Met de lease van de EV blijkt er toch meer energie in zo'n auto te gaan dan ik van te voren had bedacht. Kortom we komen wat stroom te kort om alles te kunnen salderen. Daardoor is de wens ontstaan om wat meer panelen neer te leggen. Het enige dak wat nog vrij is is onze garagebox. Die zit met een 3 fase (6mm) kabel verbonden met onze groepenkast in huis en heeft ook een eigen groepenkast.
- Huidig verbruik huis: 4500 kWh
- Verwacht verbruik auto: 5200 kWh
- Totaal ongeveer 9700 kWh
Doel is om in ieder geval ook de komende twee jaar maximaal te kunnen salderen en liefst 0 op de meter te halen. Panelen wil ik dus in 2 jaar (of minder) terugverdienen. Ik heb nog een vast contract voor 3 jaar (à 32 cent kWh) zonder saldering en krijg de stroom van de auto door de werkgever vergoed.
Foto's
De plattegronden hebben als oriëntatie het noorden. De foto is dat niet, die is genomen vanuit het huis in het westen.![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
Garagebox is 2.9 x 5.75 meterSchaduw
Mogelijk door de boom, zie overzichtsfoto.Jaarverbruik
- Huidige opbrengst ongeveer 7500 kWh (24 panelen in totaal 3 setjes)- Huidig verbruik huis: 4500 kWh
- Verwacht verbruik auto: 5200 kWh
- Totaal ongeveer 9700 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
- 3x 25ABudget en doel
+/- €1000,- (en liefst minder)Doel is om in ieder geval ook de komende twee jaar maximaal te kunnen salderen en liefst 0 op de meter te halen. Panelen wil ik dus in 2 jaar (of minder) terugverdienen. Ik heb nog een vast contract voor 3 jaar (à 32 cent kWh) zonder saldering en krijg de stroom van de auto door de werkgever vergoed.
Wie gaat het project uitvoeren
Onderdelen los bestellen en installatie zelf doen.Bijhouden van data
UiteraardReeds verkregen offertes
Via Stralendgroen (waar ik de vorige twee setjes ook besteld heb) via de configurator het volgende uitgekomen:- Oost-West opstelling
- 6x Trina Solar Vertex S+ Dual glass all black 445wp
- Growatt MIN 2500TL-XH hybride
- Kosten: €1277,-
- WP: 2670
- Verwachte opbrengst (berekend via PVCalc): 2104 kWh
- Terugverdientijd is net iets minder dan 2 jaar.
Regio
Noord-BrabantVragen / twijfels
- Wat vinden jullie ervan?
- Het is nu een oost/west opstelling met twee strings. Ik heb ook gekeken naar een polystring, zodat er een goedkopere omvormer gebruikt zou kunnen worden. Maar dat blijkt volgens mij alleen ondersteund te worden door SMA en niet door andere fabrikanten, i.v.m. de maximale stroom. Klopt dat?
- Gezien de terugverdientijd best kritisch komt en de omvormer is een relatief groot bedrag is op het geheel. Zijn er betere / goedkopere oplossingen / omvormers te verzinnen?
- Er staat een relatief lage boom achter de box. Mijn verwachting is dat ik daar wel wat last van heb, maar gezien het een oost/west opstelling is dat dat toch relatief beperkt is.
- Verder nog aan/opmerkingen?