Roamen op AP (oude router) lijkt niet te werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wegens verhuizing heb ik geprobeerd mijn oude Odido router (VMG8825-T50) als AP in te stellen op mijn nieuwe adres, en heb deze op de eerste verdieping gezet.

Ik heb de stappen gevolgd zoals ik op dit forum en internet heb gevonden: DHCP uit op de oude router, IP adres gewijzigd naar 168.1.2, en SSID hetzelfde gemaakt als op de hoofdrouter (EX5601-T1). De UTP kabel is ingeplugd op LAN2.

Helaas werkt het roamen nog niet. Het lijkt erop alsof mijn toestellen nog steeds alleen met de router die in de meterkast staan verbinden. Dit merk ik aan het aantal streepjes connectie, of het feit dat wifi af en toe wegvalt terwijl ik letterlijk paar meter van de AP af sta.

Omdat het een oude Odido router is, lijkt de interfacekaart afgeschermd te zijn. Volgens mij kan ik hier normaliter instellen dat de router zich als AP moet gedragen. Heeft iemand suggesties voor mij hoe ik dit beter kan inrichten?

Note: ik ben geen techneut, maar ik probeer het te begrijpen :9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:17
Is de beveiliging ook hetzelfde? WPA2, WPA2+3 of WPA3 only. Moet exact gelijk zijn tussen beide apparaten.

En als je ernaast staat en WiFi uit en aan zet op een telefoon, maakt hij dan wel verbinding en werkt alles dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
se77en schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:29:
Is de beveiliging ook hetzelfde? WPA2, WPA2+3 of WPA3 only. Moet exact gelijk zijn tussen beide apparaten.

En als je ernaast staat en WiFi uit en aan zet op een telefoon, maakt hij dan wel verbinding en werkt alles dan?
Beveiliging stond inderdaad anders, goede tip! Heb het nu gelijk gezet en ga het eens testen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
se77en schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:29:

Ik heb het nu dus op WPA2 gezet want mijn oude router had geen andere opties. Alleen nu kan ik niet eens meer verbinding maken met welk apparaat dan ook. Terwijl dit wel gewoon ondersteund zou moeten worden lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:34

DataGhost

iPL dev

Heb je de verbinding al verwijderd op je "welk apparaat dan ook" en opnieuw ingesteld? Dat kan wel eens nodig zijn na het wijzigen van de beveiligingsmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Routers die het eigendom van de ISP zijn kun je niet als AP instellen.

Installeer eens een wifi analyzer app op je telefoon om te zien of je wel een wifi signaal van dat ding krijgt.
Heb je al getest met een kabel in die Zyxel?

[ Voor 53% gewijzigd door bananasplit op 12-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

bananasplit schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:25:
Routers die het eigendom van de ISP zijn kun je niet als AP instellen.
Dat kan vaak prima. Vaak zat gedaan ook. Het zullen enkele modellen zijn waarbij het niet kan, maar lang niet alle. Meestal houdt het niet veel meer in dan enkel DHCP uitzetten en ze elders in het netwerk hangen met de LAN-zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DataGhost schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:30:
Heb je de verbinding al verwijderd op je "welk apparaat dan ook" en opnieuw ingesteld? Dat kan wel eens nodig zijn na het wijzigen van de beveiligingsmethode.
Ik heb dit inmiddels ook geprobeerd, dus eerst netwerk vergeten op mijn toestellen, en vervolgens de instelling van mijn nieuwe router naar WSPA2 gezet. Maar helaas zonder succes; nog steeds de foutmelding dat het dan niet mogelijk is om met dat SSID te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
DataGhost schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Dat kan vaak prima. Vaak zat gedaan ook. Het zullen enkele modellen zijn waarbij het niet kan, maar lang niet alle. Meestal houdt het niet veel meer in dan enkel DHCP uitzetten en ze elders in het netwerk hangen met de LAN-zijde.
Dat is wat anders dan hem instellen als AP.

