Mijn vraag
Onlangs merkten we dat de vloerverwarming niet warm wordt. Ook de cv in de garage niet, tenzij ik de vloerverwarming temperatuur onder de huidige temperatuur instel.Relevante software en hardware die ik gebruik
Ketel | Nefit proline hrc 30/cw5. Heeft maand geleden onderhoud gehad |
Verdeler | 6 zone open verdeler zonder flowmeters (denk ik als ik internet afstruin, lijkt erg op Robot verdeler), voorzien van Wilo (ik denk Yonos Para Hu) pomp. Pomp wordt via voeler op leiding tussen honeywell zone klep en verdeler in- en uitgeschakeld |
Thermostaat | Tado: overal slimme thermostaatknoppen , thermostaat stuurt honeywell klep aan op de aanvoer net voor de verdeler, draadloze extensie stuur ketel aan. |
CV opzet
/f/image/0Guf0ad4dqGAFCd3EubrcJDE.png?f=fotoalbum_large)
1. Ketel
2. Tado slimme thermostaat knoppen binnen in huis
3. Tado extensieunit, stuurt de ketel bedraad aan
4. Tado thermostaat, hangt in woonkamer waar vloerverwarming o.a. zit, is draadloos verbonden met extensie unit, stuurt bedraad de zoneklep (7) aan
5. Algemene afsluiters, zit voor vloerverwarming en CV naar garage (a=retour, b=aanvoer)
6. Veerbelaste bypass
7. Honeywell zoneklep, wordt door tado termostaat (4) open en dicht gezet
8. Thermostaatknop inlaat verdeler
9. Temperatuurvoeler, via draadje verbonden met thermostaatknop (
10. Verdelerpomp
11. Temperatuurmeter verdelerbalk retour
12. Regelventiel retourflow
13. Bijvul/aftap ventiel
14. Temperatuurmeter verdelerbalk aanvoer
15. Slangen vloerverwarming aanvoer (6x, A t/m F paars)
16. Slangen vloerverwarming retour (6x, A t/m F geel)
17. Knoppen flowregeling zones (6x, A t/m F groen)
18. Afsluiters CV naar garage (a=retour, b=aanvoer)
19. Tado slimme thermostaat knop in garage
20. Pompschakelaar, schakelt stroom naar pomp in- en uit nav temperatuur sensor (21)
21. Temperatuursensor pompschakelaar
22. Temperatuursensor retour ketel
Overige foto's:
:strip_exif()/f/image/YvUeYTbsiwvDz1zWt7K804LN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nF9hJ3IOi1Ne85JCUVmz9gxi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cDVAnd2T6UF4sghO8pH3BS08.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cSlA1zUpKGHE9dsLaVMn5DTC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jtUPGMuKLb4mHC5NmSVsWkHN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ujATvtBdHV6IxNPK42PY5nMU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vZ9ruNcFyKoFfeb5i8Mh74fJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2keE62AxWIddvH6TLqfncSpR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bRvIzSgM3DXBFoT0Q8DJVagi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VOL8pojcXEu89EbbTb7lDR45.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jBYdxRWI5B0ZNWCXA2yUCUOU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- de ketel was erg aan het treuzelen (langer niet dan wel stoken) waardoor de aanvoer telkens lauw wordt. Na veel nazoeken en proberen kwam ik erachter dat de ketel melding OY en daarna OA gaf (kan warmte niet kwijt) en daardoor heel vaak stopte met stoken terwijl het koud is. De sensor zat (neem ik aan) op de retourleiding de ketel in. Deze plek was warm vanuit de ketel zelf, niet verder weg. Ik heb de sensor daarom verder van de ketel gezet (+/- 50cm), volgens mij heeft dat het probleem grotendeels opgelost. De melding op de ketel is volgens mij weg en hij begint veel sneller weer te stoken als de keteltemperatuur is gezakt.- ik heb de ketel op 85gr max gezet en de pomp op min 75% om warmwaterflow te forceren. Dit heeft niet geholpen. Druk in de ketel is 1,8bar terwijl hij stookt.
- op de ketel zit automatische ontluchting e het ontluchtingsventiel op de verdeler geeft direct water.
- ik heb de thermostaatknop op de invoer van de verdeler (die met een draadje naar een voeler in aanvoerblok van de verdeler gaat) op 40 graden staan. Ik heb de knop er af gehad en de pin ingedrukt met een tang om vastzitten te checken.
- als ik de tado instel op 25 graden vloerverwarming en de pomp uit het stopcontact haal wordt de retourleiding heet (= door bypass). Ook de temperatuurmeter op de routerkant van de verdeler wordt 30+ graden.
- op de verdeler zitten temperatuurmeters op het aanvoer- en retourblok. Het aanvoerbliok wordt niet warmer dan 20-22 graden tenzij ik alle verdelerzones met de knoppen dichtzet op 1 na. Dat is de enige situatie waarin ik deze meter op zie lopen naar een graad op 30.
- op staat nu op staan 2 (rechtsom, 'constante modus' volgens de opdruk). Helmaal vol aan zetten heeft geen invloed op de aanvooerbloktemperatuut
- Hoe de zoneknoppen ook staan: leiding achter de honeywell zoneklep en voor verdelerthermostaat wordt heet, leiding tussen verdelerthemostaat en verdeler ook, alleen het aanvoerblok dus niet tenzij ik bij alle verdelerzones dicht zet
Zo, en nu is mijn begrijpend en oplossend vermogen tegen een drempel aangelopen. Wat nu? Zijn er experts die weten wat het kan zijn en hoe dat (door mij) te verhelpen/testen is? HELP!
[ Voor 48% gewijzigd door P-e-t-j-e op 12-01-2025 15:08 . Reden: Klopte geen drol meer van en onoverzichtelijk ]
doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt