Alarm keuze nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-11 23:43
We zijn een nieuw huis aan het bouwen en starten binnenkort met de elektra. Een alarmsysteem komt nu ook ter sprake, en we zitten een beetje in dubio over de keuze.

Na wat onderzoek zijn we uitgekomen op Ajax en Eufy als mogelijke opties. Qua camera’s neigen we naar Ubiquiti (Unifi), op advies van een ICT-vriend. Hij raadde deze aan vanwege de goede integratie en prestaties. Helaas biedt Ubiquiti zelf geen alarmsysteem, dus moeten we iets los kiezen.

In ons huidige huis gebruiken we diverse Eufy-producten, en daar zijn we echt supertevreden over. Dit maakt dat we naar het Eufy alarmsysteem kijken, zeker omdat we – mochten we toch voor Eufy-camera’s kiezen – alles in één systeem kunnen integreren.

Wat ons echter tegenhoudt bij Eufy, is dat het niet te koppelen is aan een meldkamer. Dat brengt ons weer bij Ajax, wat wél die mogelijkheid biedt en daarnaast ook erg goed beoordeeld wordt.

Zijn er nog andere opties waar we naar moeten kijken, en zijn er mensen die ook voor deze keuze gestaan hebben die wellicht hun ervaring / mening willen delen.

Alle reacties

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:10
Ben zelf tevreden met het Risco Lightsys systeem dat ik heb aangelegd samen met alarm bedrijf.
Dit is een traditioneel alarmsysteem met bedienpanelen mogelijkheid van BORG certificering (nodig voor meldkamer) maar heeft ook een hele goed app waarmee je op afstand bedient. Een soort hybride variant tussen traditionele en cloud systeem in. Zie het ook vaak winkels hangen.

Heb het alarm bedrijf een zonerings plan laten maken (en dat is toch een vak). Op basis van dat plan heb ik zelf de bedrading van PIR, rookmelders en voor deurcontacten gedaan om de kosten te drukken. Het aansluiten van de PIR, contacten en centrale heeft het alarm bedrijf gedaan. Jaarlijkse kosten voor de cloudoplossing is ca 30 euro. Daarnaast een optioneel onderhoudscontract waar ik mee gestart ben na de garantie periode van de apparatuur.

Heb zelf geen meldkamer aansluiting maar zou meteen kunnen vanwege het feit dat het aan BORG eisen voldoet. Ik en mijn vrouw krijgen een alarm melding op telefoon zodra er iets is. Ook kunnen we evt een zone overbruggen mocht er een fout zijn in een zone en we niet thuis zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Mad_Manic op 10-01-2025 14:23 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht ter referentie; wat mag het initieel kosten (aanschaf van de apparaten en eventuele installatie)? En wat mag het eventueel per maand / jaar kosten als je een meldkamer erbij wil?

Ik denk dat het zinvol is dat je even aangeeft of je binnen en/of buiten iets wil "sensoren". Zo ja wat voor type sensors (trilling, visueel, etc), over welke oppervlakten, etc.

Ik heb sinds kort 2 Eurfy-camera's hangen. En een Homebase3. Tja, voldoet voor mij perfect en voor de doeleinden dat ik ze (gericht) heb opgehangen met activity-zones. Maar dat wil niet zeggen dat het voor jou voldoende is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-11 09:51
Ik zit in een zelfde situatie, heb nu eufy (floodlight, accu camera's en deurbel) en feenstra bewegings/kozijn sensoren (zat al in de woning), maar in mijn volgende woning (in aanbouw) ga ik volledig over op Ajax met ook bekabelde camera's.
Ik hoef zelf geen meldkamer koppeling (meer), ik heb die ook niet meer voor mijn Feenstra installatie, vind het vrij onzinnig eerlijk gezegd.

Ajax heeft ook nét hun deurbel gepresenteerd, dus in principe is alles daarmee compleet bij Ajax.
Er zijn wel meer mogelijkheden, maar dan moet je redelijk wat zelf gaan knutselen.

Ik heb voorlopig Ajax als keuze juist omdat het alles kan in 1 platform (tuin, camera, deurbel, sensoren in huis, koppeling met Homey etc), en toch wel een stuk professioneler dan Eufy (wat prima is voor veel woningen overigens) en ik geen zin heb in ellenlange zelfbouw domotica projectjes.

