Pc om muziek te mixen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB-Interactive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-06 23:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben dol op extended versions, disco medley's, remixen, megamixen, mash-ups. En ik wil een systeem dat geschikt is om dergelijke mixen zelf te maken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat is nog nader te bepalen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niet specifiek, maar moet wel over digitale audio uit en in gangen beschikken en midi zodat ik mijn Roland VA76 keyboard kan aansluiten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat is nou juist de vraag, ik ben er te lang uit geweest en heb niet alle ontwikkelingen meer gevolgd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet specifiek, wel heb ik ervaring opgedaan in het verleden met zelfbouwen en als het ff kan geniet dat ook mijn voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Optische drive(brander), digitale audio aansluitingen, midi en 4k video output voor gebruik op de televisie, voor het gewone werk wil ik er wel een monitor bij. (dus eventueel met een switchbox om tussen beide schermen te kunnen schakelen).

Ga je overklokken?
Ik ga er van uit dat je voor audio bewerking niet hoeft te overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Gezien het plan nog pril is moet ik ergens (opnieuw) beginnen. Maar waar moet ik aan denken? Welke CPU (merk/type) en welk moederboard, welke basiscomponenten opslag, geheugen, video, geluid zijn hier het best voor geschikt. Welke geluidskaart kan ik het beste nemen? en behalve dat dit een Windows machine wordt welke (audio bewerking) software actueel is. Komt bij dat zelfbouw wel leuker is, maar een kant en klare machine wellicht voordeliger, maar zijn die er wel die aan mijn wensen voldoen? Zodra ik wat meer weet kan ik pas aan een budgetplan gaan denken.

Mijn vraag is dus simpel: Waar moet ik aan denken?

Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:02
Moet de dvd speler intern zitten, of mag het ook via usb?
Koop een pc met losse geluidskaart
Monitor en tv steek je gewoon allebei in videokaart, of een via hdmi ander DisplayPort in mobo als je goedkoper wilt .

Budget is alles, hoeveel mag pc kosten?

Zonder budget:

Ik denk als je een pc bouwt met een rtx5090, Ryzen 9 9950, x870 bord en 64 gb ram dat je je scherm wel kan aansluiten. Want budget is toch onbeperkt.

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 11-01-2025 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:17
Om je Roland keyboard op een PC aan te sluiten is een adapter kabel als deze CME U2MIDI Pro MIDI interface een goede manier. Voorts heb je dan een PC nodig die DAW software zoals Ableton Live kan draaien. De vereisten daarvoor zijn niet heel hoog: https://help.ableton.com/...nimum-System-Requirements. Veel meer dan dit is niet nodg:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 179,90€ 179,90
1BarebonesASRock DeskMini X600€ 204,45€ 204,45
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 45,05€ 45,05
1Geheugen internCrucial CT2K16G56C46S5€ 90,99€ 90,99
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 53,95€ 53,95
Totaal€ 574,34

Een optische brander zou ik via een externe apparaat nemen, ze raken uit de mode, er zijn weinig moderne kasten met een voorziening daarvoor, bv. LG GP57EB40 is prima met de Deskmini.

Goedkope Windows 10 keys vanaf 5 euro: hoe kan dat & mag dat?, werkt ook voor Win11

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 11-01-2025 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:54
Voor audio interface (de term geluidskaart is zo jaren 90) moet je bepalen hoeveel microfoons je tegelijkertijd bijv opneemt
Of dat iets met een klassieke midi input voldoende is. Maar zoiets kan je beste vinden bij een muziekzaak als thomann

Maar als je helemaal niks met microfoons of een line in/out (bijv gitaar) doet, maar louter mixed met plugins zonder fysieke externe apparaten te gebruiken (compressors, reverbs), dan is latency minder een factor en is de onboard geluidskaart van het moederbord voldoende. Dan heb je alleen iets nodig wat de klassieke midi stekker naar usb kan doen, zoals @martyw heeft benoemd.

Lijstje wat hij post is in principe al ruim voldoende voor wat je wil.
En tegen de tijd dat je tegen de limieten aanloopt (over vele jaren zolang het hobby matig blijft) dan weet je tzt wat je nodig zal hebben.

