Welke MacBook Pro voor 4K video-bewerking?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-01 14:49
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel in het bezit van een MacBook Pro uit 2019 met een Intel i5 processor en 8GB RAM. Deze gebruik ik voornamelijk voor videobewerking in Adobe Premiere Pro, waarbij ik vooral met 4K-beelden werk. Ik werk dagelijks zo’n 3-6 uur met video’s en ben dus op zoek naar een krachtige opvolger die me een aantal jaar verder kan helpen.

Ik film in S-Log (10-bit), wat betekent dat bestanden van bijvoorbeeld 20 seconden gemakkelijk enkele gigabytes groot kunnen zijn, vooral omdat ik op 60 tot 120 fps film. Het gaat dus om behoorlijk zware bestanden. Daarbij komt nog het color grading, effecten en meerdere lagen die ik gebruik tijdens de bewerking. De lengte van de video's varieert meestal tussen de 20 seconden en 20 minuten; langere video's komen niet vaak voor.

Recent is de nieuwe M4-chip aangekondigd, en door alle verschillende chips (M1, M2, M3, M4) raak ik een beetje het overzicht kwijt. Ik ben op zoek naar een MacBook Pro die goed presteert voor 4K videobewerking, maar ik twijfel over de benodigde specificaties. Ik dacht zelf aan minimaal 16GB RAM, gezien ik vaak met meerdere applicaties tegelijkertijd werk.

Huidige problemen die ik ondervind:
- Het afspelen van mijn beelden verloopt met haperingen, zowel in de voorvertoning als in het bewerkingsprogramma wat ervoor zorgt dat ik veel tijd verspil.
- Het exporteren van video's duurt extreem lang.
- Mijn MacBook fungeert als een 'verwarmingsapparaat', de temperatuur loopt snel op.
- De batterij is zeer snel leeg, zelfs bij minder intensief gebruik.

Vragen:

Welke chip is het beste voor mijn gebruik?
Moet ik voor de M1, M2, M3 of de M4-chip gaan? Ik wil een model dat niet alleen nu goed presteert, maar ook voor de komende jaren.

Hoeveel RAM heb ik echt nodig voor 4K videobewerking?
Ik ga ervan uit dat 16GB minimaal is, maar zijn 32GB of zelfs 64GB RAM beter voor videobewerking en multitasking?
Wat is het beste model binnen mijn budget?

Mijn budget ligt tussen de 2.000 en 4.000 euro. Wat is volgens jullie het beste model in deze prijsklasse voor mijn gebruik?
Ik ben benieuwd naar jullie advies en ervaringen!

Alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door 29hlouis op 10-01-2025 23:03 . Reden: was onvolledig ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:23
29hlouis schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:44:
Hoeveel RAM heb ik echt nodig voor 4K videobewerking?
Ik ga ervan uit dat 16GB minimaal is, maar zijn 32GB of zelfs 64GB RAM beter voor videobewerking en multitasking?
Dat hangt af van de grootte van je project. Om vertraging/haperingen te voorkomen moet dat idealiter geheel in het werkgeheugen passen. Monteer je wat korte filmpjes gemaakt op oude telefoons bij elkaar, dan is 1-2GB RAM voor het project voldoende, maar ben je met een Hollywood-productie aan de gang, dan is 256GB toch wel het minimum.

Enig idee hoe groot de bestanden zijn die je bewerkt? Gebruik je veel plug-ins, effecten, lagen? Veel, weinig of geen compressie? Resolutie en lengte?

16GB is het minimum. Zelfs Apple vindt dat en zij staan er een beetje om bekend altijd achter te lopen w.b.t. RAM-eisen. Voor lichte projecten op 1080p zal het wel voldoende zijn. Als je ook color grading doet en wat effecten wilt toevoegen, dan zit je er eigenlijk direct boven en zou ik minimaal 32GB doen. Zelf vind ik mijn projecten niet heel uitgebreid, maar door de lengte (>1 uur) en resolutie (4K) en formaat (ProRes) hik ik regelmatig tegen de limiet van mijn 64GB aan.

