PostNL & Briefgeheim -> Post geopend om te retourneren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegenier04
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Vliegenier04

Maakt kapot wat al kapot is...

Topicstarter
Onlangs mijn OV kaart aangetekend als brief teruggestuurd naar het werk omdat ik niet veel op kantoor meer kom. Lang verhaal kort, T&T heeft twee weken stil gelegen zonder enige update. Opeens is er beweging in de brief en geeft T&T aan dat 'ie op dag x bezorgd zou worden. De bezorgdag verstrijkt en niks ontvangen op kantoor, waar ze ondertussen ook redelijk ongeduldig waren.

Weer enkele dagen later staat er ineens een bezorger van PostNL aan de deur die een aangetekende brief komt brengen. Wel te weten de OV kaart in originele opengemaakte verpakking met een nieuwe enveloppe er omheen. Er bij een briefje (zie foto):
"Omdat wij dit poststuk graag alsnog bij U bezorgen is het geopend."

Dat zou voor mij an sich nog geen (grote) issue zijn als dat het hele verhaal was... Er stond namelijk gewoon een retouradres op de achterkant van de brief.

Lijkt mij dat dit onder briefgeheim valt - of heb ik dit mis? Ik krijg bijna het gevoel dat een bezorger dacht een pasje te kunnen scoren, deze open heeft gemaakt, tot de conclusie is gekomen dat het waardeloos was en toen maar terug heeft gestuurd. 8)7

Voor alle duidelijkheid: bij werk is er nooit aangebeld voor een aangetekende zending.
Iemand die dit vaker heeft gehad of mij meer opheldering kan verstrekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5FKrSlzIkck8cjf4jJSOU87tlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkkBwZeWzQCDhWbFyUE43JkD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:23
Vliegenier04 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:38: Ik krijg bijna het gevoel dat een bezorger dacht een pasje te kunnen scoren, deze open heeft gemaakt, tot de conclusie is gekomen dat het waardeloos was en toen maar terug heeft gestuurd.
Zooo,jij hebt veel vertrouwen in de mensheid!
Nope, nooit gehad.

Maar in de tweede alinea wordt verwezen naar de website. Mocht je daar niet het antwoord kunnen vinden staat er dat je via dezelfde website contact mogelijkheden kunt vinden om contact op te nemen met PostNL voor je vragen? Die zullen je meer opheldering kunnen verstrekken dan de Tweakers hier die niks met jouw post te maken hebben gehad en geen toegang hebben tot de PostNL systemen?

En kleine starter; misschien was je handschrift zelfs door de computer niet te herkennen en hebben ze daarom de post open gemaakt om het toch te kunnen bezorgen? Beter dan dat het kwijt raakt toch?

[ Voor 20% gewijzigd door President op 11-01-2025 16:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:09
Niet te bezorgen poststukken gaan naar een speciale afdeling van de postNL en daar werken/zitten mensen die een uitzondering hebben en je brief mogen openmaken.

Dat lijkt mij logischer als een post bezorger die hem open maakt en daarna alsnog bezorgd.

https://www.postnl.nl/kla...-pakket-onleesbaar-adres/

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 11-01-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegenier04
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Vliegenier04

Maakt kapot wat al kapot is...

Topicstarter
President schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Zooo,jij hebt veel vertrouwen in de mensheid!

[...]

Nope, nooit gehad.

Maar in de tweede alinea wordt verwezen naar de website. Mocht je daar niet het antwoord kunnen vinden staat er dat je via dezelfde website contact mogelijkheden kunt vinden om contact op te nemen met PostNL voor je vragen? Die zullen je meer opheldering kunnen verstrekken dan de Tweakers hier die niks met jouw post te maken hebben gehad en geen toegang hebben tot de PostNL systemen?

En kleine starter; misschien was je handschrift zelfs door de computer niet te herkennen en hebben ze daarom de post open gemaakt om het toch te kunnen bezorgen? Beter dan dat het kwijt raakt toch?
toon volledige bericht
Vertrouwen in de mensheid heeft er niks mee te maken, het is gewoon een feit dat PostNL de laatste jaren erg slordig is en ook daar zitten rotte appels tussen :X

Het handschrift was (in mijn optiek) te lezen, maar het stond ook nog eens op de barcode & verzendlabel. Dus dat lijkt me sterk. Daarnaast klopte het adres ook gewoon.
loki504 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:03:
Niet te bezorgen poststukken gaan naar een speciale afdeling van de postNL en daar werken/zitten mensen die een uitzondering hebben en je brief mogen openmaken.

