Advies voor geluidssysteem in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap6c
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-05 09:33
Ik zoek een?
Geluidssysteem voor in de woonkamer, puur voor muziek.

Wat is je budget?
Zou het lukken voor €1000,-?
High end hoeft niet, ik hoor dat verschil niet ben ik bang.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Muziek mee af te spelen. Van Usb, of vanaf een laptop of telefoon.
Er is geen TV of andere media speler aanwezig, ik ben volledig blanco (ook qua kennis).

Wat heb je zelf al gevonden?
Er zijn diverse home cinema sets, maar die lijken altijd op een TV aangesloten moeten worden. Dat lijkt dus geen optie te zijn.
Er zijn multiroom systemen wat in de buurt lijkt te komen van wat ik graag zou willen, maar ik hoef maar in één kamer geluid te hebben. Daarbij voelen die systemen wat overpriced voor wat ik zou willen.

Welke vragen heb je hier nog over?
de Kamer is L-vormig:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs0QEHldrRGkLOt5LfeuWn0b528=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHiZoko4k0nLy1T3QVRL41TE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had zelf nagedacht over de volgende indeling, maar sta open voor suggesties en tips;
Op de kast een soundbar (groene streep, mooi uit het zicht), een subwoofer (blauw) achter de bank, en de twee kleine groene als soort back speakers.

Netstroom is overal aanwezig, maar ik kan geen audio draden trekken. Alles moet dus draadloos werken.
Bediening via een app is een pré.

Wat heb ik hiervoor nodig? En welk systeem zou hiervoor een oplossing kunnen zijn?

Dank alvast!

Beste antwoord (via aap6c op 11-01-2025 14:01)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:31

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aap6c schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:09:
Ik zoek een?

Wat is je budget?

Er is geen TV of andere media speler aanwezig, ik ben volledig blanco (ook qua kennis).

Er zijn diverse home cinema sets, maar die lijken altijd op een TV aangesloten moeten worden. Dat lijkt dus geen optie te zijn.
Er zijn multiroom systemen wat in de buurt lijkt te komen van wat ik graag zou willen, maar ik hoef maar in één kamer geluid te hebben. Daarbij voelen die systemen wat overpriced voor wat ik zou willen.

de Kamer is L-vormig:[Afbeelding]

Ik had zelf nagedacht over de volgende indeling, maar sta open voor suggesties en tips;
Op de kast een soundbar (groene streep, mooi uit het zicht), een subwoofer (blauw) achter de bank, en de twee kleine groene als soort back speakers.

Netstroom is overal aanwezig, maar ik kan geen audio draden trekken. Alles moet dus draadloos werken.

Wat heb ik hiervoor nodig? En welk systeem zou hiervoor een oplossing kunnen zijn?

Dank alvast!
toon volledige bericht
Nee hoor, soundbars, homecinemasets en losse versterkers/receivers + losse speakers hóeven niet perse op je televisie. Maar het kan natuurlijk wel.

Als je op zoek bent naar een apparaat dat al je audiobronnen (en eventueel videobronnen) kan afspelen én goed klinkt met muziek dan kan je voor een soundbar gaan. Voordelen: kleine formfactor, nauwelijks kabel en hoog WAF-gehalte (Wife Accpetance Factor) Een soundbar neem je echter niet als je van échte surround wilt genieten, of heel erg graag naar muziek luistert. Dan schieten ze echt te kort.

Als je in volledige vrijheid een muziekset wilt samenstellen voor een beperkt budget (duizend euro is echt veel geld maar in audioland helaas ook heel snel op) dan zou ik kiezen voor een set speakers van Teufel en daarbij zelf de versterker (alleen stereo, geen videobronnen mogelijk) of de receiver (stereo én surround en ook videobronnen mogelijk) uitkiezen.

Hoe? Door al je wensen op een rijtje te zetten en deze stappen in te voeren in de Pricewatch. Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
¿Je hebt geen TV maar wil wel een soundbar kopen, qué?

Ik zou kijken naar een paar actieve boekenplank speakers, je zult dan waarschijnlijk de meegeleverde kabel moeten vervangen voor een langere.

Een andere optie is een paar passieve boekenplank speakers met een compacte versterker, dit biedt over het algemeen betere streaming functionaliteiten en flexibiliteit (lees: over WiFi ipv Bluetooth).

