Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc gaat mijn oude pc vervangen. AMD 5800x (cpu) met een AMD 6900XT (gpu).
Met de pc game ik zo nu en dan op een 34" 3440x1440 scherm en simrace ik op een triple screen setup met 7680x1440 resolutie.
Ik wil het systeem gaan vervangen omdat ik te weinig FPS haal in ACC met triple screen. AMD GPU's zijn ook minder goed geoptimaliseerd dan Nvidia voor ACC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €2500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur en dergelijke, het gaat dus alleen om het vervangen van de pc.
De 1TB M2 ssd is enkel voor de Windows installatie, ik heb nog andere M2 ssd's waar eventueel games etc op komen. Tevens nog 1 HDD van 6TB.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Complete PC
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb nu een ATX build, wil eigenlijk een stapje kleiner, naar Micro-ATX.
PC zo 'clean' mogelijk, geen RGB etc.
Ga je overklokken?
Wellicht, huidige systeem is wel op zowel cpu als gpu overclockt en undervolt.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf aan de hand van reviews, BBG's, algemeen op Tweakers onderstaande setup samengesteld.
Eigenlijk heb ik onderstaande vragen:
De pc gaat mijn oude pc vervangen. AMD 5800x (cpu) met een AMD 6900XT (gpu).
Met de pc game ik zo nu en dan op een 34" 3440x1440 scherm en simrace ik op een triple screen setup met 7680x1440 resolutie.
Ik wil het systeem gaan vervangen omdat ik te weinig FPS haal in ACC met triple screen. AMD GPU's zijn ook minder goed geoptimaliseerd dan Nvidia voor ACC.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- €2500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur en dergelijke, het gaat dus alleen om het vervangen van de pc.
De 1TB M2 ssd is enkel voor de Windows installatie, ik heb nog andere M2 ssd's waar eventueel games etc op komen. Tevens nog 1 HDD van 6TB.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Complete PC
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb nu een ATX build, wil eigenlijk een stapje kleiner, naar Micro-ATX.
PC zo 'clean' mogelijk, geen RGB etc.
Ga je overklokken?
Wellicht, huidige systeem is wel op zowel cpu als gpu overclockt en undervolt.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf aan de hand van reviews, BBG's, algemeen op Tweakers onderstaande setup samengesteld.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 595,- | € 595,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI | € 179,- | € 179,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 5080 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid | € 83,90 | € 83,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 5 | € 71,08 | € 71,08 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 127,95 | € 127,95 |
1 | SSD's | Kingston NV3 1TB | € 54,- | € 54,- |
Totaal | € 1.220,83 |
Eigenlijk heb ik onderstaande vragen:
- Ik heb in de build momenteel een B650 moederbord zitten is dit aan te raden met een AMD 9800X3D?
- Ik heb in de build momenteel een B650 moederbord zitten met een PCI-e 4.0 slot. Is dit aan te raden in combinatie met een Nvidia 5080? Of is een moederbord met een PCI-e 5.0 slot meer future proof?
- Als je de build bekijkt, heb ik rare fouten gemaakt of zou iets anders beter zijn? Suggesties?