..
[ Voor 103% gewijzigd door GKS2 op 18-03-2026 20:11 ]
[ Voor 103% gewijzigd door GKS2 op 18-03-2026 20:11 ]
Dum de dum
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
[ Voor 33% gewijzigd door Eijsbeer op 12-01-2025 12:54 ]
Dit dus. Eerst eens goed een periode elektrisfh ontvochtigen in dese kamer en de temperatuur op 20 houden. Dan eens kijken wat er gebeurd. In theorie zou dit toch een koudebrug kunnen zijn door bijvoorbeeld een cementbaard tegen het buitenbad.Varkentje405 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:51:
Afgaande op de foto en je beschrijving heb je 2 mogelijkheden, denk ik. Een lek van een afvoer in je muur of een koude muur waarop water condenseert. Dat lek lijkt uitgesloten, blijft de condensatie over. Wat gebeurt er als je de luchtvochtigheid in de kamer fors omlaag brengt? Bv met een elektrische ontvochtiger
Van een cementbaard krijg je niet zulke plekken lijkt me.Varkentje405 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:51:
Afgaande op de foto en je beschrijving heb je 2 mogelijkheden, denk ik. Een lek van een afvoer in je muur of een koude muur waarop water condenseert. Dat lek lijkt uitgesloten, blijft de condensatie over. Wat gebeurt er als je de luchtvochtigheid in de kamer fors omlaag brengt? Bv met een elektrische ontvochtiger
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Alleen met een warmtebeeldcamera ben je er nog niet. Warmtebeeldfoto's maken is 1, het correct bewerken van de foto en dan het interpreteren van de foto hoort er ook bij!Fe2O3 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:40:
Warmtebeeldcamera huren.
Als dit de binnenmuur is, en de buitenmuur en spouw zijn kurkdroog, dan lekt er ergens iets denk ik.
Bij de action verkopen ze een weerstationnetje met een extra sensor, die kan je aanschaffen en de luchtvochtigheid meten.
maar gezien de plek en hoeveelheid denk ik lekkage.
https://www.action.com/nl...ec-draadloos-weerstation/
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat betekent buitenmuur tegen binnenmuur? De exacte opbouw met materialen en diktes.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:28:
Gevel is als volgt opgebouwd: buitenmuur, spouw, buitenmuur tegen binnenmuur. Er is sprake van een extra 'buitenmuur' in de jaren 70 is er een extra gevel rondom de woning geplaatst.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
[ Voor 7% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 12-01-2025 20:33 ]
Je komt zelf al met de oplossing voor je probleem, denk dat je vraagt is wat is voor jou een wenselijke oplossing? Want zoals ik het zie, komt het erop neer dat door de isolatie er een probleem is ontstaat die zich eerder niet voordeed. Hierdoor zullen eerdere werkwijzen aangepast moeten worden, want die werken immers niet meer.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:44:
@mkleinman @vogelmans @blijhoofd_bennie @Caelorum @JukeboxBill @Rukapul @vogelmans @Onno ! @iedereen
Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Het is zoiezo geen lek van een dakgoot, regenpijp of leiding. Die lopen er niet. Vandaag hebben we alle ramen open gezet en de verwarming op volle bak gestookt. Resultaat? Droge muur.
Het is dus wat ons betreft 100% zeker condensatievocht. Maar nu de grote vraag, HOE gaan we dit in hemelsnaam oplossen?
Ik wil een beetje oppassen met reageren omdat er wel heel massaal vanalles geroepen wordt.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:44:
@mkleinman @vogelmans @blijhoofd_bennie @Caelorum @JukeboxBill @Rukapul @vogelmans @Onno ! @iedereen
Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Het is zoiezo geen lek van een dakgoot, regenpijp of leiding. Die lopen er niet. Vandaag hebben we alle ramen open gezet en de verwarming op volle bak gestookt. Resultaat? Droge muur.
Het is dus wat ons betreft 100% zeker condensatievocht. Maar nu de grote vraag, HOE gaan we dit in hemelsnaam oplossen?
Je hebt de vraag over 'buitenmuur tegen binnenmuur' niet beantwoord.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:44:
Dat massaal roepen ben ik het mee eens. Wij kunnen het alleen zien via het scherm en niet op locatie natuurlijk. Alléén de betreffende muur hoeft niet perse slechter geïsoleerd te zijn dan de rest. Door de hoek is de convectie slechter dan langs een een recht stuk muur.Muldert schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:06:
[...]
Ik wil een beetje oppassen met reageren omdat er wel heel massaal vanalles geroepen wordt.
Maar condens betekent dat die muur minder goed geïsoleerd is dan de rest. Afhankelijk van de muur opbouw kun je het oplossen met een voorzetwand, isolatie injecteren, etc
Op die kamer een airco hangen zou en de kamer (incl. rest van de verdieping) verwarmen en vocht onttrekken.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:13:
@_JGC_ we hebben een badkamer op dezelfde verdieping, deze is voorzien van een raam (die altijd open is) en van ventilatie (die standaard aan staat bij douchen).
De badkamer zit ook aan de andere kant van de woning (achterzijde). Aan deze zijde van de woning nergens last van condensatievocht.
Hoe heb je jou probleem opgelost?
Er staan nog wel enkele vragen open. Het binnenmuur / binnenmuur, de isolatie opbouw, warme ruimte, positie van die wand en de weer en wind. Als die hoek van buiten uit vol in de wind staat en de isolatie in de hoek is niet afgedicht met tape of sluit daar net iets minder aan dan heeft dat een gevolg.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:17:
@Rukapul @Muldert dank voor jullie reacties! Wellicht een gekke vraag, maar trekt de isolatie dan niet door de voorzetwand?
Wat we zo vreemd vinden is dat we hier echt verder nergens in de woning last van hebben, enkel op deze plek op de 1e verdieping.
Zet dat raam maar eens dicht en zorg dat die ventilatie voldoende nadraait na het douchen. Vochtige lucht wegventileren gaat makkelijker als je het ververst met warme lucht uit de woning ipv steenkoude lucht van buiten. Zorg wel voor een kier onder de deur of een rooster in de deur om die lucht aan te kunnen voeren.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:13:
@_JGC_ we hebben een badkamer op dezelfde verdieping, deze is voorzien van een raam (die altijd open is) en van ventilatie (die standaard aan staat bij douchen).
De badkamer zit ook aan de andere kant van de woning (achterzijde). Aan deze zijde van de woning nergens last van condensatievocht.
Hoe heb je jou probleem opgelost?
Het vocht komt uit de woning.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:17:
@Rukapul @Muldert dank voor jullie reacties! Wellicht een gekke vraag, maar trekt de isolatie dan niet door de voorzetwand?
Wat we zo vreemd vinden is dat we hier echt verder nergens in de woning last van hebben, enkel op deze plek op de 1e verdieping.
Dan denk ik dat hier het probleem voor een groot deel zit. Overdag is de lucht redelijk warm maar 's nachts koelt deze snel af en gaat tegen het koudste gedeelte van de muur condenseren. Oplossing is om de airco ook 's nachts op een lagere temperatuur aan te laten.GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:21:
@vogelmans hebben we, als die aan staat inderdaad geen vocht. Als we 'm in de koude nachten niet aan hebben staan de volgende ochtend direct vocht.