Toon eigen inzet, verdiep je erin en mocht je hierna nog vragen hebben kun je ze stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap6c
Freshouttheoven schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:37:
¿Je hebt geen TV maar wil wel een soundbar kopen, qué?
Vooral omdat deze mooi weg zou vallen boven op de kast. Blijkbaar is het voor jou een vreemde combinatie? Waarom?
[b]
Ik zou kijken naar een paar actieve boekenplank speakers, je zult dan waarschijnlijk de meegeleverde kabel moeten vervangen voor een langere.
Die begrijp ik niet. Ik wil juist geen kabels, behalve voor de voeding. Wil je deze toelichten?
[b]
Een andere optie is een paar passieve boekenplank speakers met een compacte versterker, dit biedt over het algemeen betere streaming functionaliteiten (lees: over WiFi ipv Bluetooth).
Is die compacte versterker een must om te kunnen bedienen?
[b]
Toon eigen inzet, verdiep je erin en mocht je hierna nog vragen hebben kun je ze stellen.
Dank, ik doe mijn best, en kom echt van 0 kennis over audio. Ik hoop met behulp van reacties hier de leercurve steiler te maken.

Voorbeeld: Samsung HW-Q930D lijkt alles te hebben qua onderdelen. Kan deze echter zonder TV draaien of zou ik nog wat nodig hebben?

Teufel heeft mooie systemen, maar gaat buiten het budget. Echter zie ik daar wel dat er vaak een los basisstation is? Bestaat dat ook geïntegreerd?
Overigens hebben zij ook een soundbar in een multiroomopstelling in bijvoorbeeld de cinebar lux surround ambition set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
aap6c schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Vooral omdat deze mooi weg zou vallen boven op de kast. Blijkbaar is het voor jou een vreemde combinatie? Waarom?

[...]

Die begrijp ik niet. Ik wil juist geen kabels, behalve voor de voeding. Wil je deze toelichten?

[...]

Is die compacte versterker een must om te kunnen bedienen?
toon volledige bericht
Ik vond dat Freshhoutteoven je goed advies had gegeven anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Het is een vreemde combinatie omdat het doel van een soundbar is om het TV geluid naar een hogere niveau te tillen waarbij de compacte vormfactor een belangrijke rol speelt voor de koper en tevens een compromis is. In een geschikte woonkamerindeling kan een soundbar zoals de door jouw genoemde Q930D een goede filmbeleving bieden die niet onder doet voor een paar (actieve) entry level stereo boekenplank speakers en imo zelfs meer beleving biedt door de soundbubble waar je dan in zit. Voor muziek is een soundbar niet geschikt door het ontbreken van een goede stereo separation en soundstage, evenals de meegeleverde subwoofer die wederom voor films een mooie toevoeging is echter voor muziek te boomy/ ongecontroleerd.

De bij de Q930 meegeleverde rear speakers heb je niets aan, ze hebben een goede toegevoegde waarde voor een surround opstelling bij films en series echter niet bij muziek.

Als je geen kabels wilt dien je naar speakers te kijken die geschikt zijn voor een multiroom oplossing, denk o.a. aan Sonos, Yamaha, Denon en Ikea. Verdiep je daar in, koop twee WiFi speakers zodat je stereo kunt weergeven en zet ze op de gewenste plek neer.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:49
Brrr, muziek luisteren uit een soundbar. Ja het kan, ik zou het zelf niet lang volhouden...

Ga een keer luisteren in een winkel, gewoon naar vloerstaanders of bookshelves. En ga dat vergelijken met een soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 21:34
De Sonos speakers lijken perfect te zijn voor jou situatie en wensen.

Als ik het zo lees wil jij mooi geluid, bijna niet zichtbaar en simpele installatie. De Sonos speakers en dat soort dingen met ingebouwde versterker doen dat precies.

Naar mijn beste weten ondersteunen ze Bluetooth, wifi en ze hebben alleen een power cable als bedrading. Je kunt ze uitbreiden en ze klinken goed.

Ik heb er zelf ook over nagedacht maar ben uiteindelijk met de teufel 5.2 MK2 set gegaan en een Marantz 6013 want ik ben een fervent film kijker.

[ Voor 76% gewijzigd door Nachoman op 10-01-2025 21:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aap6c schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:09:
Ik zoek een?

Wat is je budget?

de Kamer is L-vormig:[Afbeelding]

Dank alvast!
toon volledige bericht
Nee hoor, soundbars, homecinemasets en losse versterkers/receivers + losse speakers hóeven niet perse op je televisie. Maar het kan natuurlijk wel.

Als je op zoek bent naar een apparaat dat al je audiobronnen (en eventueel videobronnen) kan afspelen én goed klinkt met muziek dan kan je voor een soundbar gaan. Voordelen: kleine formfactor, nauwelijks kabel en hoog WAF-gehalte (Wife Accpetance Factor) Een soundbar neem je echter niet als je van échte surround wilt genieten, of heel erg graag naar muziek luistert. Dan schieten ze echt te kort.

Als je in volledige vrijheid een muziekset wilt samenstellen voor een beperkt budget (duizend euro is echt veel geld maar in audioland helaas ook heel snel op) dan zou ik kiezen voor een set speakers van Teufel en daarbij zelf de versterker (alleen stereo, geen videobronnen mogelijk) of de receiver (stereo én surround en ook videobronnen mogelijk) uitkiezen.

