Toon posts:

excel "als"functie

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik heb eeb probleempje met de ALS functie van excel.
Ik wil het volgende

Als cel A1<C1,"fout" Als A1>=c1<d1,"+" Als A1>=D1<E1,"++"Als A1>E1,"+++"

Ik zal even uitleggen wat ik precies wil:
Ik heb een gemiddelde bodemconcentratie "X" van een bepaalde stof. die wil ik toetsen aan 3 criteria "S" "T" en "I"
Als X < "S" dan is het fout als "X"groter of gelijk "S"of kleiner"of gelijk "T" dan een "+"
Als X >T<I dan "++"en als X>I dan "+++"

Ik hoop dat het enigzins te begrijpen valt en hopelijk weet iemand raad, alvast bedankt, Frank

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand dat hier, of heb ik het eigenlijk in het verkeerde forum geplaatst???

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Zou je je topic niet zo vlug omhoog willen schoppen???

Dank u.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 19:06 schreef Buzzman het volgende:
Zou je je topic niet zo vlug omhoog willen schoppen???

Dank u.
of heb ik het eigenlijk in het verkeerde forum geplaatst???
Het was dus ook gewoon een vraag aan een van jullie modjes. Ik weet niet of jullie hier altijd zijn en ik wilde dus graag weten of het mogelijk in een ander forum had moeten geplaatst worden voor meer succes.

Verwijderd

Je hebt je probleem twee keer omschreven, maar die twee probleemstellingen stemmen niet overeen. Geen wonder dat er dan geen oplossing komt! Graag wat zorgvuldiger a.u.b.

• witchdoc
  • Laatst online: 02-12 17:26
mja, ik kan ook niet echt aan je vraagstelling uit.
Geef eens netjes appart:
je gegevens, je doelstelling en je vraag.. dan komen we er wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, sorry...

Ik heb een stof X die ik in de bodem heb gemeten, daar hoort een waarde bij die ik waarde "X" had genoemd.

Nu wil ik die waarde toetsten aan landelijke normen, namelijk de streef, de tussen en de Interventiewaarde.
S, T en I

Tijdens dat toetsen aan die normen wil ik dat excel mij een boodschap terugstuurd. Als waarde "X" onder de "S"waarde blijft is er niks aan de hand en wil ik een "-" zien verschijnen. als de waarde "X"tussen de S en T waarde inligt wil ik een "+" zien verschijnen, Als de waarde tussen T en I in ligt wil ik "++" zien verschijnen en tot slot bij overschrijding van"de I waarde wil ik "+++" zien verschijnen.

Die plusje hebben tot doel om aan de hand van overheidsbeleid dan makkelijk de kritische stoffen te kunnen vinden.

Ik hoop dat dit iets duidelijker was???

• witchdoc
je geeft nog een fout, je geeft 2 keer X voor verschillende dingen, gebruik dan hoofd en kleine letters ofzo :) (stof x, waarde X)

=IF(A8<$C$5,"-",IF(A8<$D$5,"+",IF(A8<$E$5,"++","+++")))

A8 = X
C5 = S
D5 = T
E5 = I

uitleg:

if([a=b]then,else)
en de else is dan weer een if en de else daarvan is dan weer een if, allerlaatste hoeft geen if meer odat al de resterende mogelijkheden automatisch in die groep vallen.. snappie?

owjah, die $-tekens is om deze cellen te locken (zodat exell niet in de cel eronder gaat kijken als je de formule naar de cel eronder kopieerd)

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik denk dat ik wel snap alleen 2 puntjes.

Als ik de formule probeer krijg #Naam te zien als resultaat.
En ik zie alleen maar < dan tekens, terwijl ik van < dan naar groter-gelijk en kleiner moet.
Ik moet waarde "X" toetsen aan (groter of gelijk aan S en kleiner dan T) en dan groter of gelijk T en kleiner dan I en dan slot of ie groter dan I is.

Als voorbeeld

Stof X heeft gehalte 12mg/liter

S= 3
T=12
I=25

X= niet kleiner dan S, dus door naar de vraag zittie tussen S en T?? Ja in dit geval issie gelijk aan T dus als output wil ik dan "++"

Mocht X= 26mg/liter zijn moet Excel dus doorgaan naar zittie tussen T en I in?? Nee. Dus doorgaan naar issie groter dan I? Ja.. Dus output "+++"

• witchdoc
Op vrijdag 14 september 2001 20:52 schreef Charliee het volgende:
Ja ik denk dat ik wel snap alleen 2 puntjes.

