Rijden in de bergen met Ford Explorer PHEV - afdalingen en h

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:16
Hallo allemaal,

Ik heb voor de wintersport straks een Explorer PHEV. Nu vroeg ik me af hoe je in berggebieden het beste kunt rijden, en met name de wegen die naar beneden lopen. Bij een Kuga kan je de L knop gebruiken, maar die heeft deze auto niet. Hoe kan je het regeneratie systeem gebruiken om langere afdalingen te doen met zo min mogelijk gebruik te maken van de rem?

Ik kon er in het instructieboekje ook niets over vinden.

Alvast dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:00
Een full EV regenereert veel meer dan een PHEV.
Ik weet niet of er meerdere regeneratiestanden zijn in de Ford, maar het remmen zal voor het grootste deel wel regeneratief zijn.
Enige waar je voor moet waken is dat je accu niet bijna vol is, dan stopt regeneratie en allen/continue remmen met de (onderbemeten) fysieke remmen wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 15:26
Je kunt in de M-stand zelf de versnelling kiezen waardoor je wat hoger in de toeren kunt blijven bij afdalen. Bij echt stijle afdalingen kun je descent control aanzetten, dan houdt hij de snelheid vast en daalt hij zeer gecontroleerd. Dit werkt tot 25km/h uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:47
mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:21:

Enige waar je voor moet waken is dat je accu niet bijna vol is, dan stopt regeneratie en allen/continue remmen met de (onderbemeten) fysieke remmen wil je niet.
In dat geval moet je de benzinemotor laten draaien en dan net als met een benzineauto hoog in de toeren naar beneden rijden, dan gebruik je de remmen niet. Verbruik van een benzinemotor als je geen gas geeft is nagenoeg nul.

Staat wel in het handboek hoe je de motor altijd kan laten draaien. Waarschijnlijk starten met de voet op het gaspedaal.

Kortom, mogelijkheden genoeg om veilig de berg af te dalen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
In de M-stand kan je idd zelf een hogere versnelling kiezen. Maar gezien de accu dan al lang leeg is, zou het leuk zijn als je die juist snel kan opladen (zoals in een Kuga met de L-knop).
Die functie kon ik niet vinden in de manual, maar misschien heeft een Explorer dat ook niet (nodig?).

Wat ik wel zie is dat er een EV mode in zit 'Motor laad accu op".
Als je die aanzet en dan naar beneden gaat, zal er dan regeneratie plaatsvinden op de gewenste vertraging ?Denk aan 130kmh op CC ingesteld, downhill ga je makkelijk naar de 150+ (kom er vaker), kan het regenereren dan de 130 vasthouden?

Ik had ooit een BMW 7-serie, die schakelde zelf terug als je hem op CC had staan om de snelheid correct te houden.

Note: er zitten gelukkig wel flinke remschijven op, dus onderbemeten zijn ze zeker niet.

[ Voor 35% gewijzigd door reinier68 op 10-01-2025 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
Je nag aannemen dat de auto zelf prima kan bepalen hoe dat opgelost wordt.
Regeneratief remmen is leuk, maar bergaf met een phev is een kleine accu snel vol en dan mag de auto zelf verzinnen hoe nog te (schijf-)remmen.
Eigenlijk begrijp ik de vraag niet helemaal, wat denk je dat er mis zal gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
ASW1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:00:
Je nag aannemen dat de auto zelf prima kan bepalen hoe dat opgelost wordt.
Regeneratief remmen is leuk, maar bergaf met een phev is een kleine accu snel vol en dan mag de auto zelf verzinnen hoe nog te (schijf-)remmen.
Eigenlijk begrijp ik de vraag niet helemaal, wat denk je dat er mis zal gaan?
Ik verwacht helemaal niet dat er wat mis kan gaan. Zonder al die techniek in de auto's konden we die trajecten ook zonder teveel issues doorkomen. Maar ik vroeg me gewoon af wat de auto uit zichzelf al kan/doet, en vooral het gedrag wat ik mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15
De explorer die ik in Amerika had, had iig een bergstand (hill descent control). Alleen was dat toen nog geen hybrid. Mijn huidige Ford Fusion is dat wel en die heeft dezelfde knop. En als je die aan hebt staan, dan gaat ie bij afdalen de snelheid gelijk proberen te houden door eerst te regenereren, en als de accu vol is gaat ie over naar hogere toeren.