Zo bypass je gewoon fysiek de router functionaliteit, wat niet altijd kan want veel ISP routers werken alleen in een beperkte set van subnets en doen het dan gewoon niet in het gewenste subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

bananasplit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Dat is wat anders dan hem instellen als AP.

Zo bypass je gewoon fysiek de router functionaliteit, wat niet altijd kan want veel ISP routers werken alleen in een beperkte set van subnets en doen het dan gewoon niet in het gewenste subnet.
In de praktijk komt het wel op hetzelfde neer. Doorgaans doet het instellen van "AP-mode" niet echt meer dan DHCP aan de LAN-zijde uitschakelen en eventueel de WAN-poort met de LAN-poorten bridgen. Ik vermoed dat die beperkte set subnets waar je het over hebt iets is van 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 en 192.168.0.0/16. Tenminste, ik mag toch hopen dat de functionaliteit van de LAN-zijde niet afhankelijk is van het functioneren van de WAN-zijde. Als je ISP problemen heeft hoort dat voor je thuisnetwerk niets te betekenen. En als dat wel zo is dan moeten ze daar expliciet moeite voor gedaan hebben in de firmware, dat is namelijk geen gangbaar gedrag van de normale netwerkstacks die in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Als hij het subnet weigert zal dat waarschijnlijk geen invloed hebben op het switchdeel want dat is enkel layer 2, maar het wifi deel zal waarschijnlijk geen ipadres accepteren van een ander subnet.
Is te testen door een kabel erop aan te sluiten.
Je kunt ook het subnet van je eigen router gelijkmaken aan het originele subnet van die Odido router.

Het kan zelfs zo zijn dat het wifi deel alleen een ipadres van zijn eigen dhcp server accepteert, in dat geval kun je de dhcp server van die Odido router weer aanzetten en een ander dhcp range voor die Odido router nemen die niet overlapt met die van je eigen router, maar uiteraard wel in hetzelfde subnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Anoniem: 1456812 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:42:
Ik heb dit inmiddels ook geprobeerd, dus eerst netwerk vergeten op mijn toestellen, en vervolgens de instelling van mijn nieuwe router naar WSPA2 gezet. Maar helaas zonder succes; nog steeds de foutmelding dat het dan niet mogelijk is om met dat SSID te verbinden.
Test het eerst eens met een tijdelijk ander SSID/WW of je daarmee dan wel een verbinding kan maken?
Kijk dan welke beveiligingsinstellingen wel/niet werken.
Ook of je (internet) verbinding hebt op de LAN poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:59
Ik ken de routers van Odido niet, maar kan het misschien zijn dat LAN2 op een ander VLAN opereert ivm IPTV ofzo? Probeer eens een andere lanpoort :)

en probeer daarnaast de "oude router" eens te pingen. Als de ping niet aankomt, weet je in ieder geval dat er geen verbinding tot stand komt tussen de nieuwe en de oude router.

[ Voor 38% gewijzigd door gwabber op 13-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Test het eerst eens met een tijdelijk ander SSID/WW of je daarmee dan wel een verbinding kan maken?
Kijk dan welke beveiligingsinstellingen wel/niet werken.
Ook of je (internet) verbinding hebt op de LAN poorten.
Ik heb internet verbinding op de LAN poorten. Ik heb de SSID aangepast naar een andere naam van mijn oude router, en als ik daarmee verbind heb ik gewoon internet.

Zal van de week eens met de beveiligingsinstellingen testen, zijn er enkele best practices die ik kan proberen?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1456812 op 13-01-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gwabber schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:58:
Ik ken de routers van Odido niet, maar kan het misschien zijn dat LAN2 op een ander VLAN opereert ivm IPTV ofzo? Probeer eens een andere lanpoort :)

en probeer daarnaast de "oude router" eens te pingen. Als de ping niet aankomt, weet je in ieder geval dat er geen verbinding tot stand komt tussen de nieuwe en de oude router.
Zal het eens proberen, dat heb ik nog niet gedaan inderdaad!

