Drukonafhankelijk thermostaatkranen bij modulerende CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 18:27
Wie kan mij advies geven hoe ik drukonafhkelijke thermostaatkranen moet instellen bij een modulerende CV ketel?

De situatie is also volgt: ik heb 4 Jaga convectoren met Eclipse 300 kranen en twee paneelradiatoren met Combi TRV kranen. Nu zijn er apps (Jaga heeft een Excel) waarin ik de eigenschappen van de radiatoren kan invoeren met de gewenste aanvoer-, retour- en ruimtetemperatuur. Die app geeft dan een bepaald wattage en flow in liter per uur die je dan weer kunt vertalen naar een kraaninstelling.

Wat ik echter niet begrijp is welk aanvoer- en retourtemperatuur ik moet invullen, aangezien dat niet statisch is bij een modulerende CV ketel. Ter illustratie staat de ketel (nu nog) op max. 65 garden aanvoer. Als je dat maal 0.8 doet kom je op een gewenste retourtemp van 52, zeg 50. De ketel zal echter deze maximale temperatuur niet snel kiezen. Daarbij, door de modulatie van de ketel, verandert de aanvoer temperatuur gedurende de dag. Zie bijvoorbeeld de volgende grafiek van de aanvoertemperatuur van een van mijn Jaga convectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of5Is3WIj75166t7uI38XO9LIaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acZGHM8l2sxl7CuFw6RdmZik.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik nu een stookregime kiezen (voor de kranen) als de ketel de aanvoertemperatuur steeds aanpast. En moet ik uitgaan van de max. aanvoertemperatuur (en dan ketelinstelling of wat ik in de output zie) of de gemiddelde aanvoertemperatuur? 8)7

Wie kan mij uitleggen wat hier wijsheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Hallo Samtman,

Heb je hier iets aan:
Koffie-Verkeerd in "Thermostaatkraan"

Voor zover mij bekend, dienen *alle* kranen dynamisch (drukonafhankelijk) te zijn.
Uit je verhaal wordt (voor mij) niet duidelijk of die 2 Combi TRV kranen daaraan voldoen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Hoi @Koffie-Verkeerd, die Kombi-TRV (ik schreef het incorrect met een C) is vergelijkbaar met de Eclipse, alleen van een ander merk: https://www.resideo.com/nl/nl/oplossingen/comfort/kombi-trv/

Wat betreft de post die jij deelde: daaruit zou ik het moeten kunnen opmaken, maar er valt nog steeds een puzzelstukje niet. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het tabelletje van de Eclipse 300, dan moet ik een gewenste delta T en een wattage kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFMEn7qUYQqMAOm6q-YTtpBoQdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9aUD7oyP3byBwLQScuURGzP.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat wattage hangt (naast het radiatortype) af van de aanvoertemperatuur, wat een modulerende ketel weer dynamisch kan aanpassen. Hoe warmer de aanvoertemperatuur, hoe meer vermogen je uit de radiator kan krijgen. En die delta t wordt ook weer beinvloed door de gekozen aanvoer, want hoe lager de aanvoer, hoe lager de mogelijke delta t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

De delta T is het verschil tussen de aanvoer en retourtemperatuur.
Of de aanvoer - retour nu 50 - 40 is of 80 - 70, de delta blijft 10.

Vlugge blik op jouw grafiek: jouw aanvoer/retour lijkt zo tussen de 40 - 30 te liggen, misschien 38 - 28.
Zelf zou ik hier 40 - 30 aanhouden of eventueel 45 - 35.
Het gaat om een gemiddelde.
Probleem is wel, dat hier alleen de aanvoertemperatuur bekend is, niet de retourtemperatuur.
Om de juiste Delta T te bepalen, is dat wel nodig.

Wat ook opvalt, is dat je van ongeveer 04:30 tot 23:00 uur stookt. Dat is m.i. best lang, maar dat kan natuurlijk een hele logische reden hebben.

Als het goed is, heb je per radiator berekend welk wattage deze geeft a.d.h.v. de afmetingen van de radiator, het type radiator, de gewenste doeltemperatuur en met welke aanvoer/retour temp en welke delta T.

Met die gegevens kan je in de tabel de inregelstand van de TRV instellen.

Een goed waterzijdig ingeregeld systeem zou ertoe moeten leiden dat de ketel op een vrij constante temperatuur gaat stoken en daarmee zuiniger wordt en beter rendeert.

En naast het waterzijdig inregelen is het zeker raadzaam om ook de ketelinstellingen te doorlopen.

Al die info kan je terugvinden in het bestaande topic dat zijn 10-jarige jubileum net heeft gevierd:
Deel 1: Gas besparen door middel van CV tuning
Deel 2: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Deel 3: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Deel 4: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Hier staat zo goed als zeker alle info die je nodig hebt.
Daar waar je iets niet snapt of er niet uitkomt, kan je je vragen daar ook kwijt.
Let wel: het moet wel een heel afwijkende/exotische vraag zijn wil die daar nog niet gesteld zijn.
Gebruik de zoekfunctie daarom goed.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
Koffie-Verkeerd schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:50:
Vlugge blik op jouw grafiek: jouw aanvoer/retour lijkt zo tussen de 40 - 30 te liggen, misschien 38 - 28.
Zelf zou ik hier 40 - 30 aanhouden of eventueel 45 - 35.
Het gaat om een gemiddelde.
Ja misschien is dat wel de crux. Kijken wat nu de gemiddelde aanvoertemperatuur is en dat pakken als uitgangspunt. Kies daarbij een haalbare delta t en ga dan op basis daarvan de kranen instellen.
Probleem is wel, dat hier alleen de aanvoertemperatuur bekend is, niet de retourtemperatuur.
Om de juiste Delta T te bepalen, is dat wel nodig.
De delta t weet ik ook uiteraard, maar die is waarschijnlijk nog niet optimaal. Is het zaak om die delta t eerst goed te krijgen alvorens ik de dynamische kranen instel? Of eerst kranen aanpassen en dan tweaken met de ketelinstellingen om de gewenste delta t ook echt te halen?
Wat ook opvalt, is dat je van ongeveer 04:30 tot 23:00 uur stookt. Dat is m.i. best lang, maar dat kan natuurlijk een hele logische reden hebben.
Ja die logische verklaring is er :) Ik heb een "slimme" modulerende thermostaat, maar dan eentje van bijna 20 jaar oud, haha. Daarin had ik om te testen de optie "aanwarmvervoeging" aangezet, maar dan begint ie al om 3 uur 's nachts en dat terwijl het na een half uurtje al behaaglijk wordt, startende vanaf de nachtverlaging van 15 graden. Die optie heb ik dus meteen weer uitgezet. Eerste winstpakker al te pakken. :*)
Al die info kan je terugvinden in het bestaande topic dat zijn 10-jarige jubileum net heeft gevierd:
Deel 1: Gas besparen door middel van CV tuning
Deel 2: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Deel 3: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Deel 4: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Hier staat zo goed als zeker alle info die je nodig hebt.
Bedankt voor de tip. Ik ga daar nog eens doorheen om te kijken of ik daar nu wel het antwoord kan vinden. Voor de kenners is dit waarschijnlijk een triviale vraag.