Belangrijk is dus om ongeveer te weten hoe groot je projecten zijn, maar ik zou er wel rekening mee houden dat 32GB het minimum is voor 4K, zeker als de laptop weer wat langer mee moet kunnen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
@Ample Energy Alvast bedankt voor je antwoord. Ik film in S-Log (10-bit), wat betekent dat bestanden van bijvoorbeeld 20 seconden gemakkelijk enkele gigabytes groot kunnen zijn, vooral omdat ik op 60 tot 120 fps film. Het gaat dus om behoorlijk zware bestanden. Daarbij komt nog het color grading, effecten en meerdere lagen die ik gebruik tijdens de bewerking. De lengte van de video's varieert meestal tussen de 20 seconden en 20 minuten; langere video's komen niet vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Vooropgesteld, zelf geen ervaring met Apple of Premiere Pro (Wel DaVinci Resolve op Windows :-) ). Maar ik dacht, er zullen toch wel benchmarks te vinden zijn. Dat viel een beetje tegen.

Ik vond wel deze vergelijking:
https://larryjordan.com/a...-mini-adobe-premiere-pro/
Nu zijn dat Mac mini's, maar dat lijkt weinig uit te maken, ik las wel dat de macbook's iets langzamer zijn door minder koeling.

Als ik naar de test in mijn eerste link kijk, dan komt de schrijver tot de volgende conclusies:
De CPU cores worden niet vol belast tijdens renderen, de GPU cores wel. Dus meer GPU cores is sneller renderen. De vraag is natuurlijk wat is snel genoeg...

Bij multicam gebruikt Premiere Pro schijnbaar erg veel geheugen hij kwam op 40 GB, bij 30 streams.(Overigens geeft hij wel aan dat hij max 15 streams daadwerkelijk kon editten zonder framedrops). Nu denk ik dat weinig mensen 15 streams multicam gebruiken, maar Finalcut Pro gebruikte in dezelfde situatie maar 2 GB...

Daar vanuit gaande, hou je dit ongeveer over (waar beschikbaar met 1TB SSD, kan natuurlijk meer of minder):
https://tweakers.net/pric...;2126500;2126512;2126508/

De goedkoopste daar is al 1 stap boven de geteste Mac mini in het artikel. Dan is er een variant met diezelfde processor, maar 48GB geheugen, maar dat lijkt me alleen zinvol als je dus stevig gaat multicammen. Ga je voor de duurdere optie, dan zal je (vooral) flink sneller kunnen renderen, en heb je denk ik een beest van een machine.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 10:45
Wel ff belangrijk om te weten, wat zijn de specs van je footage? S-log zegt ons helemaal niks behalve gamma curve.

Wat is de codec en extensie? Bitrate? Veel zware gpu-accelerated effects in je timeline? Maak je gebruik van Productions in Premiere? Als je 60/120fps H264/H265 schiet is je footage vet compressed, wat zwaar is voor de processor. Als je bijvoorbeeld Prores schiet (of transcodet naar Prores) scheelt dit al een hoop in performance.

16 gb ram is naar mijn mening niet meer van deze tijd en vanaf moment van aanschaf vertrouwen op de swap memory is ook geen oplossing natuurlijk.

Voor 4K video editing zou ik persoonlijk direct voor 64gb gaan. Zoals eerder vermeld is dit afhankelijk van hoe zwaar je projecten zijn. Misschien red je het wel met 32gb maar dat is een gok. Als je met grote projecten werkt, wil je bijv alle footage op 1 ssd hebben. Hoe veel is de ssd upgrade je waard? Groot nadeel is dat de upgrades bij Apple gewoon belachelijk duur zijn.

Mijn edit-pc (Windows, R3950X, RTX2080S, 64gb RAM) vreet namelijk RAM met 3-4 tracks 4K Prores RAW HQ 50/100fps op een bitrate van 2.7gb/s. Het gaat dan om projecten in Productions met 2tb+ aan footage (zeg 300-500gb per dag). Gooi een stabilizer en wat adjustment layers erop en het wordt er niet smoother op.