Het pingen heb ik nog niet gedaan, maar wanneer ik op het SSID van mijn nieuwe router zit (heb de oude router ff aangepast), en ik inlog het IP adres wat ik heb ingesteld van de oude router, dan kan ik daarmee gewoon inloggen. Dus het lijkt mij dat dat ook valide genoeg is dat er verbinding tot stand komt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Anoniem: 1456812 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:04:
Ik heb internet verbinding op de LAN poorten. Ik heb de SSID aangepast naar een andere naam van mijn oude router, en als ik daarmee verbind heb ik gewoon internet.

Zal van de week eens met de beveiligingsinstellingen testen, zijn er enkele best practices die ik kan proberen?
Dus alles werkt zoals het hoort, LAN en WiFi geven het internet van de router door.
Even met een totaal ander SSID/WW proberen is ook goed om uit te sluiten dat er niet toch nog een verkeerd WW stond ingesteld.
Beveiliging gebruik je WPA2/3, bij mij geeft het mixen van WPA2/3 geen problemen met roamen, mocht dat wel zo zijn zet je het op WPA2 only.
Er zou nu geen reden moeten zijn dat het roamen nu niet zou werken als je de SSID/WW gelijk maakt.
Anoniem: 1456812 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:04:
Het pingen heb ik nog niet gedaan, maar wanneer ik op het SSID van mijn nieuwe router zit (heb de oude router ff aangepast), en ik inlog het IP adres wat ik heb ingesteld van de oude router, dan kan ik daarmee gewoon inloggen. Dus het lijkt mij dat dat ook valide genoeg is dat er verbinding tot stand komt toch?
Als je kan inloggen op de Router(AP) is dat natuurlijk al prima bevestiging dat het werkt.

Ik heb hier ook nog een oude Tele2/KPN ADSL router (ZTE H369A), ingesteld als AP werkt dat zonder problemen met mijn Ziggo router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:39:
[...]

Dus alles werkt zoals het hoort, LAN en WiFi geven het internet van de router door.
Even met een totaal ander SSID/WW proberen is ook goed om uit te sluiten dat er niet toch nog een verkeerd WW stond ingesteld.
Beveiliging gebruik je WPA2/3, bij mij geeft het mixen van WPA2/3 geen problemen met roamen, mocht dat wel zo zijn zet je het op WPA2 only.
Er zou nu geen reden moeten zijn dat het roamen nu niet zou werken als je de SSID/WW gelijk maakt.

[...]

Als je kan inloggen op de Router(AP) is dat natuurlijk al prima bevestiging dat het werkt.

Ik heb hier ook nog een oude Tele2/KPN ADSL router (ZTE H369A), ingesteld als AP werkt dat zonder problemen met mijn Ziggo router.
Als ik dit zo lees dan zou dus alles ingesteld moeten zijn zoals het hoort. Wellicht is het dan dat de router gewoon niet compatible is? Al heb ik in mijn vorige appartement altijd genoeg bereik gehad overal, dus lijkt me sterk als die nu opeens zoveel afgezwakt is.

Het probleem is dus als ik mijn nieuwe router op WPA2 zet, dat mijn toestellen er geen verbinding meer mee kunnen maken. Wat heel vreemd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1456812 op 14-01-2025 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1456812 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:35:
[...]

Als ik dit zo lees dan zou dus alles ingesteld moeten zijn zoals het hoort. Wellicht is het dan dat de router gewoon niet compatible is? Al heb ik in mijn vorige appartement altijd genoeg bereik gehad overal, dus lijkt me sterk als die nu opeens zoveel afgezwakt is.

Het probleem is dus als ik mijn nieuwe router op WPA2 zet, dat mijn toestellen er geen verbinding meer mee kunnen maken. Wat heel vreemd is.
Niet echt. Dit is de clou van het probleem. Apparaten houden bij wat voor beveiligingstechniek ze gebruiken en verbinden niet met SSID als de beveiliging opeens verandert (tussen AP's of op dezelfde AP).

