tapt (douchen ofzo) en de leiding van de verwarming wordt tegelijk ook warm, zit de 3-wegklep niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Pizzalucht

Snotneus.

Los van het probleem wat je hier hebt wil je misschien liever een Honeywell vc8615 hebben, daarmee kan je je pomp schakelen als je klep open gaat, dan heb je je losse schakelaar+voeler niet meer nodig.

Als het goed is kan je de vc8015 gewoon van de klep halen en een vc8615 erop zetten (staan voor niet al te veel geld op marktplaats).

[ Voor 25% gewijzigd door Pizzalucht op 13-01-2025 07:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Yypp6wl01cE9PxQWtrETsR2GrA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gwW7XXgbDYekrfDg7hitFpob.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-09 12:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

WhatsMyUsername schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:01:

[Afbeelding]
Waarom zou je ontluchters openzetten in normaal bedrijf?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
silverball schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Waarom zou je ontluchters openzetten in normaal bedrijf?
Niet open open. Ik meen mij te herinneren dat ik die een keer helemaal dicht had gedraaid en later vroeg ik mij af waarom ik geen storming meer had. Of het was toen een ander kraantje.

Kan het mis hebben hoor, doe ook altijd maar wat tot het werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door WhatsMyUsername op 13-01-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Pizzalucht schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:40:
Los van het probleem wat je hier hebt wil je misschien liever een Honeywell vc8615 hebben, daarmee kan je je pomp schakelen als je klep open gaat, dan heb je je losse schakelaar+voeler niet meer nodig.

Als het goed is kan je de vc8015 gewoon van de klep halen en een vc8615 erop zetten (staan voor niet al te veel geld op marktplaats).
Dan staat je pomp de hele zomer stil. Ik zou het niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:22
P-e-t-j-e schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:15:
Klinkt ook als een veel te grote hoeveelheid koudwater bij mengen. (zie ook hieronder en de opmerking van @Microkid
Microkid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:38:
Maak eens een foto van de rechterkant van de verdeler. Is dit een mengverdeler? Er zijn al vaker topics geweest waaruit bleek dat de bijmenging niet goed stond. Door de menging te temperen was het probleem opgelost.
Stel je aanvoer is 80 graden, en je mengt 90% van het retourwater (18 graden) bij, dan hou je weinig warmte over...
[Afbeelding]
Het monteren van dit klepje is (denk ik) altijd een goed idee. Je kan daarmee het bijmengen (van koud water bij het hete aanvoer water) geheel stoppen. Zo is dat bij mij thuis nu ook, daar komt water met 25 / 30 graden aan vanuit de warmtepomp. Maar je kunt indien je hetere aanvoer hebt dan ook het klepje een beetje open doen.
Indien helemaal gesloten, helpt de pomp bij het "zuigen" aan de aanvoerleiding en daarmee ondersteunt hij de circulatie pomp uit je CV.

Wat me opviel (andere hebben er ook opgewezen), dat het drukverschil ventiel op 0,1 staat. Dat is bij mij thuis ook zo achter gelaten. Dat was geen succes, die sprong om de haverklap open, ketel schiet dan gelijk in de "ik kan mijn warmte niet kwijt stand". Hoe staat die nu? Heb je die al naar 0,4 of iets gezet (in ieder geval als test, zeker als je ergens een (GROTE) radiator open hebt staan is dat geen risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51

Pizzalucht

Snotneus.

ingmar89 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Dan staat je pomp de hele zomer stil. Ik zou het niet aanraden.
Dat is een goede ja, daar moet ik wat op verzinnen, ik dacht dat ik wat slims bedacht had :+ als je pomp een schakelcontact heeft kan dat wel lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door Pizzalucht op 13-01-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Monteur is geweest (fijn, supersnel!) en die heeft maar een deel van het verhaal aangehoord en ging naar de ketel. Heeft wat getest, vervolgens de schroef van de ketelpomp opengedraaid en een schroevendraaier midden in de pomp gestoken. Deze kwam met een hoop geratel stil te staan en er kwam wat water uit. Volgens hem hoort hij hem niet stil te kunnen zetten met een schroevendraaier en is de pomp stuk.

Ik zie hem op zijn telefoon de WASCO website opgaan en een belletje naar kantoor doen. Conclusie: pomp is defect en deze is niet meer te verkrijgen. Advies: nieuwe ketel. Hij is de expert dus ik neig dan zijn advies ter harte te nemen maar op een of andere manier had ik wel het idee dat hij niet 100% overtuigd was dat het de pomp was maar 'waarschijnlijk is het de pomp' en ook niet ging kijken of er vervangende nieuwere modellen zijn die wel verkrijgbaar zijn. Ik zit natuurlijk niet op de kosten van een nieuwe ketel te wachten maar ik wil dan eigenlijk wel het gevoel hebben dat dat de juiste keuze is.

