Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensvde
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-01 18:25
Ik heb drie locaties die met elkaar verbonden zijn over ipsec. Om DHCP te voorzien op elke locatie, maar beheerbaar te houden in AD, heb ik volgende setup opgezet:

SITE A:
- Win 22 DataCenter AD Server (DHCP Master)
SITE B:
- Win 22 DataCenter AD Server (DHCP Slave)
SITE C:
- Debian 12 (DHCP Relay in containerd./kubernetes naar AD Master)

In Windows AD kan je twee DHCP servers configureren, als ik de docs goed begreep. Dat werkt goed tussen site A en B, maar in site C was het niet mogelijk om een derde DHCP Windows server te zetten.

Probleem dat zich nu voordoet is wanneer de stroom uitvalt in site A. Op dat moment heeft site C geen DHCP meer, want daar staat enkel de relay geconfigureerd.

Mijn idee:
1) Daily export job als taak in Windows, die de dhcp config naar een TXT file dumpt
2) Rsync die deze file in sync houd op de Debian box
3) container met DHCP server, config van Windows server, cronjob voor daily restart na sync
4) container met DHCP relay naar AD Master
5) container die DHCP failover voorziet tussen 4 & 3 en dan ook een IP heeft, zodat de 2 andere containers niet exposed zijn (gebruik MetalLB als loadbalancer, single node cluster).

Dat zou in principe moeten werken, maar het lijkt me een slordige setup. Misschien heeft iemand een betere suggestie?

Een andere oplossing is om gewoon failover te doen met een 2e DHCP relay naar de AD DHCP Slave server in site B. Maar dat is iets minder robuust, stel dat zowel site A én B onbereikbaar zijn, dan is DHCP in site C nog steeds down.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

Blokker_1999

Full steam ahead

Je kan zoveel DHCP servers neerzetten in je omgeving als je wenst, wat je niet kunt doen is een failover opzetten voor een range tussen meer dan 2 servers. Je kan dus perfect in elk datacenter een DHCP server zetten, zorgen dat elk datacenter zijn eigen ranges heeft en dan zeggen dat de scopes van A gerepliceerd worden met B, de scopes van B met C en die van C met A. Al ga je dan vermoedelijk wel bijkomende DHCP servers moeten opzetten (alweer jaren geleden dat ik nog eens een failover cluster heb opgezet).

Maar als je slechts 2 DHCP servers wenst, want niet elke fysieke locatie moet een DHCP server hebben, kan je je netwerk in datacenter C ook zo inrichten dat je subnets 2 relays kunnen doen, zodat ze een request naar zowel A als B sturen. Dat kan perfect. Geen idee wat je gebruikt voor routering tussen subnets, maar je router moet perfect in staat zijn om de DHCP request door te geven aan beide servers.

Merk ook op dat de DHCP service volledig los staat van je AD en de service zeker en vast niet hoort te draaien op je domain controllers!

[ Voor 14% gewijzigd door Blokker_1999 op 11-01-2025 12:17 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jensvde
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-01 18:25
Blokker_1999 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:15:
Je kan zoveel DHCP servers neerzetten in je omgeving als je wenst, wat je niet kunt doen is een failover opzetten voor een range tussen meer dan 2 servers. Je kan dus perfect in elk datacenter een DHCP server zetten, zorgen dat elk datacenter zijn eigen ranges heeft en dan zeggen dat de scopes van A gerepliceerd worden met B, de scopes van B met C en die van C met A. Al ga je dan vermoedelijk wel bijkomende DHCP servers moeten opzetten (alweer jaren geleden dat ik nog eens een failover cluster heb opgezet).
Ik wist niet dat dat kon! Dus je kan de scopes laten replicaten zonder failover te configureren? Ik vind niet meteen online hoe je dat kan doen, heb je misschien een link?
Maar als je slechts 2 DHCP servers wenst, want niet elke fysieke locatie moet een DHCP server hebben, kan je je netwerk in datacenter C ook zo inrichten dat je subnets 2 relays kunnen doen, zodat ze een request naar zowel A als B sturen. Dat kan perfect. Geen idee wat je gebruikt voor routering tussen subnets, maar je router moet perfect in staat zijn om de DHCP request door te geven aan beide servers.
Pfsense draait als router maar de DHCP relay implementatie op Pfsense zelf stuurt nooit requests uit over de ipsec interface. Dat is een bekend 'issue' las ik, easy fix was om zelf een relay op te zetten. Maar eigenlijk stom dat ik er niet aan gedacht heb dat je 2 servers kan zetten in je DHCP relay config :D

Dat gaat nog de eenvoudigste oplossing zijn
Merk ook op dat de DHCP service volledig los staat van je AD en de service zeker en vast niet hoort te draaien op je domain controllers!
Ik dacht dat het een voordeel had als de DHCP server op een domain controller draaide omdat hij dan automatisch alle AD dns records onderhoud. Maar dat werkt ook als een standalone Windows DHCP server deel uitmaakt van AD dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

Blokker_1999

Full steam ahead

Je gaat altijd failover moeten opzetten, al durf ik niet direct zeggen of het op scope niveau is of op server niveau, dat is alweer lang geleden dat ik daar de config van gezien en gedaan heb. Als het op server level is, dan best gewoon 2 DHCP servers behouden in combinatie met relays die alle twee aanspreken.

Een belangrijke reden dat je beperkt bent tot 2 servers in een failover scenario is omdat de servers de address space onder elkaar verdelen. Ze kunnen bij het ontvangen van een request niet aan elkaar gaan vragen wat vrij is voor ze een antwoord sturen, dus verdelen ze de ruimte in een scope onder elkaar. Hoe meer servers je zou hebben, hoe kleiner het deel dat ze zouden kunnen uitgeven. En dat is iets dat vroeger foutief werd uitgelegd in de MS documentatie.

Het zijn je clients die hun eigen DNS records onderhouden, niet de DHCP server. Het is wel de DHCP Client service die voor de update van het record zorgt, maar dat is dus op de client, zoals de naam aangeeft. Sowieso is het, zeker in grotere omgevingen, sterk aanbevolen om op een domain controller alleen maar de ADDS+DNS services te draaien en niets anders.

No keyboard detected. Press F1 to continue.