Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 22:33
Recent verhuisd naar een eengezinswoning uit 2018. Het is een nul op de meter woning, isolatie zou vrij goed moeten zijn en voor zover ik in kan schatten is dat ook wel zo.
We hebben een Nibe F750R warmtepomp. Wat mij opvalt / tegenstaat is het energieverbruik als er GEEN warmtevraag is. Dus temperatuur in de nacht 1,5c lager, geen warmwatergebruik etc. Energieverbruik met alle apparaten uit in huis is alsnog zo'n 300watt.
Na aanschaf van de woning stond het leeg, thermostaat op 15, binnen is het toen nooit lager dan 19c geweest, en ook toen, dus zonder andere apparaten in stopcontacten hetzelfde hoge verbruik de hele dag door. Enige actieve apparaat lijkt dus de warmtepomp.
De ventilatie kan niet lager dan 40% , kan dat er iets mee te maken hebben? Het warmtepomp wereldje is nog relatief nieuw voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_AJ
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:56
Heb je hier mee over uitgevonden? Wij hebben sinds kort ook een woning met een warmtepomp en het is er nooit lager geweest dan 19 graden terwijl de thermostaat altijd op 15 staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16
De ventilatie moet er niks mee te maken hebben.

Waar en hoe meet je het verbruik? Weet je zeker dat dit alleen van de warmtepomp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 22:33
Ik heb me er een beetje bij neergelegd dat de warmtepomp een eigen leven leidt. Misschien is de winter ook niet zo representatief voor het energieverbruik als de zomer. Als het buiten koud is gaat het ding sowieso veel harder werken dan wanneer het een graad of 15 is. Ik heb m nu zo ingesteld dat hij rekening houdt met dynamische energietarieven dus ik hoop dat ie een beetje piekt in de goedkope uren. Verder doen de zonnepanelen het goed dus inmiddels ben ik op zonnige dagen al “energie neutraal”.
Ik blijf het stand-by energieverbruik vrij hoog vinden, maarja… tips zijn alsnog welkom.

Ik meet overigens op de P1 poort dus het zou in theorie nog ergens anders vandaan kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
(jarig!)
stijnos1991 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:02:
Ik heb me er een beetje bij neergelegd dat de warmtepomp een eigen leven leidt. Misschien is de winter ook niet zo representatief voor het energieverbruik als de zomer. Als het buiten koud is gaat het ding sowieso veel harder werken dan wanneer het een graad of 15 is. Ik heb m nu zo ingesteld dat hij rekening houdt met dynamische energietarieven dus ik hoop dat ie een beetje piekt in de goedkope uren. Verder doen de zonnepanelen het goed dus inmiddels ben ik op zonnige dagen al “energie neutraal”.
Ik blijf het stand-by energieverbruik vrij hoog vinden, maarja… tips zijn alsnog welkom.

Ik meet overigens op de P1 poort dus het zou in theorie nog ergens anders vandaan kunnen komen.
Aangezien er een P1 meter actief was die zijn data moet versturen zal er sowieso een modem actief zijn geweest met bijhorend gebruik. Misschien ook nog wat accespoints op de verdiepingen?

En met een all electric huis is er vaak ook een keukenboiler, is die aanwezig en stond die misschien nog aan?
Balansventilatie aanwezig die nog aan stond?

Hoe heb je het standby verbruik berekend? Totale consumptie van 24 uur gedeelt door 24? Geeft de warmtepomp zelf nog informatie over zijn verbruik? Anders misschien een idee om een aparte kWh meter er tussen te zetten zodat het nog beter te monitoren is.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.