Beste externe dvd speler/brander 2025

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Ik ben op zoek naar beste externe dvd speler/brander voor nieuwe gaming laptop (meer bepaald ROG Strix G18 (2024) G814).
Ik heb al heel wat opzoekingswerk verricht op zowel Tweakers als Google.
Helaas leverde eerstgenoemde ietwat gedateerde reviews en betrouwbaarheid Google resultaten geef ik het voordeel van de twijfel.
Vandaar dat ik de experten hier aan het woord laat.
Ik kwam vaak de merken Zedar, Strex en Floki tegen als aanraders voor het nieuwe jaar...
Zelf heb ik hier nog nooit van gehoord dus vraag ik mij af of dit A-merken zijn?
Kortom vergelijkbaar of nog beter dan het gekende Asus e.d.?
Vroeger was ik wel fan van het merk Plextor (interne dvd speler/brander).
Bestaat dit merk nog?

https://www.nieuwsbank.nl/externe-dvd-brander/
=> Beste 2 in 1 externe DVD brander = Zedar (26,99 euro)
=> Beste externe DVD brander = Strex (20 euro)
=> Beste prijs-kwaliteitsverhouding = URGOODS® Externe DVD / CD Speler en Brander (21,99 euro)

Wat verstaan jullie juist onder "Beste 2in 1 externe DVD brander en "Beste externe DVD brander"?
Lijkt me dat ze beiden toch wel kunnen lezen en schrijven...
Welke hiervan is dan de allerbeste keuze i.c.m. nieuwe highend Asus gaming laptop?
Allen beschikken over USB-C aansluiting...
Ik las dat wel dat de Strex "supersnel" is en geoptimaliseerd is voor 1080p full hd films (bij Zedar wordt dit niet uitdrukkelijk vermeld).
Strex schrijft ook HD DVD-R en HD DVD-RW weg i.t.t. Zedar?
Kortom Strex moderner en recenter uitgebracht dan Zedar?
Of toch maar écht A-merk zoals Asus o.i.d. en welke dan juist?
Misschien ook beter compatibel met Asus laptop?

Die paar tientjes maken mij op zich niets uit; wel de betrouwbaarheid/duurzaamheid/kwaliteit/prestaties...
Kortom wat is allround de allerbeste keuze voor highend gamig laptop (ook voor films te bekijken dus)?

Mvg,
Conroe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Compatibiliteit maakt niets uit; dat Asus / Kroket of Strex het merk is, wil niets zeggen over het loopwerk. Ik zou gewoon een apparaat kopen waar je je goed bij voelt en hoe de reviews (zoals de affiliate-links die je post) op jou overkomen.

Afgelopen jaren heb ik meermaals "gewoon" een uitvoering: ASUS ZenDrive U9M (SDRW-08U9M-U) Zwart aan mensen aangeraden. Heb er geen klachten over gehoord dus het zal wel loslopen.

Puur het feit dat een apparaat wordt "geoptimaliseerd" voor 1080p is al onzin (imho); dat zegt namelijk zeer weinig over de maximale bitrate van de film en dus al helemaal niets over de bussnelheid die je nodig hebt om het apparaat te kunnen voeden met bitjes.

Los hiervan: als je films wil bekijken (en zeker van bestaande discs in je verzameling); hou rekening dat bitrot een ding is en dat schijfjes naar een aantal jaar onleesbaar kunnen worden. Advies is dan om niet alleen naar een optische drive te zoeken maar ook (alvast) op zoek te gaan naar een backup-manier voor later :)

/edit: even algemeen wat bitrates; een officiele DVD heeft / had een bitrate van ongeveer 9 tot 12 Mbit. Een superhypermoderne BD komt uit op maximaal 130Mbit ongeveer. Elke USB2.0 of hogere interface moet ongeveer 480Mbit kunnen verstouwen. Dit alles is theoretisch. Dus de uitspraak "geoptimaliseerd voor 1080p" is echt een beetje wassen neus ;)

/edit 2: Strex supersnel? Maximaal 8x DVD leessnelheid. Klinkt als 8x 12Mbit is maximaal 100Mbit. Ja, ik kan ook een apparaat "supersnel" noemen omdat er een USB3.0 kabel aan zit maar als je daar maar een fractie van kan gebruiken... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2025 14:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof