VLAN asus GT-BE98 router van wan trunken aan lan zijde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_johan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-02 14:10
ik heb een Asus GT-BE98 Router
kan iemand mij vertellen hoe ik daarop een TRUNK kan maken?
ik heb 3 VLAN's aan de wan zijde
100= internet
101=iptv
102=voip

deze heb ik ingesteld in de router op iptv en deze VLAN's werken prima en doen wat ze moeten doen
alleen op een kabel wil ik een trunk voor zowel internet als iptv maken en ze aan de andere zijde middels een managed switch die vlan tagging kan afhandelen deze VLAN's naar de juiste poort verwijzen maar ik heb geen idee hoe ik de trunk zou moeten instellen en Asus brengt me ook helaas niet veel verder omdat de kennis ontbreekt op dit specifieke punt heb ik het gevoel voor de rest niets dan goeds over Asus.
zodra ik de VLAN's bij iptv heb ingesteld zijn de instellingen om een trunk in te stellen afgeschermd/uitgeschakeld 8)7 :?
waarom ik de trunk wil instellen is omdat er meer IOT apparaten en een smart-tv naast het iptv kastje staan die ik op mijn intern netwerk wil laten draaien en er maar een UTP-kabel in de muur zit

Dus als iemand me kan uitleggen hoe ik dit kan bewerkstelligen dan heel graag ;)
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
Nokia ONT
Asus GT-BE98 voorzien van laatste firmware
Fanvil GA-10 SIP gateway voor telefonie
UNIFI Flex 2.5G managed switch
...
via VLAN profiel dezelfde VLAN's ingesteld maar dit werkte niet niets werkte naar behoren
op de VLAN's draaien volstrekt andere netwerken (ip-ranges en subnets) ik weet dat dit los staat van een VLAN maar vermeld het toch even.
...

[ Voor 6% gewijzigd door tweak_johan op 11-01-2025 20:55 ]

Beste antwoord (via tweak_johan op 15-01-2025 13:28)

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De STB van Delta werkt ook gewoon over VLAN 100

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Je behoort geen VLAN’s aan de WAN zijde door te geven, die zijn alleen maar om die netwerken binnen te laten komen op je router. Je moet daarachter zelf je eigen VLAN’s maken en verspreiden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_johan
ik begrijp wat je aangeeft maar ik geef ze niet door naar de wan zijde ik krijg ze binnen via de wan zijde Delta gebruikt 3 VLAN's en ik kan ook mijn eigen VLAN's maken en verspreiden maar daarbij krijg ik dan niet de gekoppelde services verspreid naar de plaats waar ik ze nodig heb.
de Asus router koppelt de VLAN's 101 en 102 rechtstreeks aan de lanpoorten 4 en 3 en die poorten kunnen niet gewijzigd worden in een trunk, VLAN 100 zit op alle andere poorten behalve op 4 en 3 (anders zou de benodigde trunk er al zijn)

daar moet toch een oplossing voor zijn lijkt mij.
dit zou anders de oplossing worden maar ziet er een beetje knullig uit om een tweede managed switch daarvoor te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-1U8V8OlfcuOCKKFO4HotqskK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nKGcSa3FVMShAEAZmD7USYdz.png?f=fotoalbum_large

hiermee gebruik ik dus 2 managed switches die de VLAN afhandeling voor een trunk doen.
maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling het zou ook rechtstreeks geregeld moeten kunnen worden lijkt mij want onlangs dat ik mijn eigen VLAN's kan maken en verspreiden kan ik ze niet aan deze andere VLAN's koppelen anders dan met een fysieke kabel is dus niet mogelijk voor zover ik heb uitgeprobeerd en ik probeer dus iemand te vinden die mij kan vertellen of dit wel zo geconfigureerd kan worden een Guru _/-\o_ op dat gebied zeg maar

[ Voor 8% gewijzigd door tweak_johan op 12-01-2025 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Tja, als de ASUS je niet toelaat trunks te creëren en die VLANs enkel aan die poorten 3 en 4 toe kent dan zit er weinig anders op dan deze met alle 3 de poorten aan een switch te hangen. Waarom je er 2 nodig denkt te hebben ontgaat mij, tenzij die tweede natuurlijk ergens anders in je huis staat.

