De VS en prive data van EU burgers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 17:10
Ik was benieuwd welke data opgeslagen zou worden in de VS, daarom had ik een country block toegepast in de Unifi router.

iCloud data, zoals foto's, documenten en iMessage werken gewoon.
Ik kan alleen geen iOS en Mac updates meer zoeken.
iCloud mail en Microsoft Outlook krijgen geen verbinding.

Youtube werkt maar Apple TV streaming niet.

De afbeeldingen op de NRC website en app worden niet geladen, de berichten wel.

Ik probeer de American Express app, logisch de transacties worden niet geladen, want American....
ICS cards (Visa en Mastercard) ook niet.

Maar dan wat mij het meest verbaasd is dat de Rabobank app ook niet meer werkt?
Staan alle transacties van de Rabobank opgeslagen op servers in de VS?
Mag dat zomaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zo'n blocklist is nooit 100% correct. Er staan IP-adressen op die er niet thuishoren, er staan IP-adressen niet op die er wel thuis horen. Ook zegt het alleen wat over direct contact, niet over wat er met gegevens gebeurt als het in de database staat.

Het zegt ook niet wat er wordt gecommuniceerd. Misschien wordt er bij wijze van spreken alleen maar het app-logo vandaan gedownload. Maar hangt de software als dat logo niet kan worden getoond. Bij wijze van spreken dan, het is vast wat meer dan dat. Wat, dat moet elke partij kunnen uitleggen. Vaak staat er al wel wat over in de privacy statement op de site.

Mag het? Zomaar niet, maar afhankelijk van vele details wel ja. Onder voorwaarden.

Specifiek de Rabobank: in https://www.rabobank.nl/privacy/privacy-statement zeggen ze er wat over maar de links zijn dood dus daar kan je niets mee. Je kunt ze de vraag stellen welke van jouw informatie wordt gedeeld buiten de EER, met wie en waarom. Als je geen goed antwoord krijgt kan je het herhalen aan het dpo@ adres.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 17:10
Omdat niet bekend is hoe of met welke blacklist de router de ip adressen blokkeert is het inderdaad moeilijk te zeggen of de server daadwerkelijk in de VS staat.
In het geval van nrc.nl zie ik dat de website bij een Nederlandse hosting ondergebracht is en de afbeeldingen komen van images.nrc.nl die bij Cloudflare gehost zijn. Dat verklaart waarom die niet geladen werden.

De Rabobank is er transparant over en ik vertrouw erop dat ze dit op een veilige en privacy vriendelijke manier doen.
Geeft Rabobank je persoonsgegevens aan anderen en aan andere landen buiten de EU?

Je gegevens worden ook doorgegeven aan andere partijen buiten Rabobank als we daar wettelijk toe verplicht zijn, omdat we een overeenkomst met jou moeten uitvoeren of omdat we een andere dienstverlener inzetten.

Als we gegevens doorgeven aan een andere partij die zelf de verwerkingsverantwoordelijke is, dan staat zo’n partij zelf onder toezicht van hun eigen toezichthouder op het gebied van de gegevensbescherming. Dit kan de Nederlandse toezichthouder zijn, maar ook een buitenlandse.
Daarintegen verbaasde mij het wel, ik had verwacht van een bank dat deze data volledig vanaf Nederlandse servers zou komen.
Dat de data van de credit card aanbieders en zeker American Express, op Amerikaanse servers staan dat verbaast me natuurlijk niet.