Welke vaatwasserpeder/glansspoelmiddel/onthardingszout?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 21:50
Goedenavond medetweakers

Heb onlangs een vaatwasser gekocht en wil een zo natuurlijk mogelijk vaatwaspoeder/glansspoelmiddel/onthardingszout halen. Dit omdat ik zo min mogelijk chemicals wil hebben omtrent het huis en lichaam.

Nou vraag ik me af welke vaatwaspoeder/glansspoelmiddel/onthardingszout gebruiken jullie? En wat zijn jullie ervaringen? Nou ken ik mothers earth al en natural senz. Mijn voorkeur gaat uit naar natural senz. Maar wie weet hebben jullie een beter alternatief!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Onthardingszout = zout.
Punt.

Daar is niks bijzonders aan te veranderen. Het zijn in feite gewoon grove brokken zout.
99,8% NaCl.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Alleen vaatwaspoeder, afhankelijk van wat ik goedkoop kan vinden (momenteel Sun).

De waterontharder zorgt voor kalkvrij water en glansspoelmiddel sindsdien ook afgeschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:44

MsG

Forumzwerver

Wat bedoel je met chemicals? Want alles is chemisch, dus dat is al gauw een beetje zo'n wappiebegrip voor alles wat lastig uit te spreken is.

Heb je concrete stoffen die je wil mijden? Dan kan het advies wat gerichter zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En dat 'natural senz' kan natuurlijk nooit echt milieuvriendelijk zijn.
Dan zou het namelijk niet goed afwassen... ;)

Ingrediënten

Vaatwaspoeder bestanddelen: Zuurstofbleekmiddelen 5-15%; niet-ionogene oppervlakteactieve stoffen, Polycarboxylaten <5%. Bevat: Enzymen (protease, amylase), Parfums

en dan de waarschuwingen:

Waarschuwing:
Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
Buiten het bereik van kinderen houden.
Na het werken met dit product handen grondig wassen.
BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten, contactlenzen verwijderen en indien mogelijk blijven spoelen.
Bij aanhoudende oogirritatie: een arts raadplegen.
Bij het inwinnen van medisch advies, de verpakking of het etiket ter beschikking houden.

Dat is op zich niet anders, dan bij ieder andere detergent. Anders zou het geen schoonmaakmiddel zijn.
Je wilt immers dat allerlei gore zooi op je servies met het waswater in het riool verdwijnt.

imho probeer zo 'verstandig' mogelijk te wassen. En je machine optimaal gevuld z'n werk te laten doen. En idd, dan moet je, zeker bij 'ECO' programma's het nodige geduld betrachten.

Wij gebruiken al jaren de Lidl alles-in-1 blokjes. Werkt prima; en de kosten zijn ook te overzien. Komt meestal neer op minder dan 7 cent per blokje! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
Ecover classic waarschijnlijk.

Dit wordt ook veel gebruikt op plekken waar de afvoer in de natuur terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 16:43

voz

De echte kenner

Veel keuze in gewone vaatwaspoeder is er helaas niet meer, vermoedelijk omdat iedereen tegenwoordig blokjes lijkt te gebruiken. Gebruik zelf eigenlijk altijd Sun poeder vanwege de verkrijgbaarheid. De reden om poeder te gebruiken is, dat dit beter schijnt te zijn voor de machine. Zeker ten opzichte van de blokjes met oplosbare film.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 21:50
Dankjullie wel voor de reacties. Idd vaatwaspoeder ipv tabletten. Maar haal gewoon de sun vaatwaspoeder en glansspoelmiddel. Over de ecologische alternatieven hoor ik mindere verhalen. En ja zowat alles is bijna chemisch ging mij meer over de biologische afbreekbaarheid en wat er nog op de vaat zou kunnnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:35
voz schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:35:
Veel keuze in gewone vaatwaspoeder is er helaas niet meer, vermoedelijk omdat iedereen tegenwoordig blokjes lijkt te gebruiken.
Helaas niet inderdaad. Jaren dat poeder gebruikt, totdat ze de prijs verdubbelden en de inhoud meer dan halveerden (van 3 kg naar 1,36 of dergelijk bizar getal).

Was jarenlang €5 per 3 kg voor 90 beurten (of in elk geval zo vaak in de reclame, dat dat net zo goed de normale prijs had kunnen zijn), dus 5 ct. Ze zeggen dat het huidige poeder geconcentreerder is, wat als het al klopt effectief vooral betekent dat iedereen er te veel in zal doen. En bovendien voor €10. So that was the end of that.

De Lidl heeft in elk geval nog gewoon "classic" tabletten die niet aan dergelijke krimpflatie of inflatie onderhevig zijn geweest.
Pagina: 1