Heb je ook een proxy workflow overwogen? In dat geval kun je misschien een hoop geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
29hlouis schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:59:
@Ample Energy Alvast bedankt voor je antwoord. Ik film in S-Log (10-bit), wat betekent dat bestanden van bijvoorbeeld 20 seconden gemakkelijk enkele gigabytes groot kunnen zijn, vooral omdat ik op 60 tot 120 fps film. Het gaat dus om behoorlijk zware bestanden. Daarbij komt nog het color grading, effecten en meerdere lagen die ik gebruik tijdens de bewerking. De lengte van de video's varieert meestal tussen de 20 seconden en 20 minuten; langere video's komen niet vaak voor.
Ja, dat zijn wel serieuze projecten! Dan verwacht ik niet dat een laptop met 16GB RAM je gelukkig gaat maken. Dat is instap terwijl jij bovengemiddeld veel bronnen zal aanspreken.

Wat bij Apple een beetje lastig is, is dat RAM is verbonden aan de CPU-serie. Wil je 64GB, dan moet je ook meteen aan de hoogste CPU-serie en dan zit je meteen 15% boven budget.

Neem je de M4 Pro-chip met uitgebreide GPU en 48GB RAM, dan denk ik dat je een beetje in de sweet spot zit qua bang for the buck. Met 0.5TB SSD is die <€3200 bij Apple zelf.

Als het budget rekbaar is, dan is via de Refurbished weg zelfs 16” en 128GB RAM en 2TB SSD mogelijk:
https://www.apple.com/nl/shop/refurbished/mac/128-gb
Let wel op dat dat de CPU van vorig jaar is, maar zolang je bij 4K blijft i.p.v. 8K denk ik niet dat dat echt uitmaakt. Als je weer 5-6 jaar met de laptop wil doen is dit misschien wel de mooiste optie, maar het is voor mij makkelijk andermans geld uitgeven :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
@Wild Chocolate Ik maak inderdaad gebruik van XAVC HS 4K H.265. Beelden zijn inderdaad zwaar om te bewerken maar XAVC S-I 4K zijn nog grotere bestanden en ik heb daar andere SD kaart voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
@Ample Energy @Wild Chocolate @Zwennie Wat als ik een Mac Studio M2 Max neem? Is deze nog relevant om in 2025 te kopen? Of is het dan beter om een studio m4 Pro te nemen met 64 RAM?

[ Voor 19% gewijzigd door 29hlouis op 11-01-2025 18:37 . Reden: ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
De M2 Max is wat mij betreft een beetje dé standaard voor situaties als de jouwe. Die moet met 4K resolutie nog wel een tijdje mee kunnen. De M4 Max zal voornamelijk een stuk sneller renderen en previews zullen beter presteren. Hij kan zelfs 8K en is dus ook mooi toekomstvast.
De M4 Pro is een ander beestje. Die is voor single core performance weer een stuk beter, maar met 6 vs. 8 performance cores en 19 vs. 38 GPU cores en potentieel twee keer zo veel geheugen loopt de M2 Max er rondjes omheen als het aankomt op renderen en real-time effecten. Ik weet niet wat de prijsverschillen zijn, maar of de M2 Max nog relevant is in 2025? Zeker weten, @29hlouis. En in jouw geval zou je van een instapper van 5-6 jaar oud gaan naar een systeem dat bijna speciaal voor jouw situatie is ontworpen en als je genoeg geheugen hebt dus geen echte beperkingen zou mogen hebben. De M4 Max is nu gewoon de mooiste en meest toekomstbestendige en de M3 Max rendert net even sneller dan de M2 Max, maar die laatste is dus wat mij betreft nog even de standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Maar voor rond de €4000,- heb je dus al een M4 Max met 10 P cores en 30 GPU cores, in combinatie met 36GB geheugen. (Zie de duurdere modellen in mijn eerdere vergelijking)

Dat is natuurlijk geen 128GB, maar als ik dan het eerder door mij gelinkte blog lees, waar hij in een behoorlijk extreme situatie 40 GB weet te gebruiken, is het dan echt nodig om zo'n berg geheugen te hebben? Zeker als je bedenkt dat TS nu kennelijk met 8GB en een véél langzamere processor uit de voeten kan...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:20

Major_ton

Shoot!

