Restanten van GPU driver, zelfs met DDU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 23:36
Best mensen,

Vanwege 'micro stuttering' in VR, had ik altijd een oudere driver voor mijn 3080, de 516.59

Nu, met een andere VR set en geen WMR meer, probeerde ik een andere, de nieuwste van Nvidia.
Die bevalt niet, dus toch weer terug naar de oude.

Wat mij nu opvalt, is dat er 'restanten' lijken te zitten van de nieuwste driver:
- pas bij de nieuwe driver werd de onderste grijze balk van W10, doorzichtig en zag ik mijn achtergrond er doorheen: dat blijft
- in NVCP zie ik 'PhysX' staan, dat had ik verwijdert, maar ik kan gewoon kiezen daarbij of ik dat door de 3080 of de CPU wil laten doen
- ook in NVCP staan toch de keuzes die je voor elk spel kan maken (vooraf geredderde frames, triple buffering ed.) er al in, dikgedrukt

Nu heb ik alles tot op de letter gevolgd: in safe-mode opgestart, geen internet, goed alle optie's aangevinkt, gezorgd dat hij ook daarna niet meer kan updaten (weet ik zeker, hier geleerd met een register entry, dat werkt al minstens een jaar goed, maar ook klopt de versie van de driver in ap beheer.).

Ik heb gezocht op internet hoe je alles kan verwijderen, ook een Nvidia map uit je register weggooien bijvoorbeeld: allemaal gedaan.
Toch: die drie punten blijf ik behouden en komen sinds ik de nieuwe driver tijdelijk heb gehad.
De oude driver is dezelfde versie als ik had, die ha ik nog op de schijf staan.

Helaas ben ik -naast die punten die niet echt pijn doen- niet meer tevreden over mijn geliefde 516.59 gezien die nu ook streken heeft als wat de nieuwe versie ook deed: soms een 'schok' waarbij je rijdend op een circuit, ineens een meter of twee overslaat.
FpsVR geeft dan geen gemiste frames of rode/paarse balkjes aan; die 'ziet' het niet zegmaar.

Dus ik wil het nog eens proberen na het afgelopen dagen als minstens vijf keer gedaan te hebben, maar wat kan ik anders doen om het nu wél goed te krijgen?

Als iemand suggesties heeft, verneem ik ze graag, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Wellicht restanten van de game Shader cache?

[ Voor 35% gewijzigd door Turismo op 11-01-2025 13:02 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie Turismo!
Dat ga ik gelijk doen.
Ik had er niet aan gedacht, daar bijvoorbeeld die doorzichtigheid van de werkbalk en het aanwezig zijn van dat PhysX, al zo was voordat ik überhaupt een game opgestart had.

Maar dit zou natuurlijk wel kunnen helpen tegen die schokken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:31
Die doorzichtigheid van de taskbar heeft weinig met Nvidia te maken die doet daar niks mee, ik denk dat dat eerder toeval is. Dit is een setting binnen Windows zelf
https://www.geeksforgeeks...r-transparent-in-windows/

Physx wordt eigenlijk hedendaags niet meer gebruikt en zit het ingebakken op driver niveau https://www.quora.com/Why...on-9-21-0713-is-from-2021
Verouderde techniek, weinig games die er nog echt gebruik van maken, weet niet over welke game het hier gaat maar er is best kans dat die totaal niks met PhysX doet

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Die Physx is toch gewoon een installatie die je bij het configuratiescherm kan deinstalleren? Had je daar toevallig al gekeken. Zag het niet in je OP staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Het gaat hier voornamelijk om Assetto Corsa en Automobilista 2. Ik weet niet of zij daar gebruik van maken, maar het ging mij erom dat ik het niet geïnstalleerd had en het er toch staat: dat gaf mij te denken dat er iets niet goed gaat.

In het configuratiescherm staat PhysX er niet bij, ook niet in 'apps' en ook niet in mappen.
Juist daarom is het ook weer vreemd dat het toch in NVCP staat, toch?
Ik heb op internet nog een register entry gezien die ermee te maken zou hebben; ook die heb ik niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
bij software niet,dat is vreemd,want ook al verwijder je de nvidia driver,die psysx driver staat aftijd in configuratie scherm/programma's en moet daar ook verwijderen

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 11-01-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Nogmaals goed gezocht, je weet maar nooit, maar het staat er echt niet.
Je hebt dan links ook nog twee regels, ene met Windows (update?) dingen en de andere met nogiets......staat het ook niet bij.
Nouja, dan zal het wel niet zo'n probleem zijn denk ik.