WPA2-only en WPA2/WPA3 zijn voor een client verschillende beveiligingsmethodes. Als je ene AP WPA2-only doet en andere WPA2/WPA3 gaan je apparaten maar met een van de twee verbinden. Als dat de WPA2/WPA3 AP is en je verandert die in WPA2-only, gaan dezelfde apparaten die met WPA2/WPA3 ermee verbonden niet meer verbinden, want beveiliging is veranderd dus riskant.

Als je nu apparaten hun verbinding laten vergeten en opnieuw laat verbinden met WPA2-only zou dat wel moeten lukken en zouden ze moeten gaan roamen tussen de twee AP's met WPA2-only.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
@dion_b
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij was WPA2/WPA3 toch juist bedoelt om zowel via WPA2 als via WPA3 te kunnen verbinden om zo backwards compatible te zijn.
De theorie was toch dat een WPA2/WPA3 device met het ene device WPA2 kan praten en met een ander WPA3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

bananasplit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:13:
@dion_b
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij was WPA2/WPA3 toch juist bedoelt om zowel via WPA2 als via WPA3 te kunnen verbinden om zo backwards compatible te zijn.
De theorie was toch dat een WPA2/WPA3 device met het ene device WPA2 kan praten en met een ander WPA3?
Dat is helemaal het issue niet. Je apparaat ziet dat er wat veranderd is aan het netwerk en kan daarmee niet meer vertrouwen dat het daadwerkelijk hetzelfde netwerk is of wellicht dat van een aanvaller. Daarom weigert je apparaat gewoon te verbinden tot je zelf expliciet de verbinding opnieuw maakt. Effectief is het netwerk met de bekende combinatie SSID+beveiligingsmethode gewoon "niet gevonden", het "is een ander netwerk geworden" en dan kan dus ook geen verbinding tot stand gebracht worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 15-01-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
Met device bedoel je dan de client zoals bijvoorbeeld een telefoon?
In dat geval zou je die Odido router een ander SSID kunnen geven, wat niet gunstig is voor het roamen maar misschien wel werkbaar is.

Of bedoel je daar die Zyxel mee?
Dan kun je dus geen WPA2 en gelijktijdig een WPA3 AP met hetzelfde SSID in een netwerk hebben is de conclusie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

bananasplit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:33:
Met device bedoel je dan de client zoals bijvoorbeeld een telefoon?
In dat geval zou je die Odido router een ander SSID kunnen geven, wat niet gunstig is voor het roamen maar misschien wel werkbaar is.

Of bedoel je daar die Zyxel mee?
Stel je hebt een netwerk "Blub" met WPA2 als beveiligingsmethode en je telefoon is daarmee verbonden. Als je nou in het AP de beveiligingsmethode verandert naar WPA2+WPA3 kán je telefoon er nog steeds prima mee verbinden. Echter, je telefoon ziet "Blub" met WPA2+WPA3 en kan "Blub" met alleen WPA2 niet meer vinden. Dus je telefoon zegt "euh doei" totdat jij de verbinding vergeet en opnieuw verbindt, ditmaal met "Blub" met WPA2+WPA3.
Dan kun je dus geen WPA2 en gelijktijdig een WPA3 AP met hetzelfde SSID in een netwerk hebben is de conclusie?
Ja dat is opzich een conclusie. Als je twee AP's hebt kan je niet eentje WPA2 en eentje WPA3 laten gebruiken op hetzelfde SSID, tenminste, dan zal je telefoon niet roamen. Als je ze allebei op WPA2+WPA3 zet werkt het prima.

Het is al eerder gezegd in dit topic: roaming werkt alleen maar als alle AP's hetzelfde SSID en precies dezelfde beveiligingsmethode(s) gebruiken. En als je daar instellingen voor hebt moeten veranderen zal je vanaf elk device opnieuw handmatig de verbinding moeten instellen. Zo simpel is het hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Het is inmiddels gelukt door alle apparaten het netwerk te laten vergeten, vervolgens WPA instellingen gelijk getrokken en toen weer verbonden. Dank voor de hulp!
Pagina: 1