Nieuwe CV installatie met vv, radiatoren en Tado

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AadPiraat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-04 09:39
Hallo,

In mijn nieuwe woning zijn de CV leidingen en radiatoren flink verouderd en die wil ik allemaal toekomstbestendig vervangen. Ik heb een plan gemaakt maar ik ben benieuwd of ik wat over het hoofd zie. Daarnaast heb ik nog een paar twijfelpunten. Mochten er mensen verbeteringen of goede alternatieven hebben dan hoor ik dat heel graag :)

Het betreft een jaren ‘30 hoekwoning met (voor dit type woning) goede isolatie: vloer, spouwmuur en dak geïsoleerd, grotendeels HR++(+) glas en 10 zonnepanelen. Er zit een vrij nieuwe CV ketel in (Remeha Calenta Ace 40c), die wil ik voorlopig graag behouden. Ik wil wel voorbereid zijn op toekomstige LTV.

Het plan voor de aanleg:
  • Vloerverwarming op de gehele BG als hoofdverwarming (natbouw).
  • Op de twee verdiepingsvloeren nieuwe radiatoren die voor LTV geschikt zijn, ik dacht aan Jaga Strada. Geen vv ivm prijs, opbouwhoogte en minder constante warmtebehoefte (slaapkamers).
  • De CV ketel zit in de kelder, voor de verdiepingsvloeren is het idee om in het midden van het huis één dikke centrale aan- en afvoerleiding naar boven te maken en per verdiepingsvloer een verdeler te plaatsen voor de aftakkingen naar de radiatoren. Alles met meerlagenbuis verbonden.
In de meeste kamers zou ik graag de temperatuur onafhankelijk van de thermostaat in de woonkamer willen regelen. Dus dat als het beneden warm genoeg is maar boven niet, de ketel alsnog alleen boven gaat verwarmen. Daarvoor lijkt Tado X me een mooi systeem. Volgens de Tado site zou dat er zo uit moeten zien:
  • Huidige thermostaat van Remeha vervangen door de bedrade slimme Tado thermostaat, die stuurt dan de ketel aan.
  • De draadloze ontvanger X op de zoneklep van de vloerverwarming aansluiten zodat die apart kan worden geregeld.
  • De radiatoren op de verdiepingsvloeren voorzien van een slimme radiatorknop (op twee na die mij overbodig leken, de handdoekradiator in de badkamer en de radiator in de wc doe ik ‘normale’ thermostaatkranen op).
Een paar overgebleven puzzelstukken:
  • Diameter meerlagenbuis: centrale leiding naar de verdelers boven 40 mm, van daaruit 20 mm naar de radiatoren. Of toch anders? Zit nog even te twijfelen hoe de aftakking van de centrale leiding naar de verdeler op de eerste verdieping te doen. Gewoon een T-stuk?
  • Bypass: ik zat eraan te denken om de vloerverwarming in de hal daarvoor te gebruiken. Dat is relatief het koudste deel van het huis en het is fijn als die altijd (enigszins) warm is. Dan moet daar neem ik aan een aparte verdeler op die altijd open staat (wel uiteraard met aanvoertemperatuurregelaar).
  • Vloerverwarmingverdelers: twee gesloten verdelers (welke?), één met 6-7 groepen voor de woonkamer en keuken, en één met maar 1 groep voor de hal-bypass.
  • Laatste deel waar ik nog niet echt een duidelijk beeld van heb: het aansluitschema voor de verdelers en de Tado bij de CV ketel. Vanuit de CV moet er 1) een leiding naar boven voor de radiators, 2) een leiding naar de vv-verdeler voor eetkamer (met Tado en zoneklep) en 3) een leiding naar de vv-verdeler voor de hall/bypass. Gewoon dit aansluiten met een driewegverdeler? En het expansievat moet natuurlijk ook ergens tussen. En een vuilvanger.
Alvast veel dank voor alle hulp en suggesties!