Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
Mijn vraag
Ik zou graag mijn Apple Watch SE vervangen door een stoerder horloge dat beter gericht is op sportprestaties.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Apple Watch SE

Ik twijfel tussen de Suunto Race (S), de Garmin Forerunner 255, of de Garmin Forerunner 955.
Mijn budget is 450 euro.

Sporten die ik beoefen:

Wandelen
Gym
Fietsen
Hiking
Ik geef de voorkeur aan een horloge met een groot scherm.
Smartwatchfuncties zijn voor mij niet zo belangrijk, aangezien ik die nooit heb gebruikt op mijn Apple Watch.

Heeft iemand advies voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:03
Ja, ga naar een winkel die ze heeft en vergelijk de horloges daar om je arm. Want uit de specs en reviews kun je halen wat ze kunnen en hoe goed. Maar pas in de winkel zie je hoe ze staan om je arm, en voel je de bediening.
En kom je er dan nog niet uit, pak de Garmin 955, die heeft de grootste actieve community hier op Tweakers om je te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met Garmin, wel met Suunto. Ik heb jaren de Spartan ultra gebruikt en nu sinds een paar weken de race S. De HR sensor van de S versie is echt een stuk beter, dus tenzij saffierglas echt een eis is of je multi dag treks door de bergen gaat doen is de S echt het betere horloge. Zie ook de review van DCrainmaker.

Bij dagelijks gebruik en 3x per week hardlopen of hiken doe ik nu een week met de batterij, dus dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Met een budget van 450 euro heb je heel wat meer opties dan de horloges die je gekozen hebt.

AMOLED:
Suunto Race S
Garmin Forerunner 265
Garmin Forerunner 165 (Music)
Coros Pace Pro
Polar Vantage M3

Volgens mij zijn het echt allemaal uitstekende opties met een vrij stoer uiterlijk, nauwkeurige GPS (hoewel niet allemaal dual-band hebben) en een accurate hartslagmeter.
Hoef je geen AMOLED scherm te hebben, dan kan je je keuzes nog verder uitbreiden met goedkopere of generatie oude devices.

Het is een advies van niks, maar kijk eens rond op de YouTube kanalen van DCRainmaker of Desfit en kijk of een aantal modellen wel iets voor jou zijn. Ik kan mij bijvoorbeeld heel goed voorstellen dat je de reponsiveness van de UI belangrijk acht (zeker als je van een Apple Watch komt) - hun filmpjes zouden volgens mij een goed beeld moeten geven van hoe deze horloges werken.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
Jheroun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:47:
Ik heb geen ervaring met Garmin, wel met Suunto. Ik heb jaren de Spartan ultra gebruikt en nu sinds een paar weken de race S. De HR sensor van de S versie is echt een stuk beter, dus tenzij saffierglas echt een eis is of je multi dag treks door de bergen gaat doen is de S echt het betere horloge. Zie ook de review van DCrainmaker.

Bij dagelijks gebruik en 3x per week hardlopen of hiken doe ik nu een week met de batterij, dus dikke prima.
Wat zijn je ervaringen ivm hartslagmeting, slaap, navigatie?
Jammer dat watch niet koppeld met MyFitnesspall, zodat colorieverbruik bij sport opgenomen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gvw18380 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Wat zijn je ervaringen ivm hartslagmeting, slaap, navigatie?
Jammer dat watch niet koppeld met MyFitnesspall, zodat colorieverbruik bij sport opgenomen wordt.
Ik kan niet vergelijken met iets anders dan mijn oude sparten en een oude fitbit, maar verder:

Hartslagmeting is prima, voor wristHR. De Spartan had geen sensor, da's ook een van de redenen voor de upgrade. Bij die spartan gebruikte ik jaren een borstband, en de laaste jaren een optische sensor om de bovenarm van polar. Dat werkte behoorlijk beter dan een polssensor. Het zal ook persoonlijk zijn, maar ik moet het horloge net iets hoger om mijn pols doen bij het hardlopen anders synced hij heel snel op mijn cadence.

Slaaptracking werkt, geen idee of die verschillende slaapfasen ook ergens op slaan, maar dat geldt voor alle horloges. Hij heeft in ieder geval redelijk goed door wanneer ik ga slapen en opsta, en wanneer ik 's nachts even naar de wc ben geweest bv. Ik gebruikte een oude fitbit voor slaaptracking, en vaststelling van rusthartslag etc omdat de spartan dat niet kon. Dat doet de race S prima, ik kan alleen geen restHR vinden in horloge of app, wel minima en gemiddelde tijdens de slaap dus ik kom wel tot een restHR, maar da's geen losse metric lijkt het bij Suunto.

Qua navigatie weet ik niet goed wat je bedoelt. Ik heb er een berg kaarten opgezet, maar die heb ik nog niet echt gebruikt. Ik heb er de afgelopen weken vooral mee rondgerend. Kaarten zijn vooral bij wandelen handig. Navigeren doet het ding volgens mij niet, je hebt kaarten, kompas en gpx tracks en zo maar je kan geen punt kiezen en dan a la google maps daarheen navigeren.

Calorieverbruik houdt het ding gewoon per activiteit bij, maar vermoedelijk bedoel je dat er niet gesynced kan worden met alle diensten. Zou kunnen, ik gebruik niets anders dan de Suunto app. Die ben ik al 9 jaar gewend.
Pagina: 1