Experiabox nieuwe Firmware V10.C.24.12.15

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-03 19:51
Deze week 's nachts weer bezoek gehad van de kpn en nu was ik te laat om de stekker eruit te trekken, dus nu zit ik opgescheept met versie Experiabox nieuwe Firmware V10.C.24.12.15 van de experia-box firmware. Redelijk onbegrijpelijk dat het onder de huidige wetgeving is toegestaan om ongevraagd en zonder toestemming op een prive-netwerk in te breken om er van alles kapot te maken.

Zo'n beetje alle instellingen waren gewist: ip-nummers, aangemelde mac-adressen, of-line uren enz. De nieuwe software is redelijk brak: invulvelden krijgen pas na een paar keer heen en weer klikken focus; leesbaar maken van de wachtwoorden vereist ook een paar keer klikken en lukt dan als je juist op verbergen klikt. Op een andere computer is de user-interface ineens in het engels en verschijnen sommige schermonderdelen helemaal niet.

Maar goed, na twee-en-een-half uur prutsen en een tijd met de helpdesk overleggen doet zelfs de vaste telefoon het weer.

Alleen het wachtwoord van het experia-box managementprogramma laat zich niet wijzigen. De velden (oude password, nieuwepwd 2x) zijn er wel en ook de knop 'aanpassen' (mits de GUI in het Nederlaands staat...) maar die knop reageert niet op muisklikken. Hij is ook niet grijs.

Ik moet het dus doen met het standaardwachtwoord dat je zo op het internet kunt vinden. Mijn vraag: hoeveel kwaad kan dat? Is de modem van buitenaf benaderbaar of is hij alleen toegankelijk voor wie al binnen is?

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

Beste antwoord (via Wimw op 11-01-2025 17:00)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 20:13
Wimw schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:58:
Deze week 's nachts weer bezoek gehad van de kpn en nu was ik te laat om de stekker eruit te trekken, dus nu zit ik opgescheept met versie Experiabox nieuwe Firmware V10.C.24.12.15 van de experia-box firmware. Redelijk onbegrijpelijk dat het onder de huidige wetgeving is toegestaan om ongevraagd en zonder toestemming op een prive-netwerk in te breken om er van alles kapot te maken.
De Experiabox is geen onderdeel van je privé netwerk en daarom is het ook bij wet toegestaan je eigen modem te gebruiken.
Ik moet het dus doen met het standaardwachtwoord dat je zo op het internet kunt vinden. Mijn vraag: hoeveel kwaad kan dat? Is de modem van buitenaf benaderbaar of is hij alleen toegankelijk voor wie al binnen is?
Doorgaans kan alleen iemand die op jouw netwerk zit er op inloggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 20:13
Wimw schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:58:
De Experiabox is geen onderdeel van je privé netwerk en daarom is het ook bij wet toegestaan je eigen modem te gebruiken.
Doorgaans kan alleen iemand die op jouw netwerk zit er op inloggen.

Spel en typfouten voorbehouden