Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-05 21:56
Hoi mede Tweakers, sinds kort ervaar ik instabiliteit met regelmatige crashes (BSODs) op mijn AMD Ryzen systeem uit 2018. De bluescreens hebben vaak de melding "Critical Structure Corruption", dit gebeurt zelfs na een schone installatie van Windows. Ondertussen heb ik ook Linux geprobeerd, ook deze loopt af en toe vast als ik deze gebruik.

De crashes lijken willekeurig op te treden tijdens licht gebruik, maar als ik bijvoorbeeld Cyberpunk 2077 of een ander zwaar spel start dan zal het systeem sneller crashen. Wat mij opvalt is dat het geluid van het spel vaak nog door gaat voor een halve minuut, maar het beeld loopt wel vast net zoals numlock/capslock.

Wat ik heb geprobeerd en gedaan tot nu toe:
  • Schone Windows installatie, dit maakte geen verschil.
  • Linux installatie proberen, het systeem loopt hierbij alsnog soms vast.
  • Memtest86, deze is naar vier uur vijf keer passed met het XMP-profiel aan op 3000mhz hiermee lijkt mij dat het geheugen zelf goed is.
  • Bios reset en het XMP-profiel uitschakelen, dit maakte geen verschil. De BIOS is op de nieuwste versie gebracht.
  • Een ram latje per keer gebruiken in slot A2, beide latjes werken afzonderlijk zonder directe crashes. Echter, in dual-channel (A2 en B2) blijven de crashes optreden. Met twee latjes in een kanaal kreeg ik het systeem niet goed gestart.
  • Nieuwe koelpasta aanbrangen op de CPU, dit heeft geen verschil gemaakt.
Huidige vermoedens:
  • CPU: (Geheugencontroller - IMC): Mogelijk defect of niet goed functionerend, vooral in dual-channel configuratie.
  • RAM: Hoewel MemTest86 geen fouten vond, kan er een subtiel compatibiliteitsprobleem zijn.
Hardware lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X470-F GAMING€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenInno3D iChill GeForce GTX 1080 Ti X3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 39,99€ 39,99
1VoedingenEVGA SuperNOVA 750 G3€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 0,-€ 0,-

Mijn vragen:
  • Hoe kan ik verder testen of de CPU (IMC) of het geheugen toch de oorzaak is? Ik heb gehoord dat de Ryzen geheugencontrollers niet geweldig zijn en mogelijk ook kunnen slijten op termijn?
  • Heeft iemand ervaring met vergelijkbare problemen met soortgelijke systemen?
  • Zijn er extra stappen die ik kan proberen om het probleem te isoleren om te bepalen wat ik eventueel moet vervangen RAM/CPU voordat ik nieuwe bestel? Geheugen is momenteel relatief goedkoop, een nieuwe CPU zal wat duurder worden. (Een RAM-Upgrade is ook iets meer welkom :) ) Met een enkel latje geheugen lijkt het systeem dusver nog stabiel, maar 8 GB is wat te weinig.

[ Voor 0% gewijzigd door TheBrones op 10-01-2025 14:01 . Reden: Opmaak ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je hebt de bios ge-update waaruit ik afleid dat je het probleem daarvoor ook al had. En je hebt het ook met Linux. Dat maakt het moeilijker om het aan een driver in Windows te wijten. Lijkt toch wel aan de hardware te liggen.

Probeer eens een andere videokaart als je die hebt.
Als je de mogelijkheid hebt kun je eens met test SSD alle hardware overzetten op een ander moederbord.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-05 13:16
Memtest86, deze is naar vier uur vijf keer passed met het XMP-profiel aan op 3000mhz hiermee lijkt mij dat het geheugen zelf goed is.
Welke Memtest heb je gebruikt, Memtest86+ of MemTest86? Let op dat dit twee verschillende programma's zijn ;)
Een ram latje per keer gebruiken in slot A2, beide latjes werken afzonderlijk zonder directe crashes. Echter, in dual-channel (A2 en B2) blijven de crashes optreden. Met twee latjes in een kanaal kreeg ik het systeem niet goed gestart.
Zonder direct crashes, betekent dat helemaal geen instabiliteit of toch nog wel? En heb je dual-channel al geprobeerd met A1 en B1? Het kan zijn dat slot B2 beschadigd is, en daar de fouten door optreden.
Ik heb gehoord dat de Ryzen geheugencontrollers niet geweldig zijn en mogelijk ook kunnen slijten op termijn?
Dat is onzin, je hebt er een cpu koeler op zitten en bij oververhitting schakelt de cpu zelf terug of helemaal uit. Slijten is een raar verzinsel als je het mij vraagt. Wel is de geheugencontroller van de 3000- en 5000-serie een stuk beter dan van de 1000- en 2000-serie Ryzens. Maar met de nieuwste bios op je moederbord moet je RAM gewoon prima stabiel kunnen draaien op 3000 MT/s.

[ Voor 37% gewijzigd door Jan1337 op 10-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je zou het geheugen op een lagere kloksnelheid kunnen zetten. Als het probleem dan weggaat is dat wel een indicatie dat het aan het RAM of de IMC ligt en kan je weer wat specifieker zoeken.

Met name de 3000-serie heeft wel een aantal soortgelijke topics gehad, waarbij een CPU-upgrade naar Ryzen 5000 heeft geholpen. Van de 2000-serie kan ik me geen topics herinneren maar dat is dan natuurlijk ook niet ondenkbaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Bedankt voor alle reacties.

