Hoi mede Tweakers, sinds kort ervaar ik instabiliteit met regelmatige crashes (BSODs) op mijn AMD Ryzen systeem uit 2018. De bluescreens hebben vaak de melding "Critical Structure Corruption", dit gebeurt zelfs na een schone installatie van Windows. Ondertussen heb ik ook Linux geprobeerd, ook deze loopt af en toe vast als ik deze gebruik.
De crashes lijken willekeurig op te treden tijdens licht gebruik, maar als ik bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 of een ander zwaar spel start dan zal het systeem sneller crashen. Wat mij opvalt is dat het geluid van het spel vaak nog door gaat voor een halve minuut, maar het beeld loopt wel vast net zoals numlock/capslock.
Wat ik heb geprobeerd en gedaan tot nu toe:
Mijn vragen:
De crashes lijken willekeurig op te treden tijdens licht gebruik, maar als ik bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 of een ander zwaar spel start dan zal het systeem sneller crashen. Wat mij opvalt is dat het geluid van het spel vaak nog door gaat voor een halve minuut, maar het beeld loopt wel vast net zoals numlock/capslock.
Wat ik heb geprobeerd en gedaan tot nu toe:
- Schone Windows installatie, dit maakte geen verschil.
- Linux installatie proberen, het systeem loopt hierbij alsnog soms vast.
- Memtest86, deze is naar vier uur vijf keer passed met het XMP-profiel aan op 3000mhz hiermee lijkt mij dat het geheugen zelf goed is.
- Bios reset en het XMP-profiel uitschakelen, dit maakte geen verschil. De BIOS is op de nieuwste versie gebracht.
- Een ram latje per keer gebruiken in slot A2, beide latjes werken afzonderlijk zonder directe crashes. Echter, in dual-channel (A2 en B2) blijven de crashes optreden. Met twee latjes in een kanaal kreeg ik het systeem niet goed gestart.
- Nieuwe koelpasta aanbrangen op de CPU, dit heeft geen verschil gemaakt.
- CPU: (Geheugencontroller - IMC): Mogelijk defect of niet goed functionerend, vooral in dual-channel configuratie.
- RAM: Hoewel MemTest86 geen fouten vond, kan er een subtiel compatibiliteitsprobleem zijn.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus ROG Strix X470-F GAMING | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Inno3D iChill GeForce GTX 1080 Ti X3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Voedingen | EVGA SuperNOVA 750 G3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 0,- | € 0,- |
Mijn vragen:
- Hoe kan ik verder testen of de CPU (IMC) of het geheugen toch de oorzaak is? Ik heb gehoord dat de Ryzen geheugencontrollers niet geweldig zijn en mogelijk ook kunnen slijten op termijn?
- Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen met soortgelijke systemen?
- Zijn er extra stappen die ik kan proberen om het probleem te isoleren om te bepalen wat ik eventueel moet vervangen RAM/CPU voordat ik nieuwe bestel? Geheugen is momenteel relatief goedkoop, een nieuwe CPU zal wat duurder worden. (Een RAM-Upgrade is ook iets meer welkom
) Met een enkel latje geheugen lijkt het systeem dusver nog stabiel, maar 8 GB is wat te weinig.
[ Voor 0% gewijzigd door TheBrones op 10-01-2025 14:01 . Reden: Opmaak ]
Hoi