Hoe? Door al je wensen op een rijtje te zetten en deze stappen in te voeren in de Pricewatch. Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap6c
Dank voor alle reacties en tips. Én voor het geduld met een audiobeet.

De tips van freshouttheoven in acht nemend zal ik eens klein beginnen.
Ik ben bij een Teufel opstelling geweest om te luisteren en de reviews zijn positief.
De WAF is een dingetje, dus daar moet nog wat water voor door de Rijn.

De Teufel one s lijkt me mooi om mee te beginnen, en zijn ook makkelijk uitbreidbaar.
Het heeft geen haast, dus ik zal de algemene topics ook doornemen. Dank voor de link @Jorgen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er een reden dat je bijvoorbeeld wel een soundbar wilt, maar losse audio speakers zoals die van bijvoorbeeld Sonos, links wilt laten liggen? :) Je geeft aan geen audiofiel te zijn immers en het dus niet per se audiotechnisch superieur hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aap6c schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:52:
Dank voor alle reacties en tips. Én voor het geduld met een audiobeet.

De tips van freshouttheoven in acht nemend zal ik eens klein beginnen.
Ik ben bij een Teufel opstelling geweest om te luisteren en de reviews zijn positief.
De WAF is een dingetje, dus daar moet nog wat water voor door de Rijn.

De Teufel one s lijkt me mooi om mee te beginnen, en zijn ook makkelijk uitbreidbaar.
Het heeft geen haast, dus ik zal de algemene topics ook doornemen. Dank voor de link @Jorgen !
Graag gedaan! Die specifieke post helpt als het goed is om de meeste apparaten al weg te filteren.

Wees je er trouwens ook van bewust dat hoe kleiner het apparaat (soundbar, actieve speakers), hoe minder aansluitingen en uitbreidingsopties er zijn.

Een apparaat met meer opties die je evt uiteindelijk niet gebruikt, kost nauwelijks meer dan een goedkopere/kleinere waaraan je evt uiteindelijk te kort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap6c
Korte update:

Het is een DENON/HEOS systeem geworden, een tweedehandsje om het uit te proberen. Beter voor de portemonnee en daardoor werd het beter geaccepteerd door de vrouw ;)

Blij mee, met een 2 stuks Denon home 150 en een aanvulling met HEOS home cinema. (Dus ja, toch de soundbar...)

Enige is een vervelende continue hoge piep/ruis uit de soundbar. Kan dat iets met de voeding te maken hebben? Volume heeft geen invloed op de piep/ruis.
Voor nu prima mee te leven (stekker eruit bij niet gebruiken is de oplossing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12
mooi topic weer. TS heeft iets bedacht en iedereen raadt dat af, en uiteindelijk koopt TS wat hij in eerste instantie bedacht heeft. Waarom dan uberhaupt de moeite doen om een topic te starten?

en nu je het gekocht hebt, hoe klinkt het zonder soundbar? Kan zijn dat dat ook al acceptabel is.
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb twee Ikea speakers in de keuken en dat klinkt ook heel fijn voor het geld.

[ Voor 38% gewijzigd door 107mb op 16-02-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap6c
107mb schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:37:
mooi topic weer. TS heeft iets bedacht en iedereen raadt dat af, en uiteindelijk koopt TS wat hij in eerste instantie bedacht heeft. Waarom dan uberhaupt de moeite doen om een topic te starten?

en nu je het gekocht hebt, hoe klinkt het zonder soundbar? Kan zijn dat dat ook al acceptabel is.
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb twee Ikea speakers in de keuken en dat klinkt ook heel fijn voor het geld.
Ik zal het haarfijn uitleggen ;)

Zoals gezegd was ik op zoek naar een Teufel one S om mee te beginnen. Setje van 2 liefst, want dan was het net even iets uitgebreider. Tweedehands gaan kijken omdat het een uitprobeersetje is. Erachter gekomen dat er van Teufel weinig tweedehands te koop is, dus zoekgebied uitgebreid naar Denon home 150. Setje van 2 Denon home 150 tegengekomen, en daar zat toevallig ook een soundbar+subwoofer bij. Voor het geld maakte het niet uit (goeie deal), dus tegen alle adviezen in had ik toen toch een soundbar erbij.

Dus die heb ik toen toch ook aangesloten om te proberen, kan geen kwaad immers...

Ik sluit niet uit dat ik die weer verkoop, ook vanwege de zoem die wel hinderlijk is, als het verder stil is. Dank voor de tip om het zonder soundbar te proberen, ga ik eens doen, maar tot nu toe geen tijd voor gehad.
Pagina: 1