Als je veel geld aan een nieuwe laptop uitgeeft wil je natuurlijk ook dat hij eventjes mee kan gaan, dus ga niet voor een Macbook die nu net aan voldoende is. Nu film je nog in 4K, maar wat doe je over 2 of 3 jaar? Sowieso loont het om in ProRes te gaan filmen, dat scheelt meer dan je denkt. De Apple Media Engines gaan als als de brandweer met ProRes, waar h.264 en h.265 beduidend langzamer zijn.

Mijn advies (gezien je projecten), ga voor een M4 Max met 64GB of leer jezelf een proxy workflow aan. Waarom 64GB? Apple gebruikt het RAM geheugen ook als VRAM en deelt het dus met de GPU. Vandaar de naam Unified Memory.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Maar het klinkt alsof het plan inmiddels is meer richting de €2000 te gaan en dan naar een refurb Studio te kijken dan naar een nieuwe MBP van €4000. Nieuw, refurb, 14”, 16”, een Studio, welke voor- en nadelen zie jij zoal, @29hlouis? En verdien je (weleens) geld met deze projecten (= kan minder rendertijd zich misschien economisch terugverdienen)?

De vraag over proxies is trouwens ook wel belangrijk. Dat maakt wel verschil over of 48GB RAM mogelijk kan zijn, of 64 voldoende zou moeten zijn of dat 96-128 de focus zou moeten zijn. Of er dan een M2, M3 of M4 in het budget past komt daarna wel. Vind ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Ample Energy op 12-01-2025 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Wild Chocolate schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:35:
Maar voor rond de €4000,- heb je dus al een M4 Max met 10 P cores en 30 GPU cores, in combinatie met 36GB geheugen. (Zie de duurdere modellen in mijn eerdere vergelijking)

Dat is natuurlijk geen 128GB, maar als ik dan het eerder door mij gelinkte blog lees, waar hij in een behoorlijk extreme situatie 40 GB weet te gebruiken, is het dan echt nodig om zo'n berg geheugen te hebben? Zeker als je bedenkt dat TS nu kennelijk met 8GB en een véél langzamere processor uit de voeten kan...
Zeker waar, alles gaat een grote upgrade zijn. Maar bestanden worden alleen maar groter en een machine van €4000 met 36GB RAM klinkt voor videobewerking erg uit balans. Dan kan je renderen als een raket, maar kom je met geheel redelijke situaties in een haperende workflow. 40GB is echt niet uitzonderlijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
@Ample Energy Momenteel verdien ik er mooi geld mee. Ik zit namelijk in de basketball branche van Amerika/Belgie. Je kan me altijd terug vinden op 29hlouis op Intagram om een idee te krijgen. Meer en meer werk ik samen met beelden van videografen uit de NBA om alles te editen en dat zijn zware bestanden (ik zelf heb ook een Sony a6700 om zelf te shooten)

Persoonlijk vind ik het een heel moeilijke keuze. Na veel doemdenken denk ik momenteel aan een Mac Studio m4 pro mini 64GB RAM en 1TB (2500 euro). Wat research over gedaan en die blijkt het meer dan goed te doen voor mijn soort belasting. De vraag die ik me dan stel. Doet hij niet hetzelfde met veel minder bv Mac mini M4 pro 24GB RAM 500 GB met externe schijf.

De tijd die ik verlies met exporteren maakt op zich niet uit want dan ga ik simpel weg van mijn computer om iets anders te doen. Wat ik veel belangrijker vind is dat hij alles optimaal afspeelt tijdens het editen zodat ik tijd win, time is money.

Ik vind het op zich niet erg om veel geld te betalen. Ik wil simpel weg gewoon niet een gigantische overkill maken dat ik een pc heb die gemaakt is om 10x de belasting aan te kunnen die ik maar toepas.