Ik heb de shaders cache geleegd maar dat had helaas slechts twee rondjes nut, daarna ging het weer los :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Nog eens een avondje bezig geweest: die stotter zit er nog steeds in :(

Alles weer opnieuw gedaan, goed opgelet, diverse beschrijvingen gevonden en uitgevoerd: alle files handmatig ook nog eens verwijdert uit: Program files (ook x86) program data, appdata local (low) en roaming, alle registerzooi waar nvidia in stond verwijdert, DDU in safe mode, twee maal, als admin gestart, pc tussendoor (zonder internet) opnieuw opgestart, NVCleaninstall gebruikt om geen verdere troep erop te zetten.......

Ik weet het niet meer; die onderste balk is nog steeds doorzichtig en dat kan toeval zijn, maar het begon met de nieuwe driver; blijft mij toch een onbehaaglijk gevoel dat daar iets van achtergebleven is. Alles is nog net zo als de eerste keer dat ik de driver terugzette.

Maar vooral die stotter, dat zit me dwars ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
dan zou ik windows eens opnieuw instaleren,ja het is misschien wat werk, maar dan begin je wel weer met een schone install

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:55

The Executer

Lekker belangrijk!

Die doorzichtige balk is een onderdeel uit het thema binnen Windows. In het verleden was het zo dat als je niet de juiste driver had (en dus niet de juiste performance van je systeem) bleef deze balk standaard (niet doorzichtig). Dat is echter niet meer zo.

Kijk maar eens binnen de persoonlijke voorkeuren (via rechtermuisknop op je bureaublad, persoonlijke voorkeur aanpassen). Dat kun je een thema instellen die niet doorzichtig is.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Windows opnieuw: daar zie ik wel tegenop, vooral omdat ik wat 'tweaks' gemaakt heb en niet eens meer weet welke.
Ik rommel nog even door, maar het kan goed zijn dat het een optie gaat worden.

Voor wat betreft de balk: dat hij doorzichtig is, vind ik niet zo'n probleem, dat kan je inderdaad oplossen.
Het probleem is, en ik wil niet eigenwijs zijn, slechts uitleggen hoe mijn -in kwestie's als deze- beperkte hersenen werken: mij zegt het dat er 'iets anders is geworden' en daardoor ook mijn spellen aangetast zijn.
Zij het een instelling oid, ik weet het niet, maar dat zit in mijn hoofd, tegen beter weten in want zoals gezegd ben ik echt niet iemand die het beter weet.

Ik zoek gewoon naar een manier om terug te komen bij 'hoe het was, want toen was het goed' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Interceptor101 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:22:
Windows opnieuw: daar zie ik wel tegenop, vooral omdat ik wat 'tweaks' gemaakt heb en niet eens meer weet welke.

Ik zoek gewoon naar een manier om terug te komen bij 'hoe het was, want toen was het goed' ;)
Daar ga je dus al. Je rommelt teveel, ook in het register. Alleen DDU is meer dan afdoende. Als je aan het rommelen gaat dan kan er vanalles misgaan.
Beste is dan om met een schone lei weer te beginnen. Zoals @freaky35 al aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23
Interceptor101 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:22:
In dit soort situaties doe je dan toch een test installatie op een andere ssd en/of maakt een image backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interceptor101
Tja, dat ik teveel rommel is wel een juiste conclusie.
Niet om mezelf schoon te praten, maar de "tweaks' die ik deed, waren in het begin: zorgen dat ik niet steeds mijn pincode in hoefde te voeren bijvoorbeeld. Dat is een paar jaar terug: ik weet ze niet meer.
Tussendoor heeft hij een paar jaar prima gelopen, totdat ik op het lumineuze idee kwam om er een verse VGA driver in te zetten: ook rommelen dus.

Test SSD heb ik niet; ik zal aan de bak moeten en gewoon een verse W10 moeten installeren.
Pagina: 1