Er vanuit gaande dat die VLANs allemaal untagged op de poorten van je ASUS staan:
Een managed switch met 3 poorten aan je ASUS.
  • Poort 2 van de ASUS naar een poort op de switch waar je VLAN100 untagged op zet.
  • Poort 3 van de ASUS naar een poort op de switch waar je VLAN101 untagged op zet.
  • Poort 4 van de ASUS naar een poort op de switch waar je VLAN102 untagged op zet.
Daarna kun je aan de switch hangen wat je wilt in het juiste VLAN. Wil je die daar ook weer een switch aan hangen waar je meerdere VLANs op beschikbaar hebt dan kun je trunken tussen die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_johan
in de gangkast hangt m'n router en d'r gaat een kabel naar de woonkamer waar er 2 IOT apparaten en een smart-tv op 2 verschillende interne netwerken moeten komen en de iptv van delta die een volledig eigen IP-range heeft moet ook daar aan de kabel en dat alles over 1 UTP-kabel er gingen er helaas geen 2 door de plastic pijp in de muur :/ anders had ik het probleem niet gehad.
en Murphy komt dan altijd om de hoek kijken met zijn wetje
ik probeer ASUS zover te krijgen dat ik een keuze mag maken tussen alle VLAN's dus een trunk mak creëren maar dat zal wel een moeilijke worden .

en 2 switches omdat ik dus 2 kabels moet sterkeren voor de VLAN's en een naar de woonkamer met daarover de trunk en de 2e switch omdat ik ook weer de verdeling moet maken tussen de VLAN's van lokaal en iptv netwerk

[ Voor 15% gewijzigd door tweak_johan op 12-01-2025 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Ja dan twee switches inderdaad, maar dat lijkt me toch niet zo'n enorm probleem?
Je hebt het trouwens specifiek over VLANs bij IPTV instellingen, kun je die niet gewoon negeren en enkel VLANs instellen op de daarvoor bestemde plek zodat je wel trunks kunt maken? Wellicht dat de ASUS wat instellingen onderwater doet die je nodig hebt voor IPTV zoals IGMP snooping, maar het valt natuurlijk te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

En anders wachten op custom firmware of een echte VLAN router kopen, helaas.

Het is niet logisch dat IPTV de plek is om de VLAN’s voor WAN in te stellen maar dat lijkt Asus logica te zijn.

Doe mij maar Ubiquiti voor thuisgebruik. Zakelijk gebruik ik Fortigates :) maar goed dat is off-topic.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Ik ken die Asus niet maar zo te zien werk je nu met port based vlan's, met andere woorden elk binnenkomend vlan word naar een specifiek port gestuurd (en meestal ook untagged dan).

Als je met tagged vlan's werkt dan staat alles op elke port en heb je aan de ontvangende kant een vlan capable switch nodig om te selecteren naar welke port welk vlan verkeer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_johan
@bananasplit dat lijkt inderdaad het geval te zijn, misschien een slechte design keuze lijkt het.
heb ze gevraagd of ze de keuze trunk die ze al in de firmware hebben ook hier kunnen toevoegen.
afwachten maar.

en ik dacht ook dat ik de VLAN's kon negeren aan de wan zijde maar op het interne netwerk krijg ik ze niet opgepikt want ook daar kan ik VLAN's instellen, dan doet m'n telefoon niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

Als je de individuele VLANs op de Asus gedefinieerd hebt (onder guest pro of als vlan profiel) kan je die op meerdere manieren op de poort zetten:
ALL(Default): je basis vlan is dan untagged, alle ander VLANS zijn dan tagged op deze poort

Trunk: je kiest 1 vlan profile, deze wordt dan u tagged doorgegeven.

https://km-ap.asus.com/up...7/20230323143119454_5.png

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

mjl schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 00:18:
Als je de individuele VLANs op de Asus gedefinieerd hebt (onder guest pro of als vlan profiel) kan je die op meerdere manieren op de poort zetten:
ALL(Default): je basis vlan is dan untagged, alle ander VLANS zijn dan tagged op deze poort

Trunk: je kiest 1 vlan profile, deze wordt dan untagged doorgegeven.

https://km-ap.asus.com/up...7/20230323143119454_5.png

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_johan
@mjl deze optie (dus zelf VLAN's aanmaken op de tab VLAN) fungeert ALLEEN op LAN zijde en doet dus niks met WAN VLAN's en de WAN VLAN's (die op het tabblad IPTV worden ingesteld) zijn poort based de poort krijgt Aggregatie als kenmerk en er valt niets meer aan te veranderen.
jammer genoeg wil Asus deze vooralsnog niet omzetten naar de keuze mogelijkheid zoal door jouw aangegeven.
jammer dat Asus niet goed gedocumenteerd/aangegeven heeft hoe de werking van de VLAN's in de router is

ik heb van Asus support vernomen dat er wel een trunk kan plaats vinden als je maar 2 van de 3 VLAN's op het tab IPTV gebruikt.

volgende keer toch maar UNIFI denk ik om teleurstelling te voorkomen.
vooralsnog de STB gewoon aan het internet gehangen zoals aangegeven door @bjusterbaarlik en dit is voorlopig werkbaar totdat er echt een VLAN nodig is voor IPTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 22:03
bjusterbaarlik schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:53:
Werkt deze router ook met Odido vlan 300?
Pagina: 1