Hoe douchekraan 15cm naar 16cm hartafstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:43
Hoi

Om de een of andere reden is de hartafstand in de douche bij mij 16cm ipv gangbare 15cm. Jaren geleden lukte het me nog om een thermostatische douchekraan te vinden van 16cm, maar nu volgens mij niet meer? Ik kan me herinneren dat ik er destijds (20 jaar geleden) met s- koppelingen niet uitkwam om 1cm te verkleinen. Hartafstand verkleinen door de aanvoerleidingen1 cm naar elkaar te brengen is even geen optie vanwege breekwerk in mozaïektegels.

Iemand suggesties? Het gaat overigens om tijdelijke oplossing, over jaar of 2 komt er een nieuwe badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Bij mij is de hart op hart afstand ook opgelost met S-koppelingen. Wat wel een 'probleem' is met aandraaien van de kraan. Doe je dat iets te hard heb je kans dat je ook de s-koppeling verdraaid waardoor je kraan scheef komt te hangen. De mijne hangt dus 'aardig' scheef :)
Alleen waar je wellicht even mee moet puzzelen is dat de s-koppelingen er met verschillende sprong zijn (de mate waarin ze dus verspringen t.o.v. rechtdoor). Wellicht heb je met 'te weinig' of 'te veel' staan puzzelen waardoor je niet goed uit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:05
Ik heb t ook met s koppelingen, zaten bij de kraan als ik t me goed herriner. Is zoals piemol aangeeft even iets beter opletten op scheef plaatsen, maar als je goed proefpast en het aantal windingen goed telt, dan is het ook jiet zo spannend.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
Ok, dus toch s-koppelingen. Wist niet dat die er waren met verschillende 'sprongen'. Staat dat in specificaties als je zoiets koopt of kan je dat visueel zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
fry_35 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:45:
Ok, dus toch s-koppelingen. Wist niet dat die er waren met verschillende 'sprongen'. Staat dat in specificaties als je zoiets koopt of kan je dat visueel zien?
Staat erbij. Ook de lengte bijvoorbeeld. Daarnaast kan je de s-koppeling zo draaien totdat de juiste hartafstand is ingesteld.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry_35
Thanks, ga aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:14
Als je de bestaande koppelingen uit de muurplaat draaid wat is dan je hoh maat?

Er zijn zelfs s koppelingen te krijgen met een grotere s sprong.

Deze zijn voornamelijk bedoeld om oude kraan aansluiting van 125mm naar 150mm te krijgen.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:15
Tip: laat de teflon tape voor wat het is, en gebruik een afdichtkoord als Loctite 55 of een vergelijkbaar middel. Daarmee zijn de koppelingen nog wat nastelbaar. Hoef je niet alles weer los te halen om nieuwe teflon tape te plaatsen.
Pagina: 1