Vochtprobleem! Advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-01 18:24
Dag allen, bouwgerelateerde vraag! Willen jullie meedenken?

Wij hebben een woning van 115 jaar oud volledig verbouwd en geissoleerd. Nu hebben we al jaren op de eerste verdieping op de slaapkamer aan de voorzijde van de woning op de onderzijde van de muur een vochtprobleem (op een plek, hoek woning). Het vocht sijpelt uit de muren. Hier lopen geen leidingen. Opvallend is dat dit probleem zich enkel voordoet in circa oktober tm april (koude maanden van het jaar)

De volgende maatregelen hebben we al getroffen:
- ventilatie
- kamer op temp houden (minimaal 15 graden)
- dakgoten laten controleren
- dak laten controleren
- Lekdetectie onderzoek (oorzaak niet door ze gevonden)
- isolatiebedrijf de wijze van isolatie laten controleren (was juist)
- gevel laten controleren en gaatje geboord (binnenzijde was droog)
- kozijnen gecontroleerd

We weten het even niet meer. Wie wil met ons meedenken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUU4rtRJQ4yQisk6I9R22kJMeIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wf4r5V45UybEIv5Fqo1IwkoS.jpg?f=fotoalbum_large
...

[ Voor 4% gewijzigd door GKS2 op 12-01-2025 09:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:00
Kan je iets meer vertellen over de opbouw van de muur?
En dat het elders in de slaapkamer 15 graden is (wat al aan de lage kant is) betekent niet dat het ook 15 graden is in die hoek, het zou daar wel eens kouder kunnen zijn. Heb je dit gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe is er geïsoleerd? Hoe is de constructie van die kamer? Met alleen een foto van een vochtplek kunnen we weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@Tinkerer84 Wij hebben dit gemeten, 15 graden is het uitgangspunt maar vaak is het veel warmer op de kamer. We hebben de verwarming aan en af en toe de airco volle bak om te verwarmen. Met een vochtmeter is het opvallen dat (enkel deze muur) vol vocht zit (+55%)

Gevel is als volgt opgebouwd: buitenmuur, spouw, buitenmuur tegen binnenmuur. Er is sprake van een extra 'buitenmuur' in de jaren 70 is er een extra gevel rondom de woning geplaatst. Toen we een gaatje in de buitenmuur geboord hebben zagen we dat de spouw echt kurkdroog is. Het zit dus echt in de binnenmuur.

Het gekke is, begane grond geen probleem, dit probleem doet zich enkel voor op de 1e verdieping slaapkamer voorzijde woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GKS2
@_JGC_ plafonds & dak geisolleerd met glaswol. Geen spouwmuur isolatie. Kamer heeft houten vloerdelen en gemetselde wanden.

We hebben de wijze van isolatie laten controleren door een deskundige omdat wij condensvocht vermoedden. Deskundige gaf aan dat dit niet de oorzaak is en wijze van isolatie juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@Tinkerer84 @_JGC_ nog even toevoegend aan mijn verhaal, dit probleem doet zich alleen voor in circa oktober tot en met circa april (koude maanden van het jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Nog bepaalde folies gebruikt? Hoe zijn plafond en dak opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@_JGC_

Plafond: gipsplaat, panlatten, dampdichte folie, glaswol 140 mm (bestemd voor plafond en wand), underlayment plaat

Dak: Gipsplaat, planlatten, dampdichte folie, glaswol, houten dakbeschot, pannenafdekking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-05 19:57

Fe2O3

Ja das roest

Warmtebeeldcamera huren.

Als dit de binnenmuur is, en de buitenmuur en spouw zijn kurkdroog, dan lekt er ergens iets denk ik.

Bij de action verkopen ze een weerstationnetje met een extra sensor, die kan je aanschaffen en de luchtvochtigheid meten.

maar gezien de plek en hoeveelheid denk ik lekkage.

https://www.action.com/nl...ec-draadloos-weerstation/

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@Fe2O3 al gedaan, eveneens met een warmtebeeldcamera laten controleren door een lekdetectiedeskundige. Er is geen 'lek' zichtbaar, wel vochtige muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Wat zit er boven die kamer? Cv?
Loopt er niet toevallig een afvoerbuis voor condenswater door dit kamer die wellicht stuk is?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@ZeRoC00L boven de kamer een zolderkamer (dakkapel). Hier loopt geen afvoerbuis tevens op die zolderkamer ook geen buizen gezien we daar geen verwarming of iets dergelijks hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:08
Hoe wordt er geventileerd? Wat is de luchtvochtigheid in deze kamer? Dat het alleen in de koude maanden plaatsvindt wijst op condensatie.