Vooral mbt studio/audio spenderen beginners snel te veel aan spullen, omdat ze advies vragen van ervaren rotten, hun lijstjes kopiëren en vervolgens niet de ervaring hebben om dat te gebruiken.

Een goede producer kan met goedkope spullen een betere productie maken dan een onervaren producer met dure spullen.

Dus mijn advies, begin met iets als bovenstaande lijstje, leer gaandeweg de DAW software kennen en breidt dan beetje bij beetje je kennis uit met plugins, opname technieken etc

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Als je ook audio (gitaar, microfoon etc) zou willen opnemen is dit ook wel een leuke https://www.thomann.de/nl..._3rd_gen.htm?gad_source=1

Komt met Ableton life lite. Maar de keuze voor een DAW is erg persoonlijk. Een apple Mini komt met garageband, en dat kan ook best al veel en gebruikersvriendelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:17
franssie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:29:
Als je ook audio (gitaar, microfoon etc) zou willen opnemen is dit ook wel een leuke https://www.thomann.de/nl..._3rd_gen.htm?gad_source=1

Komt met Ableton life lite. Maar de keuze voor een DAW is erg persoonlijk. Een apple Mini komt met garageband, en dat kan ook best al veel en gebruikersvriendelijk.
Voor zover ik weet heeft deze audiointerface geen midi ingang, als er meer connectiviteit nodig is kan TS eventueel de Focusrite Scarlett 4i4 3rd Gen nemen, die heeft wel een midi ingang. Er zijn meer alternatieven dan de kabel die ik ^^ noem.

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 11-01-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:54
martyw schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Voor zover ik weet heeft deze audiointerface geen midi ingang, als er meer connectiviteit nodig is kan TS eventueel de Focusrite Scarlett 4i4 3rd Gen nemen, die heeft wel een midi ingang. Er zijn meer alternatieven dan de kabel die ik ^^ noem.
Universal Audio Volt 1
Presonus Audiobox
Presonus Studio 24c
Etc etc

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

martyw schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Klopt, de 2i2 heeft geen midi, is puur audio. Was meer als toevoeging dan als vervanger van een losse midi kabel interface

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB-Interactive
Kleine aanvulling:
Naast de mix en edit mogelijkheden alsmede de midi aansluiting zou ik het ook fijn vinden als de pc goed audio kan opnemen.
Want buiten het creatieve werk, zet ik ook nog weleens oude platen, cassettebandjes en geluidsbanden over en dit wil ik in de hoogst mogelijke kwaliteit.
Het moet een DAT recorder, MD recorder en de audio cd recorder kunnen vervangen. De reden is dat mijn opname apparatuur verouderd(hoewel dit is te restaureren) en dat het vandaag de dag steeds moeilijker wordt, zo niet onmogelijk om aan nieuwe lege media te komen, de opname systemen moeten dus vervangen worden en kom je in deze tijd dus op en pc uit.

En nu heb ik best wel aardige weergave apparatuur: Technics SL1200mk2 draaitafel, Yamaha KX580 Special Edition cassettedeck en een Akai GX635d bandrecorder. Je begrijpt dat ik met een USB platenspeler geen genoegen neemt. Een dubbel cassettedeck met usb, de kwaliteit is niet te genieten en een bandrecorder met usb bestaat geeneens.
Logisch dat ik mijn bestaande apparaten wil gebruiken, die hebben zich immers al bewezen.

Dus een goede audio interface die zowel analoge in/outputs heeft als digitale in/outputs is wel een must have.
Wat platenspeler betreft loopt deze eerst via mijn receiver, dan naar de pc, zo zijn dus ook mijn cassettedeck en bandrecorder gelijk aangesloten. Een losse phono pre-amp heb ik niet nodig.
Wel zou ik mijn minidisk als Analog Digital Converter kunnen gebruiken zodat ik de pc optisch kan aansluiten en zo brom vermijdt.