De ketel is van 2012. De pomp is een Grundfoss(?) UPRO15-55.

Ik zie meerdere gebruikte pompen op marktplaats staan (of zelfs complete ketels), is het mogelijk/zinvol zo'n pomp aan te schaffen en zelf te vervangen als niet cv-monteur? (lijkt me raar om naar hun te mailen: 'ik heb hier een 2e hands pomp gevonden, zetten jullie die er even op?'). Pomp kost 50-75 euro

Of als ik dan toch een andere pomp koop, zijn er vervangens en of sterkere pompen die er zo in passen en ik er dan beter in kan (laten) zetten?

Als het gezien de leeftijd van de ketel slimmer is om een nieuwe te pakken (lees: efficenter/zuiniger zodat ik deze hopelijk met een paar jaar terug kan verdienen). Zo ja, welke dan? De monteur zegt dat zij alles met Atag doen, 'wel duur maar goed' aldus hem. Schatting kosten: 2000-3000 euro. En het is druk momenteel.

Ik heb (teveel) zonnepanelen en heb stroomoverschot (19 stuks, gekocht met het oog op toekomstige electrische auto en steeds meer electronica). Is het dan rendabel/slim om een hybride ketel met een warmtepomp te pakken? Geen idee van terugverdientijd en er zou buiten ergens een behoorlijke kast moeten komen (ik denk dan achter de garage als dat kan, er ligt dus CV richting de garage).

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Oh, en de ketel heeft dus een maand geleden onderhoud gehad. Toen de monteur binnenkwam en ik vertelde dat, toen zei hij 'oh, dat hadden ze wel moeten checken dan'. Aan het einde van het bezoek vroeg ik of de 'defecte pomp' inderdaad bij het onderhoud naar voren had moeten komen en was het verhaal 'als de klant niet voorgaand aan het onderhoud problemen meldt dan checken we de pomp werking niet', hij zei wel iets met rookgasmeting.

Zou dit dan wel of niet naar voren moeten zijn gekomen met onderhoud? Want dan weet ik of ik dat aan moet kaarten om de kosten (deels) te verreken met dit bezoekje/offerte nieuwe ketel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja Daaaag. Een nieuwe ketel omdat de pomp kapot is? Ik zou een vervangende pomp opsnorren.

En dan maar eens kijken of dat de boosdoener is.

[ Voor 22% gewijzigd door AtomicShockwave op 14-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Vreemd verhaal...

Komt op mij over als " monteur maakt pomp stuk door er een schroevedraaier in te stoppen"

https://www.klusidee.nl/F...onomy-hrc-24-nefit.81330/

https://www.nefit-bosch.nl/professioneel/schoonmaken-pomp

https://www.warmteservice...MDqelO7WXQ5MaAviPEALw_wcB

[ Voor 152% gewijzigd door Prisma16 op 14-01-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:38
Ik zie dit topic nu pas, maar misschien te laat of overbodig. Maar toch wil ik het kwijt.

Ik zag dat de pomp van de vloerverdeler op stand 1 stond. Deze moet hoger zodat er genoeg stroming is in de vloerverwarming. Reken maar op minstens stand 4.

Op een andere foto zag ik hem voluit staan, maar stond de pomp uit.

Ik zelf zet hem ook op stand 1 of 2 in de zomer, maar dat doe ik zodat hij niet vastloopt. In de winter zet ik hem een stuk hoger. Als ik hem in de winter op stand 1 zet, dan gaat mijn warmtepomp ook in storing omdat hij de warmte niet kwijt kan ( had ook een 2e reden).

[ Voor 17% gewijzigd door aVo0m. op 14-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

P-e-t-j-e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:19:
Monteur is geweest (fijn, supersnel!) en die heeft maar een deel van het verhaal aangehoord en ging naar de ketel. Heeft wat getest, vervolgens de schroef van de ketelpomp opengedraaid en een schroevendraaier midden in de pomp gestoken. Deze kwam met een hoop geratel stil te staan en er kwam wat water uit. Volgens hem hoort hij hem niet stil te kunnen zetten met een schroevendraaier en is de pomp stuk.