Dat lijkt mij logischer als een post bezorger die hem open maakt en daarna alsnog bezorgd.

https://www.postnl.nl/kla...-pakket-onleesbaar-adres/
Mee eens dat dat logischer klinkt, alleen juridisch gezien mag dat volgens mij niet. Althans, ik kan nergens iets vinden over ontheffing voor briefgeheim voor PostNL?

Ik ben geen bedrijf of handelaar, ik ben slechts een gezonde hobbyist met teveel spullen. Daarom wordt er ook geen terugname of garantie gegeven vanuit mijn kant en is verzenden op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:23
Vliegenier04 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Mee eens dat dat logischer klinkt, alleen juridisch gezien mag dat volgens mij niet. Althans, ik kan nergens iets vinden over ontheffing voor briefgeheim voor PostNL?
https://www.postnl.nl/kla...kket-openen-ter-controle/

Maar dat gaat over een pakket. Daaronder staat een grote knop voor een chat. Als je daar de vraag 'Mag PostNL een envelop openen?' stelt dan vragen ze of je contact wil opnemen. Kan helaas pas maandag.
Ik zou als ik jou was de vraag daar maandag neerleggen en laat ze maar eens aangeven waarom jouw post opengemaakt is (je hebt de envelop wel, dus het kan er niet uitgevallen zijn) en hoe het juridisch zit. Ze zullen vast een jurist hebben die je vraag kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:09
Mocht je postnl niet vertrouwen(ala slager keurt zijn eigen vlees) dan zou je contact kunnen opnemen met de ACM zijn controleren op een juiste werking van PostNL volgens de postwet. En zou je eventueel ook een klacht kunnen indienen.

[ Voor 12% gewijzigd door loki504 op 11-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het openen van een poststuk is toch volkomen buiten proportioneel als er een PC + huisnummer achterop (waar het moet ..) staat?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vliegenier04 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:38:
Zie art. 5 Postwet:
Gesloten poststukken die in het kader van postvervoerdiensten als onbestelbaar zijn aan te merken en niet aan de afzender kunnen worden teruggegeven, kunnen slechts worden geopend op last van de kantonrechter van de rechtbank Den Haag, zulks uitsluitend ter opsporing van de voor teruggave of aflevering nodige gegevens omtrent de afzender of de geadresseerde.
Je kunt eventueel contact opnemen met PostNL en vragen of de brief op last van de kantonrechter in Den Haag is geopend en verwijzen naar de Postwet.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik krijg bijna het gevoel dat een bezorger dacht een pasje te kunnen scoren, deze open heeft gemaakt
Denk niet dat veel mensen nog denken dat dit nuttig is, gezien ongeveer alle passen gedeblokkeerd moeten worden na ontvangst.
Helemaal bij de post zullen ze dat zeker weten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:10
Hier exact hetzelfde. Ontslagbrief van mijn vriendin, niet aangetekend. Towel afleveradres als retouradres stonden er duidelijk in blokletters op. Toch was de envelop opengemaakt en weer dichtgeplakt met tape.

Ik denk niet dat het met kwade bedoeling is gedaan, maar vreemd is het wel. Ik denk dat er gewoon ontzettend veel incompetente mensen werken bij postnl. 1.14 voor een brief betalen en dan de boel terugkrijgen omdat deze niet of verkeerd bezorgd zou zijn. Die waardeloze tent kan niet snel genoeg failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Tricyrtis schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:42:
Hier exact hetzelfde. Ontslagbrief van mijn vriendin, niet aangetekend. Towel afleveradres als retouradres stonden er duidelijk in blokletters op. Toch was de envelop opengemaakt en weer dichtgeplakt met tape.
Zat deze ook in een envelop van PostNL verzonden vanaf 2500NA99054? Want anders klinkt het me als een brief die op het verkeerde adres is bezorgd en per ongeluk door de bewoner is opgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:10
hcQd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:47:
[...]

Zat deze ook in een envelop van PostNL verzonden vanaf 2500NA99054? Want anders klinkt het me als een brief die op het verkeerde adres is bezorgd en per ongeluk door de bewoner is opgemaakt.
Geen idee, is inmiddels al weggegooid. Adres stond er zeer duidelijk op, inclusief de bedrijfsnaam, dus mocht her dan nog verkeerd bezorgd worden zegt dat ook weinig goeds over postnl...
Pagina: 1