Ik weet niet wat er mogelijk is qua audio interface, ik ben er iets te lang uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
CB-Interactive schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:49:
Kleine aanvulling:
Naast de mix en edit mogelijkheden alsmede de midi aansluiting zou ik het ook fijn vinden als de pc goed audio kan opnemen.
Want buiten het creatieve werk, zet ik ook nog weleens oude platen, cassettebandjes en geluidsbanden over en dit wil ik in de hoogst mogelijke kwaliteit.
Het moet een DAT recorder, MD recorder en de audio cd recorder kunnen vervangen. De reden is dat mijn opname apparatuur verouderd(hoewel dit is te restaureren) en dat het vandaag de dag steeds moeilijker wordt, zo niet onmogelijk om aan nieuwe lege media te komen, de opname systemen moeten dus vervangen worden en kom je in deze tijd dus op en pc uit.

En nu heb ik best wel aardige weergave apparatuur: Technics SL1200mk2 draaitafel, Yamaha KX580 Special Edition cassettedeck en een Akai GX635d bandrecorder. Je begrijpt dat ik met een USB platenspeler geen genoegen neemt. Een dubbel cassettedeck met usb, de kwaliteit is niet te genieten en een bandrecorder met usb bestaat geeneens.
Logisch dat ik mijn bestaande apparaten wil gebruiken, die hebben zich immers al bewezen.

Dus een goede audio interface die zowel analoge in/outputs heeft als digitale in/outputs is wel een must have.
Wat platenspeler betreft loopt deze eerst via mijn receiver, dan naar de pc, zo zijn dus ook mijn cassettedeck en bandrecorder gelijk aangesloten. Een losse phono pre-amp heb ik niet nodig.
Wel zou ik mijn minidisk als Analog Digital Converter kunnen gebruiken zodat ik de pc optisch kan aansluiten en zo brom vermijdt.

Ik weet niet wat er mogelijk is qua audio interface, ik ben er iets te lang uit geweest.
Er is veel op de markt, een externe USB audio interface is zeker geen overbodige luxe met een aantal in en outputs wat je nodig hebt, buiten hardware is ook het belang van goede drivers, in dit geval zal het meestal om ASIO drivers gaan, een beetje interface dan zit je rond de 150 euro soms is dit met basis software ook wel DAW-software (Digital Audio Workstation), Audio interface met midi zijn ook op de markt hier betaal echter iets meer voor, maak je veel gebruik van MIDI dan in een aparte externe midi-interface een optie, tevens zijn er mengtafels met een ingebouwde audio interface dit kan zeker handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB-Interactive
tronmedia schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Er is veel op de markt, een externe USB audio interface is zeker geen overbodige luxe met een aantal in en outputs wat je nodig hebt, buiten hardware is ook het belang van goede drivers, in dit geval zal het meestal om ASIO drivers gaan, een beetje interface dan zit je rond de 150 euro soms is dit met basis software ook wel DAW-software (Digital Audio Workstation), Audio interface met midi zijn ook op de markt hier betaal echter iets meer voor, maak je veel gebruik van MIDI dan in een aparte externe midi-interface een optie, tevens zijn er mengtafels met een ingebouwde audio interface dit kan zeker handig zijn.
De audio interface is dus extern via USB?
Ik kan me nog een tijd herinneren met echte insteek soundkaarten en opeens is het allemaal on-board geworden. Hoe zit het geluid bij een stevige game pc tegenwoordig, is dat ook on-board?

Mijn laatste vaste pc voordat ik aan de laptops ging was een Alternate met een AMD Athlon 64X2 3800+ cpu(jaja, da's echt lang geleden ;) ) en deze had al on board geluid en geen losse kaart meer. Toch was de geluidskwaliteit, omdat ik toen al gebruik maakte van de digitale uitgang beter als destijds een pc met een losse kaart. Tis zeker wel beter geworden in de loop der jaren.

Sinds die Alternate pc's ging ik over op laptops, en op mijn huidige na hadden ze allemaal een digitale output en had ik over de geluidskwaliteit niks te klagen. Mijn huidige laptop moet ik uit nood op mijn oled tv aansluiten voor digitaal geluid. Laptop heeft hdmi output, dus ook digitaal geluid en gezien mijn tv digitaal op mijn receiver is aangesloten en ook op mijn soundbar via e-arc, kan ik het beste de laptop op de tv aansluiten met hdmi.

Ik wil er wel een monitor bij(stilstaande beelden zijn slecht voor een oled tv), dus is een audio interface wel handig.