De elektrische Amerikaanse Explorer heeft deze optie ook, maar ik weet niet of die in de Nederlandse ook zit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:16
reinier68 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Ik verwacht helemaal niet dat er wat mis kan gaan. Zonder al die techniek in de auto's konden we die trajecten ook zonder teveel issues doorkomen. Maar ik vroeg me gewoon af wat de auto uit zichzelf al kan/doet, en vooral het gedrag wat ik mag verwachten.
Bij langere afdalingen verwacht ik dat je accu vol zal raken, en dat het regeneratief remmen daardoor stopt.
Hoe snel dat omslagpunt komt hangt uiteraard samen met het laadniveau waarmee je vertrekt.
Je moet daarna door kunnen remmen op de schijfremmen, en misschien een beetje op ICE motorrem daarbij.
Als het regeneratie- en remsysteem goed ontworpen is zou je niet of nauwelijks verschil moeten opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
redwing schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:08:

De elektrische Amerikaanse Explorer heeft deze optie ook, maar ik weet niet of die in de Nederlandse ook zit.
De Nederlandse Explorer PHEV heeft HDC, maar er staat in de manual dat die werkt tot max 32 kmh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:15
reinier68 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:12:
[...]

De Nederlandse Explorer PHEV heeft HDC, maar er staat in de manual dat die werkt tot max 32 kmh
De mijne zou ook tot max 20Mph (dus 32km/h) zijn, maar die werkt bij afdalingen prima en remt ook zeker weten af als de auto al harder gaat. Misschien dat je hem alleen aan kunt zetten bij die snelheden? Ik weet iig wel dat die stand bij mijn hybrid precies doet wat jij wilt. Nl. volop regenereren bij afdalen en ook als de accu vol is zoveel mogelijk op de motor afremmen, waardoor je zo min mogelijk hoeft te remmen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
redwing schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:17:
[...]

De mijne zou ook tot max 20Mph (dus 32km/h) zijn, maar die werkt bij afdalingen prima en remt ook zeker weten af als de auto al harder gaat. Misschien dat je hem alleen aan kunt zetten bij die snelheden? Ik weet iig wel dat die stand bij mijn hybrid precies doet wat jij wilt. Nl. volop regenereren bij afdalen en ook als de accu vol is zoveel mogelijk op de motor afremmen, waardoor je zo min mogelijk hoeft te remmen.
Dan gaan we daar maar eens mee testen.

Dank allemaal voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
mitsumark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:21:
Een full EV regenereert veel meer dan een PHEV.
Ik weet niet of er meerdere regeneratiestanden zijn in de Ford, maar het remmen zal voor het grootste deel wel regeneratief zijn.
Ken de Explorer niet, maar heb een Prius PHEV gereden (toen die nog geen bijtelling haden, dus even geleden).

Die kon maar 20 km elektrisch en was daardoor na afdaling van ca. 1 km (in hoogte) weer volgeladen.

Maar daardoor kan ik je vertellen dat Toyota er in elk geval zeer goed over heeft nagedacht.

Sowieso kon je daar idd ook de L gebruiken om harder af te remmen (door agressiever te regenereren). Maar als de accu vol raakte, gebeurden er verschillende dingen: de benzinemotor gaat (weer) meedraaien, het toerental daarvan wordt fors verhoogd (is normaal juist zeer laag, CVT) en de kleppen in de motor zo dat ze expres maximale drag veroorzaken.

Hierdoor had je er geen last van dat je ineens veel harder ging rijden, en door de veel hogere toeren werd je er wel meteen alert op gemaakt dat je misschien je voet maar eens steviger op het pedaal moest zetten.

Maar goed, hoe Ford dat doet, weet ik niet.

• trancedrift
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-02 14:36
Gewoon in normal mode, of als je zeker wil zijn dat in AWD blijft, Towing/slippery etc kiezen.

Als je de rem pedal indrukt, licht, gaat het in Regeneratie mode, en werkt elektrisch. 4 wielen - > transfer bak -> versnellingsbak = elktromotor. Benzine motor hoeft niet aan. Als er meer remkracht nodig zou zijn, schieten de normale remmen er bij. Zonder ingedrukte rem pedal - geen regeneratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
Je hoeft niets bijzonders te doen.
Je zet gewoon de Cruise Control aan. Motor gaat dan uit, electromotor gaat regenereren. Gaat allemaal vanzelf. En evt word bijgeremd.
Pagina: 1