@eheijnen Het probleem was inderdaad al aanwezig voor de BIOS update. Een extra videokaart die enigszins modern is, heb ik helaas niet meer liggen, ik zal kijken of ik deze ergens kan lenen gezien dit gemakkelijker is dan een CPU die past.

@Jan1337 Ik had de Open-Source versie Memtest86+ gebruikt, zit hier nog een verschil in en kan het nuttig zijn om de andere versie nogmaals te proberen?
Met een latje geheugen wil ik nog wat langdurige tests gaan proberen, maar tot nu toe heb ik geen crashes ervaren terwijl dit al eerder het geval was met beide latjes. Het lastige is dat dit soms wel snel gebeurde en soms niet, ook met games. Dual Channel met A1 en B1 heb ik nog niet geprobeerd gezien dat niet de aangeraden opstelling was volgens het moederbord, maar dat kan ik uiteraard ook nog doen.

Het vreemde is wat mij betreft dat het met de oude reguliere opstelling jaren prima heeft gewerkt tot voor kort, altijd op 3000mhz, al heeft het verlagen van de frequentie (met de default instellingen van de BIOS) geen invloed gehad @bwerg gezin het systeem alsnog crasht met deze snelheid. Naast deze reset had ik PBO ook uitgeschakeld gezien dit standaard aan staat met dit moederbord.

Ik zal voor nu dus nogmaals gaan testen met het verplaatsen van de latjes RAM, en eventueel als het nut heeft nog met de andere MemTest tool. Dit terwijl ik nog eens navraag in mijn kringen of ik ergens een videokaart kan lenen.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:18
Zet het RAM eens op 2933, dat werkt doorgaans beter met Ryzen dan 3000. DOCP/XMP aan en de snelheid handmatig op 2933.

Defecte cpu is helaas ook niet zeldzaam met AM4 cpu's (bij Intel overigens ook niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-05 17:31
Voeding al uitgesloten als verdachte?

[ Voor 23% gewijzigd door Gummiebeer op 10-01-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 18:16

HugoBoss1985

Xenotech

Uszka schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:19:
Zet het RAM eens op 2933, dat werkt doorgaans beter met Ryzen dan 3000. DOCP/XMP aan en de snelheid handmatig op 2933.

Defecte cpu is helaas ook niet zeldzaam met AM4 cpu's (bij Intel overigens ook niet meer)
Yes een AMD 2700X... hier ook eentje die geen 3000 doet stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:58
Ram terug zetten naar 2933 zoals hierboven ook al geopperd.
Ik had hetzelfde probleem een aantal jaren geleden, en dit was de oplossing, een 2700X gaat (volgens de kenmerken hier op tweakers) ook maar tot een ram snelheid van 2933.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 18:16

HugoBoss1985

Xenotech

energydrank schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:42:
Ram terug zetten naar 2933 zoals hierboven ook al geopperd.
Ik had hetzelfde probleem een aantal jaren geleden, en dit was de oplossing, een 2700X gaat (volgens de kenmerken hier op tweakers) ook maar tot een ram snelheid van 2933.
Nooit geweten dat die 2933 de (max) specificatie was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:56:
[...]

Nooit geweten dat die 2933 de (max) specificatie was :P
Zwart op wit: https://www.amd.com/en/su...es/amd-ryzen-7-2700x.html

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
@Uszka ik zet het nogmaals eens op mijn lijstje en zal het als eerste nogmaals proberen morgen.

Inmiddels heb ik ook een rtx 2070 kunnen lenen om de videokaart uit te sluiten. Eventueel zou ik 2 latjes 16gb 2666mhz ddr4 nog kunnen lenen om het ram uit te sluiten.
Deze staan alleen niet op de QVL lijst van het moederbord, zal het alsnog stabiel kunnen/moeten zijn als alles in orde is met de cpu?

Alsnog bedankt en ik laat het morgen weten als ik iets heb kunnen ontdekken!

De voeding lijkt mij sterk, ik kan de videokaart en de cpu gewoon flink belasten op dit moment en crashes zijn niet direct. Desondanks weet ik het natuurlijk niet zeker.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Tot nu toe ben ik met verschillende geheugenconfiguraties aan het testen geweest.

Met 1 latje geheugen is de pc stabiel, ik heb beide latjes voor 30 minuten getest, ook in verschillende slots.

Met beide latjes ram B1 en A1 crashed de pc alsnog, de fresuqmtie had ik op 2133 MHz en 2933 MHz nogmaals getest. Deze crashen ook helaas.

Op dit moment loopt nog een test met het geheugen in A1 en A2 (langs elkaar in een kanaal) op 2933 MHz, met Cyberpunk weer gestart.

Edit: na ongeveer een uur zonder crash lijkt dit stabiel voor nu.
Naar mijn idee duidt dit op een probleem met de geheugencontroller?

[ Voor 12% gewijzigd door TheBrones op 11-01-2025 14:23 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
dan zou je cpu moeten wisselen...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Een CPU kan ik niet direct aan komen welke past helaas op dit moment. De geheugen reepjes die ik heb zijn in ieder geval Single Rank wat dus de last de geheugencontroller niet te hoog zou moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCOpOtVt1i6TCQK8g5uBNxYtzeo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KxEBYmDD98XbUSiPUuajMDoY.png?f=user_large

Ik lees nog iets over het eventueel verhogen van het voltage, niet iets waar ik direct aan zou willen gaan zitten..
Een nieuwe CPU lijk mij dan ook de beste optie worden, ik zal kijken of ik een mooie in de V&A sectie voorbij zie komen.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Je kunt nog eens in V&A kijken

Mischien is er iemand in de buurt waarmee je iets kunt regelen...

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1