Ik zie hem op zijn telefoon de WASCO website opgaan en een belletje naar kantoor doen. Conclusie: pomp is defect en deze is niet meer te verkrijgen. Advies: nieuwe ketel. Hij is de expert dus ik neig dan zijn advies ter harte te nemen maar op een of andere manier had ik wel het idee dat hij niet 100% overtuigd was dat het de pomp was maar 'waarschijnlijk is het de pomp' en ook niet ging kijken of er vervangende nieuwere modellen zijn die wel verkrijgbaar zijn. Ik zit natuurlijk niet op de kosten van een nieuwe ketel te wachten maar ik wil dan eigenlijk wel het gevoel hebben dat dat de juiste keuze is.

De ketel is van 2012. De pomp is een Grundfoss(?) UPRO15-55.

Ik zie meerdere gebruikte pompen op marktplaats staan (of zelfs complete ketels), is het mogelijk/zinvol zo'n pomp aan te schaffen en zelf te vervangen als niet cv-monteur? (lijkt me raar om naar hun te mailen: 'ik heb hier een 2e hands pomp gevonden, zetten jullie die er even op?'). Pomp kost 50-75 euro

Of als ik dan toch een andere pomp koop, zijn er vervangens en of sterkere pompen die er zo in passen en ik er dan beter in kan (laten) zetten?

Als het gezien de leeftijd van de ketel slimmer is om een nieuwe te pakken (lees: efficenter/zuiniger zodat ik deze hopelijk met een paar jaar terug kan verdienen). Zo ja, welke dan? De monteur zegt dat zij alles met Atag doen, 'wel duur maar goed' aldus hem. Schatting kosten: 2000-3000 euro. En het is druk momenteel.

Ik heb (teveel) zonnepanelen en heb stroomoverschot (19 stuks, gekocht met het oog op toekomstige electrische auto en steeds meer electronica). Is het dan rendabel/slim om een hybride ketel met een warmtepomp te pakken? Geen idee van terugverdientijd en er zou buiten ergens een behoorlijke kast moeten komen (ik denk dan achter de garage als dat kan, er ligt dus CV richting de garage).

Tips?
Als je een Proline hebt (en niet de Proline NXT) is het artikelnummer van de pomp 7746900471, her en der zijn die nog leverbaar.
Als ik bij Wasco kijk staat er een vervangend artikel 8738903389 en die is voldoende leverbaar.
Misschien toch maar een andere installateur zoeken........

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

P-e-t-j-e schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:19:
Conclusie: pomp is defect en deze is niet meer te verkrijgen. Advies: nieuwe ketel.
Heeft de monteur dan een verklaring waarom je gewoon heet water hebt tot aan je verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:38
Microkid schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 05:57:
[...]

Heeft de monteur dan een verklaring waarom je gewoon heet water hebt tot aan je verdeler?
Daarom mijn vraag over de standen van de pomp. Ik ben daar ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Zoals ik al zei, heb een onderbuikgevoel dat dit een makkelijke route was naar een nieuwe ketel of hij kan er ook niet achterkomen wat het is.

Update:

Gisteren via MP identieke ketelpomp weten te bemachtigen en die erin gezet (alleen pomp vervangen, alles wat er verder aam de pomp zat heb ik laten zitten).

Ik hoor de ketelpomp nu wel water spoelen, maar dit is de eerste keer dat hij aan staat terwijl de ketelbehuizing open is dus dat zegt niet echt iets.

Gisteren alles nog eens nagelezen en erachter gekomen dat er bovenop de knieën van de aan- en afvoerleidingen van de verdeler ontluchters zitten. Dacht dat dit kleppen waren en mijn fancy ontluchtingssleutel was te dik. Nu met standaard simpel sleuteltje ook die leidingen ontlucht, dat voelde als een goed reden: lucht in de aanvoerbuis net voor de verdeler.

Helaas. Geen oplopende temperatuur in de verdeler. De radiatoren in huis worden nu wel warm (was dacht ik al zo), alleen de garage niet (zomaar). Als ik alle radiatoren en de vloerverwarming dichtzet dan wordt deze wel warm. Is daar nu 15 graden, is het de afgelopen weken niet geweest, dus er is al winst :)

Ik vermoed dan toch de pomp van de verdeler: als ik de aftapslang onder het aanvoerblok van de verdeler aansluit en de pomp aan, en de aanvoer openzet, dan komt er koud water uit de slang. Dat zou heeft water uit de aanvoer moeten zijn als de leiding heet is. Dus de pomp het hete water blijkbaar het aanvoerblok niet in. Het gaat meteen weer de retour in (open verdeler), wordt meteen met (teveel) koud water gemengd in of hij pompt toch helemaal niet.

