Bouwtekeningen lezen om geluidshinder te verklaren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 20:19
Ik woon sinds kort in een twee onder een kap woning uit de jaren 90. Mijn buren zijn rustig en ik hoor af en toe "leefgeluiden", maar dat is echt zeer beperkt. Het geluidshinder begint pas op het moment dat ze vertrekken en hun 2 (kleine) honden niet meenemen. De honden blijven blaffen totdat ze thuis zijn. Ik hoor dat in mijn woonkamer en zelfs in de garage. Op de eerste verdieping hoor ik dat eigenlijk nog erger.

Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd van mijn woning om de adviezen op te volgen: "Probeer te achterhalen waar het geluid binnendringt, bijvoorbeeld door gedeelde vloer- of plafondconstructie of fundering.".
Ik moet zeggen dat ik het wel lastig vind om dit te achterhalen als ik de tekening daadwerkelijk zie.

Waar moet ik naar zoeken op de tekeningen om te kijken of het komt door een gedeelde vloer- of plafond constructie of fundering?

Mijn vervolgvraag is: als het gaat om een gedeelde vloer of fundering, is hier dan iets aan te doen? Of moet ik dit gewoon accepteren? Ik lees dat allerlei extra maatregelen zoals een voorzetwand een reductie van 3 tot 8 dB kunnen opleveren. Dat gaat er niet voor zorgen dat ik de honden niet hoor, dus ik weet niet of dat het waard is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z592Z64_yijRINIjGintWv7pu0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8p4bP78H5eoo8naYkbomoOAg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28
Ben je al eens bij de buren langs geweest om het aan te kaarten? Mijn buren hadden ook een hondje die ging blaffen zodra ze weg waren. Het beestje was alleen slim genoeg om het geluid van hun auto te herkennen en te stoppen met blaffen als de buren aan kwamen rijden met de auto. De buren waren hierdoor zelf niet op de hoogte van het probleem!

Toen ik het had aangekaart en ze eens lopend van huis vertrokken en even later terugkwamen, hebben ze het probleem zelf ook geconstateerd en lieten ze de hond minder vaak alleen en ik meen ook dat ze de radio aan lieten staan om de hond te kalmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou de oplossing niet zozeer bouwkundig zoeken.

Een keer voor de postbode blaffen heb je te accepteren maar aan 1 stuk door blaffen kan een onrechtmatige daad zijn. de meeste honden is te leren dat ze niet mogen blaffen en als het uit angst is zijn er methodes om de hond te kalmeren zoals druppels, de radio aan, babyfoon achtige constructies, minder vaak alleen en het weer opbouwen etc. Ik zou dus in iederegeval eerst gewoon het gesprek aangaan. meestal ligt de oorsprong in te snel teveel tijd alleen in de puppy tijd. (en sommige rassen hebben gewoon aanleg om slecht alleen te kunnen zijn.) Maar dat is het probleem van de baas en niet van de buren. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 12-01-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:09
Google: <geluidsniveau hondengeblaf>: Tekkel tot 100 dB Rottweiler tot 114 dB..
Dat demp je écht niet meer met wat dan ook.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 20:19
ik ben zojuist ook langs geweest bij de buren en hij gaf aan dat hij hier niet van af wist. Hij gaat volgende keer muziek afspelen om de honden kalm te houden. Het is blijkbaar 1 hond.

Het punt is dat ik hierdoor echt twijfel of ik hier nog lang wil wonen en of ik dus een grote verbouwing ga doen. Nu heb ik nog "geluk" dat het gaat om een hond die af en toe blaft, maar de buren zijn al oud en zullen op een gegeven moment verhuizen. Als er straks een familie met kinderen komt wonen, dan ben ik bang dat ik er veel last van zou kunnen hebben. Als er maatregelen zijn die ik kan treffen om geluidsoverlast tegen te gaan, dan zou ik dat kunnen meenemen in de verbouwing. Als dat niet zo is, dan accepteer ik het, maar dan doe ik ook geen grote verbouwing en ga ik over een aantal jaar iets nieuws zoeken (zonder directe aanwonende buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat de hond niet heel laagfrequent blaft. Dus trillingen door de vloer ofzo moet je hier niet verwachten. Oorzaak is waarschijnlijk kieren, gaten, ramen, dunne houten planken of ventilatiekanalen.

Maar je bent nu al bang voor iemand die er mogelijk gaat komen te wonen?

Rijtjeswoningen, geschakelde woningen, tweekappers. Je deelt ze altijd met de buren. Enige normale leefgeluiden (dus geen overlast) horen daar bij.

Als je dat niet wil, moet je vrijstaand gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zo'n blaffend K*&^-hondje is veel irritanter dan kinderen. Helaas ervaring mee. Veel zeuren bij de buren totdat het hondje weg was. Zelfde buren hadden ook kinderen, nooit last van geluiden van de kinderen gehad.
Pagina: 1