[ Voor 33% gewijzigd door Eijsbeer op 12-01-2025 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:40
Afgaande op de foto en je beschrijving heb je 2 mogelijkheden, denk ik. Een lek van een afvoer in je muur of een koude muur waarop water condenseert. Dat lek lijkt uitgesloten, blijft de condensatie over. Wat gebeurt er als je de luchtvochtigheid in de kamer fors omlaag brengt? Bv met een elektrische ontvochtiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:32
Varkentje405 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:51:
Afgaande op de foto en je beschrijving heb je 2 mogelijkheden, denk ik. Een lek van een afvoer in je muur of een koude muur waarop water condenseert. Dat lek lijkt uitgesloten, blijft de condensatie over. Wat gebeurt er als je de luchtvochtigheid in de kamer fors omlaag brengt? Bv met een elektrische ontvochtiger
Dit dus. Eerst eens goed een periode elektrisfh ontvochtigen in dese kamer en de temperatuur op 20 houden. Dan eens kijken wat er gebeurd. In theorie zou dit toch een koudebrug kunnen zijn door bijvoorbeeld een cementbaard tegen het buitenbad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-05 21:03
Het vocht lijkt helemaal uit de hoek te komen en van daaruit langzaam verder de muur intrekt.
Loopt er daar geen regenpijp langs de buitenmuur waarlangs vocht loopt. Kun je een foto van de buitenmuur op die plek plaatsen?
Oktober t/m april zijn niet alleen koude maanden maar vooral hele natte maanden, ergens zal er toch vocht van buiten naar binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Varkentje405 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:51:
Van een cementbaard krijg je niet zulke plekken lijkt me.
Ik had hier een tussenwoningspouw waar de wind vrij spel had, slaapkamer had in het hoekje voor altijd een zwarte schimmel plek, maar echt nat was het nooit. Die is nu weg sinds ik de tussenwoningspouw heb afgedekt met isolatiemateriaal.

Als het condensprobleem is komt het meestal van het plafond, waarbij het bovenin verzamelt en dan langs de muren naar beneden komt lopen. Dat zie ik hiet niet en aangezien er folie is gebruikt ga ik daar niet van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:48
Waar staat het huis? In oude panden op plekken in de buurt van zout water wil er nog wel eens veel zout in de muur komen doordat er bijvoorbeeld bij een reparatie wat stenen zijn gebruikt die in zout water gelegen hebben, of zout water in het cement is gebruikt. Dat zout zuigt zo hard vocht op dat het er ook weer eens uitkomt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Folie heeft alleen zin als het ook goed aangesloten is. Langs de randen, maar zeker in de hoeken is een foutje zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn eerste vermoeden; Op deze plek condenseert vocht uit de kamer. Waar woon je? Ik heb een warmtebeeldcamera waarmee ik niet alleen warmtebeeldfoto's kan maken maar ook mee kan bepalen welke delen gevoelig zijn voor condensatie omdat die plekken onder het dauwpunt zitten.

Dus mogelijk is je probleem niet geen lekkage maar dat de muur in kwestie kouder is, ook gezien de maanden die je noemt, dan het dauwpunt op dat moment.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fe2O3 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:40:
Warmtebeeldcamera huren.

Als dit de binnenmuur is, en de buitenmuur en spouw zijn kurkdroog, dan lekt er ergens iets denk ik.

Bij de action verkopen ze een weerstationnetje met een extra sensor, die kan je aanschaffen en de luchtvochtigheid meten.

maar gezien de plek en hoeveelheid denk ik lekkage.

https://www.action.com/nl...ec-draadloos-weerstation/
Alleen met een warmtebeeldcamera ben je er nog niet. Warmtebeeldfoto's maken is 1, het correct bewerken van de foto en dan het interpreteren van de foto hoort er ook bij!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:34
Slapen er 1 of meer mensen in deze slaapkamer? Wat gebeurt er als er een week (of langer) niemand slaapt?
Is de muur hier kouder dan de rest van de muur?
Lijkt me een condensatie probleem. Relatief veel vocht en plaatselijk een relatief koude muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Je zou 2 weken een ontvochtiger kunnen huren en dan kijken of de muur droger is geworden. Is dit niet het geval dan zit er echt ergens een lek, misschien zelfs onder de vloer waardoor het vocht omhoog trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:28:
Gevel is als volgt opgebouwd: buitenmuur, spouw, buitenmuur tegen binnenmuur. Er is sprake van een extra 'buitenmuur' in de jaren 70 is er een extra gevel rondom de woning geplaatst.
Wat betekent buitenmuur tegen binnenmuur? De exacte opbouw met materialen en diktes.

Sowieso zijn (bouw)tekeningen en plattegronden relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als het vocht uit de muur sijpelt, zoals je schrijft, dan moet het wel een lekkage zijn.
Maar het is waarschijnlijker dat het condens is.