Als ik de formule probeer krijg #Naam te zien als resultaat.
En ik zie alleen maar < dan tekens, terwijl ik van < dan naar groter-gelijk en kleiner moet.
Ik moet waarde "X" toetsen aan (groter of gelijk aan S en kleiner dan T) en dan groter of gelijk T en kleiner dan I en dan slot of ie groter dan I is.
euhhm.. jij hebt waarschijnlijk de nederlandse versie?
IF vervangen door ALS dan. ook zorgen dat C5, D5 en E5 evenals X een waarde hebben.

je moet dus volgende hebben?

eerst: X<=S dan -

en daarna if S<X<=T dan + (je bent hier zeker dat X groter is dan S anders had je al een - gehad)

en daarna if T<X<=I dan ++ (hier ben je zeker dat X groter is dan T anders had je al een + gehad)

en als laatste if I<X dan +++ ? (hier ben je zeker dat X groter is dan I anders had je +++ al gehad)

ook simpel:

=IF(A8<=$C$5,"-",IF(A8<=$D$5,"+",IF(A8<=$E$5,"++","+++")))

Antwoord op je webpager: ik hoop het, al blijf je erg wazig uitleggen :)

Verwijderd

Rekening houdend met de grenswaarden die Charliee iets anders wil dan in de formule van poohbeer, en ook met inachtneming van het feit dat in de Nederlandse versie van Excel de komma's vervangen moeten worden door punt-komma's, kan de oplossling er als volgt uit komen te zien.
Typ in A1, B1, C1, en D1 resp. X, S, T, en I.
In A2, B2 C2, en D2 typ je de bijbehorende waarden.
Als je de uitkomst in E2 wil, komt er in die cel te staan:
=ALS($A$2<$B$2;"-";ALS(A2<=$C$2;"+";ALS($A$2<=$D$2;"++";"+++")))
Dit werkt in ieder geval.

• witchdoc
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
     resultaat  s  t   i
X            4  11  15

0      -            
5      +            
10    +         
11   ++         
13   ++         
25  +++         
30  +++         
40  +++

zo moet het zijn en met volgende functie:

=IF($A7<$C$5,"-",IF($A7<$D$5,"+",IF($A7<$E$5,"++","+++")))

engelstalige versie van excel uiteraard.

(geloof me, dit is na ZWAAR overleg met topicstarter) :)

• witchdoc
Op vrijdag 14 september 2001 21:44 schreef Alfa het volgende:
Rekening houdend met de grenswaarden die Charliee iets anders wil dan in de formule van poohbeer, en ook met inachtneming van het feit dat in de Nederlandse versie van Excel de komma's vervangen moeten worden door punt-komma's, kan de oplossling er als volgt uit komen te zien.
Typ in A1, B1, C1, en D1 resp. X, S, T, en I.
In A2, B2 C2, en D2 typ je de bijbehorende waarden.
Als je de uitkomst in E2 wil, komt er in die cel te staan:
=ALS($A$2<$B$2;"-";ALS(A2<=$C$2;"+";ALS($A$2<=$D$2;"++";"+++")))
Dit werkt in ieder geval.
klopt niet je formule trouwens, X is niet 1 waarde maar een hele reeks van waardes (grondstalen van verschillende gebieden bijvoorbeeld)

Verwijderd

Ik geloof graag dat de Engelse formule in orde is, ik heb ook niet beweerd dat dat niet zo is. Ik heb alleen de Nederlandse variant willen weergeven, en die werkt bij mij perfect!
Als die bij Charliee niet het goede resultaat weergeeft, dan maakt hij toch een fout met de invoer.
En natuurlijk weet ik ook wel dat X meer waarden aan kan nemen, maar als ik de invoer en de formule voor 1 X-waarde vermeld, dan moet het voor Charliee toch niet zo moeilijk zijn om die gegevens naar onderliggende rijen uit te breiden?
Om de formule gemakkelijk (= met de vulgreep) naar beneden uit te breiden, moet je uiteraard wel de dollartekens er uit verwijderen.
Hoe dan ook, of het nu in het Engels of het Nederlands is, ik neem aan dat Charliee nu de oplossing heeft waar hij om vroeg, en daar was het toch om begonnen nietwaar?

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank iedereen, ik heb het laatste deel via ICQ met poobear afgerond. Iedereen bedankt.
Frank

• witchdoc
gelijk heb je alfa .. scuseer, hou me bek al :)
De grote uitdaging was het uitleggen zodat charliee het begreep btw >:)
Hehe, ik zal maar nooit leraar worden..
Pagina: 1