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01

BFS

Rude awakening

Mad_Manic schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:16:
Ben zelf tevreden met het Risco Lightsys systeem dat ik heb aangelegd samen met alarm bedrijf.
Dit is een traditioneel alarmsysteem met bedienpanelen mogelijkheid van BORG certificering (nodig voor meldkamer) maar heeft ook een hele goed app waarmee je op afstand bedient. Een soort hybride variant tussen traditionele en cloud systeem in. Zie het ook vaak winkels hangen.
Hier een soortgelijke oplossing, wij hebben alleen moeite gehad om een juiste implementatie partner te vinden. Ik zou dus ook kijken naar het aantal partners dat de vendor heeft en of er 1 in de regio zit bij de selectie van een alarm.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-11 23:43
MAX3400 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
Allicht ter referentie; wat mag het initieel kosten (aanschaf van de apparaten en eventuele installatie)? En wat mag het eventueel per maand / jaar kosten als je een meldkamer erbij wil?

Ik denk dat het zinvol is dat je even aangeeft of je binnen en/of buiten iets wil "sensoren". Zo ja wat voor type sensors (trilling, visueel, etc), over welke oppervlakten, etc.
Qua bedrag meldkamer nog niet over na gedacht, want in eerste instantie willen we dit zonder doen. maar ik denk dat we circa €300 op jaarbasis wel acceptabel vinden voor de veiligheid. (vaste kosten)

Qua aanschaf van het alarm vindt ik de prijs kwaliteit wellicht de belangrijkste graadmeter. we hebben €3500,- begroot voor alarm (alleen aanschaf, maar dit hoeft zeker niet op)

We hebben een woning met beneden oppervlakte van een kleine 100m2, alles open behalve de hal natuurlijk.
Boven circa 85m2 zijn 3 slaapkamers, badkamer en een washok.
Tevens nog een inpandige garage van circa 30m2.
Mad_Manic schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:16:

Heb het alarm bedrijf een zonerings plan laten maken (en dat is toch een vak). Op basis van dat plan heb ik zelf de bedrading van PIR, rookmelders en voor deurcontacten gedaan om de kosten te drukken. Het aansluiten van de PIR, contacten en centrale heeft het alarm bedrijf gedaan. Jaarlijkse kosten voor de cloudoplossing is ca 30 euro. Daarnaast een optioneel onderhoudscontract waar ik mee gestart ben na de garantie periode van de apparatuur.

Heb zelf geen meldkamer aansluiting maar zou meteen kunnen vanwege het feit dat het aan BORG eisen voldoet. Ik en mijn vrouw krijgen een alarm melding op telefoon zodra er iets is. Ook kunnen we evt een zone overbruggen mocht er een fout zijn in een zone en we niet thuis zijn.
Bedankt voor de tip hier ga ik me eens in verdiepen.

We hebben ramen tot beneden dus voor mijn gevoel is dat een snelle manier om binnen te komen, we hebben dus een goed gevoel voor glasbreukmelders, en bewegingen sensoren.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 21:13
jan011 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:10:
In ons huidige huis gebruiken we diverse Eufy-producten, en daar zijn we echt supertevreden over. Dit maakt dat we naar het Eufy alarmsysteem kijken, zeker omdat we – mochten we toch voor Eufy-camera’s kiezen – alles in één systeem kunnen integreren.

Wat ons echter tegenhoudt bij Eufy, is dat het niet te koppelen is aan een meldkamer. Dat brengt ons weer bij Ajax, wat wél die mogelijkheid biedt en daarnaast ook erg goed beoordeeld wordt.
Let er ook op hoe de integratie met een eventuele app of meldkamer in elkaar zit.
in geval van oplossingen van merken zoals Eufy is de kans groot dat er van alles en nog wat ergens in de cloud wordt opgeslagen. Ik heb een tijdje een Homebase van Eufy in huis en dat ding staat continu te babbelen met allerlei cloud servers.

Daarnaast zou ik ook goed kijken hoe de apparatuur in je huis met elkaar verbonden is. Draadloze apparatuur is bijvoorbeeld makkelijk te omzeilen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1