Zou maar eens een bouwdroger neerzetten en de ruimte goed verwarmen totdat de muur droog is.
En dan kijken hoe het weer nat wordt en waar het het eerste begint. Ik wed op het uiterste hoekje.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
Naast het idee om een warmtebeeldcamera te huren, zou je ook eens kunnen beginnen met een IR-thermometer. Een simpele IR thermometer heb je al voor €15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

In hoeken van muren is het "in den regel" altijd kouder. Moeilijk te zien vanaf een scherm natuurlijk. Maar ik gooi eveneens wat gedachten en vragen in de groep.
  • De oriëntatie van die hoek / de woning? Is het richting de wind en / of een de zijde waar regen tegen het huis aan sluit
  • In de oorspronkelijke situatie was het er geen vochtprobleem, wat is er gewijzigd?
  • Lekkage in een vloerverwarming en / of andere leiding die in die buurt lopen (of dakgoten)?
  • Zit er een warme(ere) ruimte naast de betreffende ruimte waardoor condens ontstaat in de koudere ruimte? Denk aan de woonkamer beneden middels verdiepingsvloer als koudebrug of badkamer naast deze ruimte?
  • Gebruikers falen / onwetendheid? Bij slechte isolatie was vocht regulatie niet nodig. Nu door de nieuwe isolatie wel nodig omdat de woning niet op voormalige manier zijn vocht kwijt kon?

[ Voor 7% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 12-01-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@mkleinman @vogelmans @blijhoofd_bennie @Caelorum @JukeboxBill @Rukapul @vogelmans @Onno ! @iedereen

Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Het is zoiezo geen lek van een dakgoot, regenpijp of leiding. Die lopen er niet. Vandaag hebben we alle ramen open gezet en de verwarming op volle bak gestookt. Resultaat? Droge muur.

Het is dus wat ons betreft 100% zeker condensatievocht. Maar nu de grote vraag, HOE gaan we dit in hemelsnaam oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:44:
@mkleinman @vogelmans @blijhoofd_bennie @Caelorum @JukeboxBill @Rukapul @vogelmans @Onno ! @iedereen

Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken. Het is zoiezo geen lek van een dakgoot, regenpijp of leiding. Die lopen er niet. Vandaag hebben we alle ramen open gezet en de verwarming op volle bak gestookt. Resultaat? Droge muur.

Het is dus wat ons betreft 100% zeker condensatievocht. Maar nu de grote vraag, HOE gaan we dit in hemelsnaam oplossen?
Je komt zelf al met de oplossing voor je probleem, denk dat je vraagt is wat is voor jou een wenselijke oplossing? Want zoals ik het zie, komt het erop neer dat door de isolatie er een probleem is ontstaat die zich eerder niet voordeed. Hierdoor zullen eerdere werkwijzen aangepast moeten worden, want die werken immers niet meer.

Dus ja, je oplossing werkt en aan je eigen vocht uitstoot kun je niets veranderen. Ademen is nogal een vereiste zeg maar ;) De kamer op een temperatuur houden waarbij het daarbij horende vochtpercentage geen problemen oplevert is de uitkomst. Je kunt de lucht ontvochtigen, maar dat is dan eerder vermijding van het een probleem welke alleen optreed door een te lage temperatuur versus de verhouding aanwezige vocht in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19

Ik wil een beetje oppassen met reageren omdat er wel heel massaal vanalles geroepen wordt.
Maar condens betekent dat die muur minder goed geïsoleerd is dan de rest. Afhankelijk van de muur opbouw kun je het oplossen met een voorzetwand, isolatie injecteren, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Je hebt de vraag over 'buitenmuur tegen binnenmuur' niet beantwoord.

Als er daadwerkelijk 2 muren tegen elkaar staan dan kun je binnen zekere grenzen (draagmuur etc) een stuk binnenmuur eruit zagen, koudebrugonderbreking (isolatie) aanbrengen en weer opbouwen/afwerken. Een voorzetwand is simpeler :P

Alternatief is om de oorzaak van de koudebrug op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@GKS2 Dat condens komt ergens vandaan. Heb je op die verdieping toevallig ook een badkamer, en is de ventilatie daarvan op orde?

Ik had een dakkapel met plat dak, daar was het plafond onder de regenuitloop kletsnat. Daar is ter plekke de isolatie wat dunner... Ik dacht in eerste instantie aan lekkage, maar achteraf bleek het condens uit de badkamer te zijn dat over de hele verdieping trekt en op dat plafond in het hoekje condenseert omdat het daar het koudste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@_JGC_ we hebben een badkamer op dezelfde verdieping, deze is voorzien van een raam (die altijd open is) en van ventilatie (die standaard aan staat bij douchen).