Dus volgende test is dan toch maar een andere verdelerpomp, dat bijmengingsregelaarding in de verdeler zoeken en daarmee testen. Maar het heeft altijd zonder gewerkt dus raar als die nu nodig zou zijn.

Maar allereerst een nieuwe snelontluchter die bovenop de ketel zit. Dacht dat die wellicht stuk was waardoor lucht in de ketelpomp bleef zitten. De lijkt echter vlakbij een eigen ontluchter te hebben want die hoor ik als ik hem aanzet. Toen ik voorzochtig aan het zwarte schroefje draaide om te kijken of ik hem daarmee kon stellen klapte deze eruit en spoot 85graden water in de rondte. Om 02.00u ' snachts.... uiteindelijk alle bouten en moeren geprobeerd die ik had liggen en hij is nu 'permanent' dicht :) heb handmatig bovenste schroef paar keer een klein beetje eruit gedraaid waardoor handmatige ontluchting wel lukte. Nu dus houtje touwtje cv, maar alles behalve vloerverwarming wordt warm als er niet teveel tegelijk open staat (in ieder geval voor de garage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
aVo0m. schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:36:
[...]

Daarom mijn vraag over de standen van de pomp. Ik ben daar ook wel benieuwd naar.
Monteur had de ketel pompinstelling op 100% minimaal gezet zonder het te zeggen en heeft het zo achter gelaten. Nu op 75% min gezet zodat hij de cv in de garage meeneemt. Er zitten wat knikken in de aftakking net voor de verdeler en daar heeft hij moeite mee denk ik.

Vloerverdelerpomp staat nu op standje 4
Bypass staat nu op 0,35

[ Voor 7% gewijzigd door P-e-t-j-e op 15-01-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Microkid schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:38:
[Afbeelding]
Iemand toevallig een artikelnummer voor dit mengregelventiel? Ik kan via iemand vandaag naar de technische unie, kan ik die meteen installeren als ze die hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Zo kom je wel verder TS.

- die "monteur" moet je nooit meer dichter dan 350 meter bij je huis willen hebben.
- met een schroevendraaier tegen het pomphuis en het handvat van de schroevendraaier tegen je oor kan horen of de pomp van de verdeler draait.
- blijven zoeken naar "luchtbellen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
P-e-t-j-e schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Iemand toevallig een artikelnummer voor dit mengregelventiel? Ik kan via iemand vandaag naar de technische unie, kan ik die meteen installeren als ze die hebben
https://www.technim.nl/ve...qhjZLydS0HVgaAhLHEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Thanks. Precies die had ik al gevonden :) nu og even bij TU zoeken naar een overeenkomst item

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Om even heel helder te hebben, hoe warm werd de aanvoer voorheen?

Je moet het denk ik zoeken in de circulatie tussen de ketel en de vloerverwarming. Dat begint dus bij de ketel (pomp, 3 weg klep), dan leidingwerk(lucht) en afsluiters ( elektrische klep) en thermostaat kraan op je verdeler.

Wordt de retour bij je ketel nu ook warmer, nu de pomp vervangen is?

Vuil in de elektrische klep of de thermostaatkraan zou een probleem kunnen zijn?

Daarnaast heb je nog kogelkranen die afbreken, weet je zeker dat ze open staan 100%? En er dus geen kraan open lijkt te staan die eigenlijk half dicht is?

Die klep in de verdeler is een lapmiddel. Als je die helemaal dicht zet dan wordt er niet meer gemengd. (Verdeler wordt hydraulisch actief).
De taak van de pomp in de ketel is het water tot in de verdeler brengen. De taak van de pomp in de verdeler is het water door de vloer pompen.

[ Voor 18% gewijzigd door ingmar89 op 15-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:21
Ten eerste, mee met de anderen dat die monteur een gruwelijke idioot is, ik zou er nog even achteraan gaan en de kost van de nieuwe pomp terugeisen omdat de monteur die heeft vernield (wetende dat het toch niet lukt, maar om toch de boodschap te geven).
P-e-t-j-e schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:57:
....Gisteren alles nog eens nagelezen en erachter gekomen dat er bovenop de knieën van de aan- en afvoerleidingen van de verdeler ontluchters zitten. Dacht dat dit kleppen waren en mijn fancy ontluchtingssleutel was te dik. Nu met standaard simpel sleuteltje ook die leidingen ontlucht, dat voelde als een goed reden: lucht in de aanvoerbuis net voor de verdeler.

