Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetzo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 15:37
Hallo Forum,

Ik wil graag een groepenkast laten aanleggen in mijn huis (1973). Met 3 fasen (230V, 3x25A).
De electricien legt alles aan en daarna veranderd de netbeheerder de hoofdaansluiting.

Kan ik de huidige electriciteits kabels (bruin/zwart/geen aarde) gewoon blijven gebruiken na de overstap naar 3 fasen? Ik wil liever niet allemaal kabels opnieuw laten trekken.

Werkt alles nadat de electricien de nieuwe groepenkast heeft geinstalleerd en voordat de netbeheerder langs komt om de hoofdaansluiting te veranderen? Daar zit nogal wat tijd tussen.

Ik wil een inductiekookplaat in de keuken. Daarvoer moet een kabel van de meterkast naar de keuken. Ik wil zelf de kabel aanleggen. En de electricien alles laten aansluiten.
Als ik nog niet weet of ik een fase 2 of fase 3 aansluiting nodig heb in de keuken, moet ik dan 2 verschillende kabels aanleggen? M.a.w. als ik een electriciteits kabel leg naar de keuken van meterkast naar de keuken, kan ik dan dezelfde kabel gebruiken voor een 2 fase en een 3 fase aansluiting?
Online zie ik kabels die voor beide 2 en 3 fases geschikt zijn. Klopt dat?

Kan je een fase 2 of 3 stopcontant laten aanleggen in de keuken door een electricien, en daar zelf een apparaat op aansluiten met een stekker? Of moet de electricien langs komen om het aan te sluiten? Ik heb ergens gelezen dat apparaten met 2 of 3 fasen nog geen stekker eraan hebben.

Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vetzo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:05:

Kan ik de huidige electriciteits kabels (bruin/zwart/geen aarde) gewoon blijven gebruiken na de overstap naar 3 fasen? Ik wil liever niet allemaal kabels opnieuw laten trekken.
Ja, of je moet specifiek een 3 fase apparaat ergens willen aansluiten zoals een kookplaat. Maar in principe hoef je niks te trekken.

Werkt alles nadat de electricien de nieuwe groepenkast heeft geinstalleerd en voordat de netbeheerder langs komt om de hoofdaansluiting te veranderen? Daar zit nogal wat tijd tussen.
Als hij zijn werk goed doet wel, hij zet een soort bruggetje tussen de drie fases en de installatie fungeert alsof er maar 1 fase is.
Ik wil een inductiekookplaat in de keuken. Daarvoer moet een kabel van de meterkast naar de keuken. Ik wil zelf de kabel aanleggen. En de electricien alles laten aansluiten.
Als ik nog niet weet of ik een fase 2 of fase 3 aansluiting nodig heb in de keuken, moet ik dan 2 verschillende kabels aanleggen? M.a.w. als ik een electriciteits kabel leg naar de keuken van meterkast naar de keuken, kan ik dan dezelfde kabel gebruiken voor een 2 fase en een 3 fase aansluiting?

Kan je een fase 2 of 3 stopcontant laten aanleggen in de keuken door een electricien, en daar zelf een apparaat op aansluiten met een stekker? Of moet de electricien langs komen om het aan te sluiten? Ik heb ergens gelezen dat apparaten met 2 of 3 fasen nog geen stekker eraan hebben.
Gewoon een drie fase installatie aanleggen naar je kookplaat en eventueel een fase niet gebruiken. Ik zou dat, door je vragen, liever door de installateur laten doen.

Maar trek dus een 5 aderige kabel naar je kookplaat, en laat je installateur de rest doen.

3 x fase
1 x nul
1 x aarde

Minimaal 2,5 mm2

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 10-01-2025 17:34 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:02
Leg er op dat de kookplaten vrijwel allemaal zonder stekker worden geleverd! Deze zal je dus ook door de electricien moeten laten aanbrengen. Vraag hem er een perilex stopcontact aan te leggen en een perilex snoer te monteren op de kookplaat.
Zodra alles dan is omgezet kan je zelf de kookplaat plaatsen.

Het bruggetje wat eerder werd genoemd wordt overigens door degene die de aansluiting aanpast naar 3-fase verwijdert. Als de electricien een beetje meewerkt hoeft hij later niet terug te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Caelorum op 10-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:05
Wat hierboven al gezegd wordt.

De electricien zal de groepen normaal gesproken qua belasting evenredig over de 3 fases verdelen.
Je krijgt dus wel drie aardlekschakelaars.