De badkamer zit ook aan de andere kant van de woning (achterzijde). Aan deze zijde van de woning nergens last van condensatievocht.

Hoe heb je jou probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@blijhoofd_bennie Wij denken dat de hele dag (in de wintermaanden) de verwarming op volle bak stoken in die kamer niet persé een oplossing is lijkt me. Of wel? Ik hoop eigenlijk op een definitieve oplossing ipv bestrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Muldert schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:06:
[...]

Ik wil een beetje oppassen met reageren omdat er wel heel massaal vanalles geroepen wordt.
Maar condens betekent dat die muur minder goed geïsoleerd is dan de rest. Afhankelijk van de muur opbouw kun je het oplossen met een voorzetwand, isolatie injecteren, etc
Dat massaal roepen ben ik het mee eens. Wij kunnen het alleen zien via het scherm en niet op locatie natuurlijk. Alléén de betreffende muur hoeft niet perse slechter geïsoleerd te zijn dan de rest. Door de hoek is de convectie slechter dan langs een een recht stuk muur.

Wat ik wil zeggen, je hebt niet per definitief ongelijk, maar ook niet per definitie niet gelijk als het gaat dat de condens ontstaat door een slechtere isolatie op dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@Rukapul @Muldert dank voor jullie reacties! Wellicht een gekke vraag, maar trekt de isolatie dan niet door de voorzetwand?

Wat we zo vreemd vinden is dat we hier echt verder nergens in de woning last van hebben, enkel op deze plek op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@Rukapul om de vraag te beantwoorden.

We hebben een dubbele binnenmuur, daartegen een voormalig buitenmuur gemetseld. In de jaren 70 is er een nieuwe gevel tegenaan gemetseld met spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:13:
@_JGC_ we hebben een badkamer op dezelfde verdieping, deze is voorzien van een raam (die altijd open is) en van ventilatie (die standaard aan staat bij douchen).

De badkamer zit ook aan de andere kant van de woning (achterzijde). Aan deze zijde van de woning nergens last van condensatievocht.

Op die kamer een airco hangen zou en de kamer (incl. rest van de verdieping) verwarmen en vocht onttrekken.
Een airco is ook een warmtepomp en dus voordelig in energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:17:
@Rukapul @Muldert dank voor jullie reacties! Wellicht een gekke vraag, maar trekt de isolatie dan niet door de voorzetwand?

Wat we zo vreemd vinden is dat we hier echt verder nergens in de woning last van hebben, enkel op deze plek op de 1e verdieping.
Er staan nog wel enkele vragen open. Het binnenmuur / binnenmuur, de isolatie opbouw, warme ruimte, positie van die wand en de weer en wind. Als die hoek van buiten uit vol in de wind staat en de isolatie in de hoek is niet afgedicht met tape of sluit daar net iets minder aan dan heeft dat een gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKS2
@vogelmans hebben we, als die aan staat inderdaad geen vocht. Als we 'm in de koude nachten niet aan hebben staan de volgende ochtend direct vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:13:

Zet dat raam maar eens dicht en zorg dat die ventilatie voldoende nadraait na het douchen. Vochtige lucht wegventileren gaat makkelijker als je het ververst met warme lucht uit de woning ipv steenkoude lucht van buiten. Zorg wel voor een kier onder de deur of een rooster in de deur om die lucht aan te kunnen voeren.

Ik heb mijn problemen opgelost dmv een Orcon MVS15RHB op de bovenverdieping. Er was in de badkamer behalve een open raampje en een buis zonder actieve ventilatie totaal geen ventilatie. Bovenverdieping werd wel 24/7 geventileerd met roosters of open raampjes, maar juist dat zorgt dat de warme vochtige lucht uit de badkamer gewoon een plekje zoekt in een koude slaapkamer en daar condenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 14:19
GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:17:

Het vocht komt uit de woning.
De muur is koud.
Vocht condenseer massaal tegen de muur.

Met een voorzetwand komt het warme vocht niet in aanraking met een koude muur, dus geen condens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
GKS2 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:21:
@vogelmans hebben we, als die aan staat inderdaad geen vocht. Als we 'm in de koude nachten niet aan hebben staan de volgende ochtend direct vocht.
Dan denk ik dat hier het probleem voor een groot deel zit. Overdag is de lucht redelijk warm maar 's nachts koelt deze snel af en gaat tegen het koudste gedeelte van de muur condenseren. Oplossing is om de airco ook 's nachts op een lagere temperatuur aan te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:18
TS je beweert dat ventilatie op orde is. Kan je er wat meer over vertellen, tekening van de kamers, ventilatiebuizen, gemeten luchterplaatsing per uur per ventiel, situatie van de kamer (hoeveel mensen slapen/leven er) etc?
Pagina: 1