Ik apprecieer trouwens zeer hard jullie antwoorden iedereen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Met wat je doet gaat 24GB niet genoeg zijn. Zoals al eerder aangegeven wordt het RAM ook als VRAM ingezet en dus gedeeld met de GPU. Een Mac Mini M4 Pro 14/20 met 64GB RAM en minimaal een 1TB SSD is een valide optie, maar houd dan ook rekening met je monitor keuze.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
@Major_ton Dankjewel, Major_Ton! Ik zal zeker voor 64 GB RAM gaan. De monitor heb ik onlangs al aangeschaft, aangezien ik die toch nodig had. Het betreft de LG Ultragear (4K, 144 Hz, IPS-paneel), die uitstekend presteert.

Wat betreft de Mac Mini met de M4 Pro-chip, 64 GB RAM en een 1 TB SSD lijkt dit inderdaad een zeer goede keuze. Het biedt veel kracht en is toekomstbestendig voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
De toekomstbestendigheid van de M4 Pro zit vooral in de efficiëntie en de verbeterde neural engine zodat je wellicht in de toekomst een klein Apple AI-modelletje lokaal kan draaien. Hij zal misschien ook iets langer ondersteuning krijgen, maar ik verwacht dat gaat afhangen van of Apple AI uiteindelijk gaat aanslaan.

De M2/M3 Max is gewoon een heel andere chip dan de M4 Pro. Een Intel i7–i9 van twee jaar geleden is ook niet per se minder toekomstgericht dan een i3-i5 van vorige week, behalve als je naar heel specifieke situaties kijkt.
29hlouis schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:44:
Ik vind het op zich niet erg om veel geld te betalen. Ik wil simpel weg gewoon niet een gigantische overkill maken dat ik een pc heb die gemaakt is om 10x de belasting aan te kunnen die ik maar toepas.
Dat snap ik. Het is een gigantische bak geld en als zowel de ROI als de daadwerkelijke benodigde kracht niet duidelijk is is het moeilijk om een budget te bepalen.
Maar volgens mij is een M2 Max Studio niet duurder dan een M4 Pro Mini.

Als cijfers niet duidelijk genoeg worden, dan moet gevoel de beslissing nemen. M4 Max is de snelste en toekomstgerichte maar gaat over budget, M3 Max zal ook nog best wat capaciteit over hebben voor 4K maar zit tegen de bovenkant van het budget, M2 Max kan alles doen dat je op dit moment wilt en moet makkelijk mogelijk zijn binnen het budget en M4 Pro is wellicht minder krachtig dan de Max-chips, maar is wel nieuwer, doet langer met dezelfde batterij indien je voor MacBook gaat, krijgt wellicht extra en fancy Apple AI-functies die M2 en M3 niet krijgen en is sowieso al een heel grote upgrade tegenover wat je bent gewend. En met het bespaarde geld kan je een maand in een mooi hotel in Amerika gaan zitten en nog mooiere shots zien te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 29hlouis
@Ample Energy @Major_ton @Wild Chocolate @Zwennie

Als jullie moeten kiezen uit onderste 2, wat nemen jullie? Ik weet het, ik ben serieus aan het janken maar ik weet het helemaal niet :) :) Gezien mijn behoeften en alles wat ik gelezen heb, lijken dit voor mij de twee beste keuzes in verhouding tot het budget.

Prijs van Mac Studio M2 Max (12‑core CPU, 30‑core GPU en 16‑core Neural Engine, 64GB RAM, 512 GB SSD) = 2900 euro

Prijs van Mac Studio M4 Pro mini (12‑core CPU, 16‑core GPU, 16‑core Neural Engine, 64GB RAM, 512 GB SSD) = 2300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
29hlouis schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:14:

Als jullie moeten kiezen uit onderste 2, wat nemen jullie? Ik weet het, ik ben serieus aan het janken maar ik weet het helemaal niet :) :) Gezien mijn behoeften en alles wat ik gelezen heb, lijken dit voor mij de twee beste keuzes in verhouding tot het budget.