En als voor de kookplaat toch alles moet worden aangelegd kun je zoals hierboven al aangeven net zo goed de boel voorbereiden op 3 fase. Dan komt er een 3 fase automaat met 3 fase aardlek of een 3 fase aardlekautomat in de meterkast. Ik zou dan tzt wel een koopplaat aanschaffen die met 3 fase overweg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je al een 3-fase aansluiting en een 3-fase meter?

Als dat zo is: misschien is zegelrecht van de electriciën voldoende? Dan hoeft de netbeheerder er niet bij betrokken te worden.

Ik zou de kabel voor de kookplaat door de installateur laten trekken. Zodoende is de electricien ook verantwoordelijk, maak je zelf geen fouten en gaat e.e.a. veel makkelijker. Of vraag anders welke kabel er nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:14

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Die kabel kan je prima zelf trekken als je dat wel en daarmee geld wilt besparen. Pak een 5 aderige YMVK kabel van 2,5mm2 met de goede kleuren (blauw, grijs, zwart, bruin en groen/geel) en laat het aan beide zijden door de electricien aansluiten. Daar kan echt niks mee gaan zolang je die kabel nergens kapot gaat door het trekken. Met die kabel kan je zowel een 3 fase of een 2 fase kookplaat gebruiken, bij de laatste wordt er 1 ader gewoon niet gebruikt maar kan je wel ooit nog overstappen naar een 3 fase als dat ooit nodig mocht zijn.

De rest zou ik wel lekker bij de electricien laten als ik je vragen zo lees :) Die bereid de boel wel voor zodat de netbeheerder alleen een brug hoeft weg te halen bij de overstap naar 3 fase.
Ook aan de kookplaat kant kan het ook een beetje tricky zijn voor een leek omdat iedere fabrikant zijn standaarden heeft. Soms moet er een brug af, soms juist eentje erop. Genoeg topics op GoT hier over :)

Wat is het plan met de kookplaat? Waneer wil je die gebruiken? Krijgt die (hopelijk) een krachtgroep of (jammerlijk) een kookgroep?

Bedenk dat je de 2 of 3 fase kookplaat niet zomaar kan gebruiken tussen de komst van electricien en komst van netbeheerder in als die al aan een krachtgroep / driefasen groep hangt (zoals het hoort bij een 3 fase aansluiting). Beide 'fasen' van de kookplaat zitten dan immers door de brug nog in 1 fase maar met 1 nul draad waardoor je dus max. het vermogen van 1 groep kan gebruiken.

Bij een kookgroep-oplossing (bedoelt voor een 2 fase kookplaat op 1 fase aansluiting) met twee groepen met ieder een eigen 0 zou het wel kunnen maar dat is weer niet zo netjes als de 3 fase er straks wel is. En dan moet je wel verbouwen als je ooit toch naar 3 fase kookplaat wilt.

[ Voor 46% gewijzigd door Wuursj op 10-01-2025 21:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
mrmrmr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:27:
Heb je al een 3-fase aansluiting en een 3-fase meter?

Als dat zo is: misschien is zegelrecht van de electriciën voldoende? Dan hoeft de netbeheerder er niet bij betrokken te worden.
TS heeft het over "overstappen naar 3 fasen", dus ik denk dat er nu een 1-fase aansluiting is, met een 1 fase meter.
3-fase meters komen in de regel niet voor op 1-fase aansluitingen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
Ja
Ja, de elektricien later het werkend achter. De 3-fase groepen zijn echter pas te gebruiken nadat de netbeheerder langs is geweest.
Als je gebruikt maakt van een 5x2,5mm2 YVMK kabel kan je bij installatie van je kookplaat alle kanten op.
De elektricien kan een Perilex aansluiting aanleggen. Die kan echter op verschillende manieren aangesloten worden, mede afhankelijk van 2 of 3 fase gebruik. Vervolgens moet de stekker dan ook op de juiste manier op de kookplaat worden aangesloten.
Als je er niet comfortabel mee ben om het zelf te doen kan het geen kwaad om bij de installatie van de kokenplaat een elektricien langs te laten komen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetzo
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 15:37
Iedereen bedankt voor de reacties. Het maakt veel duidelijk.
(Ik laat inderdaad met meeste werkt doen door de elektricien. Alleen de kabels zelf leggen lijkt me veel manuren schelen. In de kruipruimte, gaten boren e.d.)
Pagina: 1