Helaas. Geen oplopende temperatuur in de verdeler. De radiatoren in huis worden nu wel warm (was dacht ik al zo), alleen de garage niet (zomaar). Als ik alle radiatoren en de vloerverwarming dichtzet dan wordt deze wel warm. Is daar nu 15 graden, is het de afgelopen weken niet geweest, dus er is al winst :)...
Een luchtbel in de leiding kan de stroming enorm afremmen, en als er geen warm water naar de verdeler gaat kan de vloer niet warm worden.
Ik zou eerst even waterzijdig afregelen: voetventielen van de radiatoren wat dicht zetten zodat er meer warm water naar de verdeler gaat. Je verwacht trouwens niet dat de vloer heet is, enkele graden boven gewenste ruimtetemperatuur is normaal (en 22° voelt niet warm).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
UPDATE:

ik heb nu dus de volgende acties gedaan:

- automatische ketelontluchter naar zijn grootje geholpen, nieuwe is onderweg. De huidige zit dicht met bouten zodat ik in ieder geval een dicht systeem heb (heb handmatig ontlucht)
- pomp ketel vervangen
- systeem ongeveer 5x compleet afgetapt en opnieuw gevuld en ketel ontlucht vannacht vanwege ontluchterprobleem
- vloerverwarmingspomp eraf gehad en opnieuw erop gezet na controle werking
- aanvoer en afvoerleiding vloerverwarming ontlucht (afsluiter bleek ontluchter te zijn)

Net foto van mijn vrouw:
Temperatuur aanvoerblok is 30 graden! verdelerhermostaat staat op 35 dus dat is netjes! De garage is vannacht ook 15 graden geworden, dat lukte eerder ook niet. Dus 1 van bovenstaande of een combi van heeft voor verschil gezorgd. Helaas moet alles nog een keer leeg ivm monteren nieuwe automatische ontluchter en evt dat mengregelings-onderdeel voor de verdeler. Alleen kan ik die nog niet vinden bij de TU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N41U97p_Hnbd94tIdTDY0BJ5n1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVGbmriRsbtGnaomuOFkQb7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUVz-YDFV6ZBE_HFcv6m-nyX3LI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNt1zBDOFhR7YUtK1aL4v3Ez.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MItHOUXpKS3CqPVxvs-1Qj9EHms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RmbYChcEJrrVwBIbSMKmWag.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een laatste vraag: Ik weet de lengte/ligging van de slangen niet dus geen idee hoe de zones zijn ingedeeld (geen rapport van installatiepartij gehad). Is het slim op er flowmeters op te zetten om ze goed in te regelen? Zo ja, kan ik witte zone-stelknoppen vervangen door flowmeters? Anders moet ik de slangen gaan inkorten en daar wil ik liever niet aanzitten. Ook hier weer, welk artikelnummer zou ik dan moeten hebben (idealiter bij de TU).

Vooruitgang! Woohoo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Mooi dat je vloerverwarming nu OK is.
Blijft de vraag of de verdeling over de lussen goed.
Ik zou dat eerst eens meten met een thermometer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLBTlsME54AQkkvAYH8WpLuss_I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nNA7piezzaOSw6BNhY6eAEBK.png?f=user_large

https://www.bol.com/nl/nl...dDmQ.3_23.28.ProductTitle

Dan weet je of nut heeft de verdeling van het debiet per lus aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtRFuUL2qTQoLOOfSy86jhlkiaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4voIhNvIh2e6K0QJ554SvkFU.png?f=fotoalbum_large

https://www.warmteservice...-3-4-euroconus/p/33655055

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
deze moet ik er tussen zetten dus dan moet ik de slangen aanpassen wat ik eigenlijk niet wil (zijn te kort om te buigen en deze ertussen te zetten). Dus vandaar de vraag of ik de witte knoppen op de zoneverdeler kan vervangen door flowmeters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
P-e-t-j-e schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:59:
deze moet ik er tussen zetten dus dan moet ik de slangen aanpassen wat ik eigenlijk niet wil (zijn te kort om te buigen en deze ertussen te zetten). Dus vandaar de vraag of ik de witte knoppen op de zoneverdeler kan vervangen door flowmeters
OK, ik zal de volgende keer beter lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
P-e-t-j-e schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:59:
Je kunt ook de verdeler naar boven verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
tcw82 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:19:
[...]

Je kunt ook de verdeler naar boven verplaatsen.
Kan, maar dan moet ik de leidingen aanpassen :) Ik hoop dat ik de knoppen kan vervangen. Als die eenmaal dezelfde flow aangeven zou het goed moeten zijn, toch? Of moet ik temperatuurmeters pakken op de retour ipv flowmeters op de aanvoer?

Pagina: 1