Prijs van Mac Studio M2 Max (12‑core CPU, 30‑core GPU en 16‑core Neural Engine, 64GB RAM, 512 GB SSD) = 2900 euro

Prijs van Mac Studio M4 Pro mini (12‑core CPU, 16‑core GPU, 16‑core Neural Engine, 64GB RAM, 512 GB SSD) = 2300 euro
Geen probleem, zelf doe ik makkelijk maanden over nieuwe spullen kopen :P

De M2 Max is uiteraard veel krachtiger en meer toekomstgericht voor de toepassingen die je in dit topic hebt genoemd. De M4 Pro is een stuk goedkoper en biedt grappige extra’s als potentieel meer Apple Intelligence. Als jij zeker weet dat je in de toekomst niet het aantal FPS gaat verhogen, dat je in de komende jaren niet met 5K-8K gaat werken en dat je workflows alleen lichter kunnen worden en niet zwaarder, dan is de M4 Pro efficiënter, goedkoper en zal die langer software-ondersteuning krijgen. Als je headroom voor potentieel zwaardere bestanden of workflows of toekomstgerichtheid zoekt en/of het prijsverschil kunt verantwoorden, dan is de veel krachtigere en veel beter geschikte M2 Max weer de beste optie.

M4 Pro: Leuk, nieuw, hip, fancy, efficiënt, waarschijnlijk meer dan voldoende voor de huidige workflow
M2 Max: Speed and powaaaaahhhh

Stel je doet 3 jaar met de M4 Pro en 4 jaar met de M2 Max, is de M2 Max dan niet ook nog eens goedkoper per jaar? Is nu €600 extra uitgeven dan echt een groot nadeel?

https://www.apple.com/apple-intelligence/
Kijk anders hier even rond. Word je hier helemaal enthousiast van, dan is de M4 Pro gewoon supercool en hip en helemaal voor jou. Als je dit echter niet gaat gebruiken, dan is in ruil er voor een machine die twee keer zo veel gedaan kan krijgen misschien weer leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

29hlouis schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:14:

Hier wordt je wel een stukje wijzer van (bekijk de video even aandachtig): YouTube: Ultimate Mac mini M4/M4 PRO vs Mac Studio M2 MAX - Pro Photo & Video...

De M4 Pro Mac Mini die je aangeeft is tevens de basis 12/16 versie, maar ik raad je aan om dan voor de 14/20 versie te gaan.

De M2 Max Mac Studio is nog steeds zeer capabel, maar wordt in sommige taken voorbij gestreefd door de M4 Pro, je zal even moeten uitzoeken welke taken voor jou het meest relevant zijn. Tevens zijn de USB-C poorten van de M2 Max Thunderbolt 4, waarbij die van de M4 Pro thunderbolt 5 zijn. Dat kan (in de toekomst) wel fijn zijn als je van een externe SSD wilt werken. Waarschijnlijk wordt dit kwartaal de nieuwe Mac Studio met M4 chips aangekondigd (M4 Max en M4 Ultra).

Niet super mega belangrijk, maar de 512GB SSD is langzamer dan de 1 t/m 8TB varianten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 29hlouis
@Ample Energy @Major_ton

Het is de M4 pro mini geworden 14/20 - 64 RAM - 1TB SSD. Na alles naast elkaar te leggen kwam dit als de beste beslissing eruit. Ik veronderstel dat dit een krachtig toestel zal zijn. Testen en hopen op het beste. Indien niet goed genoeg, verkoop ik hem en koop ik die m4max die tegen die tijd eventueel al is uitgebracht.

Volgende week komt hij toe :)

Alvast bedankt iedereen voor jullie grote hulp!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Gefeliciteerd met je aankoop! Daar ga je denk ik erg veel plezier van hebben. Laat het ons weten hoe die bevalt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Ben heel benieuwd naar hoe die bevalt, @29hlouis! Veel (werk)plezier alvast!

Pagina: 1