Gebruiken 110V led verlichting op 230V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 22:54
Mijn vraag

Vanuit mijn werk bij een opruiming een hue armatuur met ledstrip daarin mee kunnen krijgen naar huis. Nu blijkt dat deze 100-120V 50/60Hz Ac only te zijn.

De draden zijn groen, wit en zwart. Nu heb ik even kort aan de zwarte en witte draad een ontwaarde stekker gemaakt met een kroonsteen ertussen en kan ik de lamp gebruiken en koppelen aan de hue bridge.

Mijn wens is om de lamp op te kunnen hangen aan het plafond zoals deze bedacht is. Nu lijkt het me wel onverstandig om dit zomaar op te hangen omdat de lamp officieel niet met 230v overweg hoort te kunnen.

Wat kan ik het beste doen om deze armatuur met led te kunnen gaan gebruiken?

Beste antwoord (via rickflits op 13-01-2025 12:22)

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 10:24
Waarom een 110 naar 230 omvormer. LED lampjes zijn 24v dc ik zou de ingebouwde omvormer vervangen voor een 24dc naar 230ac, 2A zit je veilig. Die zijn goed verkrijgbaar en zie zijn vaak ook klein.
Zoiets bijv?
https://www.allekabels.nl...0kfCR5EAQYCCABEgIJIfD_BwE

En als ik echt niets kan vinden, maakt ik er zelf een door een oud stopcontact trafo/laptop oplader blok open te maken en die er tussen te zetten.
Dat is ook maar een kwestie van fase en 0 aan een stekker te maken en de plus en min van de 24v kan solderen aan de leds.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

Een 230V ac naar 110V ac adapter vinden.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@Fe2O3
Het probleem is alleen dat ik deze kan vinden voor apparaten met een stekker en ze zijn nogal groot om in het plafond te verwerken ben ik bang.

Ik heb er al naar gezocht maar vraag me af of deze niet compacter te vinden zijn die je direct op het draad aansluit (ik kan ze in ieder geval niet vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je hebt er nu toch ook een stekker aan :? Niks mis met mee als je dat een beetje netjes doet. Heb ja al eens trafo 230-110 V AC of omvormer 230-110 V AC in google gegooid? Daar kom ik toch zat mogelijkheden tegen.

Heb je merk en type van dat ding? Of foto?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@evilution

uitvoering: Philips Hue Flouris plafondlamp

Tis een plafond lamp, de stekker had ik er alleen even kort aangemaakt om te kijken of de lamp het überhaupt wel zou doen omdat het ook een defecte had kunnen zijn. (Lamp is ooit gedeeld met ons voor een project voor de verpakking)

Alle omvormers die ik vind zijn nogal groot naar mijn inziens. Ik zoek een compacte het liefst zonder stekkers om zo ruimte te besparen in mijn plafond doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Desnoods zalf een trafo laten maken: https://www.amplimo.nl/en/ maar er zijn vast ook anderen die dat kunnen. Prijzen vallen niet tegen. Ooit een offerte gekregen voor een 230/140 30VA trafo voor ongeveer 60 euro, maar dat is laten wikkelen op spec. Kan me voorstellen dat 230/115 gewoon op plank ligt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@evilution
Thanks! Zal daar eens induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

Vreemd dat ie wel 50hz aankan, dat komt toch alleen op 230V voor?

Zou me niets verbazen als ie wel degelijk 230V aankan (de rook ging er immers ook niet gelijk uit toen je 'm daar aan gehangen had).
Maar hoe vind je dat, dit zijn meestal niet de producten die je makkelijk kan openen om te kijken welke driver er in zit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Fe2O3

Ja das roest

rickflits schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:50:
@Fe2O3
Het probleem is alleen dat ik deze kan vinden voor apparaten met een stekker en ze zijn nogal groot om in het plafond te verwerken ben ik bang.

Ik heb er al naar gezocht maar vraag me af of deze niet compacter te vinden zijn die je direct op het draad aansluit (ik kan ze in ieder geval niet vinden)
Het zal niet compact zijn, tis nogal wat stroom.

