Loadbalance met prioriteiten via LAN?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Ik heb 2 vragen. De belangrijkste is dat ik opzoek ben naar een P1 verleng unit die werkt over een bestaand LAN thuisnetwerk waar ook switches tussen zitten. Ik kan helaas geen CAT kabels meer bij trekken, de afstand is 60m en ik wil het liefst zoveel mogelijk bedraad doen, dus liever niet via wifi. De slimme meter is DSMR5. Ik zag bij smart gateways een product, maar vroeg me af wat jullie kunnen aanraden?

Vraag 2:
Er is een warmtepomp, 3 fase, zonnepanelen en een laadpaal aanwezig. Ik focus voor nu op de laadpaal aan de P1 maar zou in de toekomst graag de warmtepomp en de laadpaal willen loadbalancen. Er komt mogelijk nog een 2e laadpaal en een thuisbatterij in de toekomst. Bestaat er een oplossing voor loadbalance waarmee je prioriteiten kunt geven? Ik wil bijvoorbeeld dat mijn warmtepomp het blijft doen maar wil niet dat beide laadpalen uit gaan als dat niet nodig is. Ideaal heeft de warmtepomp dus prio 1, auto 1 prio 2 en auto 2 prio 3. Het gaat hier om een oud huis met een verre van ideale groepsverdeling. Ik kan de WP ook niet aan de LB hangen, dan regelen die laadpalen het wel via de P1, maar wil graag iets met wat meer controle over het systeem. Er is Home Assistant en kennis van Modbus, maar weet niet of die weg wel ideaal is voor wat ik zoek. Tips welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:59
JeroenV schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:20:
Ik heb 2 vragen. De belangrijkste is dat ik opzoek ben naar een P1 verleng unit die werkt over een bestaand LAN thuisnetwerk waar ook switches tussen zitten. Ik kan helaas geen CAT kabels meer bij trekken, de afstand is 60m en ik wil het liefst zoveel mogelijk bedraad doen, dus liever niet via wifi. De slimme meter is DSMR5. Ik zag bij smart gateways een product, maar vroeg me af wat jullie kunnen aanraden?
Dus je wilt niet draadloos maar kan/mag ook geen nieuwe draden trekken/erbij leggen?
Dan is er geen oplossing mogelijk, simpel.

Tenzij ik iets niet snap, maar als er LAN aanwezig is bij de meterkast dan zijn er inderdaad gewoon LAN P1 meters (1e beste die ik vond).
Vraag 2:
Er is een warmtepomp, 3 fase, zonnepanelen en een laadpaal aanwezig. Ik focus voor nu op de laadpaal aan de P1 maar zou in de toekomst graag de warmtepomp en de laadpaal willen loadbalancen. Er komt mogelijk nog een 2e laadpaal en een thuisbatterij in de toekomst. Bestaat er een oplossing voor loadbalance waarmee je prioriteiten kunt geven? Ik wil bijvoorbeeld dat mijn warmtepomp het blijft doen maar wil niet dat beide laadpalen uit gaan als dat niet nodig is. Ideaal heeft de warmtepomp dus prio 1, auto 1 prio 2 en auto 2 prio 3. Het gaat hier om een oud huis met een verre van ideale groepsverdeling. Ik kan de WP ook niet aan de LB hangen, dan regelen die laadpalen het wel via de P1, maar wil graag iets met wat meer controle over het systeem. Er is Home Assistant en kennis van Modbus, maar weet niet of die weg wel ideaal is voor wat ik zoek. Tips welkom!
Dat zal ingebouwd moeten zitten in je laadpaal en warmtepomp voor zover ik zie.

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 13-01-2025 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
JeroenV schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:20:
Bij het kiezen van de het juiste apparaat is het goed om te weten of het ontvangende apparaat de P1-berichten ook via de LAN-poort kan ontvangen.
Zo ja, dan heb je dit nodig: https://www.zuidwijk.com/product/p1-ethernet-mini/
Vraag 2:
Hier is opzich met HA wel iets voor de te maken, het is dan wel belangrijk om te weten wanneer de warmtepomp energie wil gaan vragen. (en bij voorkeur vóór de daadwerkelijke energieafname)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
FredvZ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Bij het kiezen van de het juiste apparaat is het goed om te weten of het ontvangende apparaat de P1-berichten ook via de LAN-poort kan ontvangen.
Zo ja, dan heb je dit nodig: https://www.zuidwijk.com/product/p1-ethernet-mini/

[...]

Hier is opzich met HA wel iets voor de te maken, het is dan wel belangrijk om te weten wanneer de warmtepomp energie wil gaan vragen. (en bij voorkeur vóór de daadwerkelijke energieafname)
Zoiets zoek ik inderdaad, maar als ik er dus 2 koop kan de P1 poort van unit 1 aan mijn slimme meter, en de LAN poort van unit 1 aan mijn netwerk switch. Unit 2 gaat dan bij de laadpaal aan de netwerkswitch en de P1 poort van de laadpaal als ik het goed begrijp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq1g8pXgHSwya5LsyoO6oxaNrGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n7S83pQIWzmm3Nqhwg4TAbgu.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenV op 13-01-2025 16:22 ]