Klopt dan mijn bewering dat een goede basis pc met voldoende ram en opslag samen met een goede videokaart voor de 4k beeldweergave wens, al voldoende geschikt is? en dat ik voor de audio interface het best naar een muziekinstrumenten winkel, zoals bijv Bax music, Thomann moet wezen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
CB-Interactive schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:23:
[...]

De audio interface is dus extern via USB?
Ik kan me nog een tijd herinneren met echte insteek soundkaarten en opeens is het allemaal on-board geworden. Hoe zit het geluid bij een stevige game pc tegenwoordig, is dat ook on-board?

Mijn laatste vaste pc voordat ik aan de laptops ging was een Alternate met een AMD Athlon 64X2 3800+ cpu(jaja, da's echt lang geleden ;) ) en deze had al on board geluid en geen losse kaart meer. Toch was de geluidskwaliteit, omdat ik toen al gebruik maakte van de digitale uitgang beter als destijds een pc met een losse kaart. Tis zeker wel beter geworden in de loop der jaren.

Sinds die Alternate pc's ging ik over op laptops, en op mijn huidige na hadden ze allemaal een digitale output en had ik over de geluidskwaliteit niks te klagen. Mijn huidige laptop moet ik uit nood op mijn oled tv aansluiten voor digitaal geluid. Laptop heeft hdmi output, dus ook digitaal geluid en gezien mijn tv digitaal op mijn receiver is aangesloten en ook op mijn soundbar via e-arc, kan ik het beste de laptop op de tv aansluiten met hdmi.

Ik wil er wel een monitor bij(stilstaande beelden zijn slecht voor een oled tv), dus is een audio interface wel handig.

Klopt dan mijn bewering dat een goede basis pc met voldoende ram en opslag samen met een goede videokaart voor de 4k beeldweergave wens, al voldoende geschikt is? en dat ik voor de audio interface het best naar een muziekinstrumenten winkel, zoals bijv Bax music, Thomann moet wezen???
Ja het gaat nu via USB of Thunderbolt, PCI / PCI-e audio kaarten zie je steeds minder of je moet ze tweedehands kopen, onboard audio kun je ook gebruiken echter je zit dan wel met 1 input en output en het beperkt aan audio routing.

Bax music heeft veel aanbod ik denk dat je hier best iets leuks kunt kopen bijvoorbeeld van Focusrite, Steinberg, M-Audio of Presonus maar er zijn natuurlijk nog meer websites , voor nog meer informatie kun je misschien een kijkje nemen op het Synthforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB-Interactive
tronmedia schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Ja het gaat nu via USB of Thunderbolt, PCI / PCI-e audio kaarten zie je steeds minder of je moet ze tweedehands kopen, onboard audio kun je ook gebruiken echter je zit dan wel met 1 input en output en het beperkt aan audio routing.

Bax music heeft veel aanbod ik denk dat je hier best iets leuks kunt kopen bijvoorbeeld van Focusrite, Steinberg, M-Audio of Presonus maar er zijn natuurlijk nog meer websites , voor nog meer informatie kun je misschien een kijkje nemen op het Synthforum.
Ik heb me er een klein beetje in verdiept in de werking van modern pc geluid.
Idd, het geluid wordt door de cpu zelf afgehandeld, synthesizer chips worden geëmuleerd. VSTi softsynthz zijn dus de feitelijke opvolger van de wavetable chip, voordeel is dat je niet tot een enkele chip ben beperkt en je meerdere VSTi's naast elkaar kunt draaien.
De feitelijke geluidschip zorgt alleen voor het omzetten van digitaal naar analoog en vv en regelt de in en uitgangen, simpeler kan het eigenlijk niet. Dan is het dus ook makkelijker om dit chippie te omzeilen en de nog digitale data zonder verlies via USB naar buiten te leiden om dit buiten de pc verder af te handelen.

Wat zijn pc's toch krachtig geworden in de loop der jaren en nu ik globaal ziet wat er nu mogelijk is, maakt het mij nog enthousiaster. Ik pik gelukkig nieuwe kennis snel op, ik ben zo weer up to date en heb nu beter een idee waar ik naar moet kijken, het begin is er ;).

Pagina: 1