Aliexpress heb je voor 15 a 20e een trafo.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickflits
@franssie

Dit staat op het label Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gg7AvprjiDyfyTwxj-L05869Y4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3oJG29k2rPIPprKhsk1yP0K1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
franssie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:38:
Japan doet 50Hz in de ene helft en 60Hz in de andere helft van het land.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@franssie
Yes dat is hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@FredvZ yes dat is hem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Dan is dit volgens mij de Europese tegenhanger:
https://www.bol.com/nl/nl...uetooth/9200000117473587/

Die heeft een ander EAN-nummer en dat maakt het ook echt een ander product. En zijn het dus niet alleen de stickers die anders zijn. Aansluiten op 230V gaat dan niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:00
franssie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:38:

Zou me niets verbazen als ie wel degelijk 230V aankan (de rook ging er immers ook niet gelijk uit toen je 'm daar aan gehangen had).
Maar hoe vind je dat, dit zijn meestal niet de producten die je makkelijk kan openen om te kijken welke driver er in zit.
Nee, er zijn ook landen waar men 110V 50Hz heeft.

https://www.quail.com/con...Voltage_Current_Guide.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@FredvZ

Dat zou inderdaad de conclusie kunnen zijn. Alleen is het dus wel zo dat hij het nu doet op 230v. Ik ben alleen benieuwd of dat als je dit voor langere duur aan laat dit het product beschadigd of dat de omvormer die er in zit om naar 32 wat te gaan (voor de Led strip) dan kan gaan vlammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
rickflits schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:38:
@FredvZ

Dat zou inderdaad de conclusie kunnen zijn. Alleen is het dus wel zo dat hij het nu doet op 230v.
Dat is wel interessant, ik zou eigenlijk een "poef" verwachten met wat rook.

Wat er mis kan gaan is dat er ipv 24V het dubbele (=48V) door de lamp gaat lopen. Wat weer als gevolg kan hebben dat de elektronica in de driver en de LED's doorbranden. Het verschil is echter verhoudingsgewijs dermate groot dat de lamp al gestopt had moeten zijn met werken.

Als je zeker wil weten of het gaat gaat moet je meten wat er uit de gelijkrichter van de lamp naar de driver gaat. Als 24V gelijkspanning is, dan blijft het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickflits
@FredvZ

Je bedoelt dan meten tussen de Led omvormer en de ledstrip? Enig idee hoe dat makkelijk te meten is? Gezien er een aantal draden naar de strip lopen voor het RGBW aansturen. Ik heb wel een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

rickflits schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:47:
@FredvZ

Je bedoelt dan meten tussen de Led omvormer en de ledstrip? Enig idee hoe dat makkelijk te meten is? Gezien er een aantal draden naar de strip lopen voor het RGBW aansturen. Ik heb wel een multimeter.
Oh mooi, je kan dus wel bij de driver komen? Foto's van Typenummers? Draadjes?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
rickflits schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:47:
Je bedoelt dan meten tussen de Led omvormer en de ledstrip? Enig idee hoe dat makkelijk te meten is?
Ik weet niet precies hoe dat bij jouw lamp zit. Het zou best in de LED-omvormer kunnen zijn. Het gaat om twee draden die 0 en +24V zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Waarom een 110 naar 230 omvormer. LED lampjes zijn 24v dc ik zou de ingebouwde omvormer vervangen voor een 24dc naar 230ac, 2A zit je veilig. Die zijn goed verkrijgbaar en zie zijn vaak ook klein.
Zoiets bijv?
https://www.allekabels.nl...0kfCR5EAQYCCABEgIJIfD_BwE

En als ik echt niets kan vinden, maakt ik er zelf een door een oud stopcontact trafo/laptop oplader blok open te maken en die er tussen te zetten.
Dat is ook maar een kwestie van fase en 0 aan een stekker te maken en de plus en min van de 24v kan solderen aan de leds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickflits
@toekie ik had hem dit weekend inderdaad helemaal ontleed en de voeding eruit gehaald. Heb nu een vergelijkbaar product in de bestelling staan die ik ertussen ga hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickflits
@toekie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R8ZNYAJ1GNH4JOGeRglZegYgTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yeypbf3sOCRLm4JbVGWdpNmO.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog even netjes wegwerken en de stekker eraf halen en op plafond aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
The only way is the tweaker way! Heb nog een doos van dit soort trafo's liggen voor allerlei arduino etc projectjes. Zo heb ik voor mijn ouders een 'radiator ventilator' gemaakt van oude 12v pc fans en een laptop trafo.
Handig opgelost!
Pagina: 1