Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustflater01
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-02 10:59
Hoi, ben nieuw op dit forum dus hoop dat ik op de juiste plek mijn vraag stel. Hoop ook dat de vraag een beetje hout snijdt. Ben zelf een leek op gebied van verwarmingsinstallaties/ thermostaten.

Wat is het geval. We hebben een HR ketel. Modulerend. We hebben een TOON thermostaat. Het valt mij op dat we sinds een paar maanden 1,5 keer meer gas verbruiken in vergelijking met vorig jaar. Heb al voorwerk gedaan met vergelijken graaddagen etc.

Ben er sinds kort achter dat ik ook het gasverbruik per uur uit kan lezen. Daarin valt mij op dat bij het opstarten van de verwarmingsinstallatie het eerste uur serieus meer gas verbruikt wordt. Tot wel 1,2 m3 per uur. De rest van de dag schommelt het een beetje rond de 0,5 m3 per uur. Aan de ene kant begrijp ik dat bij het opstarten meer verbruikt wordt. Maar het idee van een modulerende ketel is toch juist dat er langzaam verwarmt wordt? Of moet ik dan werken met programma's? Dus instellen dat de verwarming om bijvoorbeeld 08.00 uur 19 graden is zodat het huis langzamer verwarmd wordt? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast hartelijk dank! PS. we hebben als thermostaat een TOON 2. PS. ik probeerde een afbeelding toe te voegen maar dat is helaas niet gelukt. Hoop dat het met bovenstaande uitleg voldoende is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Welkom!

Hoe "hard" de ketel stookt, hang af van het aantal graden dat ie moet verwarmen.
Stel: de ruimtetemperatuur is 18 graden en jij wilt het 21,5 graden in huis hebben, dan moet de ketel dus 3,5 graden overbruggen. Dat zal ie in eerste instantie op een hogere aanvoertemperatuur doen en dat kost meer gas.
Zodra de ruimte (bijna) op temperatuur is, zal de ketel minder hard hoeven te werken, de aanvoertemperatuur verlagen (terugmoduleren), minder lang branden en daardoor minder gas gebruiken.
Die situatie kan voorkomen als men bijv. nachtverlaging toepast.

Het kan ook te maken hebben met de zogenoemde aanwarmtijd.
Als die heel kort is (zeg een uur of zo), dan zal de ketel ook harder aan het werk moeten om de temperatuur van 18 naar 21,5 graden te brengen in die korte tijd.
Ik ben niet bekend met de Toon 2.
Wellicht dat je in de handleiding daarvan iets terug kunt vinden over de aanwarmtijd. Misschien is die instelbaar.
Inhoudelijk kan ik je daar helaas niet mee helpen.

Je geeft aan dat er sinds een paar maanden meer gas gebruikt wordt.
Even een open deur intrappen :-)
Het is natuurlijk ook kouder geworden. De woning zal sneller (en misschien wel meer dan normaal) afkoelen. Dat moet de ketel weer compenseren.

Staat de Toon wel ingesteld als OpenTherm thermostaat?

En ja, je zou eens kunnen proberen om een programma te maken en dan eens kijken of dat beter werkt.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Opentherm controleren en vooral even het maximale vermogen van je ketel beperken zodat je retourwater kouder terug komt bij de ketel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guustflater01
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-02 10:59
Dank voor de reacties. Een programma heeft bij ons geen zin. We hebben met ons gezin een heel onregelmatig patroon. Eigenlijk geen patroon. Vroeg me nog wel even af of het zinvol is de aanvoertemperatuur te verlagen. Staat nu bij zowel ketel als op thermostaat op 70. Als ik die verlaag wordt er toch minder snel verwarmd? Of gaat dit weinig resultaat opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb een Remeha ketel en kon die instellen op 'langzaam verwarmen', wat denk ik de aanvoertemp verlaagd als het mogelijk is. Misschien kun je ook iets dergelijks instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 17:19
Guustflater01 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:21:
Dank voor de reacties. Een programma heeft bij ons geen zin. We hebben met ons gezin een heel onregelmatig patroon. Eigenlijk geen patroon. Vroeg me nog wel even af of het zinvol is de aanvoertemperatuur te verlagen. Staat nu bij zowel ketel als op thermostaat op 70. Als ik die verlaag wordt er toch minder snel verwarmd? Of gaat dit weinig resultaat opleveren?
Met 70 graden stoken is sowieso niet efficiënt, dan verdwijnt alle mogelijke condensatie energie zo door de afvoer naar buiten. De vraag is of je deze hoge aanvoertemperatuur nodig hebt om het warm te krijgen. Als je het huis ook warm krijgt met water van 50 graden, dan krijgt de ketel water van pak 'm beet 40 graden terug en haal je veel meer warmte uit iedere kuub gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Maak een klokprogramma met een basis temperatuur. Dan handmatig ophogen als je thuis bent. 18 graden overdag bijvoorbeeld.

Wat je nu doet is de hele constructie af laten koelen, vervolgens heb je 70 graden nodig als je weer wilt verwarmen. Het verwarmen duurt een eeuwigheid en je ketel heeft geen rendement vanwege de hoge temperatuur.

Verder kan je je ketel nog een beetje temmen. Ik heb die van mij vastgezet op 25% vermogen, ongeacht wat de thermostaat vraagt doet de ketel altijd het minimale vermogen. Voor mijn woning is dat voldoende om in anderhalf uur tijd de woning weer op te stoken na een nacht niet verwarmen, in jouw geval zal dat waarschijnlijk wat